Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
LS-tillsatsens vara eller icke vara i Torsendiffar.
3 besök senaste veckan (2597 totalt)
Benjamin
Åre
Här sen Dec 2004

Trådstartare

På min fyrkrafsare sitter det en fördelningslåda med en viskokoppling som fördelar kraften mellan fram och bak.

Bakdiffen har en diffbroms eller snarare diffspärr av torsentyp.

Howstuffworks skrev:
The Torsen differential* is a purely mechanical device; it has no electronics, clutches or viscous fluids.

The Torsen (from Torque Sensing) works as an open differential when the amount of torque going to each wheel is equal. As soon as one wheel starts to lose traction, the difference in torque causes the gears in the Torsen differential to bind together. The design of the gears in the differential determines the torque bias ratio. For instance, if a particular Torsen differential is designed with a 5:1 bias ratio, it is capable of applying up to five times more torque to the wheel that has good traction.

These devices are often used in high-performance all-wheel-drive vehicles. Like the viscous coupling, they are often used to transfer power between the front and rear wheels. In this application, the Torsen is superior to the viscous coupling because it transfers torque to the stable wheels before the actual slipping occurs.

However, if one set of wheels loses traction completely, the Torsen differential will be unable to supply any torque to the other set of wheels. The bias ratio determines how much torque can be transferred, and five times zero is zero.

Jag ringde biltillverkaren för att höra mig för vilka oljor som ska vara i fördelningslådan samt bakdiffen och fick svaret Syntol LS 75W/90 i både låda och diff.
"Är det en GL-5 olja?" frågade jag och fick ett "Vet ej.." som svar.

Nåväl, google finns ju så jag googlade och fick fram statoils produktblad för oljan i fråga och läste och nog var det en GL-5 olja i varje fall.
Kollade runt lite mer och alla oljetillverkarna verkar ha en likvärdig olja för extremt bruk.
Nyckelbokstäverna finns i LS märkte jag efter en stund då det är en tillsats som då är till för diffbromsar med lameller.

Bra, då har man lärt sig nåt nytt angående hypoidoljor tänkte jag.
Men det slog mig sen om det jag läst om Torsendiffar.

De är ju helt mekaniska. Finns inga lameller där inte. Varför ska en sådan LS-tillsats behövas för den diffen?

I viskokopplingen kan jag dock förstå att det behövs.

[edit] Hittade en PDF angående Torsen och där fanns det bilder på hur delarna ser ut.

http://www.torsen.com/files/Traction_Control_Article.pdf

[edit2] Ja så det jag undrar är om fransmännen varit fulla eller om bilverkstaden var full?
För Torsen själva skriver på deras sida att GL-olja minst 4 men helst 5 ska användas.

paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Statoil Syntol LS serien är mycket riktigt GL5 med ls-tillsats motsvarande mineral heter Gearway LS5. Finns vad jag kan se ingen fördel med att använda ls-olja i en torsen. Sitter det en hypoidväxel (bakdiffen) i kör på gl5 gör det inte det (mittdiffen?)klarar du dig med en gl4 olja.

/ Pär, utvecklingsingenjör inom Lubricants

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re: LS-tillsatsens vara eller icke vara i Torsendiffar.

Benjamin skrev:
På min fyrkrafsare sitter det en fördelningslåda med en viskokoppling som fördelar kraften mellan fram och bak.

..................
Nu har det nog ingen betydelse för just den här frågan, men om jag inte minns fel så är det en "visko-bromsad" planetdiff som fördelningsdiff i bilen och ingen ren viskokoppling som t ex hos tidigare Volvo eller VW Syncro. Som info, bara...

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Benjamin
Åre
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Aha, jo det är ju en planetväxel däri så det stämmer nog.

Men Paz, tror du inte att jag ska köra enligt specen på mittdiffen iaf?

I bakdiffen häller jag en vanlig GL-5 nu när jag fått lite respons.

Benjamin
Åre
Här sen Dec 2004

Trådstartare
PaZ skrev:
Statoil Syntol LS serien är mycket riktigt GL5 med ls-tillsats motsvarande mineral heter Gearway LS5. Finns vad jag kan se ingen fördel med att använda ls-olja i en torsen. Sitter det en hypoidväxel (bakdiffen) i kör på gl5 gör det inte det (mittdiffen?)klarar du dig med en gl4 olja.

/ Pär, utvecklingsingenjör på Statoil Lubricants

På baken är den hypoid tror jag men mitten vet jag inte riktigt.

Här finns det detaljbilder på en isärplockad fördelningslåda.

http://www.mi16x4.info/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=49

paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Benjamin skrev:

Men Paz, tror du inte att jag ska köra enligt specen på mittdiffen iaf?

I bakdiffen häller jag en vanlig GL-5 nu när jag fått lite respons.

Skillnaden kemiskt mellan en GL4 och en GL5 är mer rekaktiva kemikalier i GL5, detta betyder att GL5 klarar tuffare tag än en GL4. Jag brukar förespråka att man inte ska använda en mer aktiv olja än vad man behöver pga t ex gulmetallkorrosion, om du har brons/mässing i ditt system får någon annan svara på. Det kommer också påverka nötningstakten. En GL5 har en högre temperatur/tryck gräns för katastrofal nötning men på bekostnad av en högre nötningstakt under snällare förhållanden.

Sen ska det ju vara smidigt också, så personligen hade jag nog bara köpt en oljedunk en GL5 och hällt det i båda diffarna.

/ Pär

Stockholm
Här sen Jan 2004

Benjamin skrev:
PaZ skrev:

/ Pär, utvecklingsingenjör på Statoil Lubricants

På baken är den hypoid tror jag men mitten vet jag inte riktigt.

Här finns det detaljbilder på en isärplockad fördelningslåda.

http://www.mi16x4.info/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=49

Det verkar som om axlarna för pinjong och kronhjul är förskjutna och därmed en hypoidväxel. Såg inga mässingprylar heller vid en hastig blick.

Kör GL5

/ Pär

Åre
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Ja men då kör jag på GL-5 i båda.
Det där med mässingdetaljer som fräts sönder av GL-5 fick jag itutat av mig i skolan.
Alla fordonsskolor har nån historia att bjuda på.

Då är bara frågan på skillnaden mellan mineralbaserad och syntetisk.
Den enda av era mineralbaserade (eller ja, delsyntetisk är den) som har samma viskositet är GearWay PS 45 75W/90.
Annars är det samma olja som är rekomenderas fast utan LS. Syntol 75W/90.

Så vad är det för fördel med att använda synteten framför delsynteten?

Synteten håller längre kanske men är dyrare?

paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Benjamin skrev:
Ja men då kör jag på GL-5 i båda.
Det där med mässingdetaljer som fräts sönder av GL-5 fick jag itutat av mig i skolan.
Alla fordonsskolor har nån historia att bjuda på.

Då är bara frågan på skillnaden mellan mineralbaserad och syntetisk.
Den enda av era mineralbaserade (eller ja, delsyntetisk är den) som har samma viskositet är GearWay PS 45 75W/90.
Annars är det samma olja som är rekomenderas fast utan LS. Syntol 75W/90.

Så vad är det för fördel med att använda synteten framför delsynteten?

Synteten håller längre kanske men är dyrare?

Du har helt rätt. Synteter är även snällare i ytutmattningshänseende (gäller i rullande kontakter t ex kuggväxlar och kullager). Summan av kardemumman är längre oljelivslängd och längre maskinlivslängd, under förutsättning att ytutmattning är det som begränsar livslängden förståss. Jag gissar att synteten är mer viskositetsstabil också.

/ Pär

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det där med att olja skulle käka mässing trodde jag var en gammal företelse.

Det jga lärt mig är att det var EP-tillsatserna i gamla oljor innehöll svavel och att det var svavel smacket som tuggade mässing grunkor.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Svavelföreningar används fortfarande som EP-additiv. Vanligen i kombination med fosforföreningar där svavel i regel är ett strå vassare. Det finns dock kemikalier för att minska problem med gulmetallkorrosion.

/ P

3 besök senaste veckan (2597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande