| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
insprutnings system
|
10690 besök totalt |
|
Re:
Vemset är de bättre av de två "billiga" spruten om man skall gämföra dom. Vemset klarar oxå många mer trigger setupper än vad tex nira gör.... Vemset har en "autotune" funktion oxå. taget från deras standard lista vad som ingår för 450eur: Assembled, cased GenBoard v3 that can be used for several applications. Also available in parts that require some assembly: most notably the mounting of To-220 switches (ignition and injector drivers), and connectors. It is basically: * GenBoard v3.3 * stepper driver (mounted) * EC36pin23 used as flyback (as you know, flyback must be connected to the injector_common+ signal directly to protect the controller's injector outputs) * EC36pin22 connected as an extra GND5 (unless otherwise noted). As you know, GND5 pins (EC36pin5, EC36pin21, EC36pin32 and in this case the otherwise optional EC36pin22 is also wired as GND5 for assembled units) must be connected to battery-, preferrably with independent strong (0.75 .. 1 .. 1.5 mm2) wires. If the controller is powered through the sensor-GND only (EC36pin26) because the GND5 signals are not connected (or connection breaks during operation), the ECM will be damaged. * 10 FET-driven power outputs: the 8 "injector driver", that includes flyback, and can be configured for other functions: drive relay, solenoid, etc...+2 WBo2 heater driver that can also be configured for a variaty of functions, but care is needed, since it does not have onboard flyback (good for WBo2 heater, lamp or LED, but must not drive inductive load) * EC36-PCB * EC18-PCB * Alubos1600 + screws * 2xAlubos gaskets * CNC-d Alubos (2 part) frontplate * CNC-d Alubos endplate * 3xclamping plates + screws * insulator sheet * more complete testing * RS232 connected to EC18-pin14 (=DSUB9 pin 3) ; EC18-pin15 (=DSUB9 pin2) and of course EC36-pin26 GND (=DSUB9 pin5). Flying loom RS232 is requestable if max 2 other extras of PS2, LCD, MAP, EGT requested. * primary trigger: EC36pin27 set up for VR. Optionally EC36pin27 (same pin) setup for HALL for no extra charge * secondary trigger: EC36pin13 set up for HALL. Optionally, besides the EC36pin13 HALL connection, EC18pin12 is also setup for VR: this is called AudiTrigger configuration. With this setup, secondary trigger VR signal must be connected to EC18pin12 (unless secondary trigger disabled). However, EC36pin13 can be left open if only EC18pin12 VR trigger is used for secondary trigger. With auditrigger configuration, using only the HALL for secondary trigger will not work. * EC18pin6 is set up for electronic MAP signal when no onboard MAP sensor is used. Otherwise EC18pin6 set up for MCP3208pin7, that is channel6 of the extra-ADC . * EC18pin12 is set up for secondary_trigger VR when auditrigger is ordered. Otherwise EC18pin12 set up for MCP3208pin8, that is channel7 of the extra-ADC . * EC18pin16 is set up for MCP3208pin6 (channel5 of the extra-ADC) when 1-wire option is not selected (only after 2005 December). 1-wire is the Dallas/Maxim network standard, eg. used by "iButton security" touchon button. Ignition driver options: 2 types of ignition transformers ("coil") are in use: traditional (=plain) coils require power outputs (1 to 5A) and high voltage capability (appr. 400V, achieved with IGBT). On the other hand, active coils have internal drivers, and require logic-level signals (0 / 5V with very low current: 4 cyl wasted spark modules from GM, VAG and other manufacturers are becoming common, and active coil-on-plug COP-s too ). Some (or all) of the 8 onboard ignition channels are configured with power stage (slight extra cost), and the rest configured with logic-level outputs. In a given install, only one type of coil is used; However, since usually only 2 channels are used for a 4cyl setup, 3 channels for a 6 cyl and 4 channels for an 8 cyl setup (the common "wasted spark" configuration), with a controller that has both types of ignition outputs, the type of transformer(s) can easily be changed later:. Use the EC36.. Output pins that match your coiltype (traditional coil with powerlevel input or activecoil with logiclevel input) and configure the (h[2]=..) ignition sequence. click here for details. * 8: all 8 ignition channels are configured with powerful driver (IGBT). (0 logic-level output). This is recommended for 8 cyl fully sequential (non-wasted-spark) ignition with traditional coils (coil without driver). Also popular for 5 cyl setups and 6cyl COP install. Note that some old tachometer (RPM) gauges need an extra IGBT output, see inductor item (in category Genboard/Testing). * 6+2: 6 IGBT + 2 logic-level : Suitable for upto 12cyl wasted spark, upto 6 cyl fully sequential ignition, while also suitable for the 4cyl active wasted spark modules * 4+4: 4 IGBT + 4 logic-level output * 2+6: 2 IGBT + 6 logic-level output * 0: 0 IGBT + 8 logic-level output (useful for 8cyl fully sequential with active coils) options: * LCD and PS2 means flying loom DSUB9 connection, the new pinout (not the old; check here) for LCD; also flying loom connector for PS2 keyboard (attach keyboard and tweak!). You likely want to order an LCD as well, this is just the ECM-side connection. * onboard MAP means 250kPa MPX4250AP or 400kPa MPXH6400 sensor mounted onboard with frontplated mounted standard pneumatic (vacuum bearable) 6/4mm connector. Offboard MAP means that EC18pin6 is MAP input (0..5V, offset and gain calibration configurable in firmware). * EGT and knock: means: EGT is through flying-loom compensational cable. Knock signal: EC18pin3. Knock GND: EC18pin2 (internally connected to EC36pin26, but connect both). * mounting style=screws is by default 2 M5 or M6 screws stickout from the Alubos 71mm apart that can be used for mounting. If the standard 71mm distance is not the best for your app, write your wish in the order note (prefer metric screws, we might not be able to service non-metric or in the best case with delay). _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Ja. http://www.megasquirt.info/megatune. Jag undviker Autotune dock. Startar man från noll och råkar fetta på för mycket kan Autotune få spatt när motorn klipper, få för sig att den går magert (ingen förbrännning = magert) och fetta på ännu mera. Har man kralliga spridare kan man lätt få hydro-lock och sabba ännnu mer. Autotune är användbart först när man har fått till det någorlunda bra. Fast då går jag på kompensationsmappar från LM-1:an istället. Känns säkrare så. Man får se det som _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Ms är bra, jag var på G att köpa ett eftersom dessutom priset är bra, men det visade sig att jag bara behövde en ny givare till Haltech:en. När ja då kollade MS med en kamrat så sa han att den inte klarade P&H, men att det fanns en tillsats, jag borde ha nämt detta. off topic, så köpte jag en hallgivare på Elfa från Siemens, som sedemera visade sig vara just för ändamålet då jag fick svarsmail från Siemens avdelning. Mycket bra känslighet och finns både som s&n pol eller enbar s eller n pol. 40:-. 5x5x2mm samt jord signal o 12v. Bara att gjuta in i gamla hållaren med epoxi. Funkar fint nu. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Det beror väl på att det inte är gjort för dessa applikationer från början utan att man kommer att bygga om Ecun om det visar sig att marknaden existerar. GROV gissning från min sida... Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Eftersom Fords motorer är väldigt poplulära i kit-cars som text Caterhams, så tyckte jag det var konstigt att man inte inkluderade stöd även för 36-1, borde väl ändå vara en ganska stor marknad. Men NIRA har väl inriktat sig ganska stort på Motorsport där Bosch är vanligare? _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||||
|
kan vara en rent ointeligent fråga men sån är jag
har inte förstått skilnan mellan vems och MSII och finns det bra manualer till dom och på svenska ? och går det att koppa in knacksensor på dom med ? (kan ju vara bra att ha) _________________ // Mikeal Rylen |
||||||
|
Re:
Skicka ett PM till "LG Svensson" här på forumet eller slå en koll på hans hemsida http://www.lgspeed.se/, han håller till i karlskoga och det är ju inte långt. |
||||||
|
Re:
Nira gjordes inte för racing utan hade en marknad som dom jobbade på. Sedan var en person intresserad av att försöka sälja in sig i racingen, och fick jobba så gott det gick med det system som redan var framtaget. Skulle de visa sig lukurative så lägger nog Nira som företag ned några kronor extra. observera att detta bara är vad jag uppfattat hur det ligger till. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Det är två helt olika sprut, MSII är egentligen en "pluginkort" med nyare processor till "vanliga" MS. VEMS är ett helt eget sprut. Det finns inte "bra manualer på svenska" till något av spruten även om det finns en början eller ett försök till översättning för MS i alla fall. Det finns också svenska forum för båda system där man kan få mycket hjälp. Men i praktiken brukar jag säga att man måste kunna läsa på engelska om man verkligen ska jobba med något av dessa sprut. Den engelska informationen (speciellt för MS) är oftast bättre uppdaterad. Jag vet inte om VEMS kan ta in en knacksensor direkt, MS kan det inte utan det behövs en "drivkrets" men det är enkelt fixat - en Saab APC-box kan "prata" med MS om man vill. Det svåra är att justera känsligheten rätt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Jag har fått uppfattning (genom att läsa andras erfarenheter) att SAAB APC är inte så lätt att modifiera till annan motor i praktiken. Det verkar som att den är inställd för just SAAB blockets resonansfrekvenser. Även om man kopplar in den rätt på en annan motor (läste mest om folk som har kopplat in den på Volvo B23 och B230) indikerar den gärna att det spikar även när det inte spikar. Dessutom "sägs det" (vet inte själv) att den blir "döv" på högra varv och drar ner laddtrycket för att vara på säkra sidan. Med andra ord skulle jag inte förlita mig 100%-igt på SAAB APC på en annan motor för annat än styrning av laddtrycket. Antagligen går det att ställa in analoga filtrar på kretskortet för någon annan motor men det krävs mycket kunskap i ämnet.
Förresten, är det någon som vet om det finns funktionalitet i MSII för att styra magnetventilen och därmed laddtrycket? Jag har inte lyckats hitta informationen? Vad jag känner till finns det kod som klarar av det på MSI men inte MSII? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Är inget annat än simpla motstånd som gör att man kan driva lågohmiga spridare på samma sätt som högohmiga. Med nya V3.0 kortet så kan man med MS driva lågohmiga på "riktigt" som peak&hold eller så sätter man motstånd o kör som innan. Laddtryckstyrning: http://www.msextra.com/manuals/MS_Ex FAQ för MS med extrakod: http://www.msextra.com/manuals/MS_Ex Forum, http://www.msextra.com _________________ /Per |
||||||
|
Re:
Det finns iofs. aktiva P&H "slutsteg" att köra in som sätts in där spridare ska sitta men dessa boxar kostar lite mer. Är Nira-boxen verkligen inget annat än resistorpack? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Vad jag kommer ihåg så är det tyvärr bara ett resistorpack. "Aktiva P&H steg" skulle väldigt gärna vilja veta lite mera om dessa . Har letat efter något sådant men ej hittat
BTW, denna tråd vore kalas om den fick fortsatt liv, även efter det att Desmodromo fått tag på ett bra sprutt. Om det är okay. _________________ Tobbe Pettersson |
||||||
|
en tanke är ifall det skulle gå att göra en sammanfatning på de olika spruten så de går att jämföra dom rakt av
typ genom en tabell där man kryssar för vilka funktioner som de olika spruten har och pris och hur svåra de är att mappa och koppla in då den samanlagda kunskapen här om de olika är väldigt omfattande så varför inte lägga upp det så andra kan ta del av er kunskap och erfarenhet (är det en så dum ide att rada upp funktionerna och betygsätta olika funktioern och hanterlighet`??) _________________ // Mikeal Rylen |
||||||
|
Re:
Exakt
T.ex, om man vet vad sprutet skall klara att hantera, så som exempelvis dubbla spridarrader till en sexa. Var av den första spridarraden skall lira sekvensielt, med små peak & hold spridare... Bla bla Stöd för bredbandslamda, logg, tre ingångar för knacksensorer och... Ditten å datten.. Kunna hantera 6 spolar med eller utan tändsteg.... Å bla bla bla...
Så vore de kalas om det fanns en tråd som denna att botanisera i, för att kunna hitta de man är ute efter. Erfarenheter både praktiska och teoretiska finns de ju massor av här på rejsa Har jag trasslat till de nu?
_________________ Tobbe Pettersson |
||||||
|
Re:
Är det plug-in eller måste man programmera om nånting i MS-programmet. och, kan man styra tändningen på en MSII mha en hallgivare eller behövs det ett tandhjul nånstans? _________________ Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
insprutnings system
|
10690 besök totalt |