Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S40 -97 Långloppsbil "TILL SALU"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15102 totalt)
Eklöf
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 102


Trådstartare
De bästa julklapparna får man köpa själv, så den 23dec köpte vi oss en S40.
Vi är: Erik "Spirou944t" Sevetin, Björn "Tosse" Thorblad och jag Anders Eklöf

Bilen är en gammal JTCC bil och ursprungligen byggd av Volvo.
Tanken är att vi ska köra den i MSLS.

Motor: 2,0l Enligt JTCC reglementet hade de 175hk och den är fortfarande plomberad.

Växellåda: original

Bromsar: original

Öhlins fjäderben/dämpare, ställbara i 8-steg

Det är just nu lite trångt i garaget så den står för tillfället undanstoppad hos mina föräldrar.




[/b]

_________________
Anders Eklöf
Bil nr.2 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34099
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281





Hörde ett rykte om detta. Kulkulkul.

Finns ju en hel del kunskap på hur man ska gå tillväga för att dramatiskt förbättra den NÅGOT mjuka sättningen Volvo av oförklarlig anledning valde till dessa bilar.

Bra och prisvärd bil med enorm utvecklingspotential. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Instämmer, kul!

Vi har ju kört långlopp med en likadan bil de senaste tre säsongerna, den har dock blivit något modifierad över tiden...
Slutade på en 6:e plats totalt i ERCup i år, bästa FWD och hade pallchans på finalracet (med lite förstärkning från Carl Rydquist som är Caran-anställd likt oss andra i teamet).

Hör av er om ni undrar över något angående bilen eller tänkta modifieringar.
Vår plan inför årets säsong är en tåligare växellåda (bilens svagaste punkt) med diffbroms samt att bygga om framvagnen så vi kan sänka bilen mer...

Mvh Thomas
Teamchef/förare Caran Racing

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



thumbs up

Grattis, säg till om ni behöver förstärkning i något lopp

_________________
/Klas Pihl
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



TPR skrev:
Hör av er om ni undrar över något angående bilen eller tänkta modifieringar.


Hallå!

Har skickat PM..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Klas NSX skrev:
thumbs up

Grattis, säg till om ni behöver förstärkning i något lopp


Tackar, du är inte svårövertalad va?

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Att ni har blivit så motorkåta nu när man flyttat från stan! KUL!

Kommer ni den 17:e alla?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479




_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Nu har vi genomfört första tävlingen i MSLS, och resultatet överträffade våra förväntningar.
Inga större missöden eller fel. Byggde upp tempot lagom och var mest ute på banan och körde.
Vet inte det exakta resultatet men tror att vi slutade 12 totalt av ca 30 startande,
och 4 av 13 i klassen (kl 5).
Bästa tid var nog en hög 1,44.

En trivknutsdamask hoppade av under lördagens träningen och kastat ut det mesta av fettet,
men efter lite mek och hjälp med material så fixade vi det.
Stort tack till randig mek i VT Racing.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

Kulkul!

Då är det bara att fortsätta på inslagen bana och åka på då...typ.

Vad åkte ni för däck?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Grattis! thumbs up
och visst är det kul...?

Vi har bara kört på Mantorp vid ett tillfälle, SLC RaceCamp 2005, och då lyckades vi komma ner på höga 1.39 tider med mer eller mindre standard S40, dock något lättad.
Har dessutom för mig att vi körde på Falken däck...
Men det kan eventiuellt ha varit Dunlop på de snabbaste varven.

Långlopp handlar ju mycket om förberedelser.
Vi lägger många mektimmar mellan racen, dvs kontrollerar betydligt mer än bara olja och belägg som vissa av våra konkurrenter...
Men jag tror det lönar sig, vi har inte brutit ett enda lopp på tre säsonger med S40n. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Andreas Lidström skrev:
thumbs up

Vad åkte ni för däck?


Hallå!

Vi börja på TOYo PROXES-T1-R 205/45-16, men dom var inte ordentligt inkörda så dom tog slut efter 4h,
så då fick vi byta till DUNLOP SP Sport Maxx 205/45-16.
Båda var helt ok, Toyo:na var det fler som tyckte om, men vi satte bättre tider med Dunlopen...
Men då var bakdäcken tillräckligt dåliga för att ge lagom med fäste/sladd, och då gick det fortare.

TPR skrev:
Grattis! thumbs up
och visst är det kul...?

Vi har bara kört på Mantorp vid ett tillfälle, SLC RaceCamp 2005, och då lyckades vi komma ner på höga 1.39 tider med mer eller mindre standard S40, dock något lättad.
Har dessutom för mig att vi körde på Falken däck...
Men det kan eventiuellt ha varit Dunlop på de snabbaste varven.

Långlopp handlar ju mycket om förberedelser.
Vi lägger många mektimmar mellan racen, dvs kontrollerar betydligt mer än bara olja och belägg som vissa av våra konkurrenter...
Men jag tror det lönar sig, vi har inte brutit ett enda lopp på tre säsonger med S40n. thumbs up


Tackar, det var förjä**a kul.
Vi har förstått att bilen har mycket mer att ge, och vi måste lära oss köra framhjulsdrivet och
hantera den (lilla) kraften som finns på rätt sätt.
Vi har inte fixat drop-stop än, men har en idee iom hur det skall lösas.
Misstänker att då får vi en mycket följsammare bakvagn som inte styr för mycket.

Vi skall se över bilen+byta oljor mm. Är växellådsolja viktigt att byta?
Har du någon idee om yttre drivknutarna, dom verkar gå varma och trycker ut fettet,
även om klamman sitter på. Fick tips av Toyota-meken att fixa lite "ventilation" vid damasken.

Tyckte bilen tendera att styra ut med bakvagen under inbromsning, speciellt innan cikanen.
Misstänker att det har med Toe-förändringar som sker vid inbromsningen.
Får se över bussningar mm.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



"Tackar, det var förjä**a kul.
Vi har förstått att bilen har mycket mer att ge, och vi måste lära oss köra framhjulsdrivet och
hantera den (lilla) kraften som finns på rätt sätt.
Vi har inte fixat drop-stop än, men har en idee iom hur det skall lösas.
Misstänker att då får vi en mycket följsammare bakvagn som inte styr för mycket. "

Fantastiskt m drop stops el hur? Det är enklare än vad ni tror. Keep up the force./

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Tyckte bilen tendera att styra ut med bakvagen under inbromsning, speciellt innan cikanen.
Misstänker att det har med Toe-förändringar som sker vid inbromsningen.
Får se över bussningar mm.


Bakvagen är ett plockepinn av stag med gummibussingar som är överbestämt, allså hadde det inte varit för gummibussingran så hadde man fått låsing(ingen rörelse)
Står lite om det i tråden nedan.

Ni kan ju spionera lite , se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25075

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



fuling skrev:
Citat:
Tyckte bilen tendera att styra ut med bakvagen under inbromsning, speciellt innan cikanen.
Misstänker att det har med Toe-förändringar som sker vid inbromsningen.
Får se över bussningar mm.


Bakvagen är ett plockepinn av stag med gummibussingar som är överbestämt, allså hadde det inte varit för gummibussingran så hadde man fått låsing(ingen rörelse)
Står lite om det i tråden nedan.

Ni kan ju spionera lite , se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25075


oj, där fanns det lite att läsa....tackar!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Spirou944t skrev:
Tackar, det var förjä**a kul.
Vi har förstått att bilen har mycket mer att ge, och vi måste lära oss köra framhjulsdrivet och
hantera den (lilla) kraften som finns på rätt sätt.
Vi har inte fixat drop-stop än, men har en idee iom hur det skall lösas.
Misstänker att då får vi en mycket följsammare bakvagn som inte styr för mycket.

Vi skall se över bilen+byta oljor mm. Är växellådsolja viktigt att byta?
Har du någon idee om yttre drivknutarna, dom verkar gå varma och trycker ut fettet,
även om klamman sitter på. Fick tips av Toyota-meken att fixa lite "ventilation" vid damasken.

Tyckte bilen tendera att styra ut med bakvagen under inbromsning, speciellt innan cikanen.
Misstänker att det har med Toe-förändringar som sker vid inbromsningen.
Får se över bussningar mm.


Just det, ni kör ju på gatdäck...
Våra Falken Azenis är väl något mellan gatdäck och R-däck.

Drop-stops bak på S40:n förbättrar instyrningen rejält, bara att rekommendera som en snabb och billig lösning.
Nästa steg är ju att bygga en kraftigare kränghämmare som vi har gjort på vår bil, men då har vi ju även bytt fjädrar och dämpare till betydligt hårdare enligt länken Fuling bifogade.
Stort tack för hjälpen förresten! thumbs up
Bilen känns betydligt bättre nu, dock skulle jag vilja ha ännu hårdare set-up men det fungerar nog dåligt i regn...
Vi funderar förresten på att köpa något hårdare bakfjädrar för att slippa ligga på max krängare bak, vilket vi oftast gör nu.

Växellådan är bilens svagaste del, rekommenderar oljebyte mellan varje race och att använda Volvos original olja. Utmattning på treans drev är vanligaste felet, tyvärr ingen förvarning alls...

Kolla drivaxeldamaskerna noga, de brukar spricka om de blir varma och då läcker fettet ut.
Vi brukar fetta in damaskerna för att skydda dem från uttorkning och värme.
Har ingen extra kylning förutom bromskylningen som nog kyler en del.

Vår bil kan ibland "jazza" en del med baken vid hårda inbromsningar, tex efter rakan på Anderstorp.
Men det har blivit mycket bättre efter ombyggnaden av bakvagnen då vi tog bort toe-stagen och de flesta gummibussningarna, framför allt den stora längst fram på längsgående balken är otäck!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014







Två bilder på gästförare Martin, innan huvlåset gett upp.

Bästatiden får jag justera till 1:44:127, och jag tror att vi har en 6-7 varv under 1:45
vilket jag är mycket nöjd med.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Våran "sida" med lite info för den som vill vara med att köra.

http://kfracing.falgshop.se

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Hej,
Vad kör ni på för däck på Mantorp?
Hur står sig 1:44 mot andra S40?
Finns det något universal knep för att få växellådan att hålla?
Mvh

Anders
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Anders Kaarle skrev:
Hej,
Vad kör ni på för däck på Mantorp?
Hur står sig 1:44 mot andra S40?
Finns det något universal knep för att få växellådan att hålla?
Mvh

Anders


Jag tror att vi hade snabbaste tiden faktiskt, satt på sista varvet, tom tank med slitna bakdäck.

Spirou944t skrev:
Andreas Lidström skrev:
thumbs up

Vad åkte ni för däck?


Hallå!

Vi börja på TOYo PROXES-T1-R 205/45-16, men dom var inte ordentligt inkörda så dom tog slut efter 4h,
så då fick vi byta till DUNLOP SP Sport Maxx 205/45-16.
Båda var helt ok, Toyo:na var det fler som tyckte om, men vi satte bättre tider med Dunlopen...
Men då var bakdäcken tillräckligt dåliga för att ge lagom med fäste/sladd, och då gick det fortare.

mm.


Undvika kurbsen, och att inte spinna med innerhjulet är dom tipsen vi fått för att hålla liv i lådan.
Byta oja efter varje race.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 253



Spirou944t skrev:


Bästatiden får jag justera till 1:44:127, och jag tror att vi har en 6-7 varv under 1:45
vilket jag är mycket nöjd med.

Jag tror att vi hade snabbaste tiden faktiskt, satt på sista varvet, tom tank med slitna bakdäck.



Sorry, jag hade första halvtimmen fem st 1.44-tider med 1.44.070 som bästa. Hade varit roligare att fullfölja loppet och att vara stolt över sin prestation men "Big Bang" var inget jag kunde påverka
Joo, våran S40 är orange: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36730

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S40 -97 Långloppsbil "TILL SALU"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande