Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5
5 besök senaste veckan (19286 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



BTG skrev:
porschedriver skrev:
Håller inte riktigt med där. Tycker att det är säkrare om folk släpper på utgången då det finns mer marginal där och blir "tydligare". Vi ingången så ligger en snabb förare på 99% bromsverkan och en eventuell ouppmärksam förare som blir omkörd kanske skär in i spåret alldeles för tidigt och då finns det inget utrymme kvar. Oerfarna förare bromsar oftast även för tidigt och detta kan missuppfattas som förbisläpp vid ingång. Sedan har de flesta bilar likartad bromsmöjlighet medan det är hästkraftskillnader som gör det svårt att köra om vissa bilar på rakan.


Ja, man ser ju olika på saken. Märk dock att jag skrivit "släppa" inte "köra om"! Dvs att det hela tiden är framförvarande bil som skall ge tydligt tecken. Jag skriver inte heller att man skall göra det i inbromsningsögonblicket. Det jag menar är att man kan kliva av högerpedalen i 2 sek. när det återstår 200m till kurvan.

Sedan upplever jag inte att att det skulle vara jämnare i bromsförmåga än i acc. För precis som du skriver bromsar ju förare olika - främst kanske pga av erfarenhet. Däremot gasar väl alla fullt?

Jag har haft både 100 hästar mer och mindre än omkörda/omkörare och upplever det inte alls lika "lätt" att släppa/ta sig förbi vid acc som precis innan inbromsning.


Då menar vi nog samma sak (på ett ungefär). Det jag har sett skräckexempel på och satt hjärtat i halsgropen är när folk t.ex. bromsar vid ingången på höghastighetskurvor och liknande för att släppa förbi, eller går in i innerspår aldeles för tidigt . Vad jag menar med "på utgången" är att man skall släppa förbi genom att ge "mindre gas" utefter rakan, inte att man skall släppa förbi precis vid utgången.

Vad jag menar är att man som upphinnande har störe marginaler när man accar än när man bromsar, men som du förtydligade ovan så menar du ju att det är under accelerationen man släpper, dvs inte på "ingången"

Mitt främsta argument mot att släppa förbi "för sent" är faktiskt att en duktig förare får en bättre utgånghastighet ut på en raksträcka och därför har en högre hastighet vid bromspunkten samt en högre ingångshastighet mot kurvan. Om den "långsammare" då har mer pållar i sin bil hinner det bli ett rätt stort avstånd mellan bilarna när man kommer till bromspunkten men framförallt en stor hastighetsskillnad. Som omkörande är man orolig för att en långsammare(=oerfaren) förare skall gå in i innerspåret utan förvarning och därför håller man igen tidigare. När personen sedan släpper förbi så har man tappat moment och så hamnar man jämsides i kurvan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



porschedriver skrev:
Mitt främsta argument mot att släppa förbi "för sent" är faktiskt att en duktig förare får en bättre utgånghastighet ut på en raksträcka och därför har en högre hastighet vid bromspunkten samt en högre ingångshastighet mot kurvan. Om den "långsammare" då har mer pållar i sin bil hinner det bli ett rätt stort avstånd mellan bilarna när man kommer till bromspunkten men framförallt en stor hastighetsskillnad. Som omkörande är man orolig för att en långsammare(=oerfaren) förare skall gå in i innerspåret utan förvarning och därför håller man igen tidigare. När personen sedan släpper förbi så har man tappat moment och så hamnar man jämsides i kurvan.


Allt är ju väldigt relativt beroende på förare, bil, bana etc...
Min inställning har vuxit fram genom de erfaranheter jag haft. De har bestått i att vara snabbare i kurvorna men inte på rakorna.
Ringen är ett utmärkt(extremt?) exempel där det är bättre att släppas om innan kurvan istället för att man tvingats pensionärsåka bakom framförvarande genom kurvan för att sedan bjudas nästan hela banan men då sakna "mos" för att ta sig om.
Tex: Man hindras i Hatzenbach, gasas ifrån till QH där man åter är ifatt för att gasas ifrån till SK för att åter vara ifatt i Aremberg för att gasas ifrån till AD där man åter är ifatt för att gasas ifrån fram till Metzges/Kallenhard osv, osv.

En sak kan man nog säga - vi skulle iaf inte ha några bekymmer med varandra på en bana!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik Peterson
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 13



Magnus K skrev:
Nja, debut var Barkarby, Sthlm förljt av Kinnekulle och sen Mantorp.


Finns det bankörning i Barkarby? Är det på flygfältet? (De hotar förresten med att slå ihjäl flygfältet och göra bostäder av det. :-( Själv bor jag ju hellre på något sämre ställe än blir av med flyget.)

_________________
Fredrik Peterson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Alfaklubbens bankörningar fyller numer ut till det antal bilar/förare man tänkt sig efter att anmälningstiden för klubbmedlemar gått ut. Där är det en fin genomgång för de förare som inte kört förut samt uppdelning i C, B och A grupper samt givetvis i Corsa som är tävlingen. Min fru har åkt som helt novis i C-gruppen med standardbil och det fungerar utmärkt utom någon gång då framförvarande inte ville släppa förbi eftersom hon inte vill lägga sig för nära och den framför inte uppmärksammade att hon kom ikapp. Tempot är ganska lågt och fungerar utmärkt med långsam bil typ Alfa 146 1,4 och veteraner mfl. samt att det körs med stor marginal till de andra bilarna för att slippa problemen som beskrivs här.

Åkte på prova på dag på Sviesta där jag förstår att det måste vara svårt att börja eftersom alla sorters bilar och erfarenhet blandas friskt. Men det är åkså kul med blandningen som dock kräver stor försiktighet och vaksamhet men ger massor av erfarenhet för nybörjare, kanske för mycket på en gång.
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Pär Hylander skrev:
Är attityden "jag ska minsann inte släppa förbi någon på rakan för jag har minsann mer hk än han som ligger bakom" ett ren PCS-företeelse? Resultatet av sådant beteende är ofta att det efter några varv blir en omkörning på ett mindre lämpligt ställe.

Därmed inte sagt att det är så alltid eller ofta, men jag har råkat ut för det åtminstone vid 5 banmöten och sett effekter av det vid ytterligare några till.


Hehe.. jag känner igen det där... på sätt och vis.

För det första ska jag börja med att skriva att långsammare förare/bilar naturligtvis ska släppa förbi snabbare. Däremot så har jag klurat lite på det där för det pratas ofta om det både på banträffar i allmänhet och PCS i synnerhet.

Tänk er in i följande situation. Vi har två bilar med lika erfarna förare. De två förarna har samma varvtid runt banan. Bil 1 är snabb i kurvorna pga att den är liten och lätt men tappar på rakor pga den låga effekten.. Bil 2 snabb på rakorna/snabba kurvor pga mer effekt men tappar i kurvorna pga vikt.

Vi konstaterar vidare att kurvor inte är något lämpligt ställe att köra om på.

Som det är idag så känns läget lite visset för bil 2 eftersom den blir upphunnen i kurvorna och måste hålla igen på rakorna när bil 1 ligger i backspegeln i utgången ur kurva innan raka.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Adam928 skrev:
Som det är idag så känns läget lite visset för bil 2 eftersom den blir upphunnen i kurvorna och måste hålla igen på rakorna när bil 1 ligger i backspegeln i utgången ur kurva innan raka.
Visset tycker jag inte, det är bara att se till att man hamnar i en annan sekvens på banan (lite lugnare nåt varv eller en genomfart genom bandepån).
Kommer man ikapp samma ekipage igen så har man inte samma tempo (det behövs rätt rejäl temposkillnad för att köra in ett halvvarv).

"Krama varandra i trafiken" och diverse andra hänsynsfloskler

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5
5 besök senaste veckan (19286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande