Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Är det en Myt att bromsskivor slår sig? | << 1, 2 5 besök senaste veckan (20483 totalt) |
om det är padsen som orsakat detta som det oftast verkar vara och du inte får bort det testa då med andra semi metalic bellägg(enligt stopteck tror jag). Kan visst då bli bättre. Själv fick jag inget bättre resultat av detta. I övrigt gick det inte bort alls som det gjort tidigare. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Njaee... det är bara vissa typer av belägg som kan orsaka detta om jag fattat det hela rätt. Belägg som fungerar genom att föra över en "hinna" på skivan som det jobbar mot. Typ. Är inte expert på det här... Så det är väl antagligen inte ett så vanligt fenomen. Men man har inga vibrationer i pedalen (bara i resten av bilen ) när man bromsar när det är såhär eftersom skivan fortfarande är jämn och fin o rak. Belägget tar olika på skivans yta pga ojämnt med beläggning av "filmen" på skivan. Någon får rätta mig om jag är ute o cyklar med något av ovanstående... _________________ Magnus Thomé |
||||||||
I think you are right. I have also had the same problem with big vibrations. It came when the pads were new (Pagid blue then yellow) and after 1 or 2 track days then disappeared after extended hard use and a better brake in procedure for the pads. I never had problem with standard OEM pads (except that they went away very fast) Most of the warp rotor myth is surface material on the disc coming from pads when the brakes are applied very warm to a full stop and the pads have not been broken in properly. Don't give up to quickly when you have this kind of vibration, just follow proper brake in procedure before each trackday and use them hard, hopefully it has not gone so far that you need to change discs. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Händer det både på nya skivor och slitna? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
om nu skivor slår sig, så kan jag tro att det i det fall det händer är det säkerligen på en skiva som är väl använd och är nersliten i matrialet och därför inte klarar av lika hög värmeutveckling. Eller kanske på en ny som av någon anledning är en dålig produkt. Jag menar det finns ju bra samt mindre bra produkter som kommer från tillvekningsledet vad gäller allt även bromsskivor kanske. Tror jag kan ha råkat ut för något åt detta hållet. Intressant är att mina bakskivor som är orginal och numera är under så att säga tillåtet minimum mått och alltså inte bör sitta på bilen per idag(men det hör ju inte hit). Måttet står stansat på navet i skivan. Hur som helst dessa skivor blev knappt varma då det fanns mer matrial i dem samt att det bromsar ju inte så mycket bak jämfört med fram. Men nu är de rena eldstaden men ej slagna än. De lär i vart fall få sitta över vintern då det går sakta och brett För övrigt så om man nu kan slå en skiva så har jag hört att det är mycket svårare att lyckas på en hållborrad skiva? Sedan vet jag av egen erfarenhet att en del skivor jag haft på RS6 inte ens varit i närheten av att vara slagen. Även fast de stod still alltså utan kylning och tokglöde helt totalt orange (skön syn) då mitt däck small på ringen. Inte slagen trots att den brann. Även på Gotland senast glöde skivorna och inte heller då några problem. Slutligen som Jarlmark skrev, det forskas en hel del på detta område(termisk pulsation). Vill tilläga att jag inte tillhör forskar teamet! _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Har för mig att jag läste någonstans att om hjulbultarna är ojämt dragna så kan det vid hårda bromsningar och bankörning ge skeva skivor. Rekomendationen var att man skulle vara noga med att dra hjulbultarna med rätt moment.
/Johan B _________________ Johan B |
||||||||
dom skivorna som jag snackar om var i stort sett nya, jag har dock inte mätt dom för att se om dom är skeva eller om det är enligt länken ovan.... Hur mäter man om dom är skeva på lättast sätt? De ligger på hyllan hemma... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Helt nya skivor brukar det inte hända om det inte är smuts kvar på navet... Däremot från en 200 mil och uppåt. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Tack för infot! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Hej Björn,
Välkommen hit. Har du kollat om din (ban)bil har friska bär-/länkarmar/spindelleder eller vad det nu heter på Audi? För om de är slitna rör de sig under inbromsning vilket kan ge knappt kännbar ojämn bromsverkan vilket i sin tur förstör skivorna. Enklaste sättet att kolla armarnas kondition är att ta ett fälgkors och försöka dra åt en åtdragen hjulbult. Om hjulet rör sig obetydligt är allt ok. Vill däremot hjulet röra sig mycket och dessutom svänga lite när du tar i är armarna/lederna slitna. Ett annat sätt att kolla är att köa i ca. 40km/h och vrida lite på ratten och då lägga på lite broms. Om det då rycker till i ratten när klossarna tar tag i skivan är armarna slitna. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Med all säkerhet är dina bromsok i för dåligt skick. De behöver plockas isär, göras rent och monteras ihop med ny packning och dammtätning. I ett friskt bromsok drar packningen tillbaka kolven någon tiondel när du släpper på bromstrycket. Detta förhindrar att beläggen ligger emot skivorna med tryck och bromsar konstant. I ett slitet bromsok så dras inte kolven tillbaka, och belägget trycks lite mot skivan. Värmen som bildas gör att skiva och belägg växer, och det trycker hårdare. Alternativt feljusterad bromsarm från pedalen till huvudcylindern så att kolvarna i huvudcylindern inte går tillbaka till viloläge men det brukar innebära bromsbortfall efter ett litet tag. Skulle starkt rekommendera att inte spruta olja eller någonting annat på belägg och skivor, den dagen det är stopp framför behöver du bilens bromsfunktion. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Var det fråga om nya brembo-ok eller var det ett par begagnade som du bytte till?
Anledningen till att jag frågar är att åtminstone vissa av brembo-oken har en förmåga att inte tåla salt/tidens tand osv och oxiderar på insidan "kasetten" som håller beläggen. När detta händer så blir det trångt för beläggen och de ligger då an mot skivan. Jag har själv haft exakt samma ljud som beskrivs på min bil. Ett "chirp" per rotation. I fart lät det som en hel svärm med syrsor/gräshoppor. om oken är sprillans så kan du utesluta detta.
I bromsar vill du ha så mycket friktion du bara kan få.. det är så sådana fungerar Använd aldrig oljebaserade smörjmedel runt bromsar. För att vara säker på att du har full broms så bör du byta beläggen efter detta. De är bara är att kassera. Du kanske bör göra ren skivorna med något innan du sätter dit de nya beläggen också så du inte får in oljan i de beläggen också. För att återgå till ämnet så har jag också haft en Ford som fick pulserande bromspedal. Dock var det en Scorpio... kanske var samma grejjer? _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||||
Saab hade rätt stora problem med att skivorna slog sig på vissa modeller (9-5 har jag för mig) för de hade inte tillräckligt lång tid att ligga till sig efter gjutningen för att få bort spänningar. Så när de användes så slog de sig. Har jag hört. Ryktesvägen.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Är det en Myt att bromsskivor slår sig? | << 1, 2 5 besök senaste veckan (20483 totalt) |