Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4351 besök totalt |
Sörpan:
citat: På Gotland finns inga får... Jag väntade bara på den där ![]() ![]() Nää där finns bara lamm, men det gör dem ej midre lurviga. Åter till allvaret. Finns det finns väll generalla regler vad man får göra och inte göra på en bil, plussa att i vissa fall finns det modellspecifiak krav på vissa saker. De generella grunkorna, finns det något vättigt på nätet????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hej
På www.vv.se finns alla Vägverkets regler men sökmotorn är bökig och systemet för uppdateringar av gamla föreskrifter bökigt. Nyaste uppsättningen fordonsregler heter VVFS 2003:22, men det finns andra som styr också. Vill man läsa om avgasregler får man gå via www.notisum.se (Bilavgaslag och dito förordning) samt via Naturvårdsverket (A40, exempelvis). Modellspecifika regler finns i princip bara för lite äldre bilar, utom för Volvo som skrivit speciella intyg fram till 740/760, i alla fall. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
320'n har klart sämre chassi och bromsar än 325'an. Tex så har 320 tunnare krängningshämmare fram och saknar en sådan bak, den har smalare fjäderben fram 45 mm mot 51 mm på 325/318is, trumbromsar bak och enkla solida skivor fram, osv osv...
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Vad gör man när man inte har råd då? ![]() |
||||
Bra fråga! ![]() ![]() Nej men som sagt, försök ha tålamod att vänta på "rätt" bil ska dyka upp, det är svårt jag vet ![]() ![]() En 320 med 325 motor i vettigt skick är väl inte sååå mkt billigare? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Det är absolut inte inköpspriset som är problemet, utan det faktum att 325'an kostar DUBBELT så mycket att försäkra som 320'an... |
||||
Swiften kostar 40kr mindre i månaden än vad en E30 320 gör ![]() 318is är juh helt givet egentligen (om än något undermotoriserad för min smak), men dom är juh sjujäkla svåra att få tag på... Äsch, man kanske skulle ta ett lån på farsan o köpa en 180sx S13 istället ![]() |
||||
Bilen som jag har tänkt byta motor på såldes utomlands med en turbomotor som hade 2 hästar mindre än den aktuella motorn för bytet. ![]() I Sverige har dock inte bilen funnits med starkare motor än den som redan sitter orginal (den saknar turbo). Vridmomentet var dock lite lägre än det som den aktuella motorn lämnar. Den motorn som jag har tänkt att byta till lämnar 6% mera i vrid och 2hk mer än den motorn som en identisk bil är godkänd med utomlands. Den aktuella motorn flyttas över komplett med motorstyrning och katalysator etc. Räcker detta eller behövs ytterligare intyg ifrån tillverkaren? Tycker att det inte vore vara omöjligt att få intyg för detta men jag har hört folk som har misslyckats med detta. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Gå in på www.annonsguiden.nu och sök på bmw 318 så ska du se att det pluppar upp några ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Blir ännu bättre om man skriver dit 318is ![]() Men är man kräsen (kan bara tänka mig 318is från 90-91 E30 förståss) och har lite klirr i kassan, då kan man inte direkt välja o vräka bland exen ![]() |
||||
En 325i Touring kostar en rimlig summa att försäkra
![]() Borde inte kombiutförandet ge en mer gynsamm viktfördelning (då sexan under huven gör bilen framtung)? Visserligen blir det juh mer totalvikt. Men det kan man leva med om man bara får råd till att försäkra bilen ![]() Har 325i Touring samma form utav väghållning som 325i sedanen har? |
||||
Bytte motor i min omega för ett par år sen. Från 150 hk 220 Nm 2,6 6a till 204 hk 270 Nm 3,0 24 V. Det jag behövde var ett intyg från GM att där jag fyllde i motornumret på den nya motorn samt chassinummer från min kaross. Sen ett par stämplar från auktoriserad återförsäljare som kollade så att alla avgasrenande prylar fanns på plats och fungerade, tex kolkanister och katalysator. Sen bar det av till regbes som kostade 900 kr, där mättes spårvidd, bilen vägdes (den la på sig 20 kg). Enda frågan var vart vevhusventilationen satt, så jag visade den lilla slangen mellan ventilkåpan och insuget så var det bra med det.
Bilen är från -91 vilket underlättade kraftigt eftersom både omega 3000 24 V och 2,6 I fanns parallelt från 91-93. De har samma bromsar och samma elsystem, det enda som skiljer är utväxling på 5an och ett par extra länkar på bakaxeln till 24 V. No problems alltså. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Funkar ju bra så länge du inte har en BMW... ![]() |
||||
Undermotoriserad?, jag har kört en 318is 16V och den gick jämnt med min dåvarande 540iA -93 med 286hk och 400NM i stadstrafik tack vare låg vikt. Den tappar uppe i fart efter ca 80km/h uppåt till ca 205-210km/h. Medan 540i fortsätter att skena upp tills styrboxen klipper av vid 240km/h. Summa summarum, köp en 318is 16v, du får en bil vars chassi håller för hårdkörning, min vän har en lotusblaumetallic med skinninredning och ///M technik paket samt lite extrautr. Väldigt fin och tight bil efter 3 1/2år och 23.000 mil. Köp ingen 320i, det är samma sak som att köpa en 911 SC 3.0 och trimma upp till 911 Turbo, man betalar en hel del mer i slutändan, fråga mig hur jag vet. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Tja, om man jämför med min Swift i en rak linje så tror jag nog du förstår vad jag menar ![]() Hur vet du angående det sista du skrev? ![]() |
||||
Saken är den att jag plockar isär min 911 i sina beståndsdelar och köper in mycket delar som kommer från turboporschar förutom drivkällan som blir från en turbo saab.
Det är typ inte gratis, så det är bättre att köpa en väl igenomtänkt bil som M3 E30 eller E30 318is 16v, de är lätta och snabba med varvvilliga fyror. 325i är säkert jättebra men lider av lite för mycket vikt i framändan. Valet är ditt. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Nu har du inte varit uppmärksam här, jag pratade om 325i Touring! ![]() Kombikarossen torde ge lite mer rättfärdigande viktfördelning ![]() |
||||
Hejsan
Problemet i ditt fall är förmodligen att motorn inte sålts i Sverige. Det betyder med stor sannolikhet att motorn inte är avgascertifierad i Sverige och då kommer du inte att klara punkt A - MEN det bero på årsmodell på din bil. Är det 1988 eller äldre finns det chans. Det är lättare att ta en motor som sålts i Sverige - jag anar att vi pratar Renault här - går det inte att ta en motor från Volvo 480/460 Turbo istället? Den är ju avgascertifierad eftersom bilen såldes här. Effekt och vrid är inga problem när det är så små skillnader. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tanken är att ta en motor ifrån Volvo 440/480/460 turbo med växellåda och montera detta i en Renault 5 GTE från 88:a. Ska inte vara några större problem då blocket och växellådan är identiska. Den motorn är avgascertifrierad i Sverige. Denna motor klarar ju punkt A. Punkt B ställer dock till problem. Problemet är intyget ifrån Renault då jag vet minst en person som har pratat med dom och inte lyckats få ett sådant intyg. Väldigt konstigt tycker jag då en identisk bil (vad jag vet iaf) såldes utomlands med nästan identisk effekt som sagt! orginalmotorn har ju 95 hk så 10% regeln är ju bara att glömma. Frågan är dock om det behövs ett sådant intyg? Jag antar det iom att Turbomodellen inte har sålts i Sverige. Eller så finns ju alternativet "ombyggt fordon" men då verkar det som om man behöver byta bromsar också. Det verkar lite onödigt iaf till en början med då det redan sitter skivor runt om. Renault 5 Gt Turbo motorn skippar jag då den inte har sålts i Sverige pga för höga avgasvärden. Dessutom finns det endast 6 st Gt Turbo i Sverige och importera en såpass billig bil är ingen idé enligt mig. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4351 besök totalt |