Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska, färskhet
<<   1, 2, 3
6662 besök totalt
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005

Har testat både SRF och RBF600, och tycker att Motulen fungerar otroligt bra i förhållande till priset! Dock är SRF outstanding enligt mig, det tråkiga är bara att här i stan kostar den 895:- litern... . Därför är valet enkelt för mig

Vad gäller byte av vätskan i ABS-enheten, så undrar jag om vätskan kommer upp i några kritiska temperaturer så långt upp i systemet? Eller tänker jag helt galet..?

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Inga problem med försörjningen av SRF från PFC (750:-/l).

Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

Fortsätter funderingen angående ABS enheten, hur bär man sej åt för att byta vätskan där då?

Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004

Re:

Johan Ekman skrev:
Fortsätter funderingen angående ABS enheten, hur bär man sej åt för att byta vätskan där då?

För min Corvette gäller något som heter "Tech II" vilket är den dator/service dator som verkstan har och kopplar in i styrsystemet. Då kan man köra ABS pumpen manuellt (Tech II purge) och då också skölja ur all gammal bromsvätska. Det rekommenderas på Corvette forumen i USA där de kör mycket bana. Annars skitar man ner nya vätskan direkt med det gamla i ABS pumpen.
SAAB verkstäderna klarar detta.

Antar att samma gäller för alla märkesverkstäder eller välutrustade "tuners".

Jag tyckte det verkade lite "overkill" först men kostar bromsvätskan nästan 600 spänn litern (köpte min SRF hos www.Sandtler.se till bra pris) vill man ju ha nytta av den fullt ut.

Vilket som bryter ner vätskan ända in i ABS enheten, temperaturen eller fukten, kan man ju spekulera över men den är ju väldigt hygroskopisk så jag tror det är fukten.

Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Annars går det bra att bara pumpa ur vätska tills det är så gott som tomt i behållaren och sedan fylla på med Biltema el dylikt.

Pumpa genom och fyll på i behållaren innan den blir tom. fortsätt tills du sköljt hela systemet.

Sedan pumpar du ur vätska till behållaren är så gott som tom och upprepar proceduren med den nya fina highperformance-vätskan.

Inget gammalt kvar i Abs:en och inget behov av ngn dator.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004

Re:

Dude skrev:
Annars går det bra att bara pumpa ur vätska tills det är så gott som tomt i behållaren och sedan fylla på med Biltema el dylikt.

Pumpa genom och fyll på i behållaren innan den blir tom. fortsätt tills du sköljt hela systemet.

Sedan pumpar du ur vätska till behållaren är så gott som tom och upprepar proceduren med den nya fina highperformance-vätskan.

Inget gammalt kvar i Abs:en och inget behov av ngn dator.

om jag har fattat det rätt så är ABS enheten ett slutet system ända tills det aktiveras. Där finns mao vätska inne i ABS pumpen, därför fungerar inte din metod.

Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

Någon som har en ritning på en ABS enhet liggande, eller en som går att dissekera?

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Re:

Falan skrev:
Turbo² skrev:
jag kan bara hålla med dude, SRF funkar bara.
Det jag är mest imponerad av min bil att den klarar 20min sprintar på bana utan den minsta antydan till försämring av bromsprestanda. Har bara pagidbelägg och kylslangar från fronten utöver srf vätskan.

Pagid RS42 eller RS14?

RS14

PS. jag köpte 12 liter SRF från tyskland förra året. Kostade mig ca 250 kr litern då inkl frakt. så visst går det att hitta det billigt.

Skåne
Här sen Sep 2006

Re:

Citat:
Pagid RS42 eller RS14?

RS14

PS. jag köpte 12 liter SRF från tyskland förra året. Kostade mig ca 250 kr litern då inkl frakt. så visst går det att hitta det billigt.

Funkar RS14 även som ett (någorlunda) "gat belägg" på Speedstern? Har hört från en annan Speedster ägare om "nära döden"- upplevelser med kalla Ferodo DS3000 belägg i vanlig trafik (DS3000 verkar på pappret kunna motsvara RS14).

Här sen Jan 2003

Re:

Falan skrev:
Citat:
Pagid RS42 eller RS14?

RS14

Funkar RS14 även som ett (någorlunda) "gat belägg" på Speedstern? Har hört från en annan Speedster ägare om "nära döden"- upplevelser med kalla Ferodo DS3000 belägg i vanlig trafik (DS3000 verkar på pappret kunna motsvara RS14).

Funkar hur bra som helst.. gnisslar lite men greppar alltid bra.
Har alltid kört till och från banorna så den har använts en hel del på gata.

PS. när kommer det upp en tråd på din vita? vill se närbilder på buren!

stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
prylarna ifrån tyskland kom för någon vecka sen. 320 kr litern för castrol bromsvätska och 420kr för 5 liter castrol edge 5w35

Bromsvätska, färskhet
<<   1, 2, 3
6662 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande