Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Westfield XTR2
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (5598 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
Mäkinen skrev:
För att undvika missförstånd så vill jag ju påpeka att XTR2:an är en gatbil, om än en relativt spartansk sådan. Ett tak borde gå att få till med nåt slags plastsjok och viktökningen borde inte bli mer än kanske 20-40kg (5-10%...). Jag gillar inte att ha skallen utomhus när jag kör bil.


Nu sticker jag fram hakan och får antagligen en smäll på käften av KTH/Chalmers/LiTH-grabbarna (fårlåt om jag glömde någon....)

Jag tror att en hardtop kan göras till en sådan bil i t.ex kolfiber prepreg eller liknande, tror att den inte ska behöva väga mer än kanske 2 kg/m2, tror att den blir ca 4 m2 stor så jag tror därför att den ska kunna väga under 10 kg! Uttag för bakruta avgår väl ungefär lika mycket vikt laminat som makrolonrutan väger (ca 2 kg/m2 för 2 millimeters?). Ev kan man dessutom göra en sandwichkosntruktion med en tunn divinycellskiva ca 0,5 kg/m2 imellan så blir det mycket styvt.

Ska kolla med våra hållfkillar på måndag! (www.diabgroup.com)


Tycker jag verkar mycket rilmligt. Under 10 kg ska inte vara några problem.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Varför inte en 900 grams integralhjälm istället? Dessutom kommer man i och ur bilen thumbs up

XTR2'an ger verkligen habegär liksom Elise 340R.
Frågan är bara om det inte skulle kännas konstigt att ha någon av dessa som vardagsbilar när jag åker med Kadetten på bana

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Tak är bra för jag gillar att äta en smörgås i bilen på väg hem (eller till) bantäffarna!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Men HUR skulle man kunna få en XTR2 gatlegal i Sverige med annat än en moppemotor i styrka? (precis som med riktigt lätta Sevens också förstås...)

För habegär finns det MASSOR av här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tom skrev:
Är det bara jag som undrar hur man skulle komma i och kanske framförallt ur bilen om man lade dit ett tak?
en XTR2 har ju inte direkt några dörrar...

Vad skulle taket förresten ha för funktion? förutom att det inte skulle blåsa lika mycket på hjälmen? Jag tror faktiskt att nackdelarna med ett tak överstiger fördelarna i det här fallet...

/Tom



Haha, nä det kan ju faktiskt bli lite jobbigt att krypa genom rutan

Det har ju pratats om tak till 7-bilar just ur komfortsynpunkt. Sen kan det ju möjligen, om rätt utformat, ge en postivt effekt på lyftmotstånd och kanske även på lyftkrafter, vad vet jag

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Gångjärn i takets framkant så är det bara fälla upp o poppa upp som gubbenilåddan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Magnus Thomé skrev:
Men HUR skulle man kunna få en XTR2 gatlegal i Sverige med annat än en moppemotor i styrka? (precis som med riktigt lätta Sevens också förstås...)

För habegär finns det MASSOR av här


Det har westfeild ordnat smidigt... med motorn följer två chip, ett 100 hästars (eller vad som behövs för att besikta") och ett "vassare" för "banbruk" .

Det här gäller för Megabusan (seven klonen), samma motor i XTR2 så det borde va samma för den.

Läs mer på www.roadster.se (Svenska importören)

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354


Trådstartare
Jag kanske skulle ha skrivit att min beräknade viktökning inte var enbart för själva taket. Det går ju åt lite andra prylar som fönster och dörrar/urklivningsanordning. Mina dörrar till min Gremlin lär inte väga mer än ett kg/st när de är klara.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



oooops, jag ber om ursäkt, jag i min enfalt tog för givet att Westfield XTR2 var en vass 7-klon. Så är ju inte alls fallet!

Mitt troende om 10kg hardtop gäller alltså 7-bilar!

För XTR2 får man nog tänka sig för lite extra innan man pillar ihop en hardtop till den! Bl. a ser det ju ut som motor drar förbrännings eller kylluft genom scoopet mellan förare och passagare. Dock tror jag nog att den isf skulla kunna göras lika lätta som till en 7

_________________
Pär Hylander
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



"Gångjärn i takets framkant så är det bara fälla upp o poppa upp som gubbenilåddan "


Jag tror fortfarande på att behålla den utan tak, den gången man sitter där uppochnervänd på sidan av banan skulle i alla fall jag tycka att det vore skönt att kunna kravla sej ut om man kände att man var oskadd...

Fast om nån verkligen skulle komma i en XTR2 med hemmasnickrat tak så skulle jag då inte klaga, jag skulle fortfarande vara fruktansvärt imponerad!

Tom -som förövrigt gärna skulle ha en hardtop till Miatan (bara den passar uppepå buren), fast den har ju dörrar

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Vår huv är tillverkad i Kolfiber (prepreg), den väger ca 3,4 kg (om jag inte minns helt galet) inklusive huvlås och förstärkningar med "det materialet som någon jobbade med och leveráde till Koeniggsegg men som jag aldrig kommer ihåg namnet på"

Edit: Tänkte att det kunde ge en fingervisning om vikten på ett eventuellt tak...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Vår huv är tillverkad i Kolfiber (prepreg), den väger ca 3,4 kg (om jag inte minns helt galet) inklusive huvlås och förstärkningar med "det materialet som någon jobbade med och leveráde till Koeniggsegg men som jag aldrig kommer ihåg namnet på"

Edit: Tänkte att det kunde ge en fingervisning om vikten på ett eventuellt tak...


Menar du fiberprepregen eller kärnmaterialet Divinycell eller den aluminiumhoneycomb som dom använder??

www.diabgroup.com ....

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Denna XTR2 var med i Roadsport A på SSM Knutstorp i sommras, det borde betyda att den är
reggad......blir ju dock lite tveksam, ser lite väl extrem ut för SBP. Den är isådana fall garanterat
reggad utan vinge.

Anser fö att detta måste vara den optimala glassätar/barnfamiljebilen...
vid minsta kladd på inredningen är det bara att ta fram trädgårdsslangen och spola.....



[/img]

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Pär Hylander skrev:
Divinycell


Så hette det

Magnus, som jobbar på Superbilsfabriken när han inte rattar 318, har gett mig bannor för att jag kallar det Honeycomb

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
Tak är bra för jag gillar att äta en smörgås i bilen på väg hem (eller till) bantäffarna!



I min taxibil får kunderna INTE äta!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Denna XTR2 var med i Roadsport A på SSM Knutstorp i sommras, det borde betyda att den är
reggad......blir ju dock lite tveksam, ser lite väl extrem ut för SBP. Den är isådana fall garanterat
reggad utan vinge.


Tittade lite på resultaten i SSM Roadsport A, det var en dansk som körde den och han kom 5:a (efter 4 Porschar )

Vet inte vad dom för regler i Danmark ang sådana här kuliga bilar!?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Pär Hylander skrev:
Divinycell


Så hette det

Magnus, som jobbar på Superbilsfabriken när han inte rattar 318, har gett mig bannor för att jag kallar det Honeycomb


Ja, det har han väl rätt i, Honeycomb är lite annorlunda, generellt sätt kan man säga att det är (mycket) starkare i vissa riktningar än Divinycell, men svagare i andra. Divinycell är mer jämnstarkt i alla riktningar. Jag tjänar mitt levebröd på att försöka förbättra produktionsprocessen för Divinycell på olika vis.

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Westfield XTR2
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (5598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande