Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur köra på bana med vanlig automatlåda (P-R-N-D-3-2-1)
2 besök senaste veckan (8655 totalt)
millemiglia
Stockholm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 30


Trådstartare
Har aldrig körd automatväxlad bil på bana själv men ser ju på tv och i tidningar när journalister smiskar runt automatväxlade Brabus och AMG bilar på bana.

Hur gör dom för att se till att rätt växel är i i utgången på en kurva?

Växlar dom aktivt igenom lägena i lådan (D-3-2-1) eller låter man den ligga i D-läget och gasar hårt innan apex för åstadkomma kickdown och därigenom nedväxling?

_________________

Peter Bouveng
964 C4 Cab '90
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När jag har kört Bimolimmern på bana har jag förlitat mig på sportläge och kickdown, men i konbana petar jag i tvåan och vässar runt på den. Oavsett detta, så växlar den ändå en sekund eller två för sent, vare sig jag använder kickdown eller vispar omkring med spaken. Urk! >

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det har jag gjort

AMG-mercorna är väl sämst när det svänger, för de kan växla upp lite när som.
Spännande! Paddlarna tycker jag fungerar uselt på mercorna (E55), men det kanske går
att lära sig? Tycker dock att det kändes som en evighet innan lådan lydde knapptrycket.
Å andra sidan är automatlådorna i sig kanon, men som sagt inte toppen för banåka men ett under i komfort.

Audi är väl ungefär lika, men jag vet att min A6 2.7T tiptronic hade någon sensor som kände när det svängde så att den inte skulle växla upp. Sen om det fungerade vet jag inte riktigt, tror den iaf hellre växlade vid rött. Dessutom hade den knappar på ratten som fungerade hyfsat, speciellt vid nerväxlingar inför kurvor.

Min nuvarande DSG-låda tycker jag fungerar kanon, trots mitt väldigt begränsade varvtalsområde (diesel). Nästan synsk, dessutom snabbare än mig. DSG växlar också upp även i 'manuellt' läge när du nåt 'det röda.'
Har provat den i Golf GTI också och skulle nog ha svårt att välja en manuell.

Både Audis tiptronic och DSG-lådan har ett S-läge. Då ligger växeln oftast en växel lägre än vid komfortkörning. Om det går fortare eller ej vet jag inte. när jag körde Challenge Barkarby körde jag min snabbaste tid i D-läget - inte S - gissar att min körning blev mindre ryckig, mindre jo-jo och mer harmonisk = snabbare genom kurvorna.

Jag hade nån Alfa-hyrbil med deras version av 'tiptronic.' Den tyckte jag var riktigt usel.

Lamborghinis e-Gear tyckte jag var väldigt ryckig, men undan gick det!
Jag vet att det är en träningssak att släppa gasen precis innan man växlar, men det är inte så lätt under en kort provkörning. Och då ska Ferraris tidigare versioner vara betydligt värre/sämre.
om jag hade pengarna skulle nog beslutet e-Gear vs. manuell bli svårt. Lutar nog åt manuell
mer för att 'det borde vara så i en sån bil.'

För ett par veckor sedan hade jag en BMW 320d med vanlig automat. Den hade bara D-läge och var i mina ögon riktigt usel för bana. Allting hade som 2 sekunders fördröjning. Spännande över det blöta Hohe Acht!

Tills DSG kommer med mer racebetonat stuk är väl SMG från BMW bättre, men den fungerar å andra sidan inte lika bra/bekvämt på gata. En smaksak.

DSG är enligt mig den bästa kompromissen. Jag tror BMW arbetar på en version också.

Jag hade nån Alfa-hyrbil med deras version av 'tiptronic.' Den tyckte jag var riktigt usel.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Jag kör för jämnan med automat på banan och det fungerar utmärkt.

Vet inte om utväxlingen på 928an förenklar men jag använder bara 2an och 3an i vanliga fall förutom på långa rakor då jag brukar hinna lägga i 4an innan det är dags för bromsning.

Vid inbromsning till kurva lägger jag i 2an... lägger på gas och styr mot turn out. Sen när jag passerat turn out puttar jag i 3an.

På detta sättet har jag bra drag ut ur kurvorna samt slipper dilemmat med att kickdownen går i lite för tidigt.

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



det betyder alltså att man vågar testa alfan på bana nästa säsong
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Erik B skrev:
Tills DSG kommer med mer racebetonat stuk är väl SMG från BMW bättre, men den fungerar å andra sidan inte lika bra/bekvämt på gata. En smaksak..

Vad är det som DSG'n inte är bra på idag? Växlar långsamt eller..


Erik B skrev:

DSG är enligt mig den bästa kompromissen. Jag tror BMW arbetar på en version också.

Varför, då de har SMG? Är ju en enklare o elegantare/lättare lösning. Har de problem med tillförlitligheten/kostnaden eller nåt...

Enligt mig är SMG/DSG framtidens vx-lådor! Kombinerar manuella o aut fördelar i samma låda.
Rejsigt, bekvämt o drar ofta mindre bensin än en manuell.
Ett starkt vägande skäl att välja en VW/Audi eller BMW. Synd att de inte kan leverara dessa i alla modeller.
Märkligt att de inte har 130 med SMG

Har kört en del Smart roadster o trots 1s fördröjning lär man sig att växla "iförväg", inte lika kul som en riktig snabb låda men faktiskt roligare än manuell ändå.
Paddlar är rejsigt o gör så man kan ha båda händerna på ratten vilket är viktigt för mig ivarjefall.

_________________
Jan Å
Citera
JorgenK
Göteborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Audis lådor har normalt sett några ganska aggressiva program som kan kommas åt via VAG-COM. Det är dock helt blinda omkodningar det handlar om, det bekräftas inte om ändrningen över huvud taget accepterats eller om den gäller för just din låda. Jag tror ingen vet om det är rena buggar det handlar om eller om det är resultat av att ett program från fel låda används men några av killarna på Audiworld har exprimenterat lite med det i de äldre A8orna. Resultat som att kunna växla ner även om du hamnar på rött på den lägre växeln, ligga och stampa på rödmarkerningen så länge du vill, mycket hårda växlingar och så vidare har rapporterats.

_________________
Jörgen Karlsson
Audi 80Q V8 -83
Lotus Elise S2 -01
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



JorgenK skrev:
Resultat som att kunna växla ner även om du hamnar på rött på den lägre växeln


Då försvinner den enda fördelen med en automatlåda. thumbs down
Citera
JorgenK
Göteborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Jag antar att jag var lite oklar, den ignorerar givetvis om du försöker dunka in en växel som gör att du hamnar inne på rödfältet.

Då jag sist försökte åka fort med en automat så tyckte åtminstånde jag att det var bra mycket trevligare att få i rätt växel innan man började svänga än när man börjat svänga eller gått på gasen. På den tiden så satte inte automatlådorna några direkta restrictioner på när man kunde växla ner, de bara accepterade sitt öde och dog om man växlade ner för tidigt;)

_________________
Jörgen Karlsson
Audi 80Q V8 -83
Lotus Elise S2 -01
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Sportbilsentusiasten skrev:
Erik B skrev:
Tills DSG kommer med mer racebetonat stuk är väl SMG från BMW bättre, men den fungerar å andra sidan inte lika bra/bekvämt på gata. En smaksak..

Vad är det som DSG'n inte är bra på idag? Växlar långsamt eller..


DSG:n idag växlar väl inte speciellt långsamt om man jämför med vad man själv klarar av.
Dessutom repeterar den sin uppgift utan fel gång på gång.

Men om du jämför med SMG så växlar DSG långsamt, men det tror jag är en programmeringsfråga.

Det som slår mig i vardagstrafik är att DSG nästan alltid har en växel högre än vad jag själv antagligen skulle haft om jag kört manuellt. Den är väldigt pigg på att växla upp, och kraften räcker. Nu har jag diesel, så det kanske är skillnad mot bensin, men jag tror inte det.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Erik B skrev:
Men om du jämför med SMG så växlar DSG långsamt, men det tror jag är en programmeringsfråga.

Det som slår mig i vardagstrafik är att DSG nästan alltid har en växel högre än vad jag själv antagligen skulle haft om jag kört manuellt. Den är väldigt pigg på att växla upp, och kraften räcker.

Den är rätt säkert ställd för max bränslaekonomi.
Kollar man R32 spec ser man att DSG är hela en dl snålare än den mauella varianten. thumbs up

_________________
Jan Å
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Var är Petter måntro? Han har kört många varv på bana med automat.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



om man känner sin automat brukar det gå "bra", tricket på de bilar jag kört mkt inspirerat, är att inte ge kickdown när rakan närmar sig efter en lång kurva, utan att först vid apex lägga foten försiktigt på pedalen och sekunden innan det finns nog grepp ge full gas. Denna metod funkar bra på motorstarka rwd bilar som Chrysler 300c hemi och BMW 745 Turbo som jag har erfarenhet av. På starka fwd bilar tex Saab 9,5 Aero och vissa Audi är det svårare, då blir det ofta väldigt svårt att balansera bilen på gränsen utan grov understyrning och vilda hjulspinn. Då gäller det att sänka ingångshastigheten rejält och "försiktigt" gasa sig genom kurvan utan att det spinner för mycket på innerhjulet. På automatväxlade bilar lönar det sig verkligen att har drivning och styrning separerat. Om det går att spärra automaten på en växel är det ofta en fördel men då motorbromsar det ofta lite vilket är dåligt för en fwd bil.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007
Inlägg: 38



Hmm, jag kör ju Trans Am på sommaren, där har jag lärt mig hur viktigt det är att vänsterbromsa med automat, på så sätt kan man ju som styra det där med växlingarna lite, sen o andra sidan kör jag alltid vänsterbroms på automat bil, oavsett körstil! Har som blivit en vana jag fått nytta av i racingsammanhang också

_________________
Tomas Berg
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur köra på bana med vanlig automatlåda (P-R-N-D-3-2-1)
2 besök senaste veckan (8655 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande