Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Falsterbo Classic - igen...
<<   1, 2, 3, 4   >>
14973 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

FCSS heter det och inget annat. Konstigt nog

_________________
Magnus Thomé
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Jag stöder Tävlingarna på näset, men kan även förstå vissa av de boendes kommentarer, att inte kunna
komma ut med sin bil i två dagar, samt att ett tusental människor trampar i ens rabbat är inte alltid så enkelt
att få förståelse för.

Men att det är positivt för öns restauranger/företag mm är ju självklart.

Inside tips från kommunen säger att det aldrig funnits ett tillstånd för biltävlingar på allmän väg, speciellt för denna kommun är nog att de lyssnar på invånarna mer än någon annan.

Undrar hur många som är positiva i denna tråd som bor inom området tävlingen tänkts hållas

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



dubbelpost

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 410



bert1 skrev:
Jag stöder Tävlingarna på näset, men kan även förstå vissa av de boendes kommentarer, att inte kunna
komma ut med sin bil i två dagar, samt att ett tusental människor trampar i ens rabbat är inte alltid så enkelt
att få förståelse för.

Men att det är positivt för öns restauranger/företag mm är ju självklart.

Inside tips från kommunen säger att det aldrig funnits ett tillstånd för biltävlingar på allmän väg, speciellt för denna kommun är nog att de lyssnar på invånarna mer än någon annan.

Undrar hur många som är positiva i denna tråd som bor inom området tävlingen tänkts hållas



Bor mitt på pitlane och har inget emot tävlingen men man får se till att Porschen står parkerad på annat håll då det annars skall tittas och fingras så förbaskat.

_________________
Johannes Ericson
Citera
Moon
Falsterbo
Här sen Aug 2005
Inlägg: 20



bert1 skrev:
Jag stöder Tävlingarna på näset, men kan även förstå vissa av de boendes kommentarer, att inte kunna
komma ut med sin bil i två dagar, samt att ett tusental människor trampar i ens rabbat är inte alltid så enkelt
att få förståelse för.

Men att det är positivt för öns restauranger/företag mm är ju självklart.

Inside tips från kommunen säger att det aldrig funnits ett tillstånd för biltävlingar på allmän väg, speciellt för denna kommun är nog att de lyssnar på invånarna mer än någon annan.

Undrar hur många som är positiva i denna tråd som bor inom området tävlingen tänkts hållas


Hejsan,

Återigen tyckande utan att veta vi ber naturligtvis de boende att parkera sin bil 200 meter bort, utanför området, så det bör inte vara något problem. Området är avspärrat med staket, ingen kan trampa omkring i någons rabatt.

Vi HAR tillstånd för biltävling på allmän väg!

Jag bor visserligen inte inom området, men 500 meter bort, jag har större problem med badgäster och Falsterbo Horse Show.

Jag får väl be om ursäkt om jag låter irriterad, men det är jag, det har varit så mycket tjafs om detta den senaste veckan, och alldelses för många påstår saker utan att ha någon som helst fakta att luta det mot.

_________________
Mats Ohlsson

Morgan 4/4, BMW 325i Cab, Audi TT
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



Hrm tyckande utan vetande

Grundar mitt tyckande på vad en känd kummunkvinna sa till mig i veckan (hon kan ju givetvis ha fel)
Ville bara på ett så opartiskt sätt visa att även om man älskar bilar så finns det oftast två sidor, så även i denna debatt.

Men även jag hoppas det blir ett race i år, tro inget annat

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Moon
Falsterbo
Här sen Aug 2005
Inlägg: 20



Hej Tomas,

Tja, jag vet inte vem Du pratat med, men faktum kvarstår att centrala falsterbos gator är avlysta för biltävling (och alltså inte "allmänna" längre) precis på samma sätt som man avlyser allmänna grusvägar för rally. Möjligen kan missförståndet ligga i att det är Svedala Motor Klubb som söker det formella tillståndet för avlysningen, inte FCSS.

Det kanske kummunal kvinnan inte är medveten om. Så, Ja FCSS har inget formellt tillsånd för biltävling på allmän väg, men evenemanget har.


MVH och med hopp om race även i år!

////Mats

_________________
Mats Ohlsson

Morgan 4/4, BMW 325i Cab, Audi TT
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hoppas verkligen det blir av, förstår inte snacket om miljön, visst blir det ju en del avgaser, men titta på Falsterbo horseshow, massor av mer bilar, sen så fiser ju hästarna ut ganska stora mängder metangas som också är farligt för ozonet .

Hoppas som sagt verkligen det blir av i år igen då det är det absolut bästa evenemanget i Sverige!

_________________
Viktor Starkman
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Det stod i en av artiklarna att tävlingen "saknar allmänhetens intresse". Jag liksom oerhört många andra var där förra året och för att vara ett evenemang som saknar allmänhetens intresse så var det otroligt trångt. Det är ju smockat med folk där ju!

Det är ju skrattretande att läsa när någon gammal gnällspik beklagar sig över något sånt är. Hoppas innerligt att politikerna inte lyssnar på såna idioter thumbs down

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Håller på att fila på brevet till kommunstyrelsen. Tänkte skicka det i morgon så ni som ännu inte skrivit på "listan". PM:a mig med namn och ort för att visa att du stöder FCSS. Hittils har vi 40 namn på listan. thumbs up

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



tyvärr fick jag precis beskedet att kommunen sagt nej till vidare arr.


Mycket tråkigt

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Ur nyhetsbrevet:

"Kommunstyrelsen i Vellinge kommun tog i går kväll beslutet att säga nej till Falsterbo Classic.

Att Falsterbo Classic har engagerat många på orten har varit den drivande kraften och glädjen i vårt arbete sedan starten 2003. En del har haft en negativ inställning men majoriteten har haft och har fortsatt en annan uppfattning.

Vår förhoppning var att kommunen skulle stå fast vid vår överenskommelse från hösten 2006 om att genomföra Falsterbo Classic 2007 i Skanör. Inte minst med tanke på det kompromiss förslag vi framlagt för kommunen (läs mer i detalj här).

Resultatet av kommunens omsvängning i frågan är att ett mycket stort antal, boende, besökare, deltagare, och funktionärer gått miste om en upplevelse som för en stor majoritet varit en höjdpunkt under sommaren. Ur ett praktiskt perspektiv uppstår för oss en kännbar ekonomisk förlust, två anställda i Falsterbo Classic & Sportscar Show AB förlorar sina arbeten och en rad näringsidkare på orten delar av sina inkomster.

Vi är stolta över det vi har åstadkommit sedan 2003. En unik upplevelse som fått stor positiv uppmärksamhet inte bara på orten utan även i resten av Sverige och även internationellt.

Till de politiker och boende som till varje pris skulle stoppa Falsterbo Classic hoppas vi att de övertiden inser att den stora förlusten för oss alla står att finna i deras bristande vilja och förmågan att föra en dialog som kunde ha lett till en god kompromiss.

om Falsterbo Classic har kraft att uppstå i en annan form på annan plats återstår att ta ställning till. Vi återkommer med mer information inom kort.

Vill tacka för den stora uppskattning vi fått under de fyra år vi fick möjlighet att arrangera Falsterbo Classic.

Bästa hälsningar



Kaj Wehtje och Jonas Nilsson
"

Trist..

_________________
--
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Mycket tråkigt att höra. Hoppas att det går att genomföra på annan plats. Skam åt kommunen... thumbs down

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Miataninja skrev:
Hoppas att det går att genomföra på annan plats. Skam åt kommunen... thumbs down


Rosengård Classic?

_________________
--
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Har ändå skickat brevet till kommunen.

TACK FÖR ALLA UNDERSKRIFTER!!!

Nu får kommunstyrelsen skämmas. >

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Inte klokt att dess bakåtsträvare lyckades få slut på FCSS thumbs down thumbs down

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Förstår inte riktigt kommunens resonemang... Hela tillställningen måste ju dra in massvis med goodwill OCH pengar, både till kommunen och lokala företag. Märkligt att endast ett par personer lyckas stjälpa ett evenemang som drar folk från halva landet. Hoppas verkligen att de som har drivit på i frågan inser vad de har ställt till med, men troligen känner de bara segerns sötma just nu

Hade varit kul att se siffror på vad handlaren på lilla torget vid start/mål drar in extra under helgen kontra en vanlig helg. Han klara sig säkert alldeles utmärkt ändå, men det borde ju bara för hans del vara ett klart kännbart inkomstbortfall. Han hade ju kö genom halva butiken + grillning utanför när jag var på plats som åskådare, jag gissar att han inte har lika mycket under en normalhelg..
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Urk att ursprungsreaktionen "det är för bra för att vara sant, i Sverige" till slut blev sanning.

Det kan ju komma att bli aktuellt nån annanstans så det är väl dags för lite dokumentation och lite historieskrivande (memoarer för eventet ung.).
Det borde finnas gott om fotomaterial och stories om man samlar ihop dem nu, om 15 år så är det inte mycket kvar.

Ett stort tack till de som roddat detta underbara "galna" arragemang (som jag aldrig fick tid att besöka...).

Backtävling genom Lunds centrum kanske ? Det borde ju generera några spaltkilometer i Sydsvenskan bara genom att kasta ut idén

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

FredrikÅ skrev:
Miataninja skrev:
Hoppas att det går att genomföra på annan plats. Skam åt kommunen... thumbs down


Rosengård Classic?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8628&highlight=autosport

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Moon
Falsterbo
Här sen Aug 2005
Inlägg: 20





Vad kan man säga???



Vi får se vad vi kan hitta på i stället stay tuned.

*edit* glömde säga: TACK FÖR ALLT STÖD OCH ER SUPPORT


Med sorg i hjärtat,

///Mats

_________________
Mats Ohlsson

Morgan 4/4, BMW 325i Cab, Audi TT
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nä fy bubblan vad trist thumbs down .
Hoppas nu inte eventet dör ut helt, jag hoppas på det bästa och håller tummarna thumbs up thumbs up .

Få ge lite "cred" till Anna som tagit tag i namninsamlingen för flagga upp vårat stöd .

Niklas -> Statoil till Statoil rejs i Lund Hade varit riktigt ballt thumbs up . Tyvärr tror jag inte den akademiska majoriteten har någon förståelse för avskyvärda plåtburkar som väsnas och spyr ut avgaser (skulle vara om det har studentikosa förtecken, så accepteras all form av svineri ).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Falsterbo Classic - igen...
<<   1, 2, 3, 4   >>
14973 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande