Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
EBC / Superstage (splittad tråd)
1419 besök totalt
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ang. EBC beläggen som några av er köpt så kan jag meddela att mina Grön stuff började ryka kraftigt efter 6 varv på Sviestadsbanan (bilen väger ändå inte mer än 1100kg). I och för sig tappade jag som tur var aldrig bromsverkan, men det var ändå lite oroväckande. När jag påtalade detta för G-partner så fick jag erbjudande om att köpa röd stuff till halva priset, det var jag dock inte så sugen på...

Det skall bli kul och se vad ni andra rejsputtar tycker om dom!

Som väl är har Micke H ryckt in nu och skrapat fram en uppsättning ferrodo belägg thumbs up som skall monteras tillsammans med nya skivor (EBC-klet sitter kvar på de gamla thumbs down ).

Vad tror ni föresten om Brembo MAX skivor? Eller är det bättre att köpa vanliga brembo och lämna iväg för slitsning?

Jag kanske skrev detta i fel tråd, men det blev ju lite bromssnack även i denna.

/Martin

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

MartinS skrev:

Vad tror ni föresten om Brembo MAX skivor? Eller är det bättre att köpa vanliga brembo och lämna iväg för slitsning?

Jag kanske skrev detta i fel tråd, men det blev ju lite bromssnack även i denna.

/Martin

Lite offtopic som sagt men..
Har du orginal-skivor fram?
Jag köpte nyss Brembo max, kostade inte ens 400:-/st fram så det lönar sig knappast att köpa vanliga å slitsa dom..
Sen är ju dom skivorna redan svartmålade oxå
För det är väl samma skivor på kasett å vectra ?256mm...

Edit: 400:-/st med lite rabatt på mekonomen..
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

MartinS skrev:
/Martin

En av slitsarna på Brembo Max är ju lite grundare, så att man ska se när det är dax att byta skivor. Säkert en bra idé... Men när slitsen är borta efter en dag i Söderhamn och en dag på Sviestad så får man ju nästan lite ångest. Iofs var detta med PF97 och dessa rekomenderas ju att användas tillsammans med släta skivor. Vilket mina skivor faktiskt är nu.

Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Har du orginal-skivor fram?
Jag köpte nyss Brembo max, kostade inte ens 400:-/st fram så det lönar sig knappast att köpa vanliga å slitsa dom..
Sen är ju dom skivorna redan svartmålade oxå
För det är väl samma skivor på kasett å vectra ?256mm...

Edit: 400:-/st med lite rabatt på mekonomen..

Har kört med några borrade och slitsade skivor från Lindberg Import tidigare, men det är som sagt dags att byta nu. Får väl kanske testa Brembo MAX, det är ju hyffsat pris på dom i allafall. 1000:- för två enligt mekonomens webb.
Skickade ett mail till Lindberg, men han verkar vara på semester.

Det är likadana på Vectran och Kadetten, ja.

/Martin

PS. Jag hoppas man bromsar bort det svarta?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Internetnamnet på beläggen: EBC Greenshit talar kanske endel sanning.

Är det samma Brembo skivor som säljs på mekonomen som dem som man håller ganska så högt?
Enligt vad jag har hört så är det "kopior" tillverkade av ett dottebolag till brembo som ett billighets alternativ.

MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Karlsson skrev:

Det ligger säkert en del sanning i det. Men jag har det på min bruksbil, och till den funkar dom utmärkt faktiskt, mycket bättre än orginal. Härlig pedalkänsla och bra bromsverkan. Men att nöta på bana, det är dom inte bra på, till och med orginal fungerar ju bättre.
Jag köpte mina i ren desperation till Kadetten, dom gamla ferrodo beläggen gick sönder på fredagen och på lördagen skulle jag iväg på bankörning. Då är goda råd dyra, och det enda jag kunde får fram samma dag var ju EBC.

Men nu är det ju dags för ferrodo igen, tillsammans med nya skivor.

/Martin

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:
Är det samma Brembo skivor som säljs på mekonomen som dem som man håller ganska så högt?
Enligt vad jag har hört så är det "kopior" tillverkade av ett dottebolag till brembo som ett billighets alternativ.

om de skulle vara ett billighetsalternativ tillverkade av något dotterbolag så borde de väl säljas under annat namn? "Made by Brembo" eller något liknande. Har svårt att tro att Brembo skulle riskera sitt rykte genom att sälja billig skit under eget namn.

Har inte Magnus T kört med dessa skivor på M3:an?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Anders Dauner skrev:
Karlsson skrev:

om de skulle vara ett billighetsalternativ tillverkade av något dotterbolag så borde de väl säljas under annat namn? "Made by Brembo" eller något liknande. Har svårt att tro att Brembo skulle riskera sitt rykte genom att sälja billig skit under eget namn.

Har inte Magnus T kört med dessa skivor på M3:an?

Per Stacke nämnde något vid ett tillfälle men min koncentration var nog inte på topp då. Han kan nog upplysa oss om hur det ligger till.

Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Brembo står för racing och hög kvalitet, men man bör ha klart för sig att det finns olika kvalitet på skivorna. Finns väl en viss risk för att jag upprepar mig, men som jag brukar säga: man får vad man betalar för. Jag har inte själv testat Brembo Max-skivor så jag kan inte göra något kvalificerat uttalande om dessa. En tusenlapp för två Bremboskivor lät billigt. thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag satte på Bremboskivor till Emmaboda förra året o har nu kört några träffar o slalom o gata och skivorna är nu väldigt slitna. Hög tid att byta! Men de har funkat kanon under den tiden som varit (ihop med PF97-belägg)

Skivorna är hela o alltså inte tvådelade med lättmetallsnav som det är på BMW's originalskivor till 3.2'an.

Skivorna är vanliga metallfärgade o inte svarta. De är helt släta o inte borrade eller slitsade. Tror de ligger på runt 900 styck vilket är MYCKET billigare än originalskivorna.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Karlsson skrev:

Brembo koncernen har vuxit mycket sista åren, och exempelvis Tridon ingår där numer.

och Brembos skivor finns i flera olika serier, pris efter kvalite.

EBC / Superstage (splittad tråd)
1419 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande