Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7089 totalt) |
Ang medlemskap och obes bil?
Sitter och fnular på ett medlemskap i BMW SC men ev kommer bilen som de ska köras med på banmötena inte kunna vara regbessad i det skicket det är i. Annan motor och massa annat. Inte livsfarlig utan något som sbp itne skulle godkänna pga den inte är original. Bilen kommer att vara bes på möterna men vad säger "ni" om detta? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
För det första, du behöver ingen bil för att vara medlem i klubben.
Vad det gäller våra gatbilar som används på banträffarna så ska dessa vara försäkrade, skattade, och besiktigade av SBP dvs gatlegala. Det är medlemmens ansvar att se till att bilen är gatlegal då det är medlemmen som brukar den på allmän väg till och från banträffarna. Vad det gäller klubbens besiktning av gatbilar på banträffarna: Under banträffarna har vi enbart möjlighet, och kunskap att göra en mindre besiktning av bla däck, bromsar, bälten, och allmänt skick, vilket innebär att vi förlitar oss mycket på den besiktning SBP tidigare har utfört. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Re:
Tackar. Låter bra det dära ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
Re:
Loaded har inte uppnått ålder för första besiktning. Rör-olssons bil har besiktigats av SBP. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Re:
_________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||||||||
Re:
Reglerna är väldigt enkla: 1. Se till att din bil är besiktad. 2. Se till att din bil är i ordning. oavsett papper på bilen nekar arrangören helt efter eget huvud vem han vill, hur som helst. Samma sak gäller vid körningen, ingen är mao garanterad något! Det är ingen rättighet att få köra bana, det är en ynnest förknippad med en massa skyldigheter. Se till att din bil är skattad, besiktad och försäkrad om kom till Mantorp och ha kul! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
om jag besiktigar bilen med annan motor och byter innan träffen är det mao ok att komma såvida bilen är ok i övrigt? (nu handlar det mer om en seriös tävlingsbil med gatpapper än någon övermotoriserad sladdare)
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
Re:
Läste du första svaret ovan ?
Seriösa tävlingsbilar har vagnbok, kör tävlingar, och glider inte runt bland gatbilar på banan. Vill du tävla så kör du BMW Cup. Vill du eller någon annan fortsätta fråga om ev. möjliga förändringar av en SBP godkänd gatbil så föreslår jag att ni vänder er till SBP för att få svar. _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Re:
Precis? För tydlighets skull - men framförallt för övriga som läser denna tråd: En splånkans ny bil rullad direkt ur hallen från närmaste BMW återförsäljare (i detta fall Spetzs www.autopartner.nu i Linköping) kan nekas tillträde på banan av besiktningspersonalen eller annan ansvarig. (om det tex är en cab eller brister i någon anan form) Återigen, det är ingen rättighet att få köra bana , det är en ynnest. Bakgrunden till det är följande: Den person som satt blått bläck på ansökan om tävlings-/träningstillstånd är personligen skadeståndsansvarig om förhållandena på plats granskas och underkänns efter en olycka. Personligen skadeståndsansvarig, mao sälja sin privata villa, tvista i domstol med hjälp av lånade(?) stålar och slutligen med största sannolikhet försättas i personlig konkurs etc... (Förklara det för frun och barnen ![]() Eftersom nu någon har vänligheten att riskera allt detta för att några andra (vi!) skall kunna få köra bana är det i min bok självklart att samme person också har fullständig beslutanderätt om träffens samtliga detaljer. För det är det som är knäckpunkten. Om allt sköts rätt skyddar försäkriningen arrangörern. Om det däremot inte sköts korrekt är det arrangören som personligen torskar. Ett jämförbart och kanske något övertydligt resonemang är att man är bjuden på fest och anser sig ha rätt att kasta tv:n i poolen och dansa på bordet - men icke! ![]() ovan resonemang gäller förstås inte bara bilen utan också körning på banan. Lästips: http://www.bmwsc.com/gatbilstraffar_ ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Re:
Hos oss kan man utan tvekan köpa bilar som inte behöver trimmas ytterligare för att köra fort ( så slipper man fundera på om bilen är godkänd etc ![]() ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Re:
Dessutom kan dessa införskaffas med en hygglig Bistecrabatt, eller ? ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
Re:
Spännande, ser man fram emot. Har alltid talat mig varm för orginal, räcker gott. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Det är väl självklart, KOM OCH KÖÖÖÖP.... !! ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Re:
Jag är ytterst läskunnig men tyckte inte att svaret var tydligt och jag är av uppfattningen att detta är ett diskussionsforum vars mål är att man ska kunna resonsera sig fram till svar i olika frågor. Därav ställde jag ytterliggare en fråga eftersom det är intressant ämne för mig eftersom jag själv vill kunna köra med min bil på många olika ställen. Men jag ber om ursäkt och struntar således i att fråga något mer så slipper folk besväret med att svara på frågor.
Eptitet tävlingbilar var i det här fallet mer ett mått på att det är fordon som är byggt med hög kvalite vad det gäller konstruktion och material. Jag föredrar en sportsko av bättre modell framför en flippflopptoffell om jag ska springa men jag har ändå ingen ambition att tävla. Återknyter till första stycket i mitt svar och undrar lite varför man har ett diskussionsforum om man får negativa kommentarer om man frågar något. SBP i all ära men jag tycker i det här fallet att BMWSC bedömning är mer intressant. BTG:s andra svar var informativt och tillförde något till diskussion vilket jag inte tycker att alla svar i den här tråden gör. Min fråga eller snarare trådskaparens ursprungliga fundering är om man får köra med en av SBP godkänd bil som i efterhand har ändrats så att det utom all tvivel rör sig om ett fordon som inte skulle passera SBPs kontroll. Edit: justerade ett fel i citeringen. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
Tycker det framkommer bra argument av flera. Men ur såna här "på gränsen" diskussioner brukar bara en sak komma och det är förbud, då bmwsc folk inte kan lova ngn öppet att köra med en felaktig bil.
Däremot kanske de "inte ser" vid besiktning. Min åsikt är att lägga locket på då jag vill kunna köra med min bil som jag modifierat litegrann. Hoppas jag förstår hur ja tänker... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||||
Re:
Svaret på den frågan är: Nej. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Re:
Då lär det bli tunnsått på gatbilskörningen framigenom.... Helbilsgodkännanden är strikta i många avseenden. _________________ /Per |
||||||||
Re:
_________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||||||||
Re:
"inte skulle passera SBP's kontroll", vad betyder det?... om någon vill leka bilinspektör och gnälla på att askkoppen är mera välfylld än vad den var när EU-helbilsgodkännandet skedde så gör det då, du lär bli rätt ensam. Möjligen kan du få en kompis i skövdetrakten... SBP skiter normalt helt fullständigt i småsaker under deras 20minuters symptomkontroller, det handlar till 90% om trafiksäkerhetssaker (rost i bärande delar, glapp i styrning/upphängningsdetaljer, bromsar). Du kan rulla igenom med diverse motorbyten, välgömda kompressorkonverteringar, mm mm. Ibland kommenteras det tom ("rolig bil") men noteras inte. Variationerna mellan personer/stationer är iofs enorm. Så länge som det finns intresse av att modifiera från orginal så kommer det att ske. Som arrangör så har förmodligen BMWSC en sund syn som säkerställer säkerhetsaspekterna samt önskad inriktning på sina arrangemang. Att kräva skattade/besiktade/försäkrade fordon är ju ett enkelt sätt att sätta en standard och få hjälp med att bilen iaf har kontrollerats trafiksäkerhetsmässigt nån gång i närtid. Som exempel kan man ju som arrangör kräva att allt löst i bilen skall vara borta, medan SBP faktisk förordar att man skall ha varningstriangeln väl synlig i kupéutrymmet... ![]() Rent försäkningsjuridiskt så finns det ju inget som kräver att ett fordon skall vara überväglagligt för att trafikförsäkringen skall gälla vid incident (och trafikförsäkringen gäller ju ändå inte på banträffen, än, så det är inget extra risktagande alls). |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7089 totalt) |