Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Brombelägg och skivor.
9224 besök totalt
Martin Gullberg
Blekinge,Olofström
Här sen Aug 2003
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Mina bromsar börjat bli slitna och dax att bytas ut. Jag har original bromsar idag och det funkar bra(har ej kört bilen på bana ännu)
Jag har en Nissan 200sx S14 -98 och den har samma bromsar som Nissan 300zx fast 200 väger ca:400kg mindre än 300, så bromsarna är ganska bra dimensionerade.

Jag funderar på att satsa på RedDot competition för jag tycker Performance Friction är lite väl dyra och jag har hört att dom dammar ganska mycke.
Hur bra är EBC greenstuff/redstuff?

Vilka skivor är bäst RedDot, EBC, Brembo(mekonomen).

Någon som har några erfarenheter av någon av dessa produkter?

Bilen ska användas på gata mest men även köras på racebana och konbana.

_________________
Nissan 200sx S14 Z-edition
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Sök på EBC Greenshit så får du en uppfattning om vad de flesta tycker om dom beläggen här på rejsa

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det kombinationer jag provat hittills (på M3:an) är:
    EBC Greenstuff fram, BMW original bak
    EBC Greenstuff fram, Red Dot competition bak
    Red Dot competition både fram och bak
    PFC97 fram, PFZ bak (nuvarande)

Jag tyckte bättre om Red Dot än Greenstuff (Få klossar väcker så mycket känslor som Greenstuff ). Dock slets de fort för mig. Prata med Stacke, det verkar som vissa bilar (och/eller chafförer) inte passar med ihop med vissa sportbromsbelägg.

Alla klossar dammar vid bankörning. Angående Performance Friction så kan jag inte se PFZ dammar onormalt mycket. PFC97 dammar däremot men å andra så är det inte sportbromsbelägg utan ett racebelägg.

Kan dock säga som så att efter att kört med PFC97 så känns alla tidigare klossar som Biltema-klossar. Men som sagt de är ju dyrare också.

Av de uppräknade skulle jag föreslå PFZ till dig, dvs någon form sportbelägg. Men än en gång, prata med Stacke angående PF och Red Dot det han som säljer och kan dem.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Mina erfarenheter av EBC.

Dom gröna är för gatkörning. Bättre bromsar speciellt i väta lustigt nog.
Dom röda fungerar bra på bana med gatdäck. Man får trampa lite hårdare innan dom är varma.
Dom gula verkar vara mycket bra tillsammans med R-däck. Stummare känsla i pedalen och "just a little more bite"

Dom gröna och röda har haft bra livslängd på min bil, tjänstevikt 1370kg.
Jag återkommer med utvärdering av dom gula när jag kört med dom på bana.

Det finns dom som jämför gröna EBC med gula av annat märke och det tycker jag är lite lustigt, ungefär som äpplen och päron.

Att sen köra slut dom på några fåtal varv...tja något måste man göra fel.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Det lilla jag kört med mina Red dot comp. fram belägg så är jag nöjd än så länge... jag har inte hunnit kört på bana efter jag bytte så jag vet bara hur dom är på "gatan" så att säga..

Dom dammar ganska bra.. sen behöver dom lite (inte farligt) uppvärmning för att bita bra.. sen när dom börjar komma upp i arbets temperatur så gnäller dom lite sportigt ..
Men dom gnäller inte när dom är kalla .. vilket är jäkla skönt när man bara vill puttra fram.

Men som sagt.. den sanna färgen visas när dom hårdpressas på bana.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Hallå Martin.

När jag köpte min bil hadde förra ägaren satt på EBC skivor + green belägg (tyckte inte om dom)
Kan inte svara på skivorna du önskar men jag blev mycket överraskad över vad bara ett byte till orginal skivor och Ferodo DS2500 belägg gjorde!

Ett distinkt "bett" i pedalen var första känslan men oxå att de behåller Bettet vid hård körning (7varv på ringen i följd) utan att mattas...

Har nu kört 2500mil sedan februari och klossarna har slitits väldigt lite. skivorna har dock blivit mer slitna.. men bromsverkan är fortfarande intakt.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Jag köpte slitsade skivor och Ferodo DS3000 belägg för ett tag sedan och testade det första gången för en vecka sedan. Skillnaden på känslan i pedalen var grym mot orginal, ingen skillnad hur mycket man än pressa bromsarna helt klart en av mina bättre investeringar.

_________________
Johan Börjesson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



jag hade både gröna och röda ebc på min kadett men dom varade ju inte mer än mellan 11 och middag slet ut 1set gröna och 2 set röda på 2-2500 mil.Std belägg höll ca 2500 mil med samma sorts körning.+ att när det var mindre än hälften kvar av beläggen så så började den gå som en huggorm när man gjorde hårda inbromsningar
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag lånar tråden lite....

Bromsarna bak tog slut på Porschen på kullen. Dax att byta belägg och då blir det runt om eftersom jag inte tänkt montera orginal igen.

Är det Pagid Gul som gäller för nedanstående krav?

Det jag efterfrågar är ingen beläggfade pga temp vid klubbträffar (20 minuters pass). God livslängd för både belägg och skivan. Anständiga kallbromsegenskaper. Om dom inte dammar som F1bromsar är det ju bra det med. Kostnaden är inte oväsentlig, dock är det viktigaste givetvis pris/banåkningstimme.

PFC lär väl ha något som är minst lika bra eller?

Ferrodo beläggen ni talar om, vad passar bäst enligt mina krav?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Har gula Pagid på min bil. Satte på dem i våras och de har varit med om
följande. 4 dagar på ringen (dock i makligt tempo), Heldag på Mantorp,
Heldag på Sviesta och slutligen Superstage i söndags. Nu är de tvärslut.
Får nya i morgon. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________


Jan Nagy
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jan Nagy skrev:
Har gula Pagid på min bil. Satte på dem i våras och de har varit med om
följande. 4 dagar på ringen (dock i makligt tempo), Heldag på Mantorp,
Heldag på Sviesta och slutligen Superstage i söndags. Nu är de tvärslut.
Får nya i morgon. thumbs up thumbs up thumbs up


Var köper du dina Jan?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag använder mig av en liten bilverkstad här i Tyresö. Duktiga o trevliga
är de och tar ansvar för vad de gör. Pagid kan man köpa lite varstans.
Är det inte många 911 åkare som kör på blå pagid? Kolla med klubben
vad de andra kör på.

_________________


Jan Nagy
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Jan Nagy skrev:
Jag använder mig av en liten bilverkstad här i Tyresö. Duktiga o trevliga
är de och tar ansvar för vad de gör. Pagid kan man köpa lite varstans.
Är det inte många 911 åkare som kör på blå pagid? Kolla med klubben
vad de andra kör på.


På min 964 åkte jag med oranga Pagid. Nu på 944-an åker jag med Gula Pagid. Båda varianterna har fungerat
mycket tillfredställande. K3 (gamla NIBo) i Haninge är väl Porscheklubbens hovleverantör av Pagid?

_________________
--
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Tack JAn och Fredrik! thumbs up

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Daniel:

Kort kommentar om hållbarheten på Ferodo DS3000:

Mina monterades i April och har suttit på sedan dess.
Har varit med om följande:

Till och från jobbet varje arbetsdag (3 mil).
Heldag Knutstorp x 2
Heldag Mantorp
Heldag Sviestad

Två av träffarna dessutom på slicks.

Jag har mer än halva belägg-tjockleken kvar att slita på både fram och bak.

Prestanda på DS3000-beläggen har ju diskuterats i andra trådar, men
den är tillräcklig. Min erfarenhet av beläggen säger väl att om du
skall montera Ferodo, så är det DS3000 som gäller.
För att göra en jämförelse med Pagid så är väl RS15 närmsta
motsvarighet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Bengtsson skrev:

Var köper du dina Jan?


Köp PFC97 när du ändå handlar. Jag kört med mina på ringen 18varv. plus 7-8 stycken banträffar och dom är inte halvslitna ens.

Däremot lyckades jag med konsten att köra slut på ett par reddot competition på 45min med min gamla 325:a. Visserligen med 130hk mer än original men lite ska det väl tåla?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Lotus Samuel skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Var köper du dina Jan?


Köp PFC97 när du ändå handlar. Jag kört med mina på ringen 18varv. plus 7-8 stycken banträffar och dom är inte halvslitna ens.

Däremot lyckades jag med konsten att köra slut på ett par reddot competition på 45min med min gamla 325:a. Visserligen med 130hk mer än original men lite ska det väl tåla?


Är slitaget på skivorna måttligt också?

Var handlar du dom?

PS. Grattis till en bra tid i SS! thumbs up DS.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Lotus Samuel skrev:
Däremot lyckades jag med konsten att köra slut på ett par reddot competition på 45min med min gamla 325:a. Visserligen med 130hk mer än original men lite ska det väl tåla?


OT: Vad hade du gjort med den 325`an om den hade 130 hk mer än original ??
Alltså 300 hk, om det var en E30!!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Bengtsson skrev:

Är slitaget på skivorna måttligt också?

Var handlar du dom?

PS. Grattis till en bra tid i SS! thumbs up DS.


Jag köper dom av stacke, www.peansweden.com Han brukar ju hänga lite här ibland också. Hälsa från mig

Skivorna spricker ju lite fram. Bak ser det ut som nytt. Jag vet att skivorna fram spricker i hålen med originalbelägg också. 'Hur mycket som slitits ner i skivan har jag ingen koll på just nu man det kan jag ju kolla.

Tiden i superstage va väl sådär. Jag förbättrade mig inte så mycket under dagen utan körde nästan på samma tid hela tiden.

P.s fråga mig om SStiden efter den 24 augusti så ska jag nog komma med nåt bättre

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Frazze skrev:

OT: Vad hade du gjort med den 325`an om den hade 130 hk mer än original ??
Alltså 300 hk, om det var en E30!!


Jag skruvade dit en roterande ljudämpare och mappade om den.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Köp Nisse org, förmodligen dom bästa med tanke på priset.
Varför skall du byta skivor? Har dom slagit sig?

Kör org, mecka dit bromskylning och byt till en bra bromsvätska, gärna Castrol SRF men även Motul RBF är bra med tanke på priset.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Sparade trådar/FAQ
Brombelägg och skivor.
9224 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande