Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 230i -86 -Utklädd VolvOTURBO *Såld*
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
14 besök senaste veckan (102493 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare


Tänkte börja med att ha en uppdaterad spec på bilen här.

Vikt/Effekt:
original 1210/129=9,38
Nu (ca.) 1000/200=5,00
Motor:
Volvo B230FK -95
Insprutning:
Bosch Jetronic-LH 2.2 med EZ 117K tändning
ombyggd BTR till ställbar
Turbo:
TD04H-13G
Intercooler:
Kinavariant 600x300x76mm
Avgassystem:
Ferrita rostfritt sportsystem till 325i 2x1 3/4"
Växellåda:
Volvo M46
Kardan:
BMW originalkardan, kortad och anpassad för Volvolådan
Bakaxel:
Just nu svetsad diff 3,91:1, svetsad, lilla klumpen.
Annars: (Lamelldiff från BMW 528i, Utväxling 3,25:1 (3000 varv i 140 med overdrive ))
Chassi:
G&M Motorsport stötdämpare och fjädrar som skall ge ca 60mm sänkning fram
FK väghållningssats med ställbar rideheight och Koni Adjustable bak
21mm krängningshämmare fram original som är modifierad så den sitter framför framvagnsbalken
15mm krängningshämmare bak
Wiechers fjäderbensstag
Fälgar:
original 325 krysseker BBS 7x15"
Däck:
Toyo Proxes R888 205/50ZR15
Bromsar:
original med renoverade ok och Carbotech XP10 belägg fram
Trummor bak...
Kaross:
BMW 320i -86
Glasfiberhuv
Glasfiberframskärmar
Taklucka igenlagd, alla förstärkningar bortkapade.
Dörrar med urkapade föstärkningar men bibehållna funktioner.
Baklucka med urkapade förstärkningar.
Ful på utsidan men fräsch undertill.
Lack:
Sliten Delfingrå med inslag av rost och rostskyddsfärg. Sidensvart tak och huv och nu även gula framskärmar!
Inredning:
Instrumentbräda
OMP Corsica Mockaratt
Sportig växelspaksknopp med knappöverväxel
OMP stålrörsstol
original passagerarstol
Inga asfaltsmattor
Bränsletrycksmätare
Vattentempmätare
Laddtrycksmätare
Senare ska mätare för oljetryck, oljetemp och lambda in
Prestanda:
Superstage 1:31,87
201m 8,912/132,94

Mina tidigare synder:

Nissan 200sx s13 -90, nuvarande deltagare i pallbocks-SM.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52549&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=


När inspirationen tröt införskaffade jag denna best, reggad med ca18det-motor från Nissan 200sx s13. Med T28bb, diffbroms och lite annat kul rörde den på sig bra, men den strulade en del med motorhaveri mm, jag fick plockat motorn från mitt andra projekt (). Och jag kom heller aldrig riktigt överens med framhjulsdriften. Såldes till en kompis.


Jag trodde aldrig jag skulle bli BMW-ägare, men så dök denna upp på blocket. Reggad med B230FK från Volvo 940 LTT. Den skulle jag ha. Den levde inte speciellt länge tills jag lyckades kvadda den en vinter. Första och enda gången jag krockat, tyvärr med denna pärla.


Mitt huvudprojekt är en Nissan 200sx s13 men jag har en förmåga att hamna på sidospår och nu har jag börjat knåpa på en is/bus/sladdbil som terapi över vintern. För ett tag sedan skapade jag den här tråden och felet var att någon bytt ut det ena fjäderbenet till 52mm på ena sidan och stoppat i en 45mm stötdämpare så den satt snett i fjäderbenet. Tanken var att plocka på någon coiloversats till våren men nu blev det en hastig och billig lösning som gör att det blir ännu mera av ett billighetsprojekt.
Mantrat är "Mest kul för pengarna".

Till att börja med blir det ett budgetprojekt men med en del roliga delar från donatorn som består av en likadan bil som är ihopplockad av Skoterjocke och sedan tyvärr krockad av mig. Det minsta jag kan göra är att ge den en nytt liv i en annan kaross.

Receptet som det ser ut nu:

-Rensa bort onödig vikt, inredningen ska nog överleva vintern men till våren ser det nog värre ut...

-G&M Väghållningskit från GE Motorsport (52mm fjäderben) med påföljden 60mm lägre markfrigång. Verkar inte vara någon som direkt rekommenderar prylarna men jag tänkte kolla vad dom går för. Mätning visade att den nu är 50mm lägre fram och 30mm bak än innan med gamla trötta fjädrar. Kontrollmätning efter en veckas körning visar att de inte satt sig något ytterligare.

-Roligare krängningshämmare fram och krängningshämmare bak eftersom det inte sitter någon nu.

-Lamelldiff från E28 528 såvitt jag vet. Ska tuktas lite för att utvärdera om den behöver renovering/uppgradering.

-Bromsarna vet jag inte vad jag ska göra åt, får köra lite med originalhistorierna fram först och se om de går att göra något av. Bak blir det troligen från 325 så man blir av med trummorna.

-Volvo M46 växellåda med OD så länge den lever, sedan blir det någon Getrag eller Volvo M90.

-Volvo B230FK -95 med oljekylda kolvar och till att börja med ca 1 bar laddtryck och kanske 200hk med lite tur.

-SMT6 Piggyback för att korrigera tändning/soppa

Kommer just nu inte på mer vad jag tänkt för saker men det här är det jag har utom krängningshämmarna som antagligen kommer plockas från någon 325 eller så.

I vinter ska den rulla med originalmotorn, lamelldiff, väghållningssatsen och fulldubbade isdäck om vi får en bra vinter så man kan uppsöka någon sjö och leka lite. Förhoppningen är att den ska hålla hela vintern och i vår plocka i volvomotorn, lådan och regga om den med nya motorn för att sedan rensa inredningen och eventuellt stoppa i en kramgo stol.

I dagsläget har jag plockat på väghållningssatsen och börjat plocka bort lite onödiga attiraljer såsom huvisolering, strålkastarspolare och torkare, lite plastpaneler i inredningen, verktygssatsen ibagageutrymmet samt en 14" hjulsida från Biltema.
Tips på vad som kan plockas bort framtill på bilen emottages tacksamt.

Jag har inga bilder än, det är inte mycket att se i dagsläget, men det kommer snart.[/url]

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nu har det tillkommit en glasfiberhuv eftersom det dök upp en för rätt pengar.

Det är ju alltid roligare med bilder så här kommer ett par:

Innan huvmonteringen. Takräckena sitter där dagen till ära för att frakta hem huven. Lite nervöst var det eftersom det var svårt att surra, för att den inte skulle knäckas eller flyga bort så jag höll mig under 70.



Glasfiberhuv monterad.



Det sitter nu en röd fin OMP-stol i bilen och jag har använt mig av originalunderredet så den går att justera och bältet sitter i original fästpunkter. Stolen hade jag stående för att ha till 200:an.
Stolen har hamnat lite högt om jag ska få plats med hjälm också så det får justeras. Jag sitter gärna rätt högt upp, känns bäst så så vi får se.
En tanke är att lägga igen takluckan dels för utrymmet men mest för viktens skull så jag tänkte kika runt hur andra har gjort.

Inredningen har inte fått vara kvar, först hjälpte jag tjejen att köra blommor så jag lyfte ut passagerarstolen. Den tjänar numer som våra katters sovplats och kommer hamna på tippen efter vintern när de sovit färdigt.

Sedan lyfte jag på golvmattan, den kändes lite fuktig. Det luktade pest under den och det kan ju inte vara nyttigt tänkte jag så den är arkiverad i en container. Samtidigt passade jag på att slänga mittkonsollen

Dörrarna är lite lätt urplockade, ingen plåt är bortkapad. Jag kollade mest läget och rev bort lite isolering och satte tillbaks dörrsidorna och som handtag har jag använt handtagen som sitter i taket från början.

Innertak och isolering har fått stryka på foten.

Nästa steg är att rensa ur bagaget, kapa bort förstärkningarna i bakluckan och borra dräneringshål i baljorna. Det verkar lönlöst att få tätt i bagaget.

Jag har redan fått användning för reservhjulet så det tar emot att slänga ut det, tanken är att få rätt på något lätt nödreservhjul och domkraft, någon som har tips?

Mer bilder kommer framöver när jag kommer ihåg att få med mig kameran.

Bilen rullar för övrigt dagligen och jag har inte ångrat mig att jag rivit ur inredningen än som jag blivit varnad för, det låter inte så farligt och stereon sitter fortfarande kvar och överröstar bullret.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



En del monterar BMW motorer i volvo och en del monterar volvomotorer i BMW
men man kan inte ha som alla andra för då kan man ju inte bli snabbast

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Haha, ja framförallt brukar det störa BMW-freaks att man skändar den med en traktormotor och tvärtom tycker de som är förtjusta i sina jättesportiga Volvobilar att det är en hädelse att trycka ner motorn i en sunkig BMW.

Jag gillar bilar, inte bilmärken.

Idag ska jag brumma till skroten om jag hinner och plocka ur ett batteriflyttningskit från en 325 så jag kan få bak batteriet.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Bry sig om vad andra tycker? Näh gör som du vill ...

(förresten har du skrivit fel i rubriken... 230?)

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Folxam skrev:
Bry sig om vad andra tycker? Näh gör som du vill ...

(förresten har du skrivit fel i rubriken... 230?)


Säger han med BMW:s konstigaste modellbeteckning.
Jag tror att motorn, Volvo B230FK, har något med saken att göra.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Nils Classon skrev:
Folxam skrev:
Bry sig om vad andra tycker? Näh gör som du vill ...

(förresten har du skrivit fel i rubriken... 230?)


Säger han med BMW:s konstigaste modellbeteckning.
Jag tror att motorn, Volvo B230FK, har något med saken att göra.


Min modellbeteckning är inte alls konstig
Jag misstänkte att motorvalet kanske hade nåt med det att göra, men man vet aldrig ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
bear
Kärna (GBG)
Här sen Nov 2003
Inlägg: 54




Nice projekt!
Får vi se den på Bk i morgon eller?

_________________
Björn Svensson - GBG
200sx S13 -92 - http://200sx.kicks-ass.net/bear
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Bubbel.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Denna veckan har jag svängt förbi garaget på väg hem varje dag utom i onsdags och fixat med Sunnyn som ska säljas. Ser trevligare ut med fronten på och om den är lite mindre dammig när ett par få utvalda ska titta på den.

Samtidigt har jag fått en fix idé att plocka ur något onödigt ur BMW:n varje gång jag är där så nu är inredningen i stort sett rensad, bagaget och i fredags var jag lite trött så jag slängde tyvärr de fräna hjulsidorna från biltema.

Folxam skrev:
Nils Classon skrev:
Folxam skrev:
Bry sig om vad andra tycker? Näh gör som du vill ...

(förresten har du skrivit fel i rubriken... 230?)


Säger han med BMW:s konstigaste modellbeteckning.
Jag tror att motorn, Volvo B230FK, har något med saken att göra.


Min modellbeteckning är inte alls konstig
Jag misstänkte att motorvalet kanske hade nåt med det att göra, men man vet aldrig ...


Jo det stämmer bra. Jag tänkte kasta om siffrorna i originalemblemet när motorn åker i men tyvärr har någon begåvat bilen med 328i-emblem från e36. Någonstans har jag nog ett emblem liggande.

bear skrev:

Nice projekt!
Får vi se den på Bk i morgon eller?


Tackar! Ja det är tanken men vi har besök över helgen och kalas för min syster så alla försöker sätta käppar i hjulen men vi får se.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nu har jag lagt igen takluckan, jag hade tänkt att kolla hur andra gjort men när jag kom till garaget idag kikade jag lite och det var inte mycket att be för. Bara att sätta igång, det kan inte bli mer än fel...
Jag var lite skeptisk till att ta tag i det hela ifall jag skulle stöta på problem och inte bli klar men efter lite funderande kom jag fram till att jag börjar med att ta bort listen, svetsa fast luckan och täta. Ren bonus ifall jag skulle hinna riva ur saker.

Såhär ser det ut i bilen just nu, ska ta tag i kablaget vilken dag som helst...


Massa extra plåt och mekanik som ska bort.


Här är roten till mycket ont, eller i alla fall massa onödig vikt högt upp i bilen.


Renslipat och klart för svetsen.


Snart färdigslipat.


Nu med primer och karosserikitt. Jag räknar med att det kommer sätta sig lite och på torsdag tänkte jag slipa rent, spackla med lite sånt där flexibelt spackel och dra på någon färg över.


Jag fick aldrig skörda frukten av mitt arbete då jag inte hann riva ur det som ska bort. Eftersom bilen ska med mig till jobbet imorgon var jag tvungen att få det tätt ikväll.
Ska bli kul att få väck allt onödigt.
Tack Benny för hjälpen, trevligt sällskap och gott kaffe!
Rondellerna på hemvägen var riktigt underhållande ikväll och det fick bli ett par extra varv...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Kapade du ur själva luckan lite också?

Jag blev förvånad när jag limmade igen luckan på min bil, den väger ju BLY!
Jag gjorde iofs modifieringen p.g.a. att mekanismen hade gett upp och inte höll i luckan längre, så jag brydde mig inte om nån vikt då ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Nej jag kände inte på luckan så jag var inte medveten om att den väger mycket. Jag lät den sitta i mekanismen när jag svetsade för att den skulle hamna så bra som möjligt. Nu ska jag bara kapa ur sakerna inifrån. Kanske skulle lura på att göra något med luckan med då...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Igår fick jag målat taket, det blev sidenmatt svart och resultatet blev ungefär lika bra som en knarkare på avtändning hade presterat en dålig dag. Nu ville jag bara få på en färg så inte rosten får fart, det blev riktigt sent ändå igår och bilen ska ändå få ny färg framöver.

Spacklat, slipat och påbörjad maskering


Klar för rallysvart tak och ja, jag har tvättat taket noga innan


Grundfärg över det område som jag slipat ner helt


Färdigt! Äntligen dags att bege sig hemåt. Bara vänta lite så lacken får härda en aning


Det blev ganska randigt och det syns tydligt var takluckan suttit, inte alls snyggt men målet uppnått. Färgen sitter där.

Nu är det dags att åka till garaget och rensa ur all plåt och mekanik på insidan av taket.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Väldigt vad uppdateringar det var i projekttrådarna, inte ens chans att läsa igenom ens en bråkdel även om man skulle vilja. Efter ett uppehåll då jag grejat med mitt nyförvärv, en Audi S4 2,2T -94 så tar jag åter nya krafttag med leksaksbilen.

Jag har slängt ut lite krokar för att få tag på polykorbonat till bakre sidorutor och bakruta jättebilligt så det kommer lösa sig snart.
En vän till mig som arbetat med materialet en del tyckte inte det var någon bra idé att byta ut främre sidorutorna då jag vill att de ska vara öppningsbara och det skulle innebära problem, några synpunkter på det?

Färgvalet är klart men hemligt, det blir inga skrikiga färger men heller inte diskret som jag var inne på från början. Då hade jag inte tänkt att måla om den utan behålla den risiga looken.

Efter helgens härjningar känner jag att behovet av diffbroms (och massa effekt) är ännu större och ska göra vad jag kan för att få tid att släpa hem min krockade e30 från min mor så jag kan börja skrota ur den och till att börja med flytta över bakaxeln.

Fick tag på 7x15" originalfälgar från 325. De var rätt risiga i lacken men är inte kantstötta och känns raka och fina. Köpte de av en trevlig kille från GTi-klubben. Tanken är att de ska få en annan färg ändå.
Här syns väldigt tydligt att bilen är på tok för hög bak, jag beställde som sagt tidigare i tråden ett billigt väghållningskit från GE Motorsport som skulle sänka 60/60. Nu är den stukad som en epa och det var det jag absolut inte ville, man ser allt för många som ser ut så. Jag hade kontakt med GE Motorsport och håller på att ta reda på om det är rätt fjädrar bak. I början gick det bra men nu när jag skickade över numren på vad det är för fjädrar jag har så har inte fått svar än. Det känns som att det börjar bli dags att få ordning på det snart så den blir körbar. Beter sig lite underligt när den häver sig på framhjulen. Kasar rätt fram och all vikt hamnar på yttre främre hjulet när man går på lite hårdare i böjarna.
Väghållningen kommer att uppgraderas efter hand men det kommer senare och jag vill ha ordning på det som är nu.


Nu är baksätet urplockat och jag passade på att skrapa asfaltsmattorna när bilen stått i solen en stund så de var mjuka och fina. Nackdelen var att det var som en sauna i bilen och jag drack upp all saft jag hade hemma. Har efter bilden också provat att ta bort lite rester med avfettning med skapligt resultat.


Det var någon som undrade hur jag gjort med förstärkningarna i takluckan. Nu är de inte kvar längre. De satt med en sträng karosserikitt i mitten och i ytterkant satt den fast med några punktsvetsar, jag vet dock inte om det var så från början eller och det var mina svetsar som bränt igenom när jag svetsade fast luckan.
Ett tips är att det inte är en bra idé att täcka över räserstolen med en frottéhandduk när man ska kapa i bilen. Frotté brinner.
Behöver knappast påpeka att det rostat en del, blir till att blästra och måla.


Rensat ur bakluckan lite. Ska troligen byta ut den till en i glasfiber framöver så jag lägger inte mer jobb på den nu. Utsidan ser ut som kriget, jag var lite oförsiktig när jag kapade och bände så det blir det absolut ingen bild på. Kommer nog gjuta en egen lucka om jag inte får tag på en riktigt billig. Har inte gjort något i glasfiber förut men luckan har ju ganska enkel form. Så j***a svårt kan det väl inte vara...


Passagerardörren ett par kilo lättare. Dörrsidorna är åter på plats. Om ni tycker jag fegat med kapen så kan jag tipsa om att hålsågen kommer fram i nästa vända...
...om jag orkar...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Har nu hämtat hem donatorn. Efter soppatorsk, batteritorsk och ungefär allt som kan skita sig så står den nu på gården. Det tog mellan 17:30-00:30 att få flyttat bilen från Kungälv till Fjärås. Smidigt , men nu är det klart iaf.

Fick flyttat över sportratten som oväntat visade sig ha samma diameter som bussratten som satt i.

Skrapade ur det mesta av resterande asfaltsmattorna. Nu är det bara lite kvar passagerarsidan fram och på förarsidan fram och bak.

Började rensa ur onödig el och klippte bort massa kabel, innerbelysning, elspeglar mm. När jag sedan startade bilen hade jag förhöjd tomgång och började svära tills jag fann att det berodde på en sprucken vacumslang som jag gått emot så den släppt.

Kontaktade Millway om väghållning, lika bra att plocka på lite vettigare grejer.

Kontaktade Nuke Performance om alu-bussningar.

Börjar likna nåt känns det som. Bilen är snart redo för volvomotorn så jag ska snart börja trolla med spisen, den ville inte gå igång när jag skulle köra upp donatorn på biltransporten men den gick när jag ställde av bilen för 1,5 år sedan så det ska nog ordna sig. Ska veva igång den för att se så det verkar ok innan jag börjar med att få över kabelhärvan till motorn till den nya leksaksbilen. Tänkte montera hela härvan i en sådan där låda som man har båtbatterier i och sätta den där batteriet normalt sitter. Ska göra det så snart jag flyttat bak batteriet. Tanken till spolarvätskan kommer nog också få flytta bak.

Det är lite vajsing på elsystemet så jag får gå igenom det först. Bränslepumpen går hur länge som helst när man vrider på tändningen, den ska bara gå i 5 sek för att bygga upp trycket och när man stänger av bilen går den istället 5 sek efteråt så jag antar att + och - är vända på något sätt.
Sedan sitter fel tillsatsluftslid (heter nåt sånt) eller så är det något galet med kablarna dit. Luftsliden har 2 ingångar och 1 jord, det kommer bara 2 kablar dit som jag tror är + och - växlande. Så nu är tomgången hög och fin.
Det är bara till att lägga upp sladdarna på en bänk och börja jämföra med elschemat så det inte är mer galenskaper, det är något tidigt sprut som skulle passa bättre när man trimmade, inte lika känsligt.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
jimm_y
klippan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 62



hejsan angående det där med bakfjädrarna så var min lägre bak med samma kit 60/60

_________________
Jimmy Friberg

bmw 320is-89
bmw 318 touring-96
bmw 325 cab-93(sommaren)
bmw 325 m50 kompressor (TURBO)-88
bmw 325 TURBO -89
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
jimm_y skrev:
hejsan angående det där med bakfjädrarna så var min lägre bak med samma kit 60/60


Det låter bra det, kanske kan funka om jag bara kan få ett svar från någon på firman. Nu ikväll mailade jag alla, trött på att vänta och jaga.


Har hållit på och harva med volvomotorn nu, ingen gnista. Det hade kännts bra att få igång den innan jag flyttar över den till nästa bil.
Det är antingen tändmodulen, styrboxen eller kablar där någonstans som inte är ok, sätter en slant på tändmodulen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Fick igång volvomotorn igår, bytte tändmodul, joxade med kablarna och bytte soppapumpsrelä till ett nästan nytt eftersom det glappat lite tidigare.

Sedan startade den! Jag vann!

Sedan var det bara till att börja riva i bilen, lade en timme på att plocka bort IC, kylfläkt, kylare och lite annat krafs.

Före:


Efter:


Idag hoppade jag ur sängen och satte igång på allvar, fick lyftit ur motor och låda, soppapump, avgassystem, kardan, bakaxel och märkt upp och plockat ur elsystemet (LH Jetronic 2.2 och EZ 116 K)

Mitt i motorlyftet och under kafferast. Torparn, en kompis, hade grym timing och kom förbi precis när jag började lura på att lyfta ur motorn:


Motorrummet rensat från det jag skulle ha:


Bakaxelklump, kardan och avgassystem borta:


De återfinns numer vid sidan om bilen:


Motor och låda i tillfällig vila på pall ihop med bränslepump:


Elsystemet ligger och gottar sig och ser allmänt lurigt ut:


Imorgon ska jag göra motsvarande rensning på den andra bilen så jag kan flytta över volvomotor och allt. När jag vevade igång motorn igår fick jag lätt hybris och fick en gnutta hopp om att få igång bilen så att jag kunde köra till Vårgårda imorgon kväll och göra flygfältet osäkert. Hade varit kul att få en tid med motorn i originalskick, men det finns inte ens chans att hinna med, i ursprungsplanen fanns inte med att byta bakaxel i detta läget och allt tar sin tid och ska bli ordentligt gjort. Anledningen till rattlåskörning är att kolla tid och slutfart för att kunna analysera om uppgraderingen i motorn verkligen var så bra som det känns.
Förövrigt är jag sugen på att rationalisera bort kupéfläkten (och värmepaketet) för att kunna få motorn så långt bak som möjligt. Frågan är hur jag ska göra om det regnar.

Tanken är att motorn ska sitta i och gå att starta innan helgen är över. Elsystemet kommer att få bo i en burk i motorutrymmet så att jag enkelt kan plocka ur och snygga till det. Det hinns inte med nu, men innebär att jag måste flytta bak batteriet för att få plats. Jag försöker ta fasta på att det är ett rullande projekt som ska bli stående så lite som möjligt med mindre uppgraderingar under gång. Det här är väl visserligen ett rätt stort steg så det passar utmärkt med långhelg så man kan komma till jobbet på måndag ändå.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Monologen fortsätter.
Allt går planenligt, börjar dock bli lite mör i muskler man inte använder i vanliga fall. Har idag fått ur BMW M20B20-maskinen med tillhörande låda, elsystem och kardan. Har gjort ett par av de anpassningar som behövs för att få plats med den nya motorn, masserat torpedväggen och kapat lite i framvagnsbalken. Krängningshämmaren ska vändas så den hamnar framför framvagnsbalken, annars kommer den ivägen för oljetråget. Ska lura på hur jag gör det så riktigt som möjligt och så att eventuell köpt och justerbar krängningshämmare går att få dit.
Bilen har varit lite bångstyrig i kurvorna och gärna släppt på inre bakhjulet och lagt all tyngd på yttre framhjulet. Det är inte så konstigt med tanke på att den saknar krängningshämmare bak från början och när jag tittade under bilen idag fann jag följande vänster fram och blev glad:


Kom just på att jag glömde byta ut soppapumpen när jag ändå hade bilen upphissad. Halva kupéfläkten blev kvar när jag masserade torpeden. Ett täcklock pryder den ena halvan där jag tog bort fläkten. Undrar hur glad fläktmotorn blir när det bara sitter fläkt på axeln på ena sidan motorn.

Imorgon ska Volvospisen ner, hoppas att anpassningarna räcker så jag slipper lyfta i och ur massa gånger, sedan ska elsystemet i och om det blir tid över efter eltrasslet skall jag hänga upp kardan, bakaxel och soppapump.

Utgångsläget för idag:


Nu ser det ut såhär:


Det sitter servosnäcka i den nya bilen men inte i den gamla så jag får brottas med servosnäcka utan servoverkan ett kort tag tills jag fått fatt i en e36-styrväxel och en volvo servopump.

Rensade lite extra invändigt, stereon är på väg ur också:


onda tankar på att ta ur värmepaket och kupéfläkt finns också, ersätts isåfall med liten defroster från kära Biltema som man sätter på panelen, jag avvaktar tills jag fått rapport från en kompis som varit på SVKG:s förarutbildning i regnet nu med en sådan.

original-motor och låda på pall:


Kortad kardan och original, 3"-system med katalysator och original sugrör:


Jag var sugen på att använda mig av originalsystemet bak och främre biten 3" men originalet är alldeles för klent och rötet. Kommer troligen att bygga ihop främre biten med ett original sportsystem till 325 framöver som jag inte har än, men nu blir det 3" röret.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Gårdagens bravader slutade med att motorn sitter på plats i de främre motorfästena men inte i växellådsfästet.

Masserad torpedvägg, mest intill batterihyllan, men också nere under bromsservon för att få plats med slavcylinder till kopplingen. Det var rostskadat bakom bromsrörshållaren till vänster så där fick jag svetsa dit en lapp.


Såhär hamnar motorn, helnöjd med läget, eftersom den inte sitter i växellådsfästet nu ligger motorn lite mot torpeden och inte riktigt rätt vinkel men ändå nära där den kommer hamna.


Batterilådan där boxar och relän ska få bo. Den är monterad med lite fall och dräneringshål för att undvika fuktproblem.


Jag lyfter upp boxarna från botten med en ihålig aluminiumprofil med lite dämpmaterial ovanpå för att få bort lite vibrationer.





Så långt kom jag innan jag insåg att jag behöver revidera mina planer och istället gå över elsystemet innan det åker ner i bilen. Det behöver en del kärlek pga tidigare kabelbrand, att någon annan klippt ihop det på ett sätt som inte stämmer med mitt tänkande men nästan och att jordpunkter och kabellängder inte stämmer när jag monterar grejerna på mitt sätt. De mesta är för långa så nu står jag och klipper ihop ett nytt system som passar mig bättre.
Det innebär ny deadline på nästa söndag kväll. Och då tänkte jag att hela bilen ska sitta ihop och är möjlig att provköra.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 230i -86 -Utklädd VolvOTURBO *Såld*
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
14 besök senaste veckan (102493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande