Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängningshämmare till 944 (grovlek?)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10972 totalt)
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Krängningshämmare till 944 (grovlek?)

Jag hade planerat att skaffa turbons krängare till min 944 N/A men fick för mig att jag ville ha lite grövre.. Bakkrängaren blev vriden till av 20mm (34CrNiMo6) och nu skulle det vara att räkna ut vad jag behöver för materialdimensioner för framkrängaren. Eftersom jag vill ha det hela justerbart lutar det mot knivar fram (sellholm??) men jag har inte hittat några värden på dem. Jag läste någonstans att de (knivarna) skulle vara ca 10 N/mm i mjukaste läget och i prinsip stummt på det hårdaste. Eftersom jag har en bakkrängare på 20mm med justeringsmöjlighet (1mm grövre än 968) så utgick jag ifrån 968 frmkrängar måtten (28mm) och kom fram till att de kunde vara ca 100 N/mm förutsatt att de är monterade lika som på 944an. Efter att en stund suttit och pillrat med Fulings exel för krängare så kom jag till att 240mm knivar med ett 35x3mm rör på 790mm skulle ge ca 23-138 N/mm (min/max styvhet) Kan det stämma?? original krängaren som är 20mm skulle vara ca 27 N/mm. Stämmer mina beräkningar, jag tycker att 35x3mm rör låter grovt!! eller är jag helt ute och cyklar???

bak-krängaren.. (10-60 N/mm min/max)??


Framkrängarmått (ca ca ...)


Edit: bilen har 250lb (45kg) fjädrar fram och 190lb (35kg) 26mm stavar bak.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
bilen har 250lb (45kg) fjädrar fram och 190lb (35kg) 26mm stavar bak.


250lbs/in-->250*0,175--->43,75N/mm
190lbs/in-->33,25N/mm


Hmm jag skulle klassa detta som rätt mjukt.
Vad för däck?
Hur skall bilen användas?

Hmm jag har måtten på Sellholmsknivar så du kan få värdena.
240: 180-2280N/mm (liggande-stående)
280: 85-1046
320: 27-330

Ta värdena med en nypa salt då jag inte testat utan bara räknat, men man får en känsla av vilket bollplank man är på.

EDIT:
Sitter framkrängarn i bärarmen eller fjäderbenet?

Edit2:

    L D R min max
    320 35x3 280 12 60N/mm
    280 35x3 240 32 102
    240 35x3 200 60 158


Ny tumme pekfinger lista

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re:

fuling skrev:
EDIT:
Sitter framkrängarn i bärarmen eller fjäderbenet?


Standard: På bärarmen, uppskattningsvis 10-12 cm innåt ifrån spindelns infästning i bärarmen.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Jag vet att det är ganska mjukt om man skall jaga klockor på bana på riktigt, det känns mjukt även på gatan vid vanlig körning.. Därför har jag nu börjat planera krängare till våren!

-Däck för tillfället: 205/55 och 225/50 på 8.5/9x16 (michelin pilot primacy) inte R-däck presis men det kanske blir senare.

-Bilen används för tillfället i dagligt bruk men har som mål att kunna åka en del bana/träffar med den (mera åt att lära köra än att tävla tillsvidare)

jag ser att sellholm knivarna har helt andra värden en jag räknat med så där blir det att räkna om..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Standard: På bärarmen, uppskattningsvis 10-12 cm innåt ifrån spindelns infästning i bärarmen.


Hur lång är bärarmen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om vi antar MR är 0,75 för krängaren, ger 0,56 (0,75^2)

Flyttar man länkeninfästingen till fjäderbenet så bilr MR ca 0,94 -->0,88
-->
0.88/0,57-->1,6ggr

Nästa fördelar är att man kan ha ganska långt stag mellan krängare och fjäderben som ger att man kan få riäl justermån på hävarmen(R). Så man inte behöver knivar utan en vanlig krängare.
Då fjäderkonstanten åker med R^2

I många fall ser jag knivar mer som bling än nödvändigt.
Största fördelen med knivar är om man skall ha justerbart inne i bilen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Var ute och klev på knä i snödrivan... så ser det ut. (jädrans så skitigt!)



A~200
B~130

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
så kommer bak-krängaren att sitta (inte min bil utan vad jag apat efter)



infästningspunkten på bärarmen är ju på knappa halva (~0.45??) hur mycket blir det vid hjulet med 20mm material i krängaren (mjukaste/styvaste)?? ca ca 52N/mm - 113N/mm?? (12.8N+33N / 55.1N+33N) 33N är vad 26mm torossionstaven borde ge ute vid hjulet..

nu cyklar jag igen eller...

Edit: så ser den ut för tillfället.


_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Jag tror jag (vi) borde få upprett vad bak-krängaren kommer att ställa till med för den finns ju redan, före vi räknar ut vad jag kommer att behöva fram (den finns ju inte annat än en original 20mm som är för mjuk) vad behöver jag för mått för att reda ut totala styvheten vid hjulet bak? har vinterledigt så jag har tid att mäta upp vad som behövs (räknandet är det värre med...)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Satt och funderade nu en stund.. Porsche använder själv bak krängningshämmare med grovlekar på 0-14-16-18-19*-20mm , varav jag har original den med 0mm . 19mm är justerbar i 3 lägen och användes på 968 och 18mm fanns bla. på 944 turbo (20mm vet jag inte på vad den användes..) Min bak-krängare som är 20mm, men med mera justering borde åtminstone motsvara allt från ~18mm-->uppåt. Då tänkte jag att det kunde gå att räkna ut från vad tex. turbon hade fram (27mm) då den har 18mm bak. då kom jag fram till att 27mm borde vara på ca 94N/mm (totala K-fjäderns fjäderkonstant) (original 20mm skulle vara ca 27N/mm)

Dvs. jag borde hitta en kniv/rör kombination (bling*) som skulle ha ett svep över dessa krafter (~30-100+N/mm). Är det det som fuling kommit till i sitt "edit2:" eller är det räknat ute vid hjulet?



Har jag kommit in i bollparken ännu?? eller cyklar jag fortfarande

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



du glömde turbo cup:s krängar bak, 21 mm ställbar.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Re:

easec skrev:
du glömde turbo cup:s krängar bak, 21 mm ställbar.


den fanns inte med på de listor jag lunttade av..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Re:

mr.b skrev:
easec skrev:
du glömde turbo cup:s krängar bak, 21 mm ställbar.


den fanns inte med på de listor jag lunttade av..



_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Är det det som fuling kommit till i sitt "edit2:" eller är det räknat ute vid hjulet?



    240: 180-2280N/mm (liggande-stående)
    280: 85-1046
    320: 27-330


Detta är EN knivs fjäderkonstant.

k=1/(1/kv+2/kb)
kb=fjäderkonstant kniv(hävarmens böjning)
kv=fjäderkonstant vriding (röret/stången)
k=hela krängarnes fjäderkonstant

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Tänkte jag förståss inte på!!

Hur gör man för att på enklaste sättet kunna få in värden på knivar i dina exeltabeller?

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

1. Dra av ca 40mm på totallängden på kviven
2. Skriv den som hävarm(R i excelfilen)
3. Skiv in knivens fjäderkonstant vid "kb" cella B17

Simslabim, nu får du ut hela krängarns fjäderkonstant med kvivar.
Svårt va

Sen är det bara ta värdet man får gånger MR^2 för hela krängrna.
Hjulkonstanten är detta värdet x2

ps
Bara ett förslag, kör en spara som på filen innan du börjar latja.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
ok. Detta är vad jag kommit till.. med 40mm kortade knivar och ett rör med 35x3x790 (alfa L=45)

240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm

om originalkrängaren (20mm) är ca 27N/mm och turbons (27mm) ca 94N/mm så borde ju 280 kniven med 35x3x790mm röret vara ok. thumbs up

Har då hela svepet från original till 20% över turbons. Det borde ju börja kompensera de mjuka 250lb fjädrarna så att bilen kunde rastas på bana en del! + att det går att dra ner på styvheten för vinteråka oxå!!

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
om MR är 0.75 och fjädern 43N/mm (250lb) + krängarna så får jag hjulkonstanterna.. att bli

112 - 233 N/mm --> onödigt styvt?
79.4 - 168 N/mm --> användbart?
56.3 - 113 N/mm --> fortfarande mjukt..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3251



Mycket intressant tråd då jag kommer landa på en liknande setup. 28mm fram/22mm bak (justerbara). samt ~43 N/mm fram samt 25.5mm stavar bak. Det är det jag har nu iaf. Har du diffbroms ? Jag har undrat hur det blir med hjullyft om man kompenserar med mycket krängare. Kan det gå ändå ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348


Trådstartare
Då skall du inte lita på att min setupp kommer att funkka för jag har baserat den delvis på din... Dvs. jag konstaterade att åtminståne du "med flera" kör bana med ganska mjuka fjädrar och det går ju tydligen. Idealiskt blir det knappast men jag hoppas på att få bort värsta krängandet, samt att den fortfarande skall gå att använda till vardags.

edit: glömde svara på frågan.. Nej jag har inte diffbroms, tyvärr. Det får bli sedan när/om den verkligen behövs. Motorn är tillsvidare helt std sånär som röda tändkablar! "Nology Hotwires" (+3-4% effektökning..)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3251



Jag har ju faktiskt inte provat min än. På min andra bil är ju allt standard, och det gick ju uppenbarligen köra rätt fort ändå. Den här med så stor andel av kraften i krängaren är ju lite mer av det amerikanska stuket. Pär Hylanders första setup var väl inte helt lång ifrån det här.

Jag är dock fortfarande lite orlolig balansmässigt. Men det är svårt att visualisera alla effekter. Förra säsongen förlorade jag väldigt mycket negativ camber fram på krängingen, får jag lite bukt med den så borde jag få en del greppökning. Men samtidigt blir det rätt fett med krängare fram samt hårdare fjädrar.
Lurigt det här. Hur har din bil betett sig tidigare ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Krängningshämmare till 944 (grovlek?)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande