Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4773 besök totalt |
Konstiga hjulvinklar på ny bil?
Det finns ju några stycken här som har för vana att köpa nya bilar med jämna mellanrum så jag undrar hur hjulvinklarna brukar vara när man får bilen. Jag kan ju säga att på min Honda så är några av vinklarna inte i närheten av specarna. Hur man får ordning på cambern bak vet jag inte, men kör man några km så är innerkanten av vänster bakhjul väldigt varm. Det känns inget konstigt trots att jag har lite positiv camber på höger fram, "några grader" negativ camber vänster bak osv... ![]() Att jag tog hjälp av Göran Malmberg att mäta upp det kom sig av att jag fått ett nytt fjäderben på bilen höger fram (pga materialfel) och märkesverkstaden klarade inte av att hitta någon som kunde kontrollera hjulvinklarna efter det. Stort tack till Göran för mätningen och för titten i boken! ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Är väl bara för din märkesverkstad att fixa på ett eller annat sett bums eller?...
Kan ju inte åka runt och slita ned dina däck i onödan. Måste vara ett garantijobb utan tvekan! A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Konstigt att Honda som räknas som ett japanskt hightech institut släpper iväg en sån bil från fabriken,lär väl inte ha blivit så bara av fjäderbensbytet.
En arbetskamrat hade en ny bil som inte spårade utan nästan åkte på tvären med,men det var ju en Ford ![]() Har för mej att det var en del tjatande från han med om det för att få det åtgärdat... Inte bara gamla bilar det är bekymmer med ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Nu är ju inte min Honda en japansk bil utan den är byggd i ett örike inte speciellt långt från Frankrike.
Brukar andra fabrikat vara bättre? Man kollar kanske inte så ofta hjulinställningen på en ny bil. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Trist, Lennart.
Just felaktiga hjulvinklar på CTR har det pratats om på något engelskt forum för Hondatokar. Jag har inte märkt något på min, dock, varken genom ockulärbesiktning eller vid hårdkörning på och av bana. Jag har ju jobbat åt bilindustrin en massa år, men vet inte hur man gör med hjulvinklar. Men min gissning är att man inte justerar nånting! Det kostar antagligen för mycket. Exempelvis mäter man en kaross med laserjox efter att den är svetsad, om den inte går inom (de rätt vida) toleranserna, så kasserar man den! om ni visste hur stora skillnader det är i effekt på motorer skulle ni över huvud taget inte våga köpa en ny bil. Inte med Turbo, i alla fall... Jag hade en SAAB 900 -94 som var helt sjuk. Vinglade när man ville åka rakt fram och understyrde när man ville svänga, utom på grus, där var den GRAVT överstyrd. Gick inte ens att justera bakvagnen. Men, det var ju en Opel ![]() JohnaR _________________ Johan Rådlund |
||
När jag köpte min förra bil, en BMW 520 T -96, så var bakdäcken tämligen slita på insidan så de gjorde en uppmätning på både bak- och framvagn på BMW i Danderyd, där jag köpte den. Nu var inte den ny, utan drygt 2 år gammal när jag köpte den, men det var inget fel alls på de inställningarna utan de var väl inom toleranserna.
De hade förresten lite dåligt med tid just då, så de sa att de kunde lämna in den hos någon på andra sidan motorvägen som också hade utrustning för fram- och bakvagnsmätning/inställning. Vet dock inte vad det var för ställe, eftersom det aldrig blev aktuellt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag pratade nyss med verkmästaren hos handlaren. De vill göra en "seriös mätning och inget hemmatrixat jox hos någon som inte vet vad de gör". Därför åker jag dit med bilen nu och lånar en annan bil över dagen.
Enligt killen jag pratade med så hade de hört om två bilar i Finland med samma problem. På www.civictype-r.co.uk är det snarare regel än undantag. Fast det är ju förstås de som har problem som hörs. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
En BMW 520 T är väll en kombi, eller?????
Måste fråga, jag är nästan BMW analfabet ![]() om jag nu mins rätt så ser man en duktigt sänkt BMW så har den mycket negativ camber bak, kan va så att ditt åk har gått med mycket lass innan???, husvagn kanske????? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har jobbat bla Nissan och Hyundai och på Nissan hade vi en kombinerade bromsprovare/toemätning.
Toemätningen gav endast en grov indikering på om bilen hade toein/out på fram/bakvagn, om dessa hamnade utanför spec fick bilen genomgå en ordentlig 4hjulsmätning samt justering på leveransservicen. På Hyundai 4hjulsmäts/justeras ALLA bilar på leveransservicen hos respektive återförsäljare. Detta eliminerar bekymmer med snedslitna däck och bilar som spårar eller drar åt något håll osv. Min skoda hade något snett rattläge vid lev, vilket jag uppfattar som mycket irriterande, men oas så är jag yrkesskadad ![]() Ni har alltså konstaterat att ena fjäderbenet är bytt? Det låter som om bilen fått någon modifiering eller ännu värre någon som lekt med bilen i hamn och lyckats bomba bilen i någon trotoarkant eller dyl ![]() Jag hoppas för din skull att så inte är fallet. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Ja, det var/är en kombi. Jo, det är väl det troliga eftersom jag aldrig hade några problem med snedslitna däck under de 3 år jag ägde bilen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Nu har jag varit till Uppsala och lämnat in bilen och har en gungig Accord 2.4 som lånebil. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Lennart:
citat: De vill göra en "seriös mätning och inget hemmatrixat jox hos någon som inte vet vad de gör". Hmm, tror inte vedebörande hänger här efter detta uttryck ![]() Vore kul att få se vad Görans mäting skiljer,om den gör det, kontra en "riktig" mät. Sen skulle jag låta Göran kolla bilen igen så de inte har fiblat med något utan att tala om det. Skulle liksom inte förvåna mig om de säger att det var ju inget fel och visar ett protokoll. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det kan bekreftes, bilene blir lekt med i havnen. I oslo ble en hvit 996 GT2 som var solgt på eksport til Japan krockad skikkelig. Nå ville ikke kunden i Japan ha en NY rettet og lakkert GT2 så handlen ble avblåst. Til Porsche importören i Norge sitt store hodebry. Tror bilen sto til salgs i 1 1/2-2 år. Nå går den i Sverige ![]() Post gjerne bilder hvis noen ser den på noen treff eller noe. Hvit GT2 er lekkert ![]() _________________ Tor Helge Ludvigsen |
||
I protokollet skiljer sig före och efter-värdena ändå åt fram trots att de sa att de var inom toleranserna. Nånting har de gjort för nu är bilen helt annorlunda att köra. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
om jag fått ett sådant svar....så hade jag åkt dit och rivit kundmotagninge med yxa.. > ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tydligen inte bara Honda som leveras med spännande hjulvinklar,
http://www.coopersweden.se/phpbb2/vi Tydligen ganska vanligt förekommande på MINI också, har dock inte hunnit kolla det själv än men det står helt klart på att göra listan... |
||
När jag lämnade in min Audi för en hjulinställning, i samband med byte av en styrllänk, på Infra City med "världens bästa datarigg" för hjulinställningar frågade dom om jag ville ha en lite sportig hjulinställning. Visst sa jag, lite mer negativ camber i fram skulle jag inte dö av.
I mätprotokollet när jag fick tillbaka bilen var skillnaden 0.5 grader mellan vänster och höger fram. Jag undrade vad dom pysslade med. Det är inom toleranserna från Audi, blev svaret. Men detta får ni göra om tyckte jag. Nej, inte på garantiåtaganden när det är inom spec blev svaret. Inget tjat hjälpte. Suck. ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Är det möjligt, att man menar att 0,5 gdr är inom toleranserna?
Det gör 3,22 mm på en 15 tumsfälg! Vad ska man då med dyr utrustning till??? Dom toleranserna är då inte svårt att uppnå med vattenpass. En dörrsprinnga skulle skratta med 20mm om man byggde hus på det sättet. Det haltar en del mellan sången om lasermätning och toleransgränserna. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4773 besök totalt |