Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Jag tycker att Falken FK-451 funkar utmärkt på bana..
5 besök senaste veckan (3302 totalt)
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Jag tycker att Falken FK-451 funkar utmärkt på bana..har provat en massa olika "standard däck" men detta är det bästa jag kört på om man bortser från R-däck ....vad har ni för erfarenheter & på vilken kärra?

jag kör med en M3 E30-90

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Jag hade Falken Fk-451 på min M5:a och de blev "en smula" naggade i kanterna. Bilen väger ju en del...
Jag trivdes bättre med däcken än de med mig.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag åker på Falken Ze 502 (har jag för mig att de heter) på min 325 cab. Kanske inte ngn riktig referens, men ändå. Jag tycker de är kanon. Våtgreppet är jag särskilt nöjd med. Körstilen är ungefär så hård som det bara går i en bil utan tak... Kan väl säga att jag inte glid-/fiskör som de flesta andra cab-ägare..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Körde idag ca30 varav på Mantorp med ganska nya FK-451, 215/45-17. Jag blev besviken på dessa däck då de kändes väldigt hala efter några varv när de blev varma, instablit betende på bilen blev det, samt att det försvann gummibitar från de yttre klackarna på drivhjulen. Det verkar ha slitits bort små bitar från klackarnas kanter. Tittar man nu på däcken så ser det ut som de smält rejält. Alla skåror som tidigare var raka i kanterna är nu helt utsmält runda. Och detta skulle vara "Ultra High Performance" däck.

EDIT: räknefel på antalet varv, 10mil banköra blir väl drygt 30 varv på långa banan.

_________________
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
tror nog mer att ditt problem där beror mer på bilen ...har kört 1,5 år nu på ca 15 banträffar & dom e inte slut än...alla 4 e helt jämt slitena åxå..kanon för min bil..

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Fredric ///M3E30-90 skrev:
tror nog mer att ditt problem där beror mer på bilen


För tung, eller?
I fjol hade jag GoodYear F1 av Thai modell och det uppträdde inte alls så här.

_________________
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



hur nya var goodyear-däcken ? har fått för mig att slitna däck funkar bättre på bana högst oventenskapligt dock

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



GoodYear däcken var på gränsen till olagliga för vanlig gatkörning så det du skriver kan troligen stämma. Sen var det en het dag i söndags också vilket förmodligen också ställer till det då detta väl är lite mjukare däck. Men när jag kollade på andras däck som även de var av nyare modell så hade inga släppt gummibitar från klackarna. Jag skall försöka få fram en bild på hur det ser ut.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41552

Forumägare
Forumägare

Det låter defintivt som ytan överhettats snabbt innan stommen blivit varm. Då lossnar det bitar på precis det sättet. Inge kul när däcken är helt nya.... jag vet (sista gatdäcken jag kört med på bana... har bara kört på rdäck sen dess )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Finns det nått tips för att undvika detta fenomen? Typ värma däcken mjukt??!
Svarva av däcken känns lite onödigt...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Ragnar skrev:
Finns det nått tips för att undvika detta fenomen? Typ värma däcken mjukt??!
Svarva av däcken känns lite onödigt...

mvh/Ragnar


Köpa R-däck...?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Ragnar skrev:
Finns det nått tips för att undvika detta fenomen? Typ värma däcken mjukt??!
Svarva av däcken känns lite onödigt...

mvh/Ragnar



Ta några lite lugnare varv innan man står på för fullt/stampar pedalen genom golvet..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag körde 17 varv med min Golf2 och mina FK451 på Ringen för några dagar sedan och hade inga problem med att det lossnade bitar. ("Bra" hjulvinklar och försiktig uppvärmning?)
För att vara ett gatdäck tycker jag dom funkar bra men dom blev rejält hala mot slutet och när jag kände på dom efter jag kommit in så var dom så varma att jag brände mig på dom. På ytan alltså.
Jag saknade R-däcken och man märker ju vilken skillnad det är när man går från att bara åkt R-däck på bana i 2 år till att åka gatdäck. Det håller ju inte i!!!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Jag har sånna på min rallybil när jag kör i Danmark.

Jag tycker de funkar bra då våra sträckor sällan överstiger 10 min så går det. Efter det så blir de hala. Ni kör betydligt längre på bana så....


Annars ett riktigt bra däck för att vara ett standarddäck.

_________________
Daniel Steiner
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej igen!

Tog lite tid att få ut bilden från kameran, får skylla på semester tider.

Här är en bild tagen när jag kommit hem från Mantorp.

Jag antar på det jag här läst att det beror på överhettning av ytlagret. Däcken var/är nästan nya och har/hade mycket mönster. Som jag skrev tidigare så har jag tidigare kört på GY F1 som hade tunnt mönster och de slets knappt något efter en bankörnings dag. Men de överhettade väl inte på samma sätt då det var mindre gummi att värma upp.

Nu i helgen så körde jag en RS konbana och efter de så finns det inget vettigt kvar. De ser ut som....(bild kommer)

_________________
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

frav skrev:
Hej igen!

Tog lite tid att få ut bilden från kameran, får skylla på semester tider.

Här är en bild tagen när jag kommit hem från Mantorp.
[Jag antar på det jag här läst att det beror på överhettning av ytlagret. Däcken var/är nästan nya och har/hade mycket mönster. Som jag skrev tidigare så har jag tidigare kört på GY F1 som hade tunnt mönster och de slets knappt något efter en bankörnings dag. Men de överhettade väl inte på samma sätt då det var mindre gummi att värma upp.

Nu i helgen så körde jag en RS konbana och efter de så finns det inget vettigt kvar. De ser ut som....(bild kommer)



Rsbana tar väldigt hårt på däcken.

Jag tycker det ser ut som om mina framdäck på rallybilen när det spinner för mycket.

Då hugger det i kanterna och sliter bort gummi sådär. Fast det brukar jag få på insidan. Beror kanske på hjulinställningarna iof.

_________________
Daniel Steiner
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Daniel5xQ skrev:
Jag tycker det ser ut som om mina framdäck på rallybilen när det spinner för mycket.

Då hugger det i kanterna och sliter bort gummi sådär. Fast det brukar jag få på insidan. Beror kanske på hjulinställningarna iof.


Kan tillägga att bilden är på vänster framhjul. Där är det på yttersidan gummibitar slititsbort. På höger fram så är det på innersidan gummibitarna slititsbort.

Möjligt att hjulspinn kan skapa detta också. Det blir ju endel spinnande vid acceleration, speciellt genom kurvor.

_________________
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Så här fräcka blev däcken efter lite RS banekörning, ca 25-30 varv a' 250-300m & två varv i taget. Det var mycket svårt att få bra bilder som speglar utseendet på mönstret men det ser ut som vågkammar som sticker ut. Däcken har rullat ca 20mil motorväg efter RS eventet så topparna har slitits ner lite.




Jag får väl se till och få växlat däcken på fälgarna fram så den slitna sidan kommer innåt.

och, Ja jag vet att bilen är skitig för tillfället.

_________________
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

frav skrev:
Så här fräcka blev däcken efter lite RS banekörning, ca 25-30 varv a' 250-300m & två varv i taget. Det var mycket svårt att få bra bilder som speglar utseendet på mönstret men det ser ut som vågkammar som sticker ut. Däcken har rullat ca 20mil motorväg efter RS eventet så topparna har slitits ner lite.

Jag får väl se till och få växlat däcken på fälgarna fram så den slitna sidan kommer innåt.

och, Ja jag vet att bilen är skitig för tillfället.


Precis så brukar mina däck se ut efter en RS.
Rs går inte så fort (hög hastighet) så däcken blir varma sen så är det rätt skarpa svängar oftast så det spinner rätt mycket.

Jag bytar sida höger och vänster så håller de lite längre

Rekordet är 27 km från nya till helslut. Rs tar betydligt mer än banåka.
Men det är attans roligt

_________________
Daniel Steiner
Citera
Däck för banåka
Jag tycker att Falken FK-451 funkar utmärkt på bana..
5 besök senaste veckan (3302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande