Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Har någon erfarenhet av att köra med automatlåda på Ringen?
4 besök senaste veckan (1081 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Det som gör att jag undrar är att jag ska åka ner nu i juli med en Merca S500.

Det var en som sa åt mig att ta det lugnt på Ringen när bilen var utrustad med automat, för risken var stor att lådan kunde gå varm, med haveri som följd av det.
Det som jag har tänkt på är bromsarna, som måste ta mycket mer stryk när bilen har automat, men lådan har jag inte ägnat en tanke ens.
Men det måste väl vara om man ligger och pressar varv efter varv som risken är att automaten ska gå varm, ett varv ska väl en modern automat klara.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3374



Jag var nere förra året med min fars audi 2,8q triptronic och körde 4varv på raken och tog sen frukost och packade bilen för hemfärd och ytterligare 2varv.
Det jag saknade med automaten var just detta att kunna ligga kvar på växeln eller att gå upp en växel utan att automaten gorde tvärt om in eller ut ur en kurva (jag pratar nu om automat läget) detta problem var borta med triptronoic läget i men kändes fortfarane lite läskigt pga att motorbromsen finns inte eller så blir det för mycket om ni förstår.

Är ingen expert på automatlådor men att den skulle paja är väll högst osanoligt om den inte redan går och låter konstigt....det är ju en MB!

Bromsarna där imot tar ordentligt med stryk p.g.a. Ovan nämda motorbroms.... passpå farmins bromsar luktade fint efter 4varv...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Det går oftast bra att åka automat........jag åkte massor av varv på Karlskoga i april.

Men du bör nog se till att oljan är frisk....och filtret.
och växla manuelt...

Rasar det....skulle det rasa, för eller senare, i allafall........men det hjälper ju inte om du lånat bilen....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Första gången jag var på ringen, 1987, så hade brorsan en BMW 528 med tomatlåda.
Den gick väldigt bra, bara att instruktörerna på Scuderiakursen bara skakade på huvudet åt växlingar mitt i kurvan.
Vid något tillfälle blev bromsarna rejält varma, men det var nog en kombination av oerfarenhet, relativt tung bil och möjligen pga att det var en automat.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Har någon erfarenhet av att köra med automatlåda på Ringen?
4 besök senaste veckan (1081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande