Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mride C42 TURBO -07 | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 6 besök senaste veckan (74541 totalt) |
Hejsan! Tänkte att- Nu äntligen är det dags att växa upp och bygga om trehjulingen till en formelbils liknande sportbil!!
Då borde jag ju även kunna skaffa en ny tråd under "våra race/banåkarbilar" istället för allmänt banåka forum där trehjulingen blev förpassad. ÄNTLIGEN!!!!!!!!!! Hihi!!! Projekt "C"42 handlar alltså om att bygga en "Car for two" Så här ser planen ut: - Jag tar en Mride T42 turbo trehjuling (läs mer- https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php - Plockar sönder bakvagnen. - Gör en ritning på en ny A-arms bakvagn med pushrod, Torsen diff och egna uprights baserade på Ford nav. - Sen är det "bara" att sätta ihop skiten!! En inspirations skiss!! Så här har jag hunnit än så länge: - Torsen diffen börja ta form med ett nytt aluhus. http://www.c42.mride.se/images/c42/Diff/155-5522web_IMG.jpg - Drev och kedja 48/16 införskaffat- blir toppfart på ca 237km/h istället för 290+km/h. - Bakvagnen med swing och bakhjul/kåpor är demonterat. - Protech justerbara coilover dämpare införskaffade. - Ritningen påbörjad till bakram, A-armar, diff vagga och uprights. Lite bilder från när jag kollar placeringen av hjul och diff. Som ni ser är hjulbasen kortad från 312cm till 275cm, vilket är bra med tanke på viktfördelningen- lite mer vikt på bakvagnen . Drivaxlarna kommer att sträva framåt utmot spindeln just för att uppnå detta. Tror inte det kommer att bli några problem då drivaxlarna kommer att bli väldigt långa. Diffen kommer att placeras ungefär som på bilden fast lite lägre. Backväxeln kommer fortfarande att fungera som tidigare vilket också är bra. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Jäklar vad läckert, fast den var riktigt läcker innan med, vet inte vad som blir bättre.. Men jag förmodar att den blir grymmare i det nyare utförandet, eftersom du gör just ett nytt utförande
_________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
Tackar allesammans!!! Riktigt kul att även ni tror att den nya skepnaden blir kung!
Lillen: Hehe.... Nej tyvärr. Jag har faktiskt inget annat för mig på fritiden Jag är ju "som ni säkert redan har listat ut" inte riktigt som alla andra som har flera fritidsintressen- När andra far till krogen far jag till garaget Blir nog en sväng dit idag med! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Tjenare simsalaTim!! Kul att höra av dig! Ja du, det där med bakskärmarna är ju ett dilemma.. En sak är iaf säker. Det blir inte exakt likadana som fram. Jag har funderingar på att antingen använda vanliga kortkapade "cykel"skärmar som går lägre fram än bak. Eller helt enkelt gjuta ett par framskärmar till fast kapa bort en stor del av baken - Bort med ankskjärten och den nedrebakdelen, så det blir som ett tak i bakkanten. Men den går fortfarande ner i framkant som framskärmarna. Vet faktiskt inte än.. Men tips mottages tacksamt! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
_________________ Anders Svensson |
||||||
Ja men kolla!!! Ibland är man en modeskapare! Att Rinspeed skulle APA efter var faktiskt lite oväntat- Dom brukar ju ha enorm fantasi själv. Skämt å sido.. Nu är ritningarna i det närmaste färdiga gällande bakvagnen. Ett STooORT tack till "Fuling" med ditt engagemang samt hållfasthetsberäkning!! Nu kan jag sova sött om nätterna- då jag vet att både geometri och hållfasthet är mer än OK!! Har hämtat hem allt material till upright:sen samt två 8mm tjocka ALU plåtar till upphägningen av diffen. Rör, svetsändar och uniballs kommer att införskaffas så snart som möjligt troligen från www.snowball.se . om någon vet av något ställe man kan köpa uniballs och svetsändar billigare så tipsa gärna!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Tjena Micke Slå dom här en signal http://www.mecmove.se/hem.asp _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Fler förslag, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vågar man undra lite rörande geometrin?
Hur högt ligger RC fram och bak, tyndpunkter? Körs det med någon antidive och/eller antisquat? Det ser inte riktigt ut så på ritningarna och bilderna men det vore spännande att ta del av (bygget är ju inte helt olikt en formulastudentbil ) _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Tjenare!! Visst går det bra att fråga............................. Men kommer du att få ett svar....???? Det är väl klart! RC fram: 100mm RC bak: 51mm Antidive/squat: Nix, varken fram eller bak. Camber komp fram: 80% Camber komp bak: 25% _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Tackar för tipsen!! ska kolla upp det efter jul!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Det vet jag inget om... Men jag är nöjd hittills med mina Snowball racing länklager som sitter i framvagnen förutom några SKF... Verkar funka bra för mig. Inget glapp mer än normalt tycker jag.. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Hehehe Ligger tyngpunkten något högre fram än bak? Några skillnader i spårvidd? Hur mycket caster har du ungefär? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Caster fram: -12 gr "Går att justera ner till -8 gr. KPI fram: 12,5 gr Statisk camber fram: -0,5 gr Caster bak: 0 gr KPI bak: 0 gr om tyngdpunkten ligger högre fram än bak... Tyvärr har jag inget helt säkert svar på det. Men pga av att föraren är en stor del i vikten fram så gissa jag att tyngdpunkten är högre fram än bak. Det är det jag har gått ut ifrån iaf. Sen om det stämmer har nog mindre betydelse, då det rör sig om några få cm. Som trehjuling har den varit fram tung "inkl förare " ca F: 60% B: 40% beroende på vad jag har ätit . Men nu som räser-bil så räknar jag på ett mer 50/50 förhållande. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mride C42 TURBO -07 | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 6 besök senaste veckan (74541 totalt) |