Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx 1990 Fullrace Nytt inför -07
<<   1, 2, 3   >>
12257 besök totalt
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

robber skrev:
oj!

Detta ska följas med spänning. Riktigt ballt med en seriös S13 och inte som bara har neon och bow

Lycka till! Följer detta med spänning

Tack
hehe nää neon är rätt långt borta

Fick ett paket från ppf med diverse alu rör och en elektriskt vattenpump igår. Så helgen är räddad

Har idag byggt tryckrör på varma sidan och börjat kapa upp insuget som skall byggas om.

Blev lite åkande från verkstaden till farsans garage idag. Min ac/dc tig står där, så efter att ha kapat upp rören, märkt dem fick ja åka dit å punkta, sen åka och kolla så det fortfarande passade. Vilket de gjorde, så det var bara att helsvetsa sen.

Blev ett helt rör, inte massa slang skarvar här inte

mvh

Jönköping
Här sen Sep 2005

Önskar att man själv hade motivationen och orken du har. thumbs up

Jag skäms lite för att fråga, men vad är det för rejsig mustang (?) som står bredvid din bil? Har den någon projekttråd någonstans?

Buell XB12S -08
Citera
Martin_Ring
Malmö
Här sen Okt 2006

här lyser verkligen flitens lampa, tror och hoppas att ditt projekt kommer bli väldigt lyckat. jag måste bara fråga. tryckröret på varma sidan. ligger inte 90 grader böjen farligt nära grenröret? ser ut så på bilden i alla fall. som sagt, många thumbs up för dig.

Team SPR

VR6R och 740
Citera
Zjoel
Gbg
Här sen Okt 2005

tackar! hoppas på ett lyckat år.

Mustangen är en "rörhög" som byggs av min bror, han har inga projekt trådar då han helst inte avslöjar så mycket. Men den byggs för bana inte för stripp, så a-armar och annat skoj blir det. thumbs up

Slangen är rätt nära grenröret, men skall bygga en värmesköld. Tror det kommer att räcka, det ser lite värre ut än vad det är!

mvh
(Skrivet av Birdy_sx var visst inloggad på brosans användare när detta skrevs)

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Update. 070204

Idag så passade jag in flänsen till det nya spjället ordentligt och punktade dit den. Den sista gasen i tuben gick åt för detta

Sen borrades det hål på andra sidan för tryckröret, har man inte rätt verktyg får man improvisera Gjorde likadant på första sidan.

Sen passade jag in undre delen av tryckröret, har beställt mer rör och några silicon slangar av PPF. Så tryckröret bör bli klart i veckan.

Placerade ut och byggde två fästen till oljekylaren. Skall bli två till på under sidan me.

mvh

Vingåker
Här sen Maj 2006

Hålsåg är ju överskattat...
Kul att se att det går framåt, hade varit ännu trevligare att se den (dig) i action.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Rosell skrev:
Hålsåg är ju överskattat...
Kul att se att det går framåt, hade varit ännu trevligare att se den (dig) i action.

hehe oja iaf när man vill ha hålen gjorde men glömt köpa en
Jo det börjar likna något igen.. Ja till sommarn lär det bli lite action, du hann inte se den isomras eller?
men annars får la du ta me dig björnen och komma förbi och kika lite i garaget någon helg??

mvh

Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag ska upp till en kompis i Stenungsund och byta motor på min BMW någon helg, 130hk gamla trötta hästar är inte så kul längre. Kanske kan ta det då. Jag har ju flyttat en bit söderöver.
Först ska jag sälja Sunnyn, hämta donatorn till BMW:n hos mor och riva ur motor, låda, bakaxel, mm ur den.
Känns bra att ha en plan, ännu bättre om det verkligen blir så.

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tjena

Har inte blivet så jätte mycket meckande, men fick mer rör etc från ppf, så tryckröret på kalla sidan är inpassat och uppmärkt. Men vet fortfarande inte om jag hinner bygga helt nytt insug eller om jag skall köra med detta. Så jag helsvetsar inte det röret än.

Motorblock, topp mm är ur plockat igen. Har svetsat igen mer hål i torpedvägg mm, även börjat slipa och göra i ordning för lack, blir jävla mycket damma i lokalen. Så tänkte göra allt plåt och spackel arbete klart nu i veckan eller till helgen. Så blir det att sopa och göra rent igen. Sen blir det att börja med stolsfästen och annat mindre skoj.

mvh staffan

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Rosell skrev:
Jag ska upp till en kompis i Stenungsund och byta motor på min BMW någon helg, 130hk gamla trötta hästar är inte så kul längre. Kanske kan ta det då. Jag har ju flyttat en bit söderöver.
Först ska jag sälja Sunnyn, hämta donatorn till BMW:n hos mor och riva ur motor, låda, bakaxel, mm ur den.
Känns bra att ha en plan, ännu bättre om det verkligen blir så.

hehe, då har du att göra du med Härligt att inte gå sysslo lös?
Det går säkert bra, har ju lokal i göta nu så det är inte hemma hos farsan längre. Björn vet vart jag håller till

Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006

hej du.. du jobbar på flitigt ser jag

har du testat köra med alu bussningarna? hur blir känslan med dom? låter som att bussningar i alu inte blir en bussning längre.

för jag ska precis till att byta alla bussningar till poly men får inte tag i poly bussningar till diffen så har raggat upp en ritning och fått tag i en som kan svarva.

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

tecman skrev:
hej du.. du jobbar på flitigt ser jag

har du testat köra med alu bussningarna? hur blir känslan med dom? låter som att bussningar i alu inte blir en bussning längre.

för jag ska precis till att byta alla bussningar till poly men får inte tag i poly bussningar till diffen så har raggat upp en ritning och fått tag i en som kan svarva.

hehe ja fast ändå känns det som om det står still

Jag körde med svarvade alu bussningar istället för de fyra bussningarna som håller bakvagnen standard. Resten har varit i poly. Detta funkade kanon för mig iaf.

mvh

Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006

Re:

Birdy_sx skrev:
tecman skrev:
hej du.. blabla bla.

Jag körde med svarvade alu bussningar istället för de fyra bussningarna som håller bakvagnen standard. Resten har varit i poly. Detta funkade kanon för mig iaf.

mvh

Tack så mycket då får det bli i alu för mig åxå.

Var har du lärt dig allt du gör på bilen? Är riktigt fascinerande.
Känns ju inte direkt som bara forums läsning som har lärt upp dig. hehe

Vad sitter det fast i då efterssom du säger att det känns som att det står still?

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

tecman skrev:
Birdy_sx skrev:
tecman skrev:
hej du.. blabla bla.

mvh

Tack så mycket då får det bli i alu för mig åxå.

Var har du lärt dig allt du gör på bilen? Är riktigt fascinerande.
Känns ju inte direkt som bara forums läsning som har lärt upp dig. hehe

Vad sitter det fast i då efterssom du säger att det känns som att det står still?

Har jämt varit intresserad av garage, så man har ju pillat där sen man var liten. Mest har jag väll lärt mig av mina misstag hehe

Det är mest allt pill, spacklande, slipande mm som tar tid och då känns det lite som om det står still. Fast med lackat motorutrymme och när mina kolvar mm kommer så motorn kan sättas ihop så kommer det gå in en högväxel

mvh

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Denna veckan har det inte hänt mkt på min bil. Lite mer slip arbete, skall försöka göra resten under veckan..

Men för att visa att det inte är av lathet det inte händer något så här har ni några bilder på vad jag pysslat med idag.

Har smidigt ihop ett grenrör till en s14 zedition -99 idag. Gjort i svartstål, byggt i tändföljd och för presicion sc61 snurra, utan att rakställa motorn eller plocka bort ac:n.

Har ca 1-2 helger kvar på den kärran sen kan jag köra på stenhårt med min igen.

Grenröret kommer putsas till och värmecoatas innan det monteras på bilen.

mvh staffan

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Update. 070407

Har varit tok mkt annat att göra så bilen har fått vänta lite ibland.. Men det har ändå blivet en del framsteg.

Har fått hjälp av kompisen Jari med spacklandet samt lackering av motorutrymmet. Stort tack

Tycker det blev snyggt med mattsvart, dock va det bara grundfärgen hehe.

Fungerade även som slipgrund och mattades ner innan lacken las.

Ny blandad färg, 2lager färg och 3lager klarlack fick det bli.

Har börjat med monteringen av delar, tar väldigt mkt längre tid nu när allt görs rent, målas och sedan monteras med hopp om att inte repa
För att vara en "garage" lack och i ett motorutrymme tycker jag det blev riktigt bra!

Sen har jag fått tillbaka blocket, veven, stakarna samt fått lager till motor. Blocket är a-borrat med de nya ARP bultarna(finns hos pb-z) dragna till rätt moment. När man drar bultar med mer moment en standard så måste man linje hona eller a-borra blocket för att återfå helt runda lager lägen. Mina krympte ett par hundradelar, vilken inte är så bra för motorn J

Veven är även slipad 0,7 på vev och 0,5 ram och riktad.

När jag fick hem grejerna, monterade jag mina nya lager i blocket samt i stakarna, drog till rätt moment och mätte invändiga måttet på varje lager. Sen så mätte jag alla tapparna på veven (ram och vev). Det ena minus det andra blir det exakta lager spelet. Tyvär så upptäckte jag här att det är ett stort problem. Verkar som om de har borrat mitt block lite för mycket i lagerägen. Då mitt lagerspel blir för stort, 4hundradelar större än vad jag vill ha. Jag har redan den största dimensionen på lager så det är inte så enkelt som att köpa nya lager. Utan nu måste vi planslipa lager överfallen och borra om det på nytt.. Vilket tar lite tid L..
(Bilderna nedan är tagna av Erica, tack

Bild på en stake som inte får vara med i årets motor bygge.

Bild på remhjulet med trigger skivan från saab som jag använder till nirat. Samt min fläns som jag ska köra med till min downpipe. Blev trött på att lossa 5bultar varje gång förra året. Så nu svetsade jag en V-bands klämma (pb-z) med flänsen (ppf). En liten mutter för att få loss allt J härligt..

Gladpåsk
mvh staffan

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Trådstartare
update 070517

Äntligen har jag börjat sätta ihop motorn så nu är det dags för en stor uppdatering med många bilder

Botten delen:

Detta är mina nya JE kolvar måttade och beställda av Chirster nlr. Riktigt fina, extra gasportar, oljeuttag vid kolvbultarna och koniska kolvbultar av hög klass.

Det är som ni ser ganska stor skillnad mot min wiseco kolvar jag hade förra året.

Alla delar I motorn är viktade och balancerade, stakarna skillde en hel del I vikt. Men lite putsande så var de fin fint

De första lagrerna jag testade I motorn gav mig fel lagerspel, så nya beställdes och veven putsades lite till. Nu är det perfekt. Här är lagren monterade I blocket för att mäta det exakta lager spelet.

Med en invändig micrometer mätte jag hur stort hålet är.

och en vanlig micrometer på veven, så var det bara att ta det ena minus det andra så har man exakt lager spel. Det var perfekt denna gången, 0.05 på ramen.

Gjorde samma sak på stakarna, även här stämde det bra. 0.06

Sen plockade jag isär allt igen och gjorde rent det. Nu var de dags för att montera veven, mycket olja på lager och vev. Eftersom vi har rätat veven kollade jag inte med indicator klocka nu, vi dubbel kollade den även när det var balancerings dags och allt stämde perfekt.

Efter att jag hade dragit överfallen med rätt moment (80nm)visade sig ett nytt problem. Veven snurrade lite trögt, efter ett tag kom jag på att det var axelial spelet som var för litet. När jag lossade på mitten överfallet gjorde det stor skillnad. Så jag skruvade isär allt igen..

För att få mer sid spel tog jag våt slippaper och förde sakta lagret över det I form av en 8a. Det tog väldigt lång tid då jag provmonterade och mätte lagret ca 10-15ggr innan det blev exakt.

Sen monterades allt ihop igen. Nu funkade det som det skall.

Så nu var det dags för att sätta ihop kolvarna med stakarna. Det är lite pill men det går snabbare för varge kolv man gör hehe.

Efter att jag hade mätt alla kolvringars spel så monterades de på kolvarna. När jag hade satt I två kolvar så fick jag problem. Jag klantade mig och råkade stuka en kompressions ring på tredje kolven. Så jag fick beställa en ny sats av ultra motors. När de nya ringarna kom så monterade jag de sista kolvarna och mätte spelet vid stakarna.

Toppen:

Toppens bearbetning är klar, den är portad, mira fräst och planad. Jag använder mina kammar och mekaniska tryckare från förra året.

En sista inslipning innan montering, för att vara säker på att allt är 100 tätt.

Jag bytte ventiltätningarna I toppen. En special tång och rätt storlek på hylsan för att banka dit de nya gör att det är enkelt att byta tätningar.

Efter mer rengöring monterade jag I ventiler, kammar etc.. Med blad mått mätte jag att ventilspelet var 0.25 på insug och 0.30 på avgas.

Ihop montering:

När alla kolvar var I blocket så monterade jag mina arp bultar och min topppackning. Kör fortfarande med orginal, det funkade bra förra året så det gör de nog nu med!

När toppen var på plats, efter allt pill med brickorna till arp bultarna så var det dags att moment dra toppen. Har man inte rätt verktyg får man fixa ett. Det är trångt I toppen så en vanlig hylsa får inte plats.

Sen monterade jag mina kamdrev för att ställa kammarna I ungefär position.

Jag använde en indikator klocka för att få fram det exakta övre dödläget.

Sen ställde jag kolven I övre död läge och satte klockan på kammen för att mäta ventil till kolv spel. För att se så att ventilfickorna I kolven stämmer. Och de gjorde de..

Sen har jag monterat på, oljepump, tråg, kammrem osv. Så nu står motorn klar känns riktigt skönt, ska bli roligt när turbo och insug är på också :P mer att kolla på hehe

Fuel Rail och spridare på plats, blästrat insugs rören.

Blästad värmeväxlare, silver lackat block och tråg. Blev riktigt fint tycker jag.

Nu är alltså motorn klar, men det återstår lite jobb på insug och grenrör innan de monteras. Sen skall bilen målas invändigt och buren lackas innan elen och motorn skall monteras.

Mvh staffan

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Coolt.

Helt förstummad att du gör allt själv och faktiskt otorligt avundsjuk. Vill oxå kunna sånt där samt ha verktygen till det.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Fin bildserie. Kul när folk gör sånt där så noga .

Vingåker
Här sen Maj 2006

Kass att man inte kan köpa lösa ringar! thumbs down

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Massor med bra bilder och beskrivningar! kanonbra...

Även väldigt kul att se någon som har förstått att det behövs lite kärlek för att sätta ihop en motor.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx 1990 Fullrace Nytt inför -07
<<   1, 2, 3   >>
12257 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande