Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 >> 49 besök senaste veckan (358293 totalt) |
Historien börjar när jag av en slump hittade en annons på www.porsche356klubb.se. En kille skulle sälja en komplett gjutform till en Porsche 356 coupé -54. Han hade själv gjutit av en orginalbil för några år sedan. Annonsen var ca 1-2 veckor gammal så jag ringde honom direkt. DEN FANNS KVAR!!! inte mycket tid att spara nu... ringde snabbt upp min "svåger" och övertalade honom (det var inte särskilt svårt) att vi skulle köpa formen ihop. Sagt och gjort så körde vi upp till huvudstaden (vi bor i skåne) och köpte formen. Det var precis att den fick plats i hyrsläpet!
Tanken är att bygga en bil med Volvo 850 drivlina bak och med rörram. Andra komponenter är inte bestämda än. Bilen ska bli baninspirerad. En inspirerande bild: Detta är den första (och enda) karossen som gjutits i formen (av förra ägaren som även tillverkade gjutformen): Jag började gjuta en dörrspegel: Gelcoatad form. Färdigplastad med förstärkningsribbor. Färdigt resultat. Här är själva karossformen: Tilltänkt drivlina: Volvo 850 (B5252S 140hk): En vagga tillverkades för att underlätta gjutningsarbetet: Det blev grymt bra med vaggan. Nedan följer lite bilder med formen upphängd: Formen är nu vaxad 3ggr och behandlad med PVA (polyvinylalkohol) som är ett släppmedel. Gjutning kommer ske i början av februari! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Jojomen. Jag har garage i St Råby ute vid gastelyckan. Däremot gjuter jag själva karossen i Klippan hos min syrra. När den är klar så fraktar jag ner den till Lund. Min super seven finns här i Lund.
En ljugaröl smakar aldrig fel. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Du bjuder på överraskningar du staffan
Ska bli kul att se när detta projektet blir färdigt, lär bli ett coolt bygge. Är det samma 850-motor som du pulade med när jag och brosan var på besök? Du har inga funderingar på att hinka ner en lite lättare motor istället? om du bor i Lund nu så får du bjuda på en åktur till våren igen med din seven _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
japp. Det är samma 850-motor. Den är helt förberedd för att läggas i ett projekt. Dvs. elsystemet är tillfixat så att det behövs +, -, och tändning så startar den.
Motorn är ändå en helalu motor och femman låter så gott..... jag fortsätter helt enkelt på det spår som jag kan sen innan. Klart att du ska ha dig en åktur! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Nja, har lite funderingar på att tillverka några karosser och sälja för att finansiera egna intressen så att hyra ut formen är nog inte aktuellt till en början. Får be att få återkomma med svar då jag vet hur mycket jobb det är att gjuta en hel kaross. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Kan säkert stämma. Men då hade vi nog inte köpt gjutformen så det har verkligen gått undan. Projektet är tänkt att få ta den tid det tar. Det ska inte stressas igenom. Jag har ju sjuan att köra med när adrenalinsuget kommer.... Hur går det för dig? _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Ser fram emot att se hur det blir
Finns intresse för kaross.... eller en 550 spyder Har ju fått en åktur i din seven för nåt år sen i Mörarp, inte säkert att du minns... Det var inte du som körde då utan han som byggt Patrik Rydhs seven. Har kört förbi där några gånger med min seven (som bara strular). _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Har börjat punkta ihop bakre delen av ramen nu för att kunna svetsa infästningarna för bakre bärarmar etc... Med andra ord har det inte hänt speciellt mycket på byggfronten fast det går ju i alla fall framåt! EDIT: Vårt första bygge är klart och väntar väl bara på våren och SFRo+reg besiktningen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Tyckte jag läste nåt om "850 drivlina" så jag antog att motorn hamnar på tvären över bakaxeln? Riktigt spännande dock! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Aha, jag som läser illa.... Å andra sidan kan man ju då fundera över hur en drivlina som fyller upp bredden så bra i en 850 ska få plats i en 356 som är rätt mkt mindre _________________ Pär Hylander |
||||||
Vet faktiskt inte riktigt. Jag gissar att karossen kommer landa på ca 40-50kg så då blir väl själva bilen en 650-700kg tung. En ren gissning.
Det blir ett senare problem... Det värsta som kan hända är att det krävs nya kortare drivaxlar. Näst värst är att bredda skärmarna (bilen blir ju ändå inte särskilt orginal). Lättast är att använda fälgar med mindre ET. Orginal sitter hjulen väldigt långt in i hjulhusen på porschen och så ska ju inte jag ha det...
Teoretiskt så hamnar faktiskt motorn framför bakaxeln eftersom den sitter framför framaxeln orginal på 850n. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Första karossen är gjuten!!! djävlar vilket slit det var. Vi började 08.00 och slutade 04.30 (på morgonen dagen därpå alltså....). Var helt slut efteråt..... idag avformade vi formen och det var en del slit där också. Efter rätt så mycket bändande och bankande så lossnade formdelarna en efter en... Karossen blev riktigt lyckad med endast några små skavanker som lätt kan spacklas. Till och med dropplisten är hel och fin
Nedan följer en bildserie på gjutningen och sedan avformningen. Här börjar avformningsbilderna... Vi använde vatten för att trycka loss delarna. Fungerade rätt ok. 46kg väger karossen. Man kan nästan se att de gillar varandra.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
|
||||||
Bra jobbat, 0800 -- 04 morgonen efter... det kallar jag villja! Imponerande arbete, men det kan de ju vara värt för 356:orna är ju grymt fina!! Skall bli intressant att följa denna tråd.
Kör hårt å lycka till! Mvh Richard _________________ Richard W F |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!) | 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 >> 49 besök senaste veckan (358293 totalt) |