Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6412 besök totalt |
Re:
Racingbanor är ju inte samhällsnyttig verksamhet som transportinfrasktruktur (flygplatser/motorvägar/järnvägar) är... ![]() Det man kanske skulle kunna kämpa för är en enhetligt förutsägbar mätmetod för samtliga banor i sverige. Som det är nu verkar det vara en massa oklarheter om hur mycket det låter, hur och när. Ska man sätta gränser för anläggningen eller induviduella bilar... (svårt jobb som arrangör om saftblandaren bara får gå igång tex fem gånger på en dag). Men banägarna vill nog inte röra alltför mycket i komposten, risken finns alltid att antalet bullerdagar blir ännu mindre. ![]() |
||||||
På Anderstorps racedagar förrutom de 12 dagarna som är dispens, så hittar man ett mkt stort utbud av det senaste inom bullerdämpning. Kreativitetsnivån är mkt hög. Vissa lösningar skulle dock kräva Kängerugaller modell Lastbil utifall de lossnade
![]() Någon skulle ta och dokumentera det hela, en möjlig affärsidé att kränga extradämpare ![]() |
||||||
Re:
När jag var där sist blev ett par bilar avplockade mot slutet av dagen så de verkar ha någon gräns där också. Vem som nu kan höra något där?! Det måste vara flera kilometer till boende i alla riktningar ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Hmmm
Kanske inte tillför tråden med så mycket fakta! Antar att "Fredrik- SLC" hur det såg ut 2002 då dom var där och gjorde mätningar. Kan bara säga att det var en lång natt där svetsarna lös upp hela depån och Micro och dom andra bildelskjedjorna sålde slut det mesta av ljuddämpare och rör!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille) Porsche 997.2 Speed Yellow. |
||||||
Re:
Det är inte enbart effektförlusten som är problemet. 1. Ska man träna så vill man ju göra de med dom grejerna man ska rejsa med. 2. En 2-taktares ylande låter tydligen högre än en morrande 4-taktare. Trots att 4-taktaren garanterat låter till personen som klagar och inte 2-taktaren. Men mätutrustningen ger mer utslag på 2-taktaren. ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Jag bor precis vid en golfbana och det är fasen vad det låter när dom slår på dom där små bollarna.. Nää fy bubblan kan dom inte sätta lite skumgummi på klubborna... Ibland kan jag t om höra det utan att sätta en tratt vid örat eller använda mormors hörapparat..
Usch och fy säger jag bara vart är samhället på väg. Jag funderar på att flytta till ett litet hus vid Arlanda istället så jag kan sätta igång en folk-aktion så dom flyttar flygplanen, ja vad har dom där att göra egentligen.. Det finns ju cykel.. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() Det roligaste är ju att dom som bor runt Bromma håller på just det sättet. Förstår mig inte på människor som flyttar till ett område med någon form av verksamet som medför ljud som de inte vill höra. Är ju en sak om man bor där det ska byggas en ny motorbana eller flygplats, då är man i sin fulla rätt att bedriva kampanj för att slippa oljudet eller vad man nu stör sig på. Men när anläggningen redan finnso ch är drift då man själv flyttar dit, för att sedan börja gnälla, då kan man gott få gnälla för döva öron > ![]() ![]() Har själv bott intill idrottsanläggngingar där det spelats allsvensk fotboll och har bekanta som har Globen osm granne. Inte för att det ljudet som såväl matcher osm huliganer åstadkommer är njutbart, men det får man väl ta om man väljer att bo inom hörhåll för verksamheten i fråga. För något år sedan var jag och tittade på ett radhus. Det låg för nära järnvägen, så både buller och vibrationer kändes besvärande. Slutsats: Jag köpte inte huset. Trodde inte för en sekund att SJ skulle lägga ned verksamheten för att jag gnällde. Hur svårt kan det va? ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Lite provocerande kan man undra om uppfattningen om den bristande sammhällsnyttan med motorsport är motorsportens "eget fel"?
Hade man kunnat gjort nåt annorlunda i historien (nu?) så att acceptansen för motorljud vore lika hög som för vindkraftverk? Springer vi lite väl snabbt med svansen mellan benen? Är SBF's miljöpolicyagerande ett exempel på det (gissa vilka beslut som kan blidka makthavarna framöver)? Jag märker själv att racing inte är det första jag tar upp på fikarasterna (det känns som jag behöver ursäkta mig). Men de gånger som tävlingsbilen är med till jobbet verkar flera notera den som nåt positivt (jag blir lika förvånad/generad varje gång). Blev inte lite sur när nån TVtablånisse dissade en sänding 01:35 från Carrera Cup som "Sponsrat skräp" (förmodligen pga en bilmodells del av namnet). Bara ett vardagligt exempel på nedtryckandet i skoskaften. Undrar om nationella normer för miljökonsekvensbeskrivningar skulle kunna fungera (slippa komunalt godtycke)? Men det skulle väl iofs bli totalt stillestånd inom allt nybyggande under de tio år som det skulle ta att få fram... Men banorna är i mina ögon inte en komunal angelängenhet (bullret kanske), de är ju åtminstonde regionala i sin påverkan på näringsliv och "anda". Varför mäts inte miljöpåverkan för en bana på samma sätt som en motorväg förresten (det borde väl finnas normer för det som är färdigmätta för länge sen)? Att vissa bilmodeller behöver bättre dämning än orginal för tävlingsverksamhet är kanske smällar man får ta, bara det blir lika överallt så det inte behövs speciallösningar för en speciell bana/väderlek/inspektör. ...bara lösa ord ur en lös skalle... |
||||||
Re:
Du förstår min poäng precis... Barkaby är ett extremt bra exempel där satte dom en DB spärr efter påtryckningar som redan innan man startar någon bil överhuvudtaget uppnås av motorvägen några 100m bort?? Snacka om bakvänt.. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Det finns ett fint uttryck för vår bakgrund myntat av några herrar på Kanal5 nämligen "DDR-Sverige".. Motorsport är inget för "landet lagoms" innevånare.. Det verkar dyrt och är därmed fult. Om det dessutom låter påminns man ju hela tiden om hur roligt dom har och hur tråkigt jag har och då skall det bort.. Apropå Vindkraftverk(här kan sättas in valfritt ord som flyktingförläggning, missbrukarhem, vattenkraft, tävlingsbana, flygplats, etc etc)så tycker alla att det är jättebra till någon bestämmer att det skall ligga i närheten av sitt eget hem och vips så skapas det "folkaktioner" som skall sätta stopp för det... också bara lösa ord ur en förvirrad skalle.. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Problemet är väl att dom som äger banan inte kan tvångsköpa dom fastighter som har problem med bullret. om det gick så skulle man nog inte behöva någon buller gräns.
om man ska anlägga ny motorbana så borde en av de viktigaste kriterierna vara få möjlighet att köpa all mark runt banan så ingen kan klaga. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Re:
Jag bodde i Akalla när man körde dragracing och hade flygträffar på Barkarby. Om jag var ute på kolonilotten en km bort var det enda som hördes TopFuel resp AN2... resten nådde inte fram med ljudet. och kravet på ljudnivå sattes så lågt i villabyn i Barkarby för att få bort bilarna, att dom upptäckte att det var lie eller elklippare som gällde för gräsmattan. _________________ Arne Lindgren |
||||||
Ja, barkarby är riktigt fånigt. Jag bodde nästan precis vid flygältet fram till nån vecka sedan. Och vad jag kan minnas har inget evenemang låtit hit bort så att man blir störd. När dom körde challenge där kunde man höra lite däcksskrik ibland. Det låter verkligen inte mycket. Men det bor många äldre här. Och dom är väl inte så toleranta som man kan vilja. Spelar ingen roll hur mycket det låter bara att det gör det verkar räcka..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Ja sant... Men nu var det inte min bil så jag kunde desvärre inte klaga eller nåt.. Men visst, på sikt håller jag med... Till nästa gång ska man väl ha ordnat det förstås! _________________ Tomas Berg |
||||||
Re:
Men en inomhusbana kanske (som skidtunneln i Torsby lixom, torr asfalt året runt...)? Vi har ju ändå ingen publik... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6412 besök totalt |