Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S70 2,5T -98
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (33882 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

Leopard79 skrev:

men har några frågor.. kan jag använda samma bultar till nya diffen utan problem? och vilken olja skall jag ha i lådan med Quaife diffen? vad för packning fungerar bäst när jag skruvar ihop lådan igen?

Ja du kan använda samma bultar till diffen på med Loctite gänglåsning och drå åt med 80nm , igentligen kan du köra med original olja för diffen är helt underhållsfri så det är det som är bra med dom att du behöver inga special oljor , jag kör med Castrol SMX-S olja och det fungerar kanon dock så kostar den 184kr litern på Mekonomen men det känns bra att ha en dyrare olja i lådan
Som packning använder jag Loctite 5972 oxå från mekonomen och fördelen med den är att den tål 320* värme , och turbon sitter nära lådan så det känns säkrast med den tycker jag men det fungerar säkert med annan med

Det är bara å skruva Krister

--VVTS--
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Uppdaterar lite åt vår velige Volvovän
Har iaf varit lite aktivitet idag.

Värmetålig Loctite på tub packning beställd hos oss på M-shopen idag.
Tänkte att annars glömmer Krister bort det

Diffen skall få nya lager iaf blev det bestämt.
Fanns att köpa nya på Volvo eller genom SKF-lagerförsäljaren.

Sedan blir det väl nån bra olja åxå som t.ex Maicek föreslog.

Väntar bara på lagren nu och sedan får någon pressa på dem på diffen.
Så sedan får vi lyfta i den i lådan och förbereda bilen på skruvning.

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
hehe är inte velig jocke!! är bara välldigt nogrann med vad och hur jag uppgraderar bilen, bättre att göra det ordentligt första gången än att skruva samma sak två gånger tycker jag. sen att det tar massa extra tid att göra det ordentligt bryr jag mig inte om så länge det blir riktigt gjort! orka skruva samma sak två gånger för man slarvat och inte tagit reda på tillräckligt med information.
Det är nyttigt att promenera!

ja jo gick lite tidigare från jobbet idag för att hinna till volvo där jag spenderade en timma.. ingen hade tagit lös såna lager förut och inte många tordes prova på det heller. Men efter jag pratat med en annan person som sa: varför köper du inte nya å trycker dit istället.. vet inte sa jag och gick tillbaka till reservdelslagret, där fick dom leta ett tag tills en kille kollade upp det direkt på SKF och hittade dem för 182kr/st.. "SKF 32008X-Q" slutfunderat.. jag trycker dit nya lager istället för att fortsätta leta någon som kan ta lös dem åt mig, men får vänta tills torsdag då dom kommer!

ryktas om att det ska regna imorgon jag som ville skruva dit dämparna fjädrarna och skivorna fram.. fasen snart köper jag en regnrock och skruvar ändå,, "sitter och drömmer lite för mig själv om ett eget garage"

åh.. nice så då kan jag använda oljan jag haft liggandes på vardagsrums golvet i över en månad. köpte prylar på volvo för några tusen så jag fick den där Castrol SMX-S oljan för under 120kr/lit

tack tack Maciek för info! thumbs up

ha en bra dag!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare

eh, dom skickade mig ett rött fjäderbenstag.. dom nya modellerna var inte röda längre tycktes jag dem säga

Gula dämpare, blåa fjädrar och rött fjäderbenstag.. blir färggrannt detta!! har iof blåmetallic och silver spray burkar liggandes..

några tips till en rookie på dämpar inställning att börja testa med hårdhet läge 2 av3 fram och 1 av3 bak eller även läge 2 bak.. tips är varmt välkomna!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

Leopard79 skrev:
varför köper du inte nya å trycker dit istället.. vet inte sa jag och gick tillbaka till reservdelslagret, där fick dom leta ett tag tills en kille kollade upp det direkt på SKF och hittade dem för 182kr/st.. "SKF 32008X-Q"

Jasså det fanns nya att köpa
Nu blir jag fundersam , fanns ju inga när jag frågade , dom vet inte själva på Billia vad dom har snart
Men det gör inget mina hade bara gått 8000Mil.

--VVTS--
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Maciek Matwiejczuk skrev:
Leopard79 skrev:
varför köper du inte nya å trycker dit istället.. vet inte sa jag och gick tillbaka till reservdelslagret, där fick dom leta ett tag tills en kille kollade upp det direkt på SKF och hittade dem för 182kr/st.. "SKF 32008X-Q"

Jasså det fanns nya att köpa
Nu blir jag fundersam , fanns ju inga när jag frågade , dom vet inte själva på Billia vad dom har snart

ja jo.. men det stämmer att lagret finns inte i volvos listor att beställa, en kille på reservdelsbutiken försökte åxå leta efter ett men det fanns inte. Men då var det en annan kille som tänkte lite längre.. volvo beställer ju delar direkt från SKF så han gick in dit istället och letade efter beteckningen som står på lagret och hittade det direkt.

det hela beror på vem man frågar, vissa ger upp så fort dom inte hittar reservdelen i sina listor. men är en kille som jobbar där som är med i samma pistolskytte klubb som mig.. han är riktigt service inriktad och spenderar mer än gärna lite extra tid till att ringa runt och leta reda på saker istället för att bara säga: nej finns inte i våra listor! det tragiska är dock att han får sluta snart för att dom ska dra ner på anställda. Och kvar blir han som inte letar så mycket mer än i volvos listor.

