Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI -87
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
22 besök senaste veckan (133300 totalt)
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Då var det dags att skapa min första projekttråd någonsin.

Det hela började egentligen förra årtusendet. 1999 så fyllde man körkort och det var dags att införskaffa sig en första bil. Morsan tyckte att Peugeot 205 var en häftig bil.
God son som man är, så lyssnade man på mamma och en svart 205 GTI -88 köptes i Kjula utanför Eskilstuna.
Den fick hänga med några år tills man ville ha något häftigare. Peggen såldes och en Nissan 300 ZX inhandlades. Men den där jäkla peggan hade satt sig i hjärtat så efter några år så stod det en ny 205:a på gården. Denna gång en lätt smälld -91:a. Ytterligare något år passerade och peggen fick tjänstgöra som pendlarbil. Midsommar dagen 2005 så fick jag för mig att byta bort den mot en 316 Compact. Ännu en gång var man utan pegg. Ännu ett par år gick och i vintras så dök det upp en smälld 306 S16 till salu. Den stod snart hemma på gården. Sen nu för ett par veckor sedan så fick jag för mig att även denna skulle bytas bort. Nu hann det bara gå en vecka innan nästa pegga stod i garaget.

Denna gång är det en Peugeot 205 GTI -87. Och det är denna bil som tråden ska handla om.
Tanken är att denna pegg (Har inte döpt henne än. Namnförslag mottas gärna) är att det ska bli en
bus/ban/kon bil.

Steg 1 är att följande:
Riva ur all inredning och stoppa in en bur. 1,6l motorn ska även den ur och en Mi16 motor ska i.
Sen så är planerna att 309:an ska få bidra med lite hjulupphängning för att få bredare spårvidd.
Till en början så kommer det nog bli ganska mycket original bara för att få den att rulla.
Sen så kommer väl bitarna att bli värre med åren. Om man nu inte hinner sälja henne......

Kommer att snickra på bilen när jag känner för det samt att ekonomin är rätt. Så det kommer bli ett snigel projekt.

Så här såg hon iallafall ut när jag hämtade hem henne på självaste nationaldagen.





_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Helg nummer 1.
Nu i helgen så har nästan all inredning slitis ur. Bara instrument panelen som sitter kvar.

Glad att Peugeot inte använder sig utav asfaltsmattor. Är mycket enklare att få det snyggt och fint i kupén utan dom.


Nästa steg blir att rensa ut det sista i bilen och sen leta reda på en lämplig bur.



Imorgon blir det inge skruva för då är det rally i Taxinge.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
lillebror
Borås, Hedvigsborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Hej!
Ska bli kul att följa projektet!

Det verkar vara roliga de där små bilarna.

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Jo dom är roliga. Detta är min tredje 205:a så något speciellt är det med dom.

Något liknande denna är det tänkt att det ska bli.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Hittade en färsk bild på din förebild (som jag tycker är sååå rätt) på www.racefoto.se :



...den är osannolikt prydlig den där bilen! Sitter rätt bra bitar i den också om jag minns rätt. thumbs up

Se till att inte begränsa dig, t ex genom att bygga en reglementsvidrig bur, så har du ju alla möjligheter att tävla med den också om andan faller på i framtiden.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Hittade en färsk bild på din förebild (som jag tycker är sååå rätt) på www.racefoto.se :



...den är osannolikt prydlig den där bilen! Sitter rätt bra bitar i den också om jag minns rätt. thumbs up

Se till att inte begränsa dig, t ex genom att bygga en reglementsvidrig bur, så har du ju alla möjligheter att tävla med den också om andan faller på i framtiden.


Får se hurdan bur det blir. Hade tänkte slänga in så många pinnar som möjligt men sen läste jag att det kan vara problem med besiktningen om det är för många pinnar.
Att det går bra med en folkrace bur men sen så kan det bli problem. Får ta och sätta sig in i alla regler och lagar.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Pär Hansson skrev:
Hittade en färsk bild på din förebild (som jag tycker är sååå rätt) på www.racefoto.se :



...den är osannolikt prydlig den där bilen! Sitter rätt bra bitar i den också om jag minns rätt. thumbs up

Se till att inte begränsa dig, t ex genom att bygga en reglementsvidrig bur, så har du ju alla möjligheter att tävla med den också om andan faller på i framtiden.



Söker du inspiration från den vita Gatebil-pugen så har jag en länk till hans gatebils-forum tråd.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=972&postdays=0&pos . . . .

Good Luck!

_________________
Olle Erixon
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
kartingman_junior skrev:

Söker du inspiration från den vita Gatebil-pugen så har jag en länk till hans gatebils-forum tråd.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=972&postdays=0&pos . . . .

Good Luck!


Tack tack. Mycket bilder att dregla till.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Ikväll så vart det äntligen ett par timmar i garaget.
Det sista av inredningen åkte ut, så nu är det bara lite kablar och innertaket som finns kvar.
Började även riva lite lätt i motorutrymmet.
I bakant av höger hjulhus fram så har naturen börjat lätta bilen. Får väl se om man dyker på mera rost nu när man börjar kräva ner sig i motorutrymmet.

Bilder? Ja.... Kameran ligger fint i sin väska hemma, 5 mil från garaget......
Men det blir eventuellt en tur till garaget imorgon också så då ska jag försöka komma ihåg den.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Öhman
Flen
Här sen Aug 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skynda på lite nu, så att du kan fixa min pegga också!!

Skämt å sidå, jag blir fan lite sugen på att bygga på min också!!
Men men, det blir när jag är färdig med huset,båten,enduron.....

Ja det kanske blir lagom tills du är klar med din

_________________
Petter Öhman
Citera
Holmgren
Gnosjö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 104



Lycka till med ditt projekt. Ser uta att kunna bli bra om du bygger som den vita. För den var mycket snygg.

_________________
Johan Holmgren

Vardagsbil: Nya Volvo V70 2,4d
Busbil: Golf GTI -84 Mk1
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Har faktiskt hunnit med en del, men missat att uppdatera tråden.

Moroten och instrument panelen har iallafall åkt ur, så nu är det "bara" en massa små pyssel kvar innan karossen är ren och man kan börja leta efter bur.



Petter: Bara att du ställer ner peggan i garaget. Finns nog lite delar på den som jag kan ha användning av.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Ser bra ut. Synd att den alltid kommer vara långsammare än min Fiat

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Putt skrev:
Ser bra ut. Synd att den alltid kommer vara långsammare än min Fiat


Vi får väl se....

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Har missat att uppdatera den här tråden på ett tag. Har inte hänt så mycket förutom att jag för ca 1 månad sedan köpte mig en donatorbil.
En silver fisk som redan är Mi16 konverterad.


Bromsar från 306 S16 satt på, så dom kommer att användas. Kommer nog även använda mig av bakaxeln om jag inte snubblar över en 309 axel innan det blir dags.


Motorn går fint, enda problemet är att det läcker lite vatten vid termostaten samt att avgasvärdena var för höga så den gick inte igenom besiktningen.


Nu ska det bara planeras in några dagar i garaget så att man får rödingen tom.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
Nu vänder det....
I helgen som var så plockades det sista bort så nu är bilen ren.




Enda rosten som hittades. Bilen har varit krockad höger fram och så har det fuskats med rostskyddet.
Annars så är karossen jäkligt fräsch.


Bilen har även spruckit i skarven mellan torped och golv. Så där blir det till att helsvetsa.
om det är någon som har bra tips på flera punkter man bör förstärka så får ni gärna dela med er av er kunskap.


Nästa steg blir att tvätta rent hela karossen och så fixa rosten samt lite förstärkningar.
Så burbygget närmar sig.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
2007-12-01:

Dagens verktyg framlagda.


Gick lättare än jag hade befarat. Börjar med att värma all gegga och sen skrapa bort så gott det går.


Sen attackeras bilen med "negerkrull"


Idag så koncentrerade jag mig på att få bort geggan från de ställen där karossen ska svetsas. Slet också bort plåtbitarna som stolarna sitter i original.


Ska det lättas så ska det göras ordentligt.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
2007-12-15
Idag så var det dags för ytterliggare en dag i garaget.
Avgasröret på 106:an gick rakt av igår så den krävde lite kärlek till en början.

Sen var det dags att koncentrera sig på den roliga bilen.
Lite av dagens prylar.


Fick idag testa mitt nya ogräsmedel för första gången.
och visst funkar det hyfsat. Spraya på och låt det sitta en stund.
Sen är det bara att ta och skrapa av färgen. Då det var minus grader ute så testade jag bara på en liten bit och gick sen över till att börja skrapa underredsmassa. Är en riktigt skum lukt på medlet. Inte lika "vasst" som thinner och liknande medel. Utan det luktar mera "onyttigt"


Bägge främre hjulhusen är i princip färdig skrapade, finns lite kvar att skrapa innan jag går på och slipar bort resten.



Skrapade även bort lite i bagaget så nu är det rent överallt där karossen ska förstärkas.


Det var väl allt för denna helg.
over and out.....

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur mycket bök är det att Mi16-konvertera? och går en sån att besiktiga?
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
poh99 skrev:
Hur mycket bök är det att Mi16-konvertera? och går en sån att besiktiga?


Har inte gjort det själv men dom som har gjort det säger att det inte är så krångligt. Är väl det elektriska som kan vara lite klurig annars så är det väldigt lika 8v motorn.

Finns många som har fått det genom besiktningen men det är ju inte lagligt.
Jag funderar på att ta min genom SFRo när det blir dags.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832


Trådstartare
2008-01-13
I lördags så vart det en heldag i garaget, men inte hände det något med bilen.

Började med att ta ner min nya verktygsvagn som jag fick i julklapp. Tack mamma och pappa.


Vi har varit tvugna att byta garage då det kommer bli café eller något liknande i det gamla.


Finns ju en del att plocka med.....


Här står hon och väntar på att bli omhändertagen.


Vi hade en gammal micro i det gamla garaget som vi skulle slänga.
Vet inte om vi har tittat för mycket på Brainiac men vi var ju tvugna att testa vad som händer om man stoppar in en sprayburk.


Dagen avslutades med lite fälgprovning på peggan.

Breddade plåtfälgar?


Eller 19" Magnesium?

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI -87
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
22 besök senaste veckan (133300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande