Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Etanol vs. Metanol
1 besök senaste veckan (7011 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Etanol vs. Metanol

Som många vet så kan alla? bensinmotorer köras på etanol om
man höjer bränsletrycket å justerar tändningen. Optimalast är väll oxå turbo

Men hur reagerar en ottomotor på Metanol??? Vad behövs ändras/justeras för att metanol ska funka?

Fördelar / nackdelar mellan dessa bränslen???

Va jag vet som nackdel med etanol är att det behövs dubbel mängd etanol gämt imot bensin.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Re: Etanol vs. Metanol

Jovani skrev:
Som många vet så kan alla? bensinmotorer köras på etanol om
man höjer bränsletrycket å justerar tändningen. Optimalast är väll oxå turbo

Men hur reagerar en ottomotor på Metanol??? Vad behövs ändras/justeras för att metanol ska funka?

Fördelar / nackdelar mellan dessa bränslen???

Va jag vet som nackdel med etanol är att det behövs dubbel mängd etanol gämt imot bensin.


Njä runt 30% mer är det.

Mer än det kan jag inte

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
BMR
Trelleborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 437



på en 500cc speedway maskin (som går på metanol) och en 500cc benzin motor

så är huvud munstycket ca 150% större på metanol motorn i samma typ av förgasare.

om man nu blir klokare av det vet jag inte

jag har skälv funderat på att försöka blanda i lite metanol i benzinen
men vet inte hur mycket man vågar ha i, kanske ska prova med 30%, bör bli en effekt ökning på ca 20% har jag hört.

är det lagligt på tävlingar att använda metanol, mm.

_________________
Krister Malm

BMW 540iA Touring -94
Chrysler Neon -98
Opel Rekord -66
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Siffran 30% ökning för etanol är inte helt korrekt. Det snackas om att bilen drar cirka 30% mer. Men man bör teoretiskt tillföra 39%. Och då är det E85. Ren etanol lär nog hamna nära 50% extra. Och det är ju rätt långt ifrån dubbelt så mycket.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

BMR skrev:


är det lagligt på tävlingar att använda metanol, mm.


Tror inte det... Det har ju t o m knorrats om etanol pga att man inte är säker på hur man ska hantera det vid brand...

Metanol är ju ännu besvärligare, det brinner nämligen med osynlig låga vilket försvårar släckningsarbetet... Det är pga detta som dom alltid sprutar vatten direkt efter tankning i formelserierna i USA där man kör på metanol, det finns ju alltid en risk att bränslet har antänds av tex statisk elektricitet vid tankningen...

Iofs så kör väl raktframkillarna och tjejerna på metanol och nitrometan i vissa klasser även i sverige...

_________________
Mattias Meldert
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re:

meldert skrev:
BMR skrev:


är det lagligt på tävlingar att använda metanol, mm.


Tror inte det... Det har ju t o m knorrats om etanol pga att man inte är säker på hur man ska hantera det vid brand...

Metanol är ju ännu besvärligare, det brinner nämligen med osynlig låga vilket försvårar släckningsarbetet... Det är pga detta som dom alltid sprutar vatten direkt efter tankning i formelserierna i USA där man kör på metanol, det finns ju alltid en risk att bränslet har antänds av tex statisk elektricitet vid tankningen...

Iofs så kör väl raktframkillarna och tjejerna på metanol och nitrometan i vissa klasser även i sverige...
Citat från SBF:
Metanol
Används metanol som bränsle skall alla tekniska specifikationer uppfylla DRT 1:8
(Dragracingreglerna).
Sådan bil skall vara försedd/märkt med en orange punkt med 10 cm diameter vid varje
tävlingsnummer.
Metanol som bränsle är inte tillåtet i Rallybilar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Midgetbilar kör tex på Metanol (orange prick vid startnumret).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Re:

Jo, att bilar/motorer körs på metanol vat ja MEN VAD är moddat på motorn
för att den skall hålla/fungera??

Modellbilar startas ju endast med ett glödstift å sen ärmotorn igång tills man stryper
antingen bränslet eller luften = dieselmotor.....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Provat denna?
Det finns lite info därute.
16:1 i komp och 20% mer vätska än för bensin nämns. Men hur tändningen skall ändras har jag inte hittat på den minut jag jag la på det.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: Etanol vs. Metanol

Jovani skrev:

Fördelar / nackdelar mellan dessa bränslen???

Va jag vet som nackdel med etanol är att det behövs dubbel mängd etanol gämt imot bensin.


Det finns en stor nackdel till, som många kommer att erfara om typ ett år eller två när de experimenterat lite själva.

Ännu större mängder bränsle (framför allt på trimmade turbosnurror) än med bensin gör att oljefilmen på cylinderväggarna sköljs bort, sedan behöver jag inte skriva vad som händer?

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re: Etanol vs. Metanol

Rolle Scirocco skrev:
Ännu större mängder bränsle (framför allt på trimmade turbosnurror) än med bensin gör att oljefilmen på cylinderväggarna sköljs bort, sedan behöver jag inte skriva vad som händer?
Borde inte detta märkas på större mängd alkohol i oljan (hur man nu märker det)?
Annars får man väl köra med 0,5% olja i bränslet som kompensation (nåt bioderivat då förståss). (säger inte att det fungerar men kanske fördröjer katastrofslitage).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re: Etanol vs. Metanol

Niklas Falk skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Ännu större mängder bränsle (framför allt på trimmade turbosnurror) än med bensin gör att oljefilmen på cylinderväggarna sköljs bort, sedan behöver jag inte skriva vad som händer?
Borde inte detta märkas på större mängd alkohol i oljan (hur man nu märker det)?
Annars får man väl köra med 0,5% olja i bränslet som kompensation (nåt bioderivat då förståss). (säger inte att det fungerar men kanske fördröjer katastrofslitage).


Jag har redan på olika sätt stött på lite personer som fått gigantiska problem, och det är högtrimmade turbosnurror. Ska du få någon oljefilm som hjälper får du nog mata i någon castorolja till typ 3% inblandning.

_________________
Roland Johansson
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re: Etanol vs. Metanol

Jovani skrev:
Som många vet så kan alla? bensinmotorer köras på etanol om
man höjer bränsletrycket å justerar tändningen. Optimalast är väll oxå turbo

Men hur reagerar en ottomotor på Metanol??? Vad behövs ändras/justeras för att metanol ska funka?

Fördelar / nackdelar mellan dessa bränslen???

Va jag vet som nackdel med etanol är att det behövs dubbel mängd etanol gämt imot bensin.


I dragracingkretsar är det ju inte helt ovanligt med mettismotorer.

Generellt så får du byta ut bränslesystemet, eftersom metanolen fräter sönder traditionella packningar. Sen är det bara att ge motorn dubbelt så mycket soppa och byta olja femtioelva gånger oftare.

Ska man jaga effekt så är metanolen bra mycket bättre. På en turbomaskin sänker du avgastempen ett par hundra grader. Sen är det billigt också. 8-9:- litern jämfört med racefuel som ligger på 35-40:-/l. (nog för att det går åt dubbelt så mycket mettis, men...)

När det gäller E85 så brukar man öka bränslet med 35-40%.

Jag har för mig att jag hört att spridare har svårt att hålla tätt med metanol, så när man inte kör med motorn så tömmer man soppasystemet, vilket ger lite mer underhåll i samband med körningarna.

De som åker fort i dragracing på metanol gör det mha kompressor.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5867



Re: Etanol vs. Metanol

dstr skrev:
Sen är det billigt också. 8-9:- litern jämfört med racefuel som ligger på 35-40:-/l. (nog för att det går åt dubbelt så mycket mettis, men...)

Räknar man så ser det ju billigt ut
Men i verkligheten är det allt annat än billigt att köra med Mettis....och nu är det inte Dragrace bilar jag pratar om.



dstr skrev:
Jag har för mig att jag hört att spridare har svårt att hålla tätt med metanol, så när man inte kör med motorn så tömmer man soppasystemet, vilket ger lite mer underhåll i samband med körningarna.
Dom jag vet av som kör med Metanol har 2 st mappar i Insprutningen en för bränsle som används vid Uppstart av bilen....en Metanol motor kan vara ganska svårstartad vid -15 grader .
Gunnar startar upp bilen på bensin och varmkör den, för att sedan tappa tanken på bensin och fylla den med Metanol i stället. Sen när är tävlingen är över gör han motsvarande grej, har för mig att han nämt nått om att Metanolen drar åt sig vatten när den står för länge i tanken.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3476


Trådstartare
Re: Etanol vs. Metanol

Alltså kan man säga att metalnol/träsprit är väldigt miljövänligt.
Billigt!
Kommer ge en rejäl effekt ökning även på sugmotorer.
Motorn går kallare=effektivare.

MEN ett sabla jobb med meckande på motorn.

Slutsats: inget att lägga tid på att få en dag till dag bil att gå på.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Hittade lite nuffror på vattenfalls sida:

Faktaruta drivmedelsalkoholer             Metanol       Etanol
Kemisk formel:                            CH3OH         C2H5OH
Energiinnehåll*:  kWh/l                   4,4           5,9
Produktionskostnad
ur biomassa: kr/l                         1,5 - 2,0     3,2 - 4,0""
kr/kWh                                    0,35 - 0,45   0,55 - 0,70

* Energiinnehållet i bensin är 9,0 kWh/l och i diesel 9,8 kWh/l


Det stod också att Metanol är mera korrosivt och kräver större anpassninga av motorer. Metanol är dessutom svårarae att blanda med bensin.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Brinner inte etanolen med osynlig låga också?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Svartlock skrev:
Brinner inte etanolen med osynlig låga också?
Ren metanol brinner med nära osynlig låga. Ren etanol har jag för mig har lite lågfärg (men i bägge fallen ger ev. föroreningar lite färg).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re: Etanol vs. Metanol

super7 skrev:
Dom jag vet av som kör med Metanol har 2 st mappar i Insprutningen en för bränsle som används vid Uppstart av bilen....en Metanol motor kan vara ganska svårstartad vid -15 grader .
Gunnar startar upp bilen på bensin och varmkör den, för att sedan tappa tanken på bensin och fylla den med Metanol i stället. Sen när är tävlingen är över gör han motsvarande grej, har för mig att han nämt nått om att Metanolen drar åt sig vatten när den står för länge i tanken.


Vi körde en metanol PV på isracingen ifjol och den startade hur lätt som helst, iaf om man jämför med etanolmotorn vi kör i rallycrossen då den är riktigt tjurig att få igång.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 885



Re:

Jovani skrev:


Modellbilar startas ju endast med ett glödstift å sen ärmotorn igång tills man stryper
antingen bränslet eller luften = dieselmotor.....


Nja vad jag minns (tyvärr kanske för lite) av modelbilar så startas metanolbilar utan glödstift men etanol(??)bilar med glödstift. Jag vet i alla fall att min metanolbil inte hade glödstift och liknades med bensinare medens mitt flygplan hade etanol(eller något annat, mitt minne sviker) som krävde glödstift och liknades vid diesel


Edit
Måste säga att jag blir väldigt osäker på mina uttalande nu när dom är publicerade

_________________
/Petter Ledin
Citera
Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 85



Re: Etanol vs. Metanol

Jovani skrev:
Som många vet så kan alla? bensinmotorer köras på etanol om
man höjer bränsletrycket å justerar tändningen. Optimalast är väll oxå turbo

Men hur reagerar en ottomotor på Metanol??? Vad behövs ändras/justeras för att metanol ska funka?

Fördelar / nackdelar mellan dessa bränslen???

Va jag vet som nackdel med etanol är att det behövs dubbel mängd etanol gämt imot bensin.


Den nackdel jag ser med Metanol är att det är aggresivt mot gummi m.m. Medans E85 är mycket snällare.

Tändningen behöver inte höjas så mycket som folk verkar tro, Har du redan höjt tändningen lite på bensin så låt det vara så.

_________________
Daniel Runn

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Etanol vs. Metanol
1 besök senaste veckan (7011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande