Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 43, 44, 45   >>
10 besök senaste veckan (181193 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:

Visst verkar det som många med framgång kör uppåt 700 fram, och det påstås ju att man körde låga 1.12 på Knutan, men å andra sidan tror jag att det går att åka 1.12,5 t o m med min gamla setup som var väldigt mjuk. Det finns de som påstår att bara diffbroms gör bortåt en sekund på Knutan. Sen ryktas det ju om diverse fusk på den "gamla goda" tiden, men det lär vi ju aldrig få veta mer om...

Vilken sorts "fusk" är det du syftar på? Vad var/är det som användes och som inte var/är tillåtet menar jag?

Har du funderat något på om du ska använda dig av hjälpfjädrar eller dropstops förresten? Vet inte om dropstops är en SBP godkänd lösning och hur mycket sämre det är än att använda sig av hjälpfjädrar? Det skulle spara en del pengar dock då det kostar en del med fjädrar och mellanlägg.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cyberoid skrev:
Det skulle spara en del pengar dock då det kostar en del med fjädrar och mellanlägg.
Dämpare som inte fjädrar ut så förbenat långt (dvs inbyggda dropstops)?
Jag ska ärligt säga att jag inte begriper hur de gjort på mina Bilsteins när de byggt dem men de fjädrar ut väldigt lite för sin längd. Möjligen är dämparstången kortad rejält för att få den effekten.

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Cyberoid skrev:
Det skulle spara en del pengar dock då det kostar en del med fjädrar och mellanlägg.
Dämpare som inte fjädrar ut så förbenat långt (dvs inbyggda dropstops)?
Jag ska ärligt säga att jag inte begriper hur de gjort på mina Bilsteins när de byggt dem men de fjädrar ut väldigt lite för sin längd. Möjligen är dämparstången kortad rejält för att få den effekten.

Jo, det är klart. Dennis har ju inte bestämt sig för dämpare ännu så han kanske slipper problemet? Men om inte, vad är att föredra? Är det en stor nackdel att köra med drop stops?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Cyberoid:
Varför behöver,vill ha, du dropstopp?

Sen vart jag nyfiken.
1. Vad väger en era Miator?
2. Viktfördeling?
3. MR fram och bak?

Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

fuling skrev:
Cyberoid:
Varför behöver,vill ha, du dropstopp?

Sen vart jag nyfiken.
1. Vad väger en era Miator?
2. Viktfördeling?
3. MR fram och bak?

Mina dämpare fjädrar ut längre än vad fjädrarna är långa. Lösningen som jag ser det blir att sätta drop stops eller hjälpfjädrar för att hålla sakerna på plats.

Jag har tyvärr inte vikt och fördelning på min egen bil men hade gärna vägt upp det. Dennis kanske har specifika värden för sin bil? Det finns ungefärliga värden att plocka från nätet:

1: Skiljer naturligtvis en del men 2150 lbs utan förare enligt fatcats excelark = 975kg ungefär. = 1050-1070kg inkl förare ungefär.
2: F: 51.5% R: 48.5%
3: F: 0.66 R: 0.735

Dessutom är den ofjädrade vikten fram: 29.5kg och bak: 28.1kg men skiljer också en hel del beroende på fälgar och däck naturligtvis.

Edit: Viktjustering

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Vilken sorts "fusk" är det du syftar på? Vad var/är det som användes och som inte var/är tillåtet menar jag?

Jag menar traditionellt motortrim som t ex bearbetade toppar.

Cyberoid skrev:
Har du funderat något på om du ska använda dig av hjälpfjädrar eller dropstops förresten? Vet inte om dropstops är en SBP godkänd lösning och hur mycket sämre det är än att använda sig av hjälpfjädrar? Det skulle spara en del pengar dock då det kostar en del med fjädrar och mellanlägg.

Jag utgår från att det jag köper funkar "straight out of the box" men om det blir custombyggen så gäller det förstås att få måtten rätt. Smart som man är sålde jag dämparna utan att mäta öppen och stängd längd - så jag har inget att utgå från... Om någon av er har några mått så dela gärna med er av dem. Hade man haft plastbussningar hade det varit enkelt att vrida länkarmarna till mekaniskt stopp, men med gummibussningar blir det ju annorlunda...

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Min bil väger ca 1025 med mig i och ett par liter i tanken, men så lite soppa vågar man ju inte köra med, så 1035 kanske...

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:
Cyberoid skrev:

Jag menar traditionellt motortrim som t ex bearbetade toppar.

Cyberoid skrev:

Jag utgår från att det jag köper funkar "straight out of the box" men om det blir custombyggen så gäller det förstås att få måtten rätt. Smart som man är sålde jag dämparna utan att mäta öppen och stängd längd - så jag har inget att utgå från... Om någon av er har några mått så dela gärna med er av dem. Hade man haft plastbussningar hade det varit enkelt att vrida länkarmarna till mekaniskt stopp, men med gummibussningar blir det ju annorlunda...

Ja, köper man "riktiga" dämpare som är gjorda för hårdare och kortare fjädrar så bör det ju fungera. Som i Niklas fall. Mina dämpare (Spax) går ju köra med "vanliga" fjädrar och "racefjädrar" 2.25" och då måste ju fjädringslängden passa bägge sorter. Jag skulle kunna mäta upp dom om du är intresserad av öppen/stängd mått?

Det där med plastbussningar och mekaniska stopp hängde jag inte riktigt med på?

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:

om man kör med gummibussningar så fungerar de ju som fjädrar de med (det känner/ser du ju när dämpare och fjäder plockats av), men plastbussningar glider ju mot stålhylsan i bussningen. Om du (utan fjäder) drar ner/upp en länkarm som sitter i plastbussningar, så är det ju bara friktion som håller den på plats; då är det ju lätt att dra tills länkarmen slår i karossen/ramen; längre dämpare än så vill man ju i a f inte ha.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Måste fråga.
De MR-värden Cyberoid angav är de rena MR eller är det kvadera redan?????

Fixhult
Här sen Apr 2004

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:
Cyberoid skrev:

om man kör med gummibussningar så fungerar de ju som fjädrar de med (det känner/ser du ju när dämpare och fjäder plockats av), men plastbussningar glider ju mot stålhylsan i bussningen. Om du (utan fjäder) drar ner/upp en länkarm som sitter i plastbussningar, så är det ju bara friktion som håller den på plats; då är det ju lätt att dra tills länkarmen slår i karossen/ramen; längre dämpare än så vill man ju i a f inte ha.

Ahha! Jag trodde du pratade om att bygga in i ett mekaniskt drop stop i bussningarna. När du dessutom sa att det var enkelt började jag anan att jag missat något. Nu är jag med på vad du menar! thumbs up

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Min spåntana rektion över eran fjädersätting är mjukt.
90/70 ger väll ca 2Hz i egenfrikvens fram och bak.

Dennis:
om du talar om vilka fjädrar du tänkt köra med + ger mig dämparkurvor har jag data för att kolla om dämparna är vättiga.
Får du dämpare som är justerbara, typ AVo, allså dåde komp och retur på en kran räcker det långt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

fuling skrev:
Jepp ca 2hz är allt vad chassit klarar av utan tak (eller bur ) i stort sett.
Eller det vridmotstånd som balanserade fjädrar/krängare ger vid 2Hz fram och bak är samma storlek som chassits (ca 3000 lb-ft/grad). Visst är det skoj när chassit rör sig mer än fjädrarna (det blir ju så enkelt att räkna då)

Min nuvarande plan ligger på 2,3Hz fram och 2Hz bak. Med ny krängare fram blir det Front Roll Couple på 67,5% (kör med 65,3% idag så jag får väl lära om lite).

Hur blir värdena i FCM's excelblad med din plan Dennis (det är ju visst din biltråd...)?

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

fuling skrev:

Dennis:
om du talar om vilka fjädrar du tänkt köra med + ger mig dämparkurvor har jag data för att kolla om dämparna är vättiga.
Får du dämpare som är justerbara, typ AVo, allså dåde komp och retur på en kran räcker det långt.

Tack fuling! Menar du att 2 Hz är mjukt? Jag har ingen känsla för vad som är hårt respektive mjukt i Hz; jag läser å andra sidan en massa och 2 Hz tycks som du skriver vara mjukt - i racingsammanhang.
Jag har tittat lite på AVo's monotube (envägsjustering), men det framgick inte av deras sajt om justeringen tar både bump och rebound - gör den det?

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

fuling skrev:
Måste fråga.
De MR-värden Cyberoid angav är de rena MR eller är det kvadera redan?????

Jag plockade värderna från excelbladet som Niklas länkar till ovan. Vet inte om det är kvaderat eller inte?

Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:
fuling skrev:

Dennis:

Tack fuling! Menar du att 2 Hz är mjukt? Jag har ingen känsla för vad som är hårt respektive mjukt i Hz; jag läser å andra sidan en massa och 2 Hz tycks som du skriver vara mjukt - i racingsammanhang.

Från Fatcats excel ark:
Frequencies of 1.0-1.3Hz is used for most passenger cars, 1.5-1.8Hz for race cars without downforce and 2Hz for pure race cars with aero.

om han vet vad han snackar om kan jag tyvärr inte svara på men det känns pålitligt.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag såg i excelarket(länken) att INTE MR var kvaderat.
Ville bara kolla, det blir lätt knasigt annars.

Citat:

Visst är det skoj när chassit rör sig mer än fjädrarna (det blir ju så enkelt att räkna då

Ni åker rullande disktrasor

Citat:
Jag har tittat lite på AVo's monotube (envägsjustering), men det framgick inte av deras sajt om justeringen tar både bump och rebound - gör den det?

Ingen aning, men tror det. Maila och fråga och be om dämparkurvor.

Citat:
Frequencies of 1.0-1.3Hz is used for most passenger cars, 1.5-1.8Hz for race cars without downforce and 2Hz for pure race cars with aero.

1-1,3Hz är rena svenne holkar.
1,5-1,8Hz skulle jag kalle lite sportigt
2-2,5Hz mjuk racebil som ärven går på gata.
3-4Hz nu börjar det likna racebil.
Över detta har jag taskig koll men förmodligen så behövers det för att få ärodynamiken att funka just.

Ta detta nu som en finngervising, allså ingen sanning.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Nu kommer jag inte in på AVo:s hemsida men jag köpte "generiska" (icke modellspecifika) coilovers från dem förra året. Det blev en specialbeställning på ett par PF150/100. Dessa är i grunden enkeljusterbara och ratten har 16 lägen. Justeringen påverkar både kompression och retur med förhållande på ca 2:1. Det som var special på mina var dämpkurvan som fuling plockade fram till mig samt även metriska infästningshål (så jag kunde använda originalinfästningarna). Specialbeställningen kostade inget extra.

Jag vet inte om du kan tänka dig motsvarande AVo till din bil men jag tänkte i.a.f. dela med mig av mina erfarenheter av märket .

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Nu kommer jag inte in på AVo:s hemsida men jag köpte "generiska" (icke modellspecifika) coilovers från dem förra året. Det blev en specialbeställning på ett par PF150/100. Dessa är i grunden enkeljusterbara och ratten har 16 lägen. Justeringen påverkar både kompression och retur med förhållande på ca 2:1. Det som var special på mina var dämpkurvan som fuling plockade fram till mig samt även metriska infästningshål (så jag kunde använda originalinfästningarna). Specialbeställningen kostade inget extra.

Jag vet inte om du kan tänka dig motsvarande AVo till din bil men jag tänkte i.a.f. dela med mig av mina erfarenheter av märket .

Tack Eddie, eftersom AVo är ett av mina alternativ är jag tacksam för alla omdömen om dem.
Jag kollade lite på ett engelskt impreza-forum (tror jag att det var...); där fanns en del mindre bra omdömen, men det är ju inte lätt att värdera andras åsikter, så ju fler omdömen desto bättre underlag för beslut. Jag har ju märkt att du kör betydligt fortare nu än tidgare; kanske har dämparna bidragit till det?
Kan du säga något om hur du upplever dem? Kvalitetsintryck?

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Nu har jag mätt lite där framme (grovt...).

A. Utan hjul och coilover har jag ca 35 cm (14") mellan skärmkant och centrum nav.
B. När jag pressar upp hjulstället max så tar till slut övre länkarm i rambalken; då är det ca 25 cm (10") till skärmkant; lägre än så kan alltså bilen inte bli (förmodligen har däcket då redan gått i skärmen inne i hjulhuset).
C. När jag hänger på 16 kg på hjulstället (drog neråt med fiskevågen ) ökar måttet med ca 3 cm.

D. Stötdämparens längd (centrum undre fästbult till hålplan i skärm) i obelastat läge (A ovan) blir ca 42 cm och i belastat läge ca 45 cm.

Utan hänsyn till att dämparen inte sitter helt vertikalt så borde alltså "closed length" bli ca 32 cm...
Men... hur mycket drop ska man ha? Jag tycker mig ha läst att inte alla dämpare klarar att vara drop stops?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 43, 44, 45   >>
10 besök senaste veckan (181193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande