Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1356 besök totalt |
Registreringsbesiktningshandbok
Hejsan, någon som haft möjligheten att bläddra i denna (den för personbil alltså)? Registreringsbesiktningshandbok Är den något att ha när man bygger en racebil och vill ha lite koll på hur mycket man behöver kompromissa för att få den gatlegal och har svårt att kommunicera med den lokala SBP? 1800:- känns som rätt mycket pengar för något som staten bestämmer att vi måste följa... _________________ Tobias Geijersson ![]() |
SFRos besiktningsmän har tillgång till den (vi har köpt tillgång ska man kanske säga). Den innehåller en del matnyttigt men som enskild byggare tycker jag det är tveksamt om det är värt pengarna. Lejonparten framgår av SFRos bygghandbok och VVFS 2003:22. Dessutom brukar åtminstone jag ofta kolla mot ASBs tekniska handbok när jag svarar på frågor, så i de flesta fall får du motsvarande info direkt från SFRo.
Tidigare har man också kunnat få utdrag från handboken hemskickat från ASB, hittar man rätt person (=en person man kan kommunicera med) på ASBs tekniska upplysning kan det ordna sig. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
om du tycker att det är dyrt så gå in på www.vv.se där har du bland annat hela fordonskundgörelsen som du kan läsa, gratis.
_________________ Christian Lange 458 |
Tack för infot Gustaf, det var väl mycket just "En viktig del i handböckerna är våra tolkningar och kommentarer." som jag var intresserad av men priset avskräckte mig!
Christian, jag har hittat VVFS 2003:22 på vv.se men den är rätt svårtolkad, har du några bättre länkar till information hos dem? Edit: Eller kanske inte, får nog läsa VVFS 2003:22 lite noggrannare, fast utanför arbetstid ![]() _________________ Tobias Geijersson ![]() |
Ja, skillnaden är just att handboken innehåller tolkningar och kommentarer, något man inte kommer åt via Vägverket (de skriver bara föreskrifterna). Men som sagt, för en enskild byggare är det knappast värt pengarna.
Många av frågorna jag svarat på i FAQ-tråden innehåller också info från handboken. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1356 besök totalt |