Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Toe & camber för 993 C2
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (9929 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lite OT.

Samuel var det du som hade "Its Good to be me" på nummerskylten? Isåfall pratades vi vid på Knutstorp den 27:e

PS. Jag tycker din set-up för R-däck verkar rätt vettig(om du nu uppfattat det annorlunda) Det var mest Anders set-up jag ville få till rätt. Själv tänkte jag dra på mer camber på min bil för att testa men det får bli med däckstempmätare och ordentligt testande. Just nu har jag ju snarare en schysst gatdäckssetup. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Thomé skrev:
Fast med mjukare stommar i klistriga däck (tex PZero Corsa) så får man sneslitage på yttern för att däcket viker sig Då kan lite mer negativ camber hjälpa mot det. (Nu pratar vi gatbil och långt ifrån perfekta lösningar på alla problem. Man gör så gott man kan liksom....)


Undrar hur mjuka stommarna är jämfört med gatdäck, P Zero C:na jag har väger nog dubbelt upp mot gatdäcken undrar var de förstärkt dem

Undra om man skall acceptera rullning av däcket (med snedslitage) för att få maxgrepp eller om man får maxgreppet vid högre camber. Sedan är ju frågan hur däckstrycket påverkar rullningen/vikningen. För att inte tala om fälgbreddens påverkan på rullning (jag har lite för smala fälgar för extrabreda porschefälgar finns bara i magnesium $$$$$

????? Jag får nog fundera lite på detta

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Corsa finns med Nero-stommar (dvs gatstommar)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



porschedriver skrev:
Lite OT.

Samuel var det du som hade "Its Good to be me" på nummerskylten? Isåfall pratades vi vid på Knutstorp den 27:e

PS. Jag tycker din set-up för R-däck verkar rätt vettig(om du nu uppfattat det annorlunda) Det var mest Anders set-up jag ville få till rätt. Själv tänkte jag dra på mer camber på min bil för att testa men det får bli med däckstempmätare och ordentligt testande. Just nu har jag ju snarare en schysst gatdäckssetup. DS


Nä en sån nummerplåt skulle jag aldrig våga ha. Då skulle jag få bilen sönderslagen Men jag tror jag vet vem du är om du har en blå 993:a Isåfall kom vi samtididigt, jag före och du efter. (om det nu säger dig nåt.)

Jag håller med dig mycket och givetvis är hans inställning inte omptimal med så stor skillnad i camber fram och bak.
Jag har kört mina r-däck mest på anderstorp och då har jag inte långt hem så där se jag att det inte sliter knappt nåt alls på insidan trots nära 0 i toe.
Att det skiljer på gatdäck och r-däck vet jag. Men med en mjuk bil som kränger endel så tror jag ändå att -2.1 bak kan funka efter som jag har åkt på -2.2 sedan jag köpte bilen och har varit på många banträffar och på ringen med gatdäck och bakdäcken är helt jämt slitna nu.
Sedan jag köpte r-däcken är det bara fram jag har ändrat till mer camber.
Men vill man ha svar direkt får man ju mäta tempen som du säger.

P.s Vi får väl snacka nästa träff istället.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Thomé skrev:
Corsa finns med Nero-stommar (dvs gatstommar)


Magnus, kan du inte införa en ny smiley "Hål i huvet" smiley för sådana här tillfällen då "banka huvudet i väggen" smileyn inte riktigt räcker till....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Lotus Samuel skrev:
porschedriver skrev:
Lite OT.

Samuel var det du som hade "Its Good to be me" på nummerskylten? Isåfall pratades vi vid på Knutstorp den 27:e

PS. Jag tycker din set-up för R-däck verkar rätt vettig(om du nu uppfattat det annorlunda) Det var mest Anders set-up jag ville få till rätt. Själv tänkte jag dra på mer camber på min bil för att testa men det får bli med däckstempmätare och ordentligt testande. Just nu har jag ju snarare en schysst gatdäckssetup. DS


Nä en sån nummerplåt skulle jag aldrig våga ha. Då skulle jag få bilen sönderslagen Men jag tror jag vet vem du är om du har en blå 993:a Isåfall kom vi samtididigt, jag före och du efter. (om det nu säger dig nåt.)

Jag håller med dig mycket och givetvis är hans inställning inte omptimal med så stor skillnad i camber fram och bak.
Jag har kört mina r-däck mest på anderstorp och då har jag inte långt hem så där se jag att det inte sliter knappt nåt alls på insidan trots nära 0 i toe.
Att det skiljer på gatdäck och r-däck vet jag. Men med en mjuk bil som kränger endel så tror jag ändå att -2.1 bak kan funka efter som jag har åkt på -2.2 sedan jag köpte bilen och har varit på många banträffar och på ringen med gatdäck och bakdäcken är helt jämt slitna nu.
Sedan jag köpte r-däcken är det bara fram jag har ändrat till mer camber.
Men vill man ha svar direkt får man ju mäta tempen som du säger.

P.s Vi får väl snacka nästa träff istället.


Har missat denna intressanta tråd!

Nu har jag sett både Samuels och Anders bilar i verkligheten. Schysta kärror må jag säga och chaufförer! (Gud vad jag är snäll idag). De är sänkta med progressiva fjädrar vilka är "ganska" mjuka och "nästan" matchade mot orginal dämpare. (För mjuka kring neutralläge och för hårda vid större hoptryckning.) Ni, Anders och Samuel, får rätta mig och stampa på mina tår om jag sprider felaktig info här.

Jag har även sett Samuels trappstegsslitning på famdäcken.

Min gissning är att i era fall behöver ni duktigt med statisk negativ camber fram för att få en vettig dynamisk camber. Detta beroende på precis det Christian sagt att bilen kränger "mycket" och att cambergain är i princip noll eller till och med ger poositiv camber.

Så för samma åkhöjd, men med ett chassi som christians, så lär det räcka med betydligt mindre negativ camber fram.

Jag gissar att samuel nog behöver -4 grader om du inte ser till att skaffa GT3-fjäderben och spindlar bums!

I övrigt vill jag bara säga att Chrisitans inlägg är klockrena! Mycket bra info! thumbs up och att jag också var på knutan den 27:e. Var ju riktigt kul i regnet! thumbs up Tror du körde om mig på sista körningen för alla någonstans vid hårnålen/idioten. Jag kör bilen i min avatar.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Bengtsson skrev:

Har missat denna intressanta tråd!

Nu har jag sett både Samuels och Anders bilar i verkligheten. Schysta kärror må jag säga och chaufförer! (Gud vad jag är snäll idag). De är sänkta med progressiva fjädrar vilka är "ganska" mjuka och "nästan" matchade mot orginal dämpare. (För mjuka kring neutralläge och för hårda vid större hoptryckning.) Ni, Anders och Samuel, får rätta mig och stampa på mina tår om jag sprider felaktig info här.

Jag har även sett Samuels trappstegsslitning på famdäcken.

Min gissning är att i era fall behöver ni duktigt med statisk negativ camber fram för att få en vettig dynamisk camber. Detta beroende på precis det Christian sagt att bilen kränger "mycket" och att cambergain är i princip noll eller till och med ger poositiv camber.

Så för samma åkhöjd, men med ett chassi som christians, så lär det räcka med betydligt mindre negativ camber fram.

Jag gissar att samuel nog behöver -4 grader om du inte ser till att skaffa GT3-fjäderben och spindlar bums!

I övrigt vill jag bara säga att Chrisitans inlägg är klockrena! Mycket bra info! thumbs up och att jag också var på knutan den 27:e. Var ju riktigt kul i regnet! thumbs up Tror du körde om mig på sista körningen för alla någonstans vid hårnålen/idioten. Jag kör bilen i min avatar.


Jag tror faktiskt att jag har GT3 spindlar på min eftersom inte bromsarna skulla passat annars. När jag slet mina däck snett hade jag -1.9 fram men nu har jag -2.4. För att slita cup däcken hyffsat rakt behövs minst -3grader även på en bil som inte är sänkt. En av instruktörerna i pcs som har en 993RS ljusblå (vet inte vad färgen eller han heter ) Han hade perfekt slitning på sina fram däck och som jag fattade det hade han -3.0 eller mer i camber. Och den bilen är ju byggd för bana och är nog inte sänkt heller. Fast nu gäller ju detta r-däck då.

Den där pcsr åkarn som jag snackade med hade jämn temp fram med -3.8 i camber och ett öhlinschassi. Men igen med r-däck.

Jag ska försöka skaffa en tempmätare till söndag när vi kör på emmaboda och kolla hur det ser ut.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Lotus Samuel skrev:


Jag ska försöka skaffa en tempmätare till söndag när vi kör på emmaboda och kolla hur det ser ut.


Ska bli mycket kul att se vad du sätter för tid där. Lycka till!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Bengtsson skrev:


Ska bli mycket kul att se vad du sätter för tid där. Lycka till!


Tack! Fast det blir ju pinsamt om det inte blir en bra tid.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Jag håller med dig mycket och givetvis är hans inställning inte omptimal med så stor skillnad i camber fram och bak.
P.s Vi får väl snacka nästa träff istället.


vilket är precis den slutsats jag oxo har dragit. Jag har dock ett antal andra kostnads- och tidsdrivande jobb på bilen just nu, så en ny inställning får vänta ett tag (typ i vår). Efter lite testande känns bilen lättare i häcken nu, den svänger in bra mkt bättre, detta är väl antagligen
mer neutral toe fram jmf med innan... slitaget känns fortfarande väldigt bra, OK att däcken bullrar, men bilen i övrigt låter ju som f-n ändå (TechArtsystem thumbs up ) . Känns som att Yokisarna gör sitt jobb!

Verkar tyvärr inte bli så mkt fler träffar för min del , kanske en till banträff men annars får det "räcka till" med slalom...

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
Nu har jag sett både Samuels och Anders bilar i verkligheten. Schysta kärror må jag säga och chaufförer! (Gud vad jag är snäll idag). De är sänkta med progressiva fjädrar vilka är "ganska" mjuka och "nästan" matchade mot orginal dämpare. (För mjuka kring neutralläge och för hårda vid större hoptryckning.) Ni, Anders och Samuel, får rätta mig och stampa på mina tår om jag sprider felaktig info här.

Jag har även sett Samuels trappstegsslitning på famdäcken.

Min gissning är att i era fall behöver ni duktigt med statisk negativ camber fram för att få en vettig dynamisk camber. Detta beroende på precis det Christian sagt att bilen kränger "mycket" och att cambergain är i princip noll eller till och med ger poositiv camber.

Så för samma åkhöjd, men med ett chassi som christians, så lär det räcka med betydligt mindre negativ camber fram.

Jag gissar att samuel nog behöver -4 grader om du inte ser till att skaffa GT3-fjäderben och spindlar bums!


nä, inget tåstampande än, Daniel

uh, chassi är väl en av sakerna att titta på i den lååååånga to-do-listan. Har inte grävt djupare i huruvida fjädrarna är för mjuka/hårda, men det är säkert som du säger. Har läst ngnstans (Rennlist kanske?) om hur länge ett par org dämpare "bör" hålla, så det kanske ändå är dags att kika på mina... Om inte annat är det ett grymt bra argument, när den planerade semesterresan måste strykas till förmån för ett svindyrt chassi ... ("jo, titta vad slut de gamla dämparna är *trycker o pekar*, de här är rent livsfarliga, och det vill du väl inte... " )

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AndersFrisk skrev:


nä, inget tåstampande än, Daniel

uh, chassi är väl en av sakerna att titta på i den lååååånga to-do-listan. Har inte grävt djupare i huruvida fjädrarna är för mjuka/hårda, men det är säkert som du säger. Har läst ngnstans (Rennlist kanske?) om hur länge ett par org dämpare "bör" hålla, så det kanske ändå är dags att kika på mina... Om inte annat är det ett grymt bra argument, när den planerade semesterresan måste strykas till förmån för ett svindyrt chassi ... ("jo, titta vad slut de gamla dämparna är *trycker o pekar*, de här är rent livsfarliga, och det vill du väl inte... " )


Då tycker jag att du ska göra som jag gjorde i somras.

Kombinera resa och chassiuppgradering till samma kostnad som att byta i sverige, tja nästan ialla fall.

Lura med tjejen till den underbara Moseldalen med omnejd (Ringen). Förboka tid hos ringracing eller Mantheyracing och köp delarna betydligt billigare än i sverige. thumbs up

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Sparade trådar/FAQ
Toe & camber för 993 C2
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (9929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande