Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 (Såld).
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7838 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Hej alla!
Är nästan ny på att skriva här, har dock kollat på projektbilar här under några år.
För att göra en lång historia kort så köptes den här bilen när pengarna efter förra busbilen låg och brände i fickan. Det är precis som rubriken säger en BMW 2002 -75. Jag vet inte så mycket mer om den mer än att den gått med turbo i trakterna av Luleå, fått en originalmotor och vistats något år i trakterna av Göteborg där jag köpte den. Den lackades också om från grönt till lila där. Kördes hem på släp till hålan jag bor i utanför Växjö på nyårsdagen i år. Det var visst ett riktigt drag efter den men jag var kanske den enda som för en gångs skull efter en nyårsafton var i skick att köra, så den blev min! Karossen är i princip helt rostfri och den är reggad med utbytt motor. Nu har den följande utrustning, eller brist på:

  • Rensad invändigt.
  • Cobra racingstol.
  • Svetsad diffbroms.
  • Hårt sänkt chassie av okänt fabrikat, vet ej mer än att det röda fjädrar runtom och röda Gabriel dämpare bak. Krängare bak.
  • Extraktorgrenrör följt av grovt avgasrör, har ej mätt diameter än.
  • Motorn är såvitt jag vet original. Originalförknasare.
  • Batteriet sitter i skuffen.
  • Huvudströmbrytare.

Tanken är att den ska besiktigas, perioden går ut i maj -07, och köras lite i sommar för utvärdering och förhoppningsvis en banträff i alla fall. För att kunna besiktiga har jag lite arbete framför mig! Bl.a. måste den svetsade diffen bytas mot en vanlig och lite annat smått och gott måste åtgärdas. Tänkte att det också kan vara kul att utnyttja licensen jag tog två veckor innan ett rådjur studsade upp framför förra busbilen. Det var en BMW 320i -87 med M20B25 och lite godis för er som är nyfikna. Den är djupt saknad men jag hoppas stilla abstinensen med 2002-an.

Dagen efter hemkomst, lite skitig efter okänt antal månader av garagedamm och 25 mil på släp i oväder:





Just nu i garaget:





Ifall någon känner igen den får ni gärna höra av er!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Men så trevligt! Lycka till med detta vrålåk

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hej Davve!

Det där ser ut att vara och bli riktigt trevligt!!

Mvh Nisse

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Schysst! Det är svårt att inte gilla 02or

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Lite, märk väl lite, har hänt sedan jag släpade hem den. Men som alltid får jag skylla ifrån mig lite på fu, barn och jobb...

Weber 36/36 DCD på triminsug till M10 är införskaffad. Att det blev en enkelgasare var mycket för att just denna redan är rätt bestyckad och jag vill få ut bilen i år. Dels såg jag ett bromspapper från en trimmad Volvo B21 med denna gasare som var bromsad till 178hk så den räcker ju till ett tag framöver. Dubbla klassiska Weber DCOE hade blivit både för dyrt och krångligt just nu.
Igår plockade jag av de gamla prylarna på bilen. Två frågor om detta. Kylvätskan är grön(!) i min bil, vad är detta för sort? Är det nödvändigt att köra med vattenvärmning av insuget när jag monterar de nya bitarna? Bilen är tänkt att brukas på sommarhalvåret och kommer bara att komma ut på vintrarna om sjön i närheten behagar frysa så jag kan köra lite med isdäcken som ingick i köpet.



Har också krängt av de gamla sommardäcken i ballongdimensionen 185/65-15 så jag kunde spänna upp fälgarna i en svarv på jobbet och polera upp fälgbanan lite. Däcken var gamla så det är slängda. Nya blir i dimension 195/50-15. Frågan är om jag ska köpa billiga med sämre grepp (det kan ju också vara roligt) eller mer seriösa?
Före.



Efter.



Även en diffklump är införskaffad. Ej bromsad men AGA-diffen som sitter på vill jag inte ha. Jag har två stycken AGA-diffade korthalsklumpar så är någon intresserad av en sådan så är åtminstone en till salu. Skicka mail eller PM.
Den nya klumpen har den varviga utväxlingen 4,10. Enligt beräkningar blir det på 6000 varv/min 159km/h mot 178km/h med original på 3,64 på fyrans växel (4-växlad låda). Får se om man kan leva med det eller om man ska jaga en femväxlad låda.

MickeM02. Riktigt fin bil du har! thumbs up Har kikat på din tråd mer än en gång. Du som hade en Weber 36/36 på din får gärna rapportera upplevd skillnad mot dina nya dubbel-Webers när du kommit så långt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Kul med flera 02-ägare Klart du ska skaffa 2 st. Weber 45:or sen Du bor ju inte mer än 6 mil från mig heller så det är ju inte omöjligt att man kanske få se den live till sommaren Min kommer garanterat synas och höras om den blir klar innan sommaren
Lycka till med projektet!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Före.



Efter.




Jäkligt coolt, riktigt snyggt resultat thumbs up thumbs up Gör stor skillnad på fälgarna!

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



"MickeM02. Riktigt fin bil du har! Har kikat på din tråd mer än en gång. Du som hade en Weber 36/36 på din får gärna rapportera upplevd skillnad mot dina nya dubbel-Webers när du kommit så långt."

Tackar! Hm..ja, som det ser ut nu blir det till att åka 36 DCD denna säsong oxå Men jag ska absolut rapportera när jag väcker bubbelwebrarna!!

och du Ricke! Det där snacket "OM" får du genast sluta upp med! Seså...bara att fortsätta skruvandet

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Lycka till med bygget!

Blir nog en trevlig bil. Det ÄR redan en trevlig bil förstås!

thumbs up
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Får tacka för uppmärksamheten så här långt!

Efter att ha suttit och läst om diverse bilar här på rejsa i några år så har jag kommit fram till att det var lika bra att lägga ut min egen nya busbil. Det är ett väldigt roligt sätt att få inspiration och kunskap på.
Jag var på väg att lägga upp förra bilen, men så kom det där fördömda rådjuret emellan och i kombination med halvförsäkring försvann lusten till det mesta vad gäller banåka, busbil och rejsa. För att inte tala om den nytagna licensen. Men nu tar jag nya tag. 02 har länge varit en dröm, och nu har jag en!
Bifogar en bild på förra busbumsen.


Nästa projekt på 02-an blir att tillverka ett nytt gaslänkage som passar på nya Webern och att reda ut och rensa ut i det delvis hemmadragna el-systemet samt koppla in varvräknaren. När motorn går igång igen så måste jag kontrollera om alla instrument fungerar som de ska. Känns som de inte gör det med tanke på hur viss eldragning ser ut. Hann inte kolla så noga de två varv runt kvarteret jag hunnit köra med den.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Den var ju så fin din gamla Beemer! Jag hoppas min blir lika fin när jag svetsat upp den och givit den ny lack Jag fick ju tag på en likadan M-tech läpp som du har med Blir nog passande.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



MickeM02 skrev:
"MickeM02. Riktigt fin bil du har! Har kikat på din tråd mer än en gång. Du som hade en Weber 36/36 på din får gärna rapportera upplevd skillnad mot dina nya dubbel-Webers när du kommit så långt."

Tackar! Hm..ja, som det ser ut nu blir det till att åka 36 DCD denna säsong oxå Men jag ska absolut rapportera när jag väcker bubbelwebrarna!!

och du Ricke! Det där snacket "OM" får du genast sluta upp med! Seså...bara att fortsätta skruvandet


He,he... Jo jag lovar att den ska rulla i sommar Jag siktar på att få klart den till början av maj, vilket det just nu ser ut som att det ska gå.Motorn är monterad och förra helgen modifierade jag växelarmen(kortade den 6,5 cm) så snart åker växellådan,kardanen i, sen blir det uppstart.Äntligen
Ursäkta om det blev lite OT,Davve
/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Det gör inget Ricke! Bara kul om det händer något i min tråd. Lindås ligger vid Emmaboda va? Det är ju inte så långt bort från mig. Du ligger inte och ruvar på ett par fönstervevar du vill bli av med? I så fall kan jag kanske komma förbi någon gång.

Har konstaterat efter att ha kollat lite i MickeM02-s tråd att det borde gå att montera originalförgasarasens arm på Webern och därmed få ihop det med originallänkaget. Hoppas!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Japp det stämmer,lindås ligger vid Emmaboda .Jag ska titta på skicket på mina fönstervevar idag,så kan jag Pm dig sen.Nää dax och dra till garaget och montera växellådan
Vi hörs!
/Ricke

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61



Haha!
Jå det stämmer bra att det där är min gammel bil, som du pm:ade mig om.
Men tyvärr verkar dom roligaste grejerna vara borttagna.
Fönster vevarna behöver du inte fundera över för det finns ingen mekanism, bakom alu plåtarna, utan dörrarna är helt tomma.
Pm:ar dig mitt nr så får du höra allt om bilen.

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Alfa Danne skrev:
Haha!
Jå det stämmer bra att det där är min gammel bil, som du pm:ade mig om.
Men tyvärr verkar dom roligaste grejerna vara borttagna.
Fönster vevarna behöver du inte fundera över för det finns ingen mekanism, bakom alu plåtarna, utan dörrarna är helt tomma.
Pm:ar dig mitt nr så får du höra allt om bilen.

Skriv här istället, jag vill också veta vad du har på ditt samvete

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Alfa Danne. Ska ringa någon dag när det inte är för sent. Ikväll har jag fått mecka med pelletsbrännaren bara för att konstatera att skiten är paj, det blev lite för sent för att slå en signal. Kul att du hörde av dig! Ser fram emot att få svar på lite frågor och få reda på lite historik.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Alfa Danne
Luleå
Här sen Nov 2003
Inlägg: 61



När jag sålde den, hade den 2 st sådana stolar, samt kofångare fram och bak, grillhalvorna fanns också där.
Fram sitter det Bilstein sprint gas dämpare.
Motorn som satt i hade smidda 90,5 mm kolvar,o-ringat block,balanserad, portad topp, dr-schrick 292 kam,hårdare dr-schrick ventilfjädrar, 4st 38mm vacuum trottel mc förgasare, samt en portad mitsu td 04 16t turbo,lättat svänghjul, sachs tp618 tryckplatta samt sinterlamell mm.
Sen skickade jag med en getrag 265 som är en av dom kraftigaste lådorna som passar denna motor, samt 5 växlad.
Den gick 12,66 på strippen med 2,12 i 60 fot med en slutfart på 185km/h

_________________
Daniel Henell

Alfa 75 3.0
Golf GTD
Passat TDI
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Väldigt respektabla tider min gamla bil en gång presterat! Den kommer nog aldrig att bli så snabb igen, jag siktar på en hyffsat potent sugmotor så småningom.
Efter lite "telefonande" med Alfa-Danne (trevligt att höras!) så vet jag nu också att bilen är reggad för en passagerare så jag slipper att jaga bälten bak inför bes. Det sitter även plastbussningar i hjulupphängningen både fram och bak och det är ju j-kligt gott! Som det verkar nu är det bara mer motor och eventuellt mer broms som behövs. Bromsarna blev visst lite trötta efter sju varv på Mo i Rana enligt Alfa-Danne.

Är det någon som sitter på grillhalvor i plast så hör gärna av er. Jag har en högerhalva, men behöver minst en vänsterhalva också.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Davve skrev:
jag kunde spänna upp fälgarna i en svarv på jobbet och polera upp fälgbanan lite.
Efter.



om man får fråga: Hur gjorde du?

Har ett gäng Porsche fälgar som ser lika tråkiga ut på den "polerade" fälgbanan som dina gjorde innan. Har försökt allt jag kan komma på i garaget men inget funkar bra nog (orkar INTE stå och polera för hand, då det är rejsfälgar och inte bling i första hand). Har inte tänkt tanken att sätta upp de i någon svarv (farsan har tillgång till detta).

Så som sagt, hur går det till att polera så fint i svarven?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
patand skrev:
om man får fråga: Hur gjorde du?

Har ett gäng Porsche fälgar som ser lika tråkiga ut på den "polerade" fälgbanan som dina gjorde innan. Har försökt allt jag kan komma på i garaget men inget funkar bra nog (orkar INTE stå och polera för hand, då det är rejsfälgar och inte bling i första hand). Har inte tänkt tanken att sätta upp de i någon svarv (farsan har tillgång till detta).

Så som sagt, hur går det till att polera så fint i svarven?


Jag gör som så att jag spänner upp en bit grovt rör i chucken, lagom långt för att få ut fälgen en bit från chucken. Jag använder rör på ca diameter 120mm med så tjocka väggar som möjligt för att få fälgen att ligga stadigt emot. Sedan tar jag ett eller två renskär på planet av röret så blir det helt kastfritt på den yta som du sedan pressar fast fälgen mot med hjälp av dubben. Du pressar alltså fast fälgen på den yta (vad sjutton heter den nu då? ) som den ligger emot på bomsskivorna på bilen och dubben trycker du in i navhålet på fälgen. En dubb som går att låsa är ett måste! Sedan är det bara att starta upp på ca 200 varv/min och börja putsa med lämpligt medel. Jag använde först lite grövre sandpapper, sedan finare, sedan någon slags 3M-putsduk och sist lite Autosol. Den här principen fungerar f.ö. precis lika bra att svarva bromsskivor på! Lite enklare än att först tillverka ett provisoriskt nav att skruva fast fälg eller bromsskivor på.
Hoppas du förstår hur jag menar, det är alltid svårare att förklara i ord än med hjälp av en bild. Hade jag bara vetat att någon skulle undra hade jag förstås tagit några bilder när jag höll på.
Lycka till!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -75 (Såld).
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande