Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 10587 besök totalt |
Re:
Vi håller på och tittar på att kunna erbjuda en lösning på detta "problem." Tyvärr är bilarna för nya (Cayman) för att det ännu ska finnas någon lösning ännu. om någon har mer information tar jag gärna emot den ![]() Med Kompressor (~400 hk), LSD och R-däck skulle det vara kul att se en sån Cayman gå en rond mot en GT3. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
Har boxtern bättre viktfördelning än 911? Det kan väl inte stämma! Bara för att motorjounalister alltid påstår att 50/50 är den bästa viktfördelningen blir det inte en sanning. I alla fall när man pratar om varvtider på bana vilket vi väl gör här? Har själv bil med 50/50 och skulle ge mycket för att kunna flytta 5-10% till bakhjulen... _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
om du pillar dit samma bredder på Boxtern som på en 911 så borde det bli lite för understyrt. Men den ska ju inte ha samma bredd runt om, den väger väl fortfarande lite mer än 50% bak? Har man en bil som behöver koncentrera sig på kurvhastigheter (behöver inte bromsa och har ingen acceleration att prata om) så är ju 50:50 i viktfördelning och samma dimension runt om naturligt. Med lite motor så börjar broms och acc vara viktigt och är det väl ca 60% bak som är snabbast i princip. |
||||
Re:
Ja, jag tror att det är ganska nära sanningen, möjligen bör man ha lite extra bredd på bakhjulen (vi pratar ju bakhjulsdrift nu).
Exakt, för de som anser att väghållning är att köra i konstant hastighet i en cirkel (företrädesvis invånare i det stora landet i väster) så är 50/50 (eller något ganska nära) det optimala. För oss som vill gasa och bromsa så är mer vikt på bakhjulen (vilka jag antar är drivhjulen) bättre, hur mycket man ska ha på bakhjulen beror i första hand på hur lyckligt lottad man är, dvs hur mycket effekt man har men även på hur banan ser ut och en del andra saker. Fördelen med mittmotor jämfört med svansmotor är inte att viktfördelningen blir bättre, det är att bilens tröghetsmoment blir lägre. Du kan koncentrera massan i mitten på bilen vilket gör att den ändrar riktning snabbare. Bilen styr lättare in i en kurva men blir samtidigt mindre riktningsstabil. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
Det finns en sport-knapp som bl.a. ger lite kvickare gasrespons samt gör att ESP-systemet tillåter lite bredare körning innan det griper in. Till skillnad från många andra bilars ESP-system (t.ex. på en RS4) så fungerar det utmärkt att köra bana med ESP'n inkopplad på sport i en 987 Boxster. För övrigt så saknar jag min 987 Boxster S lite. Det var en suveränt bra bil som fungerade alldeles utmärkt både på racingbanor och i vanlig trafik. Min personliga åsikt är helt klart att även om en Boxster S 987 och en Carrera S 997 skulle kosta lika mycket, så skulle jag ändå tveklöst välja Boxstern. |
||||
Re:
Synd du inte har kvar din, så hade jag kunnat misshandla den... ![]() _________________ Henrik Troeng |
||||
Re:
Detta är en mycket intressant kommentar, som jag ska ta till vara på. Tänkte exakt likadant när jag hoppade in och ur 911 och Cayman när den lanserades. (Å andra sidan verkar du ju föredra bilar med motorn fram eller i mitten ![]() Jag personligen är supersugen på en Cayman, men tycker det ligger på tok för högt i pris begagnat. Rakt fram känns den dock lite för slö, men det gör alla bilar. ![]() Drömbil just nu, inom nåbara ekonomiska gränser, är en Cayman med Kompressor på c:a 400 hk. Så det är bara att hoppas att de säljer så många som möjligt så att begagnatmarknaden blir därefter. Porsche är ju trots allt en börsnoterad masstillverkare nuförtiden. Men troligtvis blir det en Boxster innan det. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 10587 besök totalt |