Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2816 totalt) |
Fälg breddning !
Tjena !!!! ja vill lämna in fälgarna på braddning från 7 j till 8.5 j och 8 j till 10.5 j men så har ja en kompis som påstår att att det inte håller , tänkte höra med er om vad eran erfarenhet säger ? p.s har länge sökt efter cup1 fälgar som har deminsion 16*8.5 & 16*10.5 men aldrig hittat dem ![]() |
||
Min bror körde med hemmabreddade plåtfälgar i folkrace under några säsonger och det höll, så då borde det hålla för det mesta...
Annars beror det ju på hur det är gjort. Har svårt att se varför det rent principiellt inte skulle hålla, men är det dåligt gjort för t.ex. Al-fälgar så kan det förstås gå sönder. En kompis som hade råkat komma över lite för breda däck satte fast fälgen i skruvstädet, kapade isär den och kapade till en några cm bred plåtremsa som han bankade till och svetsade fast mellan de isärkapade fälghalvorna. Tog inte många minuter och funkade skitbra i flera år och helt utan obalans eller andra problem. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Lämnar du till nån som kan svetsa aluminium så ska det hålla.
På Tigers rallycrossbil har vi breddade alu fälgar och dom har hållit i sex år normalt rallycrossbruk (som är ganska hårt för en fälg), bara en fälg har gått sönder och det var när en rörbärarm och bromsoket ville se vad som fanns på andra sidan fälgbanan. Svetsen höll men det blev ett hål bredvid. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
_________________ ![]() |
||
Re: Fälg breddning !
om du sätter bakfälgen fram så kanske du kommer undan med halva pengen eftersom det då bara blir två fälgar att bredda! Visserligen fattas det då 0,5" fram men det kanske man kan leva med? _________________ Pär Hylander |
||
om du sätter bakfälgen fram så kanske du kommer undan med halva pengen eftersom det då bara blir två fälgar att bredda!
Visserligen fattas det då 0,5" fram men det kanske man kan leva med? det lät bra men frågan är om det passar , hur blir det med ET:n ? eller är det jag som är ute och cyklar ![]() |
||
Jag tror det går bra! Har för mig att mina 9x16 orginal smidda passade även fram på min fd -89:a. Då borde dina 8:or passa bra även ET är lite fel. Edit: Det är *mycket* gott om plats i hjulhusen på en 944:a, speciellt om man har dom innerskärmarna med extra invikning som jag tror din 89:a har _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2816 totalt) |