Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Brombelägg och skivor. | 9224 besök totalt |
Martin Gullberg
Blekinge,Olofström Här sen Aug 2003 Inlägg: 1 Ny på att skriva inlägg i forumet Trådstartare
Mina bromsar börjat bli slitna och dax att bytas ut. Jag har original bromsar idag och det funkar bra(har ej kört bilen på bana ännu)
Jag har en Nissan 200sx S14 -98 och den har samma bromsar som Nissan 300zx fast 200 väger ca:400kg mindre än 300, så bromsarna är ganska bra dimensionerade. Jag funderar på att satsa på RedDot competition för jag tycker Performance Friction är lite väl dyra och jag har hört att dom dammar ganska mycke. Hur bra är EBC greenstuff/redstuff? Vilka skivor är bäst RedDot, EBC, Brembo(mekonomen). Någon som har några erfarenheter av någon av dessa produkter? Bilen ska användas på gata mest men även köras på racebana och konbana. _________________ Nissan 200sx S14 Z-edition |
||||
Det kombinationer jag provat hittills (på M3:an) är:
EBC Greenstuff fram, Red Dot competition bak Red Dot competition både fram och bak PFC97 fram, PFZ bak (nuvarande) Jag tyckte bättre om Red Dot än Greenstuff (Få klossar väcker så mycket känslor som Greenstuff ). Dock slets de fort för mig. Prata med Stacke, det verkar som vissa bilar (och/eller chafförer) inte passar med ihop med vissa sportbromsbelägg. Alla klossar dammar vid bankörning. Angående Performance Friction så kan jag inte se PFZ dammar onormalt mycket. PFC97 dammar däremot men å andra så är det inte sportbromsbelägg utan ett racebelägg. Kan dock säga som så att efter att kört med PFC97 så känns alla tidigare klossar som Biltema-klossar. Men som sagt de är ju dyrare också. Av de uppräknade skulle jag föreslå PFZ till dig, dvs någon form sportbelägg. Men än en gång, prata med Stacke angående PF och Red Dot det han som säljer och kan dem. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Mina erfarenheter av EBC.
Dom gröna är för gatkörning. Bättre bromsar speciellt i väta lustigt nog. Dom röda fungerar bra på bana med gatdäck. Man får trampa lite hårdare innan dom är varma. Dom gula verkar vara mycket bra tillsammans med R-däck. Stummare känsla i pedalen och "just a little more bite" Dom gröna och röda har haft bra livslängd på min bil, tjänstevikt 1370kg. Jag återkommer med utvärdering av dom gula när jag kört med dom på bana. Det finns dom som jämför gröna EBC med gula av annat märke och det tycker jag är lite lustigt, ungefär som äpplen och päron. Att sen köra slut dom på några fåtal varv...tja något måste man göra fel. _________________ bmw bmwsson |
||||
Det lilla jag kört med mina Red dot comp. fram belägg så är jag nöjd än så länge... jag har inte hunnit kört på bana efter jag bytte så jag vet bara hur dom är på "gatan" så att säga..
Dom dammar ganska bra.. sen behöver dom lite (inte farligt) uppvärmning för att bita bra.. sen när dom börjar komma upp i arbets temperatur så gnäller dom lite sportigt .. Men dom gnäller inte när dom är kalla .. vilket är jäkla skönt när man bara vill puttra fram. Men som sagt.. den sanna färgen visas när dom hårdpressas på bana. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Hallå Martin.
När jag köpte min bil hadde förra ägaren satt på EBC skivor + green belägg (tyckte inte om dom) Kan inte svara på skivorna du önskar men jag blev mycket överraskad över vad bara ett byte till orginal skivor och Ferodo DS2500 belägg gjorde! Ett distinkt "bett" i pedalen var första känslan men oxå att de behåller Bettet vid hård körning (7varv på ringen i följd) utan att mattas... Har nu kört 2500mil sedan februari och klossarna har slitits väldigt lite. skivorna har dock blivit mer slitna.. men bromsverkan är fortfarande intakt. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag köpte slitsade skivor och Ferodo DS3000 belägg för ett tag sedan och testade det första gången för en vecka sedan. Skillnaden på känslan i pedalen var grym mot orginal, ingen skillnad hur mycket man än pressa bromsarna helt klart en av mina bättre investeringar.
_________________ Johan Börjesson |
||||
jag hade både gröna och röda ebc på min kadett men dom varade ju inte mer än mellan 11 och middag slet ut 1set gröna och 2 set röda på 2-2500 mil.Std belägg höll ca 2500 mil med samma sorts körning.+ att när det var mindre än hälften kvar av beläggen så så började den gå som en huggorm när man gjorde hårda inbromsningar
|
||||
Jag lånar tråden lite....
Bromsarna bak tog slut på Porschen på kullen. Dax att byta belägg och då blir det runt om eftersom jag inte tänkt montera orginal igen. Är det Pagid Gul som gäller för nedanstående krav? Det jag efterfrågar är ingen beläggfade pga temp vid klubbträffar (20 minuters pass). God livslängd för både belägg och skivan. Anständiga kallbromsegenskaper. Om dom inte dammar som F1bromsar är det ju bra det med. Kostnaden är inte oväsentlig, dock är det viktigaste givetvis pris/banåkningstimme. PFC lär väl ha något som är minst lika bra eller? Ferrodo beläggen ni talar om, vad passar bäst enligt mina krav? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Har gula Pagid på min bil. Satte på dem i våras och de har varit med om
följande. 4 dagar på ringen (dock i makligt tempo), Heldag på Mantorp, Heldag på Sviesta och slutligen Superstage i söndags. Nu är de tvärslut. Får nya i morgon. _________________ Jan Nagy |
||||
Var köper du dina Jan? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag använder mig av en liten bilverkstad här i Tyresö. Duktiga o trevliga
är de och tar ansvar för vad de gör. Pagid kan man köpa lite varstans. Är det inte många 911 åkare som kör på blå pagid? Kolla med klubben vad de andra kör på. _________________ Jan Nagy |
||||
På min 964 åkte jag med oranga Pagid. Nu på 944-an åker jag med Gula Pagid. Båda varianterna har fungerat mycket tillfredställande. K3 (gamla NIBo) i Haninge är väl Porscheklubbens hovleverantör av Pagid? _________________ -- |
||||
Daniel:
Kort kommentar om hållbarheten på Ferodo DS3000: Mina monterades i April och har suttit på sedan dess. Har varit med om följande: Till och från jobbet varje arbetsdag (3 mil). Heldag Knutstorp x 2 Heldag Mantorp Heldag Sviestad Två av träffarna dessutom på slicks. Jag har mer än halva belägg-tjockleken kvar att slita på både fram och bak. Prestanda på DS3000-beläggen har ju diskuterats i andra trådar, men den är tillräcklig. Min erfarenhet av beläggen säger väl att om du skall montera Ferodo, så är det DS3000 som gäller. För att göra en jämförelse med Pagid så är väl RS15 närmsta motsvarighet. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Köp PFC97 när du ändå handlar. Jag kört med mina på ringen 18varv. plus 7-8 stycken banträffar och dom är inte halvslitna ens. Däremot lyckades jag med konsten att köra slut på ett par reddot competition på 45min med min gamla 325:a. Visserligen med 130hk mer än original men lite ska det väl tåla? |
||||
Är slitaget på skivorna måttligt också? Var handlar du dom? PS. Grattis till en bra tid i SS! DS. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
OT: Vad hade du gjort med den 325`an om den hade 130 hk mer än original ?? Alltså 300 hk, om det var en E30!! _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Jag köper dom av stacke, www.peansweden.com Han brukar ju hänga lite här ibland också. Hälsa från mig Skivorna spricker ju lite fram. Bak ser det ut som nytt. Jag vet att skivorna fram spricker i hålen med originalbelägg också. 'Hur mycket som slitits ner i skivan har jag ingen koll på just nu man det kan jag ju kolla. Tiden i superstage va väl sådär. Jag förbättrade mig inte så mycket under dagen utan körde nästan på samma tid hela tiden. P.s fråga mig om SStiden efter den 24 augusti så ska jag nog komma med nåt bättre |
||||
Jag skruvade dit en roterande ljudämpare och mappade om den. |
||||
Köp Nisse org, förmodligen dom bästa med tanke på priset.
Varför skall du byta skivor? Har dom slagit sig? Kör org, mecka dit bromskylning och byt till en bra bromsvätska, gärna Castrol SRF men även Motul RBF är bra med tanke på priset. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Sparade trådar/FAQ Brombelägg och skivor. | 9224 besök totalt |