Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Interface mellan transponder och central enhet ?
1532 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Någon som kan transponder-system i detalj ?

- Går det att använda en standard PC med lämpligt inteface för att få in transponder data ?
- Annars vet någon vad en transponder 'pratar' för trådlöst språk med central enheter ?
- Finns det någon form av standard/protokoll för transpondrar - eller är det eget för varje fabrikat ?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Interface mellan transponder och central enhet ?

Josen skrev:
Någon som kan transponder-system i detalj ?

- Går det att använda en standard PC med lämpligt inteface för att få in transponder data ?
- Annars vet någon vad en transponder 'pratar' för trådlöst språk med central enheter ?
- Finns det någon form av standard/protokoll för transpondrar - eller är det eget för varje fabrikat ?

jag kan det rätt hyggligt.

Nej du kan inte använda någon standard PC med lämpligt interface, annat än då förståss en AMB Decoder och en slinga... men då har du samma utrustning som vi som jobbar med tidtagning och det är inte billigt.

Transpondern sänder ut en sträng med tecken som måste kodas av och kunna mottagas och jag vet inget annat sätt än genom AMBs egen dekoder...... klart att det säkert går men till vilken kostnad.

det jag förmodar du är ute efter är helt enkelt varvtiderna och lite annan info...... nu finns det en färdig lösning i USA (som inte är släppt än i Europa) och det är en Laptimer som kopplas ihop med transpondern och ger dig exakt samma varvtidsinfo som officiella tidtagningen + lite mer info såsom avstånd till andra tävlande osv.... billigare och bättre lösning än så är nog svårt att lösa själv.... den är dessutom nertankningsbar i efterhand från bilen som jag förstått till PC.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Tack för svar

Citat:
Transpondern sänder ut en sträng med tecken som måste kodas av och kunna mottagas och jag vet inget annat sätt än genom AMBs egen dekoder...... klart att det säkert går men till vilken kostnad.

Vet du hur den sänder ut denna sträng ? Eller är det bara AMB egna decoder som kan ta emot denna sträng ?

/Joachim

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Josen skrev:
Tack för svar

Citat:

Vet du hur den sänder ut denna sträng ? Eller är det bara AMB egna decoder som kan ta emot denna sträng ?

/Joachim

Som jag förstått det så är transpondern en typ av radiosändare och slingan som vi sätter upp (eller har nergrävd i asfalten på permanta banor) antennen till vår AMB-dekoder ....hur själva språket ser ut mellan sändare och dekoder har jag ingen aning om...... men det är ju dekodern som ger tiderna och har den intressanta informationen, själva transpondern är ju "dum" och är ju bara en sändare som kontinuerligt sänder sin ID.....så att läsa av den infon från transpondern ger ju bara infon om vilket transpondernr den har.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om man läser in sig lite på AMB-IT's Display-IT så verkar det gå ett antal signaltåg(?) i koaxkabeln som ligger nedgrävd (men för Display-IT verkar det behövas en sändarmodul också (dvs den sänder i samma kabel och Diplay-IT plockar upp data när den passerar)).

om du är ute efter att bygga en egen decoder för att konstruera ett distrubierat tidtagningssystem eller liknande så är det nog bara reverse engineering som gäller.
Men det kanske går att läsa sig till hur svårt det kan vara (dvs teknisk beskrivning om hur AMB gör).

Mellanläget vore ju om befintliga tidtagningssystem hade en liten digital output som man kunde lyssna på.
Det räcker ju långt med timestamp och transpondernummer för varje passage, mer behövs inte som rådata

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

om det nu är radio (vilket är det rimligaste), varför säger AMB att det måste vara "fri sikt" mellan transponder och mark då?
Bevisligen funkar det ju om den inte har fri sikt, måste vara nån slags friskrivning från ansvar eller nåt.

BMW 330i -05
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Citat:
Som jag förstått det så är transpondern en typ av radiosändare och slingan som vi sätter upp (eller har nergrävd i asfalten på permanta banor) antennen till vår AMB-dekoder ....

Slingan som ni sätter upp på banor som inte har den nedgrävd - hur ser den ut ?

Fungerar så här då:
När transponder passerar slingan ( magnet el optiskt) så registrerar central enhet vilken transponder som triggade händelsen "passera slingan" - vad händer när bilar ligger tätt över slingan kan det bli fel ?

/Joachim

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
om man läser in sig lite på AMB-IT's Display-IT så verkar det gå ett antal signaltåg(?) i koaxkabeln som ligger nedgrävd (men för Display-IT verkar det behövas en sändarmodul också (dvs den sänder i samma kabel och Diplay-IT plockar upp data när den passerar)).

om du är ute efter att bygga en egen decoder för att konstruera ett distrubierat tidtagningssystem eller liknande så är det nog bara reverse engineering som gäller.
Men det kanske går att läsa sig till hur svårt det kan vara (dvs teknisk beskrivning om hur AMB gör).

Mellanläget vore ju om befintliga tidtagningssystem hade en liten digital output som man kunde lyssna på.
Det räcker ju långt med timestamp och transpondernummer för varje passage, mer behövs inte som rådata

Iofs förstår jag inte varför ni ska krångla till det med lösningar......

Iaf SLC som arrangör skickar ut all den här infon på trådlöst W-lan, som teamen kan själva antingen läsa av i AMBs egna program R-monitor (som inte sparar info men visar den snyggt) eller i vårat eget HTML baserade websida som sparar alla passeringar.... eller till och med som jag vet några team som gjort som byggt egna applikationer som sparar ner infon i egna databaser.

VIlket är en 100ggr enklare och billigare lösning än att bygga egna dekoder-lösningar.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det förutsätter ju att nån har tidtagningssystemet och skickar ut data i etern, som jag fattar det så efterfrågas lösning på tidtagnngssystem om man bara har AMB transpondern.

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Josen skrev:
Citat:
Som jag förstått det så är transpondern en typ av radiosändare och slingan som vi sätter upp (eller har nergrävd i asfalten på permanta banor) antennen till vår AMB-dekoder ....

Slingan som ni sätter upp på banor som inte har den nedgrävd - hur ser den ut ?

Fungerar så här då:
När transponder passerar slingan ( magnet el optiskt) så registrerar central enhet vilken transponder som triggade händelsen "passera slingan" - vad händer när bilar ligger tätt över slingan kan det bli fel ?

/Joachim

Slingan är exakt densamma.... fast på temporära banor sätter vi den luften ovanför bilarna så dom åker under den istället.
Slingan är vanliga kablar i stort sett (av god kvalite) med 2 st små boxar pålödda som har lite motstånd och sånt i sig och går i en LoOP.

Har aldrig haft bekymmer med flera bilar som passerar under slingan samtidigt så det funkar.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Det förutsätter ju att nån har tidtagningssystemet och skickar ut data i etern, som jag fattar det så efterfrågas lösning på tidtagnngssystem om man bara har AMB transpondern.

tja då är nog det enklaste och i slutändan det billigaste (även fast den är skitdyr) att köpa en dekoder....... som är färdig....

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
om det nu är radio (vilket är det rimligaste), varför säger AMB att det måste vara "fri sikt" mellan transponder och mark då?
Bevisligen funkar det ju om den inte har fri sikt, måste vara nån slags friskrivning från ansvar eller nåt.

den har jäkligt taskig räckvidd........ mycket mer än 3 meter är svårt att få den att sända med bra förhållanden.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

Ju högre frekvens du sänder på ju känsligare blir signalen för att blockeras, ett plåtark sänker mottagningen betydligt.

Men är det fri sikt så har du ingenting i vägen.

1532 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande