Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1200 -55 | 1, 2, 3 >> 20 besök senaste veckan (30837 totalt) |
Tänkte att det var dags att lägga ut en lite tråd om min projekt bil. Jag
har byggt på den alldeles för länge och kommer nog bygga på den ett tag till, men hoppas dock att den skall bli körklar i slutet av denna sommar. Projektet började som en liten renovering men spårade ur lite..... Hur som helst här kommer lite fakta och några bilder: Motor: 78,4mm CB Performance motviktsvevaxel och lättat svänghjul 7.5" Pauter Rodzilla aluminium/ChrOMo vevstakar 94mm(x82) Mahle cylindrar och kolvar Portade 044 toppar med 42x37mm ventiler (avgas:insug) CB performance turbo kamaxel Scat ChrOMo stötstänger 1.25:1 utväxlade vipparmar Rakskuret ställbart kamdrev CB performance Tvåstegs torrsumpspump Fullflödes oljesystem med separat oljekylare Garrett T03 turbo från SAAB 900 Haltec F9A-8 insprutning med laddtrycks styrning Bosch 009 fördelare med Modifierad MSD 6BTM tändmodul AMW Dumpventil AMW Bränsletrycks regulator SAAB 9-5 Aero bränslepump 4st SAAB 9-5 Aero spridare Egenkonstruerade insug och plenumkammare i rostfritt med Audi S4 spjäll Egenkonstruerat grenrör och avgassystem original övre kylplåtar och typ3 "glömplåtar" Växellåda: original 1303S enkelgavel låda med hydraulisk slavcylinder för kopplingen Kennedy steg III tryckplatta 200 mm lamell med solitt centrum Uretan växellådsfästen. Extra växellådsinfästning tyg "Gene Berg" original drivaxlar och knutar Bromsar: Fram: Wilwood Supelite 4-kolvs ok med ventilerade 298x20mm UL-32 skivor med aluminium navkorgar Bak: Wilwood Dynalite 4-kolvs ok med ventilerade 298x20mm UL-32 skivor med aluminium navkorgar Wilwood mekaniska handbromsok "Spot Caliper" Golvmonterat Wilwood Pedalställ med bromsvåg och hydraulisk koppling Stålomspunna bromsslangar Kaross/Chassie: VW 1200 Kaross från 1955 i originalutseende. Demonterbar bakre motor plåt. ombyggd till 2" avsmalnad kulbultsframvagn med borttagna bladfjäderpaket 2" Droppade spindlar ombyggd till IRS bakvagn VW 1303 original VW styrning med förlängd och nedvinklad rattstång Tillbaka flyttad växelspak som bytts ut mot egenkonstruerat "vertikal gate system" Handbromsspaken tillbakaflyttad Gaz GP coilover stötdämpare Demonterbar helbur Inredning: Magnum glasfiber stolar 6-punkts Schrot profi III bälten Torrsumps tank i aluminium Hemmasydd inredning med lite kolfiber paneler VW original hastighetsmätare med inbyggd shiftlight Fälgar/Däck: 4st BBS RS 7,5x16 ET23 med 5x100 bultmönster 4st 195/45R16 Pirelli P-zero Att göra: Hur mycket som helst men först och främst ska jag... Konvertera bakvagnen till coilover fjädring utan torrsionsstavar Köpa/montera Ställbar krängningshämmare fram Byta styrsnäcka Tillverka ny rattstång Tillverka kraftigare styrstänger Bromsa motorn Besikta bilen som ombyggt fordon Rensa upp i motorrummet Eventuellt också..... Byta bromsar till Porsche 964 C4 ok med 944T skivor, nav och handbroms komponenter. Preparera växellådan med nya tätstegade drev och diff. Alternativt byta ut växellådan mot Porsche 915 4- eller 5-växlad låda Byta fram och bakskärmar från original till 4 cm ytterbreddade framskärmar resp 7cm breddade bakskärmar (3cm inner och 4cm ytter) Smalna av bakvagnen 3cm per sida Byta fälgar till BBS RS 8x16" ET23 och 10x16" ET11 med Porsche bultmönster _________________ Johan Thunmarker |
||
Väldigt trevlig bil!
Fast skulle inte en uppsättning nostalgifälgar bli ännu snyggare. BRM kanske. Att de är lite smala kan man väl leva med... Eller kanske american racing, de finns ju i stora storlekar och ser nästan ut som EMPI 5-spoke. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Inget fel med retro fälgar, skulle nog inte välja BRM eller American Racing. Funderade faktiskt ett tag på minilite fälgar med porsche mönster. Men för tillfället så föredrar jag BBS RS fälgar Har precis köpt två 10x16":are och letar efter två 8":are _________________ Johan Thunmarker |
||
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
|
||
|
||
[quote="tumba"]Trevligt att ni gillar den...
hoppas ni kan ursäkta att jag visar lite bling-bling Bling Bling med smak er aldri feil Mvh Ketil _________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
OJ, WOW, SJUKT FINT BYGGE...
Blev lite kär måste jag erkänna Mkt fina delar och bil detta, känns väldigt genomarbetat när man ser på bilderna och läser spec.. och den blir juh inte direkt sämre nu med de planerna! Jösses säger jag bara... du har verkligen lyckats bra _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Dags för en liten uppdatering!
Tyvärr så har det inte hänt särskilt mycket sedan jag lade upp tråden med det ska bli ändring på det hoppas jag. Jag ursäktar mig med att bilen stått hos mina föräldrar i Dalarna medans jag själv bor I Luxembourg. Lite svårt att få något gjort när man i snitt har två mektillfällen per år (Jul och Midsommar) Hur som hellst, körde ner bilen på släp under sommaren till mitt kallgarage i Luxembourg så nu ska jag nog få lite gjort. Målet är nu att få den startklar till nästa sommar så att den kan premiärköras på Nordslingan eller SPA. Det jag hunnit med hittils är att köpa på mig ett sett 17" Camille Gotti fälgar som ska utrustas med R-däck. Tillverkat lite bakvagns detaljer så att bak fjädringen endast sköts av coilover dämparna. Modifierat porsche 944 fram hubbar så att de passar folka framvagnen samt tillverkat en ny rattstång med deformations zon. Kände inte för att få huvudet amputerat om jag skulle krocka eller nåt sånt då original stången på -55:or endast är ett grovt fint rör. Det närmast står på tur är att göra vissa modifieringar av bromssystemet. Mer om det senare...och denna gång ska det inte ta like lång tid till nästa uppdatering hoppas jag _________________ Johan Thunmarker |
||
|
||
Samma sak här! Fantastiskt trevligt bygge! Följer med spänning! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1200 -55 | 1, 2, 3 >> 20 besök senaste veckan (30837 totalt) |