Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Välbyggd Volvo 240
1, 2, 3   >>
11322 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Vet inte om denna varit upp tidigare, hittad den inte iaf. Mycket imponerande 240.

www.ofiengineering.se

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



OJ
Mycket jobb nedlagt i den bilen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator



Wah

Han har en del grejjer på den där jag hoppas han kan göra fler av...

_________________
Daniel Steiner
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Den killen är sjuk!

Så otroligt imponerande att jag kräks

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



fy fan vad jobb
Bygger rallycrossbil av en 240 och försoker att lätta lite men jag skulle aldrig komma på tanken att borra ur stången ur styrväxel
Men nu vet ja att man kan göra de

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



jämför man sig med det bygget så ser ju det mesta ut som man byggt med slägga och spett
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


Ville inte säga ngt...och nu slapp jag.

Sjukt trevligt hantverk dock. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



När man ser testfilmen från nått flygfält så ser den inte särskilt stabil ut när han svänger tycker ja.. Och den spinner ju heldlöst när han ger fullt.. men kanske ska va så..

Annars fint bygge

_________________
Emil Jönsson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


Ville inte säga ngt...och nu slapp jag.

Sjukt trevligt hantverk dock. thumbs up


jag regerade på burens infästningar i huvudbågen, men sen satt jag och förundras över allt annat han gjort.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är ett helt fantastiskt bygge.

Det finns en den som skulle gjorts annorlunda. Men han utger sig inte för att ha de slutgiltiga lösningarna på allt.
Tänk vad en sådan kille kan åstadkomma....när han får ner rutin på geometrier och annat.

RESPEKT..!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det jag undrar över mest är vart han finner tiden?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240



Andreas Lidström skrev:
Det jag undrar över mest är vart han finner tiden?


Har ju tagit snart 8 år så det är ju inget som är gjort över vintern direkt
Sen har han ju stor hjälp av sitt jobb med att göra sånt som tar lång tid för oss andra att fixa, se http://www.ofiengineering.se/Personal.htm

Men bygget är verkligen thumbs up thumbs up

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Andreas Lidström skrev:
Det jag undrar över mest är vart han finner tiden?


Jag jobbar ihop med ola så jag kan säga att han lagt all ledig tid och lite till på denna bil i dessa åtta år... Och pengar...
Det sjuka är att alla fixturer och dyligt som använts vid tillverkningen av detaljer varit i samma finish o lättade osv..
Nu har han ju börjat på en buss också och var det hamnar när den är färdig det vete gudarna..
Men hur som hellst så är det en hel skärpt kille... Och skulle det visa sig att något är felbyggt/konstruerat så kommer det att ändras i framtiden det lovar jag.
/Henrik
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Tänk vad en sådan kille kan åstadkomma....när han får mer rutin på geometrier och annat.


Det är då man man kryper under sin sten igen

Henrik:
Hoppas han inte tar vad vi skriver(negativt/kretik) som påhopp utan som info för att göra bilen bättre(mer rätt).

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



fuling skrev:
Citat:
Tänk vad en sådan kille kan åstadkomma....när han får mer rutin på geometrier och annat.


Det är då man man kryper under sin sten igen

Henrik:
Hoppas han inte tar vad vi skriver(negativt/kretik) som påhopp utan som info för att göra bilen bättre(mer rätt).


Han tar det säkert inte negativt, skulle tro att han tar det till sig och funderar ännu mer bara.
/Henrik
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364



Hej allihopa!

Trevligt med folk som har egna ideer och kan komma med ifrågasättande kommentarer.

Jag undrar dock lite över frågan angående panhardstaget. Varför skall man inte flytta upp infästningen i karossen så det i "normalfjädrat" tillstånd är parallellt med marken? Alternativet är att flytta ner infästningen i axeln och vad är skillnaden rent geometrimässigt...? Det seriösa alternativet är givetvis att bygga dubbla A-armar och delad axel men det blir inte i detta chassiet i alla fall...

Vad det gäller framvagnen är den byggd för länge sedan med kortade R-sport dämpare som ändå är alldeles för långa till nuvarande chassiehöjd (markfrigång på ca 60mm). För att dämparna skall ha någon fjädringsväg kvar överhuvudtaget måste infästningen sitta så högt det är möjligt (jämför Hilmerssons Manta). I detta läget prioriterades camberjustering framför caster (går dock att justera minimalt i bärarmarna). Det som däremot påverkar styrgeometrin (bl.a Ackerman) är inflyttningen av styrstagen mot centrum av fjäderbenet. Detta prioriterades efter kort styrväg som nu är 1.7varv mellan fulla rattutslag. Fjäderbenen kommer byggas om med kortare dämpare och i annat material ihop med andra hubbar. Blir till att utvärdera nuvarande setup efter lite mer körning...

Buren är svetsad i huvudbågen på ett antal ställen men jag förstår inte riktigt vad som ser konstigt ut? Stagen under instrumentbrädan däremot är inte direkt optimala men även detta gjordes i ett tidigt skede då det prioriterades att använda delar av orginal kupefläkt. Så här i efterhand kanske inte den slugaste lösningen...

Testkörningen på Uråsa var den första testkörningen där motorn var någotsånär körbar och var tänkt att känna lite på bitarna. Det varade som bekant inte så länge men iaktagelserna stämmer bra med min egen uppfattning om bilens beteende - ganska lös i baken vid provocering. Det är ju ändrat på det mesta så hur mycket man kan justera återstår att se men med en viktfördelning på 52-48 borde det inte bete sig riktigt så här efter justering. Anledningen att det var lite dåligt fäste rakt fram beror nog på kombinationen smala (205) 8 år gamla däck, extremt skitig banbeläggning och runt 500 kusar. Med 240 slicksen och riktig beläggning borde rakt fram inte vara några problem även med 1.5 i laddtryck jämfört med dagens 0.8.


Delar fullständigt uppfattningen att funktion går före finish. Alla delar ser ut som dom gör av en enda anledning - för att prestera. Förövrigt har jag själv designat och tillverkat 99% av specialdelarna och det är detta jag ser som den största utmaningen. Tiden räcker tyvärr aldrig till även om sömnen har fått stå tillbaks många gånger...


Hoppas på fler kritiska funderingar
Ha det bra
/ola


Karlsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
fuling skrev:
Ja JÄ.... snyggt.
Men är det rätt??? (jag tittade på typ bak och framvagn)

Jag blir lässen i ögat när folk bygger SNYGGT men fel/obra.
2 st spåntana saker
1. Flytta upp panardstaged???
2. Ingen casterjustering fram.

Jag vill inte förringa killen arbete min i min värd är rätt viktigare än snyggt.
Hmm men jag är fullständigt funtionsinriktad.


Ville inte säga ngt...och nu slapp jag.

Sjukt trevligt hantverk dock. thumbs up


jag regerade på burens infästningar i huvudbågen, men sen satt jag och förundras över allt annat han gjort.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ola:
Trevligt att ha dig här thumbs up

Panardstag:
Flyttar man upp fästet i karrosen så höjer man rc(rollentrumet).
rc ligger mitt i panardstaget, det vill säga att att om man flyttar upp fästet i karrosen kommer rc högre.
Bilar med stela axlar ligger redan rc högt så att flytta upp mer känns jä... fel.

Caster:
Hmm iof är kanske inte caster justering nödvändigt om man har tänkt på att lägga den tämligen bra/rätt.
Vad har du för spindelvinkel??? (vinkel mellan en linje från nedre kulbult till cc topplagring och 90grder från hjulaxen)
Med MacÄckelben så brukar spindelvinken vara ca 12-15grder, ett min då är ca 5-6grd caster för att inte ytter hjulet skall tippa åt fel håll när man vrider på kringlan.
Finns även de som åker med betydligt mer caster, men då är det andra saker som spårar ur istället.

Bur:
Alla rör skall mötas i sluta treanglar.
om nu inte bilden gjuger så sitter bakåtsäverna i huvudbågen för lågt.
Hmm, det finns folk som är bättre rördragerier än jag. De får komentera mer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Grymt byggd kärra! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Hej ola och välkommen till Rejsa!

om vi nu är inne på förbättringar blev jag lite förvånad över fjäderkonstanterna.

Fram 89 N/mm och bak 66 N/mm.

om fjäderfästena är ungefär i samma härad som original borde det bli rejält överstyrt.

89N/mm fram är bra dock för banåka. Jag experimenterade mig fram till att en kvot F/R på en 240 borde vara ca 2,4 till 2,5 vilket borde ge ca 36 N/mm bak. Det var utan k-hämmare.

Med högt RC bak borde det bli:
1// Egenskapsmässigt ganska lömskt, dvs hänger i, hänger i, hänger i.... "hoppsan där släppte det".
2// Relativt sett ÄNNU mer krängstyv bak dvs mer överstyrt än fjädrarna säger.

Enklast ser ut att sätta panhardfästet i axeln i de öron som håller undre coiloversinfästningen.
Fästet i karossen blir till att sänka tyvärr där fanns ingen genväg.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
ola Fischer skrev:


Delar fullständigt uppfattningen att funktion går före finish. Alla delar ser ut som dom gör av en enda anledning - för att prestera. Förövrigt har jag själv designat och tillverkat 99% av specialdelarna och det är detta jag ser som den största utmaningen. Tiden räcker tyvärr aldrig till även om sömnen har fått stå tillbaks många gånger...


Jag tycker absolut att det inte finns något som helst fel på finishen på bygget, världsklass. thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
Alla rör skall mötas i sluta treanglar.
om nu inte bilden gjuger så sitter bakåtsäverna i huvudbågen för lågt.
Hmm, det finns folk som är bättre rördragerier än jag. De får komentera mer.


Jag tycker inte att det är någon panik med buren.
Vissa skaker skulle ha lösts på annat sätt.....men andra saker är bra.
Det "största" missen är , isåfall uppe i taket.....men det går att åtgerda med ett extrarör.

Sedan finns det vissa saker som skulle ställa till med problem vid en SBF-besiktning. Men det är ju en annan historia.

*****här ska det vara en bild***** men det funkar inte nu.****lägger till den senare***

Det största felet med bilen...och ägaren....är att den/han inte bor granne med mej..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bilder o videos
Välbyggd Volvo 240
1, 2, 3   >>
11322 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande