Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10972 totalt) |
Krängningshämmare till 944 (grovlek?)
Jag hade planerat att skaffa turbons krängare till min 944 N/A men fick för mig att jag ville ha lite grövre.. Bakkrängaren blev vriden till av 20mm (34CrNiMo6) och nu skulle det vara att räkna ut vad jag behöver för materialdimensioner för framkrängaren. Eftersom jag vill ha det hela justerbart lutar det mot knivar fram (sellholm??) men jag har inte hittat några värden på dem. Jag läste någonstans att de (knivarna) skulle vara ca 10 N/mm i mjukaste läget och i prinsip stummt på det hårdaste. Eftersom jag har en bakkrängare på 20mm med justeringsmöjlighet (1mm grövre än 968) så utgick jag ifrån 968 frmkrängar måtten (28mm) och kom fram till att de kunde vara ca 100 N/mm förutsatt att de är monterade lika som på 944an. Efter att en stund suttit och pillrat med Fulings exel för krängare så kom jag till att 240mm knivar med ett 35x3mm rör på 790mm skulle ge ca 23-138 N/mm (min/max styvhet) Kan det stämma?? original krängaren som är 20mm skulle vara ca 27 N/mm. Stämmer mina beräkningar, jag tycker att 35x3mm rör låter grovt!! eller är jag helt ute och cyklar??? bak-krängaren.. (10-60 N/mm min/max)?? ![]() Framkrängarmått (ca ca ...) ![]() Edit: bilen har 250lb (45kg) fjädrar fram och 190lb (35kg) 26mm stavar bak. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
250lbs/in-->250*0,175--->43,75N/mm 190lbs/in-->33,25N/mm Hmm jag skulle klassa detta som rätt mjukt. Vad för däck? Hur skall bilen användas? Hmm jag har måtten på Sellholmsknivar så du kan få värdena. 240: 180-2280N/mm (liggande-stående) 280: 85-1046 320: 27-330 Ta värdena med en nypa salt då jag inte testat utan bara räknat, men man får en känsla av vilket bollplank man är på. EDIT: Sitter framkrängarn i bärarmen eller fjäderbenet? Edit2: L D R min max 320 35x3 280 12 60N/mm 280 35x3 240 32 102 240 35x3 200 60 158 Ny tumme pekfinger lista _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Standard: På bärarmen, uppskattningsvis 10-12 cm innåt ifrån spindelns infästning i bärarmen. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Jag vet att det är ganska mjukt om man skall jaga klockor på bana på riktigt, det känns mjukt även på gatan vid vanlig körning.. Därför har jag nu börjat planera krängare till våren!
-Däck för tillfället: 205/55 och 225/50 på 8.5/9x16 (michelin pilot primacy) inte R-däck presis men det kanske blir senare. -Bilen används för tillfället i dagligt bruk men har som mål att kunna åka en del bana/träffar med den (mera åt att lära köra än att tävla tillsvidare) jag ser att sellholm knivarna har helt andra värden en jag räknat med så där blir det att räkna om.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
om vi antar MR är 0,75 för krängaren, ger 0,56 (0,75^2)
Flyttar man länkeninfästingen till fjäderbenet så bilr MR ca 0,94 -->0,88 --> 0.88/0,57-->1,6ggr Nästa fördelar är att man kan ha ganska långt stag mellan krängare och fjäderben som ger att man kan få riäl justermån på hävarmen(R). Så man inte behöver knivar utan en vanlig krängare. Då fjäderkonstanten åker med R^2 I många fall ser jag knivar mer som bling än nödvändigt. Största fördelen med knivar är om man skall ha justerbart inne i bilen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Var ute och klev på knä i snödrivan... så ser det ut. (jädrans så skitigt!)
![]() A~200 B~130 _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
så kommer bak-krängaren att sitta (inte min bil utan vad jag apat efter)
![]() infästningspunkten på bärarmen är ju på knappa halva (~0.45??) hur mycket blir det vid hjulet med 20mm material i krängaren (mjukaste/styvaste)?? ca ca 52N/mm - 113N/mm?? (12.8N+33N / 55.1N+33N) 33N är vad 26mm torossionstaven borde ge ute vid hjulet.. nu cyklar jag igen eller... ![]() Edit: så ser den ut för tillfället. ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Jag tror jag (vi) borde få upprett vad bak-krängaren kommer att ställa till med för den finns ju redan, före vi räknar ut vad jag kommer att behöva fram (den finns ju inte annat än en original 20mm som är för mjuk) vad behöver jag för mått för att reda ut totala styvheten vid hjulet bak? har vinterledigt så jag har tid att mäta upp vad som behövs (räknandet är det värre med...)
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Satt och funderade nu en stund.. Porsche använder själv bak krängningshämmare med grovlekar på 0-14-16-18-19*-20mm , varav jag har original den med 0mm
![]() Dvs. jag borde hitta en kniv/rör kombination (bling*) som skulle ha ett svep över dessa krafter (~30-100+N/mm). Är det det som fuling kommit till i sitt "edit2:" eller är det räknat ute vid hjulet? ![]() Har jag kommit in i bollparken ännu?? eller cyklar jag fortfarande ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Re:
den fanns inte med på de listor jag lunttade av.. ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Re:
![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
240: 180-2280N/mm (liggande-stående) 280: 85-1046 320: 27-330 Detta är EN knivs fjäderkonstant. k=1/(1/kv+2/kb) kb=fjäderkonstant kniv(hävarmens böjning) kv=fjäderkonstant vriding (röret/stången) k=hela krängarnes fjäderkonstant _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() Hur gör man för att på enklaste sättet kunna få in värden på knivar i dina exeltabeller? _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
1. Dra av ca 40mm på totallängden på kviven
2. Skriv den som hävarm(R i excelfilen) 3. Skiv in knivens fjäderkonstant vid "kb" cella B17 Simslabim, nu får du ut hela krängarns fjäderkonstant med kvivar. Svårt va ![]() ![]() Sen är det bara ta värdet man får gånger MR^2 för hela krängrna. Hjulkonstanten är detta värdet x2 ps Bara ett förslag, kör en spara som på filen innan du börjar latja. _________________ Johan Sjölinder |
||||
ok. Detta är vad jag kommit till.. med 40mm kortade knivar och ett rör med 35x3x790 (alfa L=45)
240 kniven = 62-170 N/mm 280 kniven = 32-112 N/mm 320 kniven = 12-63 N/mm om originalkrängaren (20mm) är ca 27N/mm och turbons (27mm) ca 94N/mm så borde ju 280 kniven med 35x3x790mm röret vara ok. ![]() Har då hela svepet från original till 20% över turbons. Det borde ju börja kompensera de mjuka 250lb fjädrarna så att bilen kunde rastas på bana en del! ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
om MR är 0.75 och fjädern 43N/mm (250lb) + krängarna så får jag hjulkonstanterna.. att bli
112 - 233 N/mm --> onödigt styvt? 79.4 - 168 N/mm --> användbart? 56.3 - 113 N/mm --> fortfarande mjukt.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Mycket intressant tråd då jag kommer landa på en liknande setup. 28mm fram/22mm bak (justerbara). samt ~43 N/mm fram samt 25.5mm stavar bak. Det är det jag har nu iaf. Har du diffbroms ? Jag har undrat hur det blir med hjullyft om man kompenserar med mycket krängare. Kan det gå ändå ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Då skall du inte lita på att min setupp kommer att funkka för jag har baserat den delvis på din...
![]() edit: glömde svara på frågan.. Nej jag har inte diffbroms, tyvärr. Det får bli sedan när/om den verkligen behövs. Motorn är tillsvidare helt std sånär som röda tändkablar! "Nology Hotwires" (+3-4% effektökning..) ![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Jag har ju faktiskt inte provat min än. På min andra bil är ju allt standard, och det gick ju uppenbarligen köra rätt fort ändå. Den här med så stor andel av kraften i krängaren är ju lite mer av det amerikanska stuket. Pär Hylanders första setup var väl inte helt lång ifrån det här.
Jag är dock fortfarande lite orlolig balansmässigt. Men det är svårt att visualisera alla effekter. Förra säsongen förlorade jag väldigt mycket negativ camber fram på krängingen, får jag lite bukt med den så borde jag få en del greppökning. Men samtidigt blir det rätt fett med krängare fram samt hårdare fjädrar. Lurigt det här. Hur har din bil betett sig tidigare ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10972 totalt) |