Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (46195 totalt)
Kenta
Sthlm/Tyresö
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Vaknade sent så jag han inte med att se den beryktade starten
och kylan gjorde så att jag begav mig hem tidigare så jag fick inte se målgång..

Super roligt att titta på men jag hadde hellre suttit i en bil runt banan.
















































Resten av bilderna i 1024 upplösning hittar ni här: http://gallery.voodoo-people.com/album905

_________________
MVH
Kent Lindström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Snygga bilder thumbs up

Hoppas det är ok om jag använder några på 5papp sidan?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kenta
Sthlm/Tyresö
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Snygga bilder thumbs up

Hoppas det är ok om jag använder några på 5papp sidan?

Kul att du gillar dom.
Ang bilder till sidan så är det okey.

_________________
MVH
Kent Lindström
Citera
Urban Thärn
Svanberga, Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


LAM Motorsport har 280 bilder från idag på http://lam.tharn.se
Fria att använda, vill ngn ha en bild med högre upplösning
upp till 3888*2592, så slå en pling till Urban på 070-3401414.

_________________
Urban Thärn
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Vilka vann?
och vem framförde den läckra vagnen med startnummer 37 tro? thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Barbapappa skrev:
Vilka vann?
och vem framförde den läckra vagnen med startnummer 37 tro? thumbs up


Vann gjorde en Toyota starlet som kördes av Team Psycho Dads

Den otroligt sköna VW Jettan som åkte på sladd hela tiden hette Bonking Beavers...... klart imponerande över krönet efter start och mål hela testet igenom med full sladd kontrollerat hela tiden thumbs up
Åsså hade dom en jättesöt supporter som kom in i tidtagningen och frågade resultat hela tiden thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



enda man kan anmärka på var väl vädret.. eller var det bara fel skor..

fick lära mig den hårda vägen att stålhätta och 3½h i 8-10minus är ingen hit..


gillade scorpa kombin som gillade att gå mestadels på tvären, sen har vi ju BOE som bara vägrade dö iaf så länge som jag var kvar.. hehe.. annorlunda val av framvagnsinställning.. trodde ni det var ovalracing?


tack för en bra dag. Och hoppas det här kommer bli ett återkommande fenomen?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Stingray skrev:



tack för en bra dag. Och hoppas det här kommer bli ett återkommande fenomen?


Det är det redan.... nästa biltest på är den 24e i skåne och sen den 17e mars på Sundsta igen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 626



Suveränt kul precis som förra gången Halt var det men snurra är ju kul det med




















Välförtjänta bucklor till Puloförarna


_________________
/Patrik Rylander
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Har bara ett intraspektiv än så länge.....

The rise and dear demise of 309 maSXi, med "innan-bild" och urval av bilder från dagen:














... det kommer mer bilder och ord så småningom.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Optus
Västra Sönnarslöv
Här sen Nov 2006
Inlägg: 6



Enligt rekommendationerna inför 5-Papp-cupen skall arrangemanget vara utan aggresiv körning som kan orsaka skador på bilar och förare. Arrangören har rätt att bestraffa tävlande med olika åtgärder. Efter att ha sett dagens bilder, måste man ju ställa frågan. Hur många straffades ? Jag hade tänkt vara med i nästa cup i Skåne, men om det mest liknar gammaldaage Stock - Car, där alla skulle krocka med alla , så blir jag ju tveksam. Kan arrangören verkligen handha detta på ett säkert sätt ? om svaret är ja, då kommer jag med en vinnarbil, var så säker.
optus

_________________
Blogg: http://spectaclesforafricaagain.blogg.se

Bo Hesselmark
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



optus skrev:
Enligt rekommendationerna inför 5-Papp-cupen skall arrangemanget vara utan aggresiv körning som kan orsaka skador på bilar och förare. Arrangören har rätt att bestraffa tävlande med olika åtgärder. Efter att ha sett dagens bilder, måste man ju ställa frågan. Hur många straffades ? Jag hade tänkt vara med i nästa cup i Skåne, men om det mest liknar gammaldaage Stock - Car, där alla skulle krocka med alla , så blir jag ju tveksam. Kan arrangören verkligen handha detta på ett säkert sätt ? om svaret är ja, då kommer jag med en vinnarbil, var så säker.
optus


Faktiskt , fastän man inte kan tro det när man ser på bilderna.... så var det inte speciellt aggressiv körning....

Däremot så var det tokhalt och många bilar som snurrade och stod stilla när nästa kom...... Och då blir fronten intryckt på den ena bilen och sidan på den andra....... fast farten var å andra sidan låg med, så ingen tror jag ens var i närheten av att skada sig.... men plåten vart bucklig så klart......

EDIT:

Sen kan väl tilläggas att en del råkade ut för mera snurrningar än andra det fanns en hel del bilar utan några större buckler i karossen med......

fast inte våran egen räddningsbil, som vart pågliden 3 gånger i halkan när den stod stilla.....


Vi ska inte köra någon mer gång med sommardäck på RÅIS så hädanefter kommer vi tillåta standarddubbade däck när det är vinterväglag.

Men lite intressant var det för alla åskådare iaf..... många skratt från läktaren hördes det

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

De flesta verkar ha bucklat till sig själva.

Hoppas det blir halt i skåne med

_________________
Daniel Steiner
Citera
Urban Thärn
Svanberga, Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


optus skrev:
Enligt rekommendationerna inför 5-Papp-cupen skall arrangemanget vara utan aggresiv körning som kan orsaka skador på bilar och förare. Arrangören har rätt att bestraffa tävlande med olika åtgärder. Efter att ha sett dagens bilder, måste man ju ställa frågan. Hur många straffades ? Jag hade tänkt vara med i nästa cup i Skåne, men om det mest liknar gammaldaage Stock - Car, där alla skulle krocka med alla , så blir jag ju tveksam. Kan arrangören verkligen handha detta på ett säkert sätt ? om svaret är ja, då kommer jag med en vinnarbil, var så säker.
optus


Hej optus !

Jag vill bara berätta att jag upplevde det som helt säkert gällande personskador, däremot blev det en hel bucklor på bilarna med anledning av det hala väglaget. Ang. bestraffning så föreslår jag att du läser
igenom reglerna. Tycker du att dom inte passar dig skall du ställa upp i ngt annat arrangemang.

Hur loggar man förresten in på din blogg som du gör reklam för ?


_________________
Urban Thärn
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Ang VW Jetta med nr 37 - det var säkert jättefina kontrollerade sladdar. Men det kändes inte det minsta kontrollerat när den bilen i full fart in i första kurvan framför flaggposteringen under dubbel gulflagg dundrade rakt in i baken på bilen jag körde och inte fick något straff.

och det här med gulflagg kändes inte så himla efterlevt. Minst 7 gånger blev jag framför en flaggpostering inte bara omkörd utan undanknuffad/påkörd av några vissa andra bilar när det var dubbel gulflagg och säkerhetsbil på banan. Och ingen gång fick dessa bilar straff.... det var inte så himla kul att uppleva.

I stort sett alla bucklor på vår bil uppkom under gulflagg när det fanns förare som skulle köra om och helst genom att köra igenom fast omkörningsförbud rådde. Kanske något att ta på större allvar? Utan att framstå som alltför gnällig får det gärna ske en förbättring på det området. Som det känns efteråt hade man lika gärna kunnat strunta i gulflagg och bara köra och knuffa, för det tillhörde regeln mer än undantaget många gånger att strunta i gulflagg idag.

Det var tur att det var total ishalka och låga farter idag på Sundsta. Men en torr asfaltsbana på Ljungbyhed och liknande brist på respekt för gulflaggor finns det risk för ganska hemska olyckor med tanke på att det är rena standardbilar som det faktiskt körs med.

Utöver det så var det en väldigt rolig dag igen.

_________________
Ola Lennström
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Svartlock skrev:
De flesta verkar ha bucklat till sig själva.

Hoppas det blir halt i skåne med
Bara så att inte #14 på bilderna ska anses som ett "busåk", det var absolut inte förarnas avsikt och inte heller anledningen till de rätt omfattande skadorna. Vi hade ett par nybörjare med oss som körde försiktigt ett antal varv, det var då påkörningar med följdskador uppstod.

När vi höll tempo begränsade sig skadorna till estetiska sådana. Naturligtvis är det så att om man är upphinnande bestämmer man själv hur hårt man vill gå på, blir man upphunnen har man inte det valet eftersom man inte håller i den viktigaste ratten just då.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Det blir ju alltid lite knuff när man kör ihop med nybörjare.

oväntade spårval och sidföflyttningar osv.


Tror Fredrik har bra koll

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ola L skrev:
Ang VW Jetta med nr 37 - det var säkert jättefina kontrollerade sladdar. Men det kändes inte det minsta kontrollerat när den bilen i full fart in i första kurvan framför flaggposteringen under dubbel gulflagg dundrade rakt in i baken på bilen jag körde och inte fick något straff.

och det här med gulflagg kändes inte så himla efterlevt. Minst 7 gånger blev jag framför en flaggpostering inte bara omkörd utan undanknuffad/påkörd av några vissa andra bilar när det var dubbel gulflagg och säkerhetsbil på banan. Och ingen gång fick dessa bilar straff.... det var inte så himla kul att uppleva.

I stort sett alla bucklor på vår bil uppkom under gulflagg när det fanns förare som skulle köra om och helst genom att köra igenom fast omkörningsförbud rådde. Kanske något att ta på större allvar? Utan att framstå som alltför gnällig får det gärna ske en förbättring på det området. Som det känns efteråt hade man lika gärna kunnat strunta i gulflagg och bara köra och knuffa, för det tillhörde regeln mer än undantaget många gånger att strunta i gulflagg idag.

Det var tur att det var total ishalka och låga farter idag på Sundsta. Men en torr asfaltsbana på Ljungbyhed och liknande brist på respekt för gulflaggor finns det risk för ganska hemska olyckor med tanke på att det är rena standardbilar som det faktiskt körs med.

Utöver det så var det en väldigt rolig dag igen.



Det delades ut en hel del straff för gulflaggsomkörningar...... fast ibland tog det en stund innan det utdelades eftersom flickorna vid huvudposteringen inte hann med alla direkt.

Men ett problem som vi ska ta bort till nästa gång är att det var lite långa avstånd mellan flaggorna så folk tyckte att det var för mycket gulflagg...... dvs kortare avsnitt skall gulflaggas och därigenom kommer även respekten öka helt naturligt eftersom det är då där hindret står...... Och då vet folk att snart får man köra om igen istället för som nu när emellanåt hela banan vart gulflaggad pga snurrande bilar som fastnad i snödrivorna.

åsså får vi nog fixa en till räddningsbil som kan bärga stående bilar, den här gången var det ju otroligt många som stod fast.... för att dom hamnade i snödrivorna och inte hade fäste helt enkelt för att ta sig loss på egen hand.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Fredrik - SLC skrev:
.....................

Men ett problem som vi ska ta bort till nästa gång är att det var lite långa avstånd mellan flaggorna så folk tyckte att det var för mycket gulflagg...... dvs kortare avsnitt skall gulflaggas och därigenom kommer även respekten öka helt naturligt eftersom det är då där hindret står...... Och då vet folk att snart får man köra om igen istället för som nu när emellanåt hela banan vart gulflaggad pga snurrande bilar som fastnad i snödrivorna.

..........
thumbs up Tror det löser mycket.

*Sen tror jag iofs också att minst ett par ekipage förtjänade att bli avplockade permanent, vilket spart en oproportionerlig mängd bulor.*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En annan nackdel med få flaggposteringar är ju att någon gång får bakomvarande grönflagg, men de framför tror fortfarande att det är gulflagg som gäller, vilket förstås kan leda till en del problem.
Men jag tycker faktiskt det var bättre gulflaggsefterlevnad den här gången än förra. När det var så snorhalt som det var med ren blåis som gjorde att man knappt höll sig kvar på banan ens i krypfart i vissa avsnitt, som den frånlutande hårnålen längst bort på banan, så blir det ju även en hel del tveksamma fall vilka man kan köra om eller inte. Det är ju ingen ide att ytterligare någon ställer sig i kö bakom någon som är på väg att fastna, utan då kör man ju om, speciellt då det är för halt för att backa i uppförsbacke. Men frågan är om det bara går allmänt sakta, eller om de har allvarliga problem, alternativt är på väg att få.

I början av mitt stint kändes det lite väl halt för att vara riktigt skoj, med en snittfart på lite drygt 40 km/h, men sedan var det klart kul att åka omkring och leta grepp och balansera sig runt, samt passera folk som missade spåret. Förstås inte lika kul när jag själv missade spåret... Tyvärr fick jag nog inte ett enda helt grönt varv på min timme, men åtminstone 2/3-varv var det några och då gäller det ju att passa på. Svartflagg lyckades jag få också, vilket jag faktiskt inte har en blekaste aning om varför, men nåt var det väl, så bestraffningar delades uppenbarligen ut.

Summasumarum - skitskoj!

(jag är f.ö. glad att jag har dubbdäck på den vanliga bilen, fy tusan vad taskigt grepp det är med dubbfria däck på is)

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Själv vände jag förresten en brokig 240 under gulflagg, ber om ursäkt för det . Situationen uppstod pga att 240:n bromsade för en stillastående bil i bättre grepp varefter jag halkade och väjade in i överlapp på innern. När han vred in hade jag inte kunnat styra in hur gärna jag än hade velat.

Apropå detta, är det racingregler som gäller, eller det gamla "först väljer spår"? Ett sånt tydliggörande skulle nog också eliminera en del missförstånd.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eftersnack
2007-02-10 5 Papp Cupen.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (46195 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande