Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster 987 S potential på bana?
<<   1, 2, 3
10587 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

Made skrev:
Har jag rätt när jag säger att varken Cayman'en eller Boxstern kan fås med en limited slip differential? Utan bara en öppen diff. Detta för att den inte ska bli snabbare runt en bana än 911'an.


Vi håller på och tittar på att kunna erbjuda en lösning på detta "problem."

Tyvärr är bilarna för nya (Cayman) för att det ännu ska finnas någon lösning ännu.
om någon har mer information tar jag gärna emot den

Med Kompressor (~400 hk), LSD och R-däck skulle det vara kul att se en sån Cayman gå en rond mot en GT3.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

Andreas Millbro skrev:
Anledningen att Boxstern inte är snabbare är förutom den lägre motoreffekten framförallt däcken som den har fått ärva ifrån 911:an. Boxsterns bättre viktfördeling utnyttjas inte fullt ut då den har lika smala framdäck som 911:an.

Boxstern har bra potensial. Synd bara att den inte får konkurera med 911:an.

Har boxtern bättre viktfördelning än 911? Det kan väl inte stämma!
Bara för att motorjounalister alltid påstår att 50/50 är den bästa viktfördelningen blir det inte en sanning. I alla fall när man pratar om varvtider på bana vilket vi väl gör här?

Har själv bil med 50/50 och skulle ge mycket för att kunna flytta 5-10% till bakhjulen...

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 40



boxster har girkasse bak motoren

911 har girkasse forran og motor bak helt ut

_________________
Anders Nerheim
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Tomas L skrev:
Andreas Millbro skrev:
Anledningen att Boxstern inte är snabbare är förutom den lägre motoreffekten framförallt däcken som den har fått ärva ifrån 911:an. Boxsterns bättre viktfördeling utnyttjas inte fullt ut då den har lika smala framdäck som 911:an.

Boxstern har bra potensial. Synd bara att den inte får konkurera med 911:an.

Har boxtern bättre viktfördelning än 911? Det kan väl inte stämma!
Bara för att motorjounalister alltid påstår att 50/50 är den bästa viktfördelningen blir det inte en sanning. I alla fall när man pratar om varvtider på bana vilket vi väl gör här?

Har själv bil med 50/50 och skulle ge mycket för att kunna flytta 5-10% till bakhjulen...
Däcksbredderna skall väl i princip motsvara viktsfördelningen?
om du pillar dit samma bredder på Boxtern som på en 911 så borde det bli lite för understyrt. Men den ska ju inte ha samma bredd runt om, den väger väl fortfarande lite mer än 50% bak?

Har man en bil som behöver koncentrera sig på kurvhastigheter (behöver inte bromsa och har ingen acceleration att prata om) så är ju 50:50 i viktfördelning och samma dimension runt om naturligt.
Med lite motor så börjar broms och acc vara viktigt och är det väl ca 60% bak som är snabbast i princip.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

Niklas Falk skrev:
Däcksbredderna skall väl i princip motsvara viktsfördelningen?
om du pillar dit samma bredder på Boxtern som på en 911 så borde det bli lite för understyrt. Men den ska ju inte ha samma bredd runt om, den väger väl fortfarande lite mer än 50% bak?

Ja, jag tror att det är ganska nära sanningen, möjligen bör man ha lite extra bredd på bakhjulen (vi pratar ju bakhjulsdrift nu).

Niklas Falk skrev:
Har man en bil som behöver koncentrera sig på kurvhastigheter (behöver inte bromsa och har ingen acceleration att prata om) så är ju 50:50 i viktfördelning och samma dimension runt om naturligt.
Med lite motor så börjar broms och acc vara viktigt och är det väl ca 60% bak som är snabbast i princip.

Exakt, för de som anser att väghållning är att köra i konstant hastighet i en cirkel (företrädesvis invånare i det stora landet i väster) så är 50/50 (eller något ganska nära) det optimala.
För oss som vill gasa och bromsa så är mer vikt på bakhjulen (vilka jag antar är drivhjulen) bättre, hur mycket man ska ha på bakhjulen beror i första hand på hur lyckligt lottad man är, dvs hur mycket effekt man har men även på hur banan ser ut och en del andra saker.

Fördelen med mittmotor jämfört med svansmotor är inte att viktfördelningen blir bättre, det är att bilens tröghetsmoment blir lägre. Du kan koncentrera massan i mitten på bilen vilket gör att den ändrar riktning snabbare. Bilen styr lättare in i en kurva men blir samtidigt mindre riktningsstabil.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 738



Re:

HTR skrev:
Kör man utan esp / hjälp eller finns det någon track-mode i den?


Det finns en sport-knapp som bl.a. ger lite kvickare gasrespons samt gör att ESP-systemet tillåter lite bredare körning innan det griper in. Till skillnad från många andra bilars ESP-system (t.ex. på en RS4) så fungerar det utmärkt att köra bana med ESP'n inkopplad på sport i en 987 Boxster.

För övrigt så saknar jag min 987 Boxster S lite. Det var en suveränt bra bil som fungerade alldeles utmärkt både på racingbanor och i vanlig trafik. Min personliga åsikt är helt klart att även om en Boxster S 987 och en Carrera S 997 skulle kosta lika mycket, så skulle jag ändå tveklöst välja Boxstern.

_________________
Erik Jirhall
GRC - Gentlemen Racing Club
ES Kassasystem
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Re:

FEED ME skrev:
HTR skrev:
Kör man utan esp / hjälp eller finns det någon track-mode i den?


Det finns en sport-knapp som bl.a. ger lite kvickare gasrespons samt gör att ESP-systemet tillåter lite bredare körning innan det griper in. Till skillnad från många andra bilars ESP-system (t.ex. på en RS4) så fungerar det utmärkt att köra bana med ESP'n inkopplad på sport i en 987 Boxster.

För övrigt så saknar jag min 987 Boxster S lite. Det var en suveränt bra bil som fungerade alldeles utmärkt både på racingbanor och i vanlig trafik. Min personliga åsikt är helt klart att även om en Boxster S 987 och en Carrera S 997 skulle kosta lika mycket, så skulle jag ändå tveklöst välja Boxstern.


Synd du inte har kvar din, så hade jag kunnat misshandla den...

_________________
Henrik Troeng
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

FEED ME skrev:
Min personliga åsikt är helt klart att även om en Boxster S 987 och en Carrera S 997 skulle kosta lika mycket, så skulle jag ändå tveklöst välja Boxstern.


Detta är en mycket intressant kommentar, som jag ska ta till vara på.
Tänkte exakt likadant när jag hoppade in och ur 911 och Cayman när den lanserades.
(Å andra sidan verkar du ju föredra bilar med motorn fram eller i mitten )

Jag personligen är supersugen på en Cayman, men tycker det ligger på tok för högt i pris begagnat.
Rakt fram känns den dock lite för slö, men det gör alla bilar.
Drömbil just nu, inom nåbara ekonomiska gränser, är en Cayman med Kompressor på c:a 400 hk.
Så det är bara att hoppas att de säljer så många som möjligt så att begagnatmarknaden blir därefter.
Porsche är ju trots allt en börsnoterad masstillverkare nuförtiden.
Men troligtvis blir det en Boxster innan det.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster 987 S potential på bana?
<<   1, 2, 3
10587 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande