Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Diffbromsar
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (24844 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:


Som jag lärt mig är det inte samma axel som den som kallas Atlas eller baby-Atlas

Jag skulle vara lite intresserad av folks erfarenheter av olika typer av diffbromsar på bana (i rwd)


Det är så länge sedan jag såg en Atlas-axel........... .......är det mer skilnad mot en vanlig, än att din har avlasdade drivaxlar....????

Instämmer i att det skulle vara intresant med erfarenheter av olika dif-system.............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

En vanlig Atlasaxel har inga avlastade drivaxlar, det är egentligen inget speciellt med en sådan (den satt ju standard i alla Capri 2.0 och uppåt, samt i Taunus 71-82).

Däremot var ju den axeln basen för de som användes i tävlingssammanhang av Ford, baby-Atlas i Escort, standardbredd i Zakspeed Capri. De modifierades dock så mycket (avlastade drivaxlar, oljekylning, etc. etc.) att det egentligen bara är grundmåtten på själva differentialen som är samma som "standardaxlarna".

Att köpa en Quafiediff till Fordaxlarna är buslätt om man har pengarna (vill lägga ut pengarna), tror att det handlar om runt 7500-8000:- för en ny diff. Lamelldiffar däremot, tillverkas såvitt jag vet inte längre utan fanns som RS-tillbehör och satt standardmonterade i Capri 2.8i Special, från 1984 till -86. Gissa hur lätt det är att hitta sådana?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kanske något utanför ämnet, men jag har en Supersevenkopia med en Volvobakaxel som brukar skrika efter diffbroms i varje kurva. Nåväl, hur bär man sig enklast åt för att få in en diffbroms i en axel utan att plånboken chokas alltför grovt? Eftersom axeln är modifierad med fästen för fyrlänk och panhardstag vill jag ogärna byta axel. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Skaffa någon form av diffbroms och slå in den i diffen. Går det att lösa med delar från skroten? Hur gör man på enklast sätt?

2. Svetsa ihop skräpet. Är det ens en möjlighet? Roligt blir det förstås, men kanske lite väl radikalt.

/Daniel

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Kraniel skrev:
Kanske något utanför ämnet, men jag har en Supersevenkopia med en Volvobakaxel som brukar skrika efter diffbroms i varje kurva. Nåväl, hur bär man sig enklast åt för att få in en diffbroms i en axel utan att plånboken chokas alltför grovt? Eftersom axeln är modifierad med fästen för fyrlänk och panhardstag vill jag ogärna byta axel. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Skaffa någon form av diffbroms och slå in den i diffen. Går det att lösa med delar från skroten? Hur gör man på enklast sätt?

2. Svetsa ihop skräpet. Är det ens en möjlighet? Roligt blir det förstås, men kanske lite väl radikalt.

/Daniel


Vilken volvoaxel har du ? En 1030/1031 ? Till de flesta sådana volvoaxlar fanns det möjlighet att köpa till en lamelldiff som tillval, därför kan dom sitta på alla möjliga olika bilar allt från GL till Turbo så det är bara att ut och leta !!! Har själv en 240 axel med aluminiumhus i min sjua som inte är har lamelldiff, därför har jag köpt en annan som jag ska ta innehållet i och flytta över till denna. Har dock hört att man måste schimsa in klumpen, verkar va svårt att göra själv. Har inte provat... Annars säljer tex KG Trimmning nya diffbromsar.

AGA-diff tror jag inte på, om du inte har tänkt att bara åka rakt fram... men det går väl inte med en sådan här bil !

OT: Är lite nyfiken på din bil ! Berätta mera !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mer om bilen hittar du på http://hem.fyristorg.com/kraniel och när jag körde Roadsport på Mantorp i somras var drivet ut ur kurvorna riktigt uselt. Det låter ju lysande om man kan stjäla innanmätet från en bromsad klump. Har också hört det där om shimsning, men det får väl någon som kan sin sak ta hand om. Några tips på bakaxelkunniga mekaniker i sthlm-området?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



Lite sent kanske, men jag har inte hittat hit förrän nu.

En Salisburyaxel är en bakaxeltyp med hel banjo, dvs endast ett litet lock på baksidan. Ex. Cheva 10 bult.
Hotchkis har jag för mig att den andra kallas där man kan ta ut mittklumpen framåt, ex Ford 8" och 9".

Byte av diffbroms är ingen svår historia.
    Mät kuggspelet med indikatorklocka innan demontering. Kuggspel kan normalt variera mellan 0,20 - 0,50 mm beroende på slitage och typ av axel, kolla reparationshandbok vad som rekommenderas.
    Lossa differentialen, (håll koll på vilka saker som satt å vilken sida, och vad som är upp och ner på överfallen).
    Flytta över kronhjul till nya differentialen.
    Montera med samma shims som förut, du kan behöva lägga press i sidled på diffbromsen för att kunna stoppa i shimsen och mät kuggspelet med indikatorklocka. Försök få till kuggspelet till att bli samma som innan demontering (om det inte skiljde jättemycket från rekommenderat kuggspel, då kan utväxlingen vara mer eller mindre skrot redan).
    Förflyttning av kronhjulet närmare pinjongen ger mindre kuggspel, från ger större. Mät på ett flertal ställen runt kronhjulet så kuggspelet är jämnt runt om.
    Märkfärg på kuggarna före och efter kan vara bra för att se att kuggarna sliter mot varandra som de ska.

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Diffbromsar
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (24844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande