| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad är idealisk viktfördelning
|
1 besök senaste veckan (4857 totalt) |
|
för en Porsche 944 n/a? 163 hk, bakhjulsdriven, vikt runt 1100 med förare och 15 liter bensin? Skall det vara 50/50 el mer mot 45/55 (f/b), jämn fördelning per sida? Innan jag börja riva i bilen så gjordes följande mätning: VF 326kg HF 315kg VB 306kg HB 305kg. Totalvikt 1253 med mig och 10 l bränsle. Iof med krängningshämmare både fram och bak, det kanske påverkar resultatet? /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Re: Vad är idealisk viktfördelning
Den här frågeställningen är vanlig. Om jag skall svara utifrån ett allmänt perspektiv, alltså inte specifikt för den här bilen, så är det så att olika viktfördelningar passar olika förutsättningar. Skulle vi resonera från en balanssituation så är en jämn viktfördelning åt alla håll kanske lättare att hantera inställningsmässigt. Men bilen är ju längre än bred så lite olika blir det i alla fall. Har bilen bakvikt så gynnar det viktfördelningen vid inbromsning, och är den bakhjulsdriven och har mycket effekt så gynnas även accelerationen. Eftersom friktionskoefficienten för däcken ändras med vikten per den yta som ligger ann mot vägen så måste däckens dimensioner anpassas om vikten är olika fram och bak. Sedan får man även tänka på de drivande hjulen som äter upp sidogrepp och ytterligare kompensation i form av mer gummi måste till. Åker man på en högfartsbana så kan det gå åt 200 hkr i drivhjulsgreppet bara för att hålla bilen i jämn fart, vilket stjäls från sidogreppet om banan samtidig svänger. Det finns även oval-racingbilar som åker med extremt hög sidoviktsbalans. Detta var nåra exempel som säger att omständigheterna styr var vikten bör ligga. Nu brukar möjligheterna till att ändra så väldigt mycket på bilens ursprungliga viktfördelning vara rätt begränsade. Man bör nog mer inrikta sig på att anpassa däcksdimensionerna och på så vis kompensera för det man inte åstadkommer med viktfördelning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
mmm tänkte från börjat att köra min bil på samma dimension fram och bak och att jag inte behövde så bredda däck pga den klena motoreffekten. Men efter att ha köpt en 320 Si med nästan samma effekt och samma viktfördelning på bilen (ok mycket moderna väghållning) med 225 fram och 255 bak, fick jag tänka om.
Jag tänker köra på 245 bak och 225 fram. Jag skulle nog vilja ha lite mer bak! Har läst på någon amerikansk site att ännu smalare framdäck är att föredra, för lättare insvängningar i kurvor. Jag kommer bara att köra på Sturup och Knutstorp, relativt små och kurviga banor. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Varför då???? (hälst nu inga länkar till amrikanska sidor pga att jag fattar i prinsip NOLL i texten) _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Var just det som jag undrade?!= Jag skulle nog kunna tycka att det skulle vara bättre att köra på samma dimension runt om.
BettanII svänger ju in extremt bra och har 225/18 fram. Men jag fattar princip noll här, så rekommendation om storlek på däck och viktfördelning hade hjälpt mig enormt. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Vad som är optimalt är en fråga om vilka hjul som driver och vilket däcksgrepp respektive axel har.
|
||||
|
Re:
Tipps som detta, att det blir bättre turn in med smalare däck, som kan verka konfunderande går också att hitta här och där. Det kan ibland ha sin riktighet för specifika bilmodeller eller typ av racing. Men, något bättre turn in behöver inte betyda att bilen gör bättre varvtider eller klarar högre sidokrafter genom kurvorna. Det kanske enbart handlar om en känsla som en specifik förare gillar, även om varvtiden blir sämre. Vill vi åka fort gäller GREPP. Mer gummi ger bättre grepp. Monterar du bredare hjul fram så försämras inte greppet där även om bilens balans från sin tidigare situation ändras. Alltså, att bilens balans blir "sämre" behöver inte betyda att den inte kan gå fortare genom en kurva. Men den kan bli rätt så knepig att klara av som förare. "Balans", är en företeelse som gäller inom det fartområde bilen har grepp att klara. VILKEN, balans som bilen bör ha är i hög grad en förarfråga, även om det naturligtvis finns lite allmängiltiga riktlinjer. På Din Porsche 944 kan Du åka med 225 fram och 245 bak utan bekymmer, jag har en sån bil själv med liknande dimensioner. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Bara för att slänga in en parameter till så finns det ju en gräns för hur breda däck som är lämpligt till effekten.
På högfartsbanor kan rullmotståndet vara viktigare än sidogrepp och tvärtom på knixig konbana. På miatona (som inte har så mycket mindre effekt) har det visat sig att bredare än 205 är fruktlöst om banorna inte är rejält knixiga och långsamma. Men om det går långsammare med 245or bak än med 225or får du testa dig fram, precis som med hjulinställningar och däckstryck. Byter du däcksbredder (kanske tom spårvidd pga annan fälg) så får du ju börja skruva från noll (nästan). |
||||
|
Re:
Jag kommer att köra på Cup-däcken, och via klubben så är det mesta redan dokumenterat vad det gäller tryck och hjulvinklar. Men jag tänkte på innan på det du skrev ovan, att våra bilar som har så få hästar har svårt att nyttja dessa till fullo. Sedan sätter man sig i Si:en som "bara" har 173hk och där är greppet så in i norden bra på däck som har 225/18 fram och 255/18 bak. Utan att ens pressa bilen, hade bara 14 mil på mätaren, så gick den snabbare på Sturup än vad SAAB:en gjorde. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Re:
Enbart för att gaffla emot detta påstående drar jag upp min, i övrigt trevliga, provkörning av Opel Speedster. Den var utrustad med originaldäck i form av inte helt feta 175/50-17 i fram i kombination med, tror jag, 225/45-17 i bak. Bilen i fråga hade den mest kommunikativa och talande styrning jag provat, däremot var den hopplös att köra forcerat in emot kurvor. Framhjulen låste upp väldigt lätt vid sena inbromsningar varför man fick se till att hela inbromsningen var avklarad innan svängen påbörjades. I syskonbilen Lotus Elise har tillverkaren valt 195 mm breda 15" hjul i fram istället, säkerligen ett bättre balanserat val för fortåkning. Kan sagesmannen i citatet ovan ha syftat på kraften för att vrida ratten snarare än på bilen upplevda betéende? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Re:
Så kan det säkert vara! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
|
Re:
något OT- och besserwisservarning! Nja.. Elise S2 (som är syskonet) har iaf oxå 175 breda däck fram dock i 16" (175/55-16 alltså något mindre totalomkrets än Speedstern*). Elise S1 (föregångaren som har en tidigare version av chassiet) har nog 15 tummare fram orginal men jag betvivlar att de är bredare än 175. Exige S2 däremot (och möjligen någon sport/raceversion av elisen) har dock 195 breda framdäck i 16 tum (Yokohama A048) Bakhjulen är 225 breda på samtliga versioner, 16 tum på S1:orna och 17 tum på S2:orna och Speedstern. *Dessutom är Speedsterns framhjul 175/55-17. _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Re:
Vi har olika preferenser du och jag. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Fast ännu viktigare i sammanhanget är ju frågan om Fuling tycker att sin fru har idealisk viktfördelning?
|
||||
|
Re:
Var räknas som idealisk. 60% bak och 40% fram...
Då blir det ju ungeför samma som bilen
om man inte gillar 30% bak och 70% fram. Ser kanske bra ut.....men helt oanvändbart..(gäller även framhjulsdrift) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
och det är bara tisdag....
oj, detta är ju inte offtopic, ähmm... nånstans mellan 50/50 och 40/60, det beror på... vilket som går fortast
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (4857 totalt) |