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med lagret i handen (eller bara art nr) kunde du ha gått till en industrigrossist eller vem som än säljer lager och på så sätt sparat några kronor, plus att killarna på volvo sluppit leta i sina listor..

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Med lagret i handen (eller bara art nr) kunde du ha gått till en industrigrossist eller vem som än säljer lager och på så sätt sparat några kronor, plus att killarna på volvo sluppit leta i sina listor..

sant.. men det följer med en hjärntvättnings manick med alla volvo bilar som sänder ut en signal som gör att man omedvetet bara kan komma att tänka på när man ska handla vissa reservdelar att: åk till volvo och kolla!

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Leopard79 skrev:
en kille på reservdelsbutiken försökte åxå leta efter ett men det fanns inte. Men då var det en annan kille som tänkte lite längre.. volvo beställer ju delar direkt från SKF så han gick in dit istället och letade efter beteckningen som står på lagret och hittade det direkt......det hela beror på vem man frågar, vissa ger upp så fort dom inte hittar reservdelen i sina listor. men är en kille som jobbar där ........ han är riktigt service inriktad och spenderar mer än gärna lite extra tid till att ringa runt och leta reda på saker istället för att bara säga: nej finns inte i våra listor! det tragiska är dock att han får sluta snart för att dom ska dra ner på anställda. Och kvar blir han som inte letar så mycket mer än i volvos listor.

mvh
//Krister

Tur är väl dock att magnus som jobbar där ÄR en riktig entusiast.
Jobbar dock inte på reservdelar men han är riktigt bra.
Medlem i X40-klubben och har en MYCKET fin volvo.
Han kan om han får rätt fråga han med.

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
bakslag.. en rejäl en! fick inga lager av SKF i fredags och får bara låna garaget på helger.. nu till helgen är det storhelg här vilket det kommer va nästintill omöjligt att hitta någon som vill skruva in lådan åt mig. 2 veckor försening minst blir det.. behöver nog inte förklara hur det käns ni har nog testat det någon gång.

nåja, ta nya tag när jag får lagren och försöka hitta garage plats jag kan använda på veckan och ta ut en semester dag.. Ordnar sig säkert.

ha en bra dag!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Fick mina lager i veckan.. thumbs up lite över 300kr/st ville dom ha när jag skulle betala.
men käns bra med nya lager iaf..

ha en bra dag!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Plockade ur innehållet i lådan och drog till volvo med lådsidorna, diffen och mina nya lager..

Här har vi precis pressat dit lagret på ena sidan..

..och nu sitter lagret på andra sidan diffen! thumbs up

mina nya lagerbanor monteras..

såg fånigt enkelt ut när någon som gjort det förut knackade dit dem.

yes,. då var det dags att lossna på lite bultar från orginal diffen.

låsbultar..

..men drar på lite gänglås.

sådärja nu skruvar vi fast Quaife diffen på kronhjulet.

nu håller vi på att moment dra fast bultarna med 80NM..

nu är det nära.. precis skruvat ihop lådsidorna med diffen i för att kontrollera ev. glapp, samt dit med en drivaxel för att se att allting rör på sig tillräckligt lätt å bra.

blev perfekt! satt ett litet shims på ena lådsidan som vi lät sitta kvar.. tryckte bara dit lagren i botten och det blev helt glappfritt. thumbs up thumbs up

bad dem även knacka dit dom nya packboxarna eftersom dom har skapligt fin passform

och där var mina nya packboxar på plats..

YES!! där sitter Quaife diffen i lådan.. dit med lite packning på tub ikväll och skruva fast bultarna runt lådan, samt har med mig en drivaxel för att snurra och se så att växel reglaget kommer på rätt plats när lådsidorna stter ihop.
Sen blir det att låna en dolly vagn imorgon.. så drar vi bilen till ett bra garage där vi börjar pocka ut gamla lådan och i med den nya.. vi fortsätter på onsdag om vi inte hinner klart på eftermiddagen imorgon.

ha en bra dag!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
AerodyneGhost
Stockholm
Här sen Jan 2004

Härligt. Fin fin bil du har.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Leopard79 skrev:
https://rejsa.nu/im/_garage/10645-new_2007-06-04-skruvning_s70_nr17.jpg

Får man vara lite nyfiken och fråga om du minns vad det var för märkning på skruvskallarna?
Jag tänker inte främst på hållfastheten utan tillverkaruppgifterna på skruvarna.

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:

Får man vara lite nyfiken och fråga om du minns vad det var för märkning på skruvskallarna?
Jag tänker inte främst på hållfastheten utan tillverkaruppgifterna på skruvarna.

brukar vara noga med att notera delarna men tanken slog mig aldrig att kolla exakt vad det var för några bultar, så nej tyvärr..

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

PatrikB skrev:
Härligt. Fin fin bil du har.

tackar tackar!!

ägt den i lite över 5 år nu och är fortfarande lika nöjd..
..och med uppgraderingen lär jag nog inte bli mindre nöjd
inte ett enda krångel förutom det jag rår för själv, det enda jag behövt byta är normala slitage delar thumbs up
dom ser kanske inte överdrivet frän ut men är pålitliga och riktigt skön att köra.

ha en bra dag!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Nyss rengjort lådsidorna noga med T-Röd och en extremt slö kniv för dom större packnings resterna som fanns kvar.

..ett jämnt lager packning utstruken runt ena lådsidan.

och en sträng packning runt den andra lådsidan.

Packning på tub.. tål olja och 315 grader konstant & 350 grader max, lite överkurs men käns tryggt.

Sådärja nu var lådan ihopskruvad och klar.. växel reglaget klickar fint tre steg fram och tillbaka så den bör ligga på rätt plats igen. thumbs up

om det är viktigt att bultarna ska moment dras vet jag ej? men vi drog dom lagomt hårt..

Nu ska jag strax fara och frakta bilen till ett garaget och börja skruva ut andra lådan och i med den nya.

Ha en bra dag!!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Ser fint ut Kritan
Berätta nu åxå att bilen redan är i delar.
På god väg mot helare tider.........

Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare

Quaife

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Ser fint ut
Lite lägesrapport kanske?
Är lådan uppe

--VVTS--
Citera
Leopard79
Nyköping
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Re:

Maciek Matwiejczuk skrev:
Ser fint ut
Lite lägesrapport kanske?
Är lådan uppe

lägesrapport:
Vi skruvade in lådan på nationaldagen tog kring 7 timmar på golvet utan lyftar.. thumbs up
På torsdagen skruvade jag fast slitzade skivorna fram och sjusterade handbromsen.. thumbs up
och igår på fredag eftermiddag besiktade jag bilen med så blanka papper man kan få
..bromsvärde 2.6 fram 1.8 bak, bromsade bort kromateringen på skivorna fram och det mesta på skivorna bak innan besiktningen.

kär på nytt, och enormt körkåt.. lyckades slita mig från bilen kl 05 i natt.

Fixat: 10/6
Dämpare & fjädrar fram - sitter på bilen
Fjäderbenstag - sitter på bilen,, ingen höjdare det där OMP staget för 1000spänn.. fick borra upp hålen till 12mm för att det skulle passa över skruvarna och med våld få fast bulten sen, men den funkar nog.. tror dock att dom skickade mig den gamla modellen av staget.
Damasker inre styrstag - sitter på bilen, köper aldrig mer pirat av inre styrstag.. dom skröt så mycket över dom men damaskerna gick av helt efter 1000mil.

Fixat: 12/6
hjulinställning.
ny motorolja.
nytt bränslefilter.

Fixat: 14/6
nytt lock till servobehållaren.

kvar:
byte av bättre värmetåligare bromsvätska.
byte till bättre ATF olja till servon.
rikta 2st 16" fälgar

Så på tisdag 12juli är bilen nästan helt klar!!
dock har jag dåligt med däck än men ska sätta mig ned och leta. just nu har jag 4st 17" med 2-3mm, och 4st 16" med 3-4mm.
Lutar mot ett par YOKOHAMA ADVAN A032R 205/50 (S) 16tum på bana.
Sen trycker jag dit några begagnade 17" däck med 4mm på glidarfälgarna.

testade bromsar och grejer kl 04 inatt på en kurvig väg ute i skogen, 1,5mil sträcka. jobbigt man ska bo så långt ifrån närmaste bana.
bromsarna fungerar skapligt bra trots att dom ryker rätt mycket när man stannar, nya klossar runt om testar jag med just nu (volvo orginal). skivorna var faktiskt inte överdrivet heta, slitzningen gör verkligen en hel del jämnfört med orginal skivor.
bromsvätske behållaren var bara lite blöt av bromsvätska, ordnar sig kanske när jag trycker dit mer värmetålig vätska nu.
dock hade den tryckt ut rätt mycket ATF olja från behållaren på servostyrningen, finns det någon mer värmetålig ATF olja eller är det ett nytt lock med ny packning som gäller?
kylvätskan och tempen var helt ok.

Älskar diffen!! skillnaden är enorm!! bilen får verkligen ner kraften i backen trots att man svänger.

Bilder och dokumentation på skruvningen kommer snart så fort jag sammanställt alla bilder.. Och kört några timmar till med bilen ska ut nu och köra igen bilen har ju stått en liten stund

Ha en bra dag!

mvh
//Krister

Volvo S70 2,5t TME1 -98

// Krister Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S70 2,5T -98
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (33882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande