Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1488 besök totalt |
S40 challenge
Hej, Min erfarenhet av Volvo är begränsad till en Amazon, det var en speciell bil. Kamrat fick ett infall och kom på att vi skulle åka lite långlopp. S40 challenge bilarna har en väldigt intressant prislapp och det kunde vara intressant att köra framhjulsdrift. Det verkar inte vara mycket mos i S40n. Vad kan man göra? Sätta in en T4 motor med drivlina/bromsar? Nån som har kört en S40 challenge? Tacksam för all input. Mvh Anders |
||
Tjena
Vi körde med en tidig modell av S40 Challenge bilen i SLC 2005. Bilen är mycket driftsäker och relativt enkel. Priset på bilarna är helt ok. T4 motor tror jag blir onödigt, ger inte så mycket effekt för pengarna samt att det inte finns nån klass där man kan köra med turbo och vara konkurrenskraftig. Bättre satsa mer på chassiet och lätta den istället. Sök lite på forumet kommer du hitta en hel del info. Snart kommer förmodligen Thomas Pihl att berätta mer då han har fixat mycket på deras S40. (Caran Racing) Mvh Toni |
||
Re: S40 challenge
Den snabbaste S40n är nog After Fiftys gamla S40 som står numera uppe i norrland..... (då dom köpt en porsche och åker den istället i SLC) Men kom ner till mantorp och prata med After 50 grabbarna i helgen så får du många svar tror jag. |
||
Verkar vara många som är intresserade av S40 Challenge bilarna för att köra långlopp...
![]() Har redan blivit kontaktad av tre team som har köpt bilar och undrar vad man bör modifiera. Som Toni ( ![]() Men först måste ni nog bestämma vilken serie ni har tänkt att köra? Det finns ju flera klasser med sugmotorer på 2 liter och då funkar ju original motorn på 175-180 hk OK. Inte den snabbaste bilen rakt fram men driftsäker och bränslesnål, båda viktiga egenskaper i långlopp. ![]() Bromsarna är helt OK och ABS är faktiskt inte fel att ha när man kör långlopp, ger lite mer marginal och är guld värt i regn. Bilen är original ganska understyrd vilket man i sprintlopp försöker bli av med genom tex mycket höga däckstryck bak, troligen inget att rekommendera för långlopp... ![]() Men eftersom man istället har möjlighet att modifiera chassit så finns det andra sätt att ge bilen bättre balans. Vi har fått hjälp av "Fuling" här på Rejsa med vårt chassi: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php om ni tänker stoppa i en T4 motor så kräver detta en del ombyggnad av bilen. Då måste ni ha en M56 låda som är tåligare än Renault lådan som sitter i Challenge bilarna. Detta kräver tydligen andra motorfästen i karossen som måste kapas och svetsas. Dessutom en del annat typ nya kylslangar, drivaxlar, m.m. Inget jätteproblem men lite jobb. ![]() Bromsarna är för övrigt 284 mm på T4 och de flesta Challenge bilarna bör nog vara uppdaterade med dessa redan. Lätt att fixa annars, krävs nya skivor och adapter. Hoppas detta har hjälpt er lite på traven? Klart att ni ska börja köra racing, det är ju kul! ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Vi köpte en S40 Challenge i vintras och har mekat minimalt med den.
I första tävlingen var vi 3 förare helt utan tävlingserfarenhet + 1 som tävlat lite. Slutade 4 av 13 bilar i klassen så det tycker jag är ett bra betyg till bilen. Läs mer på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Hej,
Tack för infon. Avsikten var att köra en fransk bil på Mantorp. Fick tyvärr ändrade planer. Målade fönster :-( S40 och långlopp är intressant. Sprintracing är kul, men långloppandet har ett stort mervärde i det sociala. Mvh Anders |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1488 besök totalt |