Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Är det en Myt att bromsskivor slår sig?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (20483 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Tord skrev:
så lösningen för mina skivor som jag trodde hade slagit sig är alltså ordentlig bruk av bromsarna? Det känns ju både billigare och intressantare...

Ska köpa nya belägg fram till våren och kan ju passa på att montera skivorna då igen före nästa års banpremiär.

om det är padsen som orsakat detta som det oftast verkar vara och du inte får bort det testa då med andra semi metalic bellägg(enligt stopteck tror jag). Kan visst då bli bättre. Själv fick jag inget bättre resultat av detta.

I övrigt gick det inte bort alls som det gjort tidigare.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
så lösningen för mina skivor som jag trodde hade slagit sig är alltså ordentlig bruk av bromsarna? Det känns ju både billigare och intressantare...

Ska köpa nya belägg fram till våren och kan ju passa på att montera skivorna då igen före nästa års banpremiär.


Njaee... det är bara vissa typer av belägg som kan orsaka detta om jag fattat det hela rätt. Belägg som fungerar genom att föra över en "hinna" på skivan som det jobbar mot. Typ. Är inte expert på det här... Så det är väl antagligen inte ett så vanligt fenomen. Men man har inga vibrationer i pedalen (bara i resten av bilen ) när man bromsar när det är såhär eftersom skivan fortfarande är jämn och fin o rak. Belägget tar olika på skivans yta pga ojämnt med beläggning av "filmen" på skivan.


Någon får rätta mig om jag är ute o cyklar med något av ovanstående...

_________________
Magnus Thomé
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:
så lösningen för mina skivor som jag trodde hade slagit sig är alltså ordentlig bruk av bromsarna? Det känns ju både billigare och intressantare...

Ska köpa nya belägg fram till våren och kan ju passa på att montera skivorna då igen före nästa års banpremiär.


Njaee... det är bara vissa typer av belägg som kan orsaka detta om jag fattat det hela rätt. Belägg som fungerar genom att föra över en "hinna" på skivan som det jobbar mot. Typ. Är inte expert på det här... Så det är väl antagligen inte ett så vanligt fenomen. Men man har inga vibrationer i pedalen (bara i resten av bilen ) när man bromsar när det är såhär eftersom skivan fortfarande är jämn och fin o rak. Belägget tar olika på skivans yta pga ojämnt med beläggning av "filmen" på skivan.


Någon får rätta mig om jag är ute o cyklar med något av ovanstående...


I think you are right.

I have also had the same problem with big vibrations. It came when the pads were new (Pagid blue then yellow) and after 1 or 2 track days then disappeared after extended hard use and a better brake in procedure for the pads. I never had problem with standard OEM pads (except that they went away very fast)

Most of the warp rotor myth is surface material on the disc coming from pads when the brakes are applied very warm to a full stop and the pads have not been broken in properly. Don't give up to quickly when you have this kind of vibration, just follow proper brake in procedure before each trackday and use them hard, hopefully it has not gone so far that you need to change discs.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



RS6 skrev:
Vad tror/ vet ni om detta!


Det händer att skivor slår sig och blir skeva. Inte helt ovanligt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Rolle Scirocco skrev:
RS6 skrev:
Vad tror/ vet ni om detta!


Det händer att skivor slår sig och blir skeva. Inte helt ovanligt.


Händer det både på nya skivor och slitna?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Sörpan skrev:
Rolle Scirocco skrev:
RS6 skrev:
Vad tror/ vet ni om detta!


Det händer att skivor slår sig och blir skeva. Inte helt ovanligt.


Händer det både på nya skivor och slitna?


om nu skivor slår sig, så kan jag tro att det i det fall det händer är det säkerligen på en skiva som är väl använd och är nersliten i matrialet och därför inte klarar av lika hög värmeutveckling. Eller kanske på en ny som av någon anledning är en dålig produkt. Jag menar det finns ju bra samt mindre bra produkter som kommer från tillvekningsledet vad gäller allt även bromsskivor kanske. Tror jag kan ha råkat ut för något åt detta hållet.

Intressant är att mina bakskivor som är orginal och numera är under så att säga tillåtet minimum mått och alltså inte bör sitta på bilen per idag(men det hör ju inte hit). Måttet står stansat på navet i skivan.

Hur som helst dessa skivor blev knappt varma då det fanns mer matrial i dem samt att det bromsar ju inte så mycket bak jämfört med fram. Men nu är de rena eldstaden men ej slagna än. De lär i vart fall få sitta över vintern då det går sakta och brett

För övrigt så om man nu kan slå en skiva så har jag hört att det är mycket svårare att lyckas på en hållborrad skiva? Sedan vet jag av egen erfarenhet att en del skivor jag haft på RS6 inte ens varit i närheten av att vara slagen. Även fast de stod still alltså utan kylning och tokglöde helt totalt orange (skön syn) då mitt däck small på ringen. Inte slagen trots att den brann. Även på Gotland senast glöde skivorna och inte heller då några problem.

Slutligen som Jarlmark skrev, det forskas en hel del på detta område(termisk pulsation). Vill tilläga att jag inte tillhör forskar teamet!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Har för mig att jag läste någonstans att om hjulbultarna är ojämt dragna så kan det vid hårda bromsningar och bankörning ge skeva skivor. Rekomendationen var att man skulle vara noga med att dra hjulbultarna med rätt moment.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Sörpan skrev:
Rolle Scirocco skrev:
RS6 skrev:
Vad tror/ vet ni om detta!


Det händer att skivor slår sig och blir skeva. Inte helt ovanligt.


Händer det både på nya skivor och slitna?


dom skivorna som jag snackar om var i stort sett nya, jag har dock inte mätt dom för att se om dom är skeva eller om det är enligt länken ovan.... Hur mäter man om dom är skeva på lättast sätt? De ligger på hyllan hemma...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Sörpan skrev:
Rolle Scirocco skrev:
RS6 skrev:
Vad tror/ vet ni om detta!


Det händer att skivor slår sig och blir skeva. Inte helt ovanligt.


Händer det både på nya skivor och slitna?


Helt nya skivor brukar det inte hända om det inte är smuts kvar på navet...

Däremot från en 200 mil och uppåt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Rolle Scirocco skrev:
Sörpan skrev:
Rolle Scirocco skrev:
RS6 skrev:
Vad tror/ vet ni om detta!


Det händer att skivor slår sig och blir skeva. Inte helt ovanligt.


Händer det både på nya skivor och slitna?


Helt nya skivor brukar det inte hända om det inte är smuts kvar på navet...

Däremot från en 200 mil och uppåt.


Tack för infot! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Beppe
Nynäshamn
Här sen Jun 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!
Tack för svar - har fortfarande ett par nya skivor som jag inte monterat än pga "runda bultar".
Mvh/B

_________________
Björn Engren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Hej Björn,

Välkommen hit.
Har du kollat om din (ban)bil har friska bär-/länkarmar/spindelleder eller vad det nu heter på Audi? För om de är slitna rör de sig under inbromsning vilket kan ge knappt kännbar ojämn bromsverkan vilket i sin tur förstör skivorna.
Enklaste sättet att kolla armarnas kondition är att ta ett fälgkors och försöka dra åt en åtdragen hjulbult. Om hjulet rör sig obetydligt är allt ok. Vill däremot hjulet röra sig mycket och dessutom svänga lite när du tar i är armarna/lederna slitna. Ett annat sätt att kolla är att köa i ca. 40km/h och vrida lite på ratten och då lägga på lite broms. Om det då rycker till i ratten när klossarna tar tag i skivan är armarna slitna.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Beppe skrev:


HEJ!

Jag har en gammal bil, en Audi 100 Avant. Den är superfin.
Dock äter den bromsskivor.

Min hypotes är att det inte alls är så att skivorna slits ojämnt eller blir skeva/sneda när man bromsar - utan när man INTE bromsar!
Från det att jag köpte bilen så har det "gnisslat" eller "tjippat" om frambromsarna, alltså ett gnissel varje gång hjulet snurrar ett varv.

Jag provade även att ha på WD40/5-56 på skivorna så att inte friktionen skulle vara så hög och gnisslet inte skulle vara så påtagligt. Efter ytterligare 50 mil kunde jag ju inte hålla på med det längre.

Nu har bilen gått ungefär 300 mil från skivbytet och nu vibrerar det obehagligt i alla hastiheter ned till ungefär 50 km/h när man bromsar.

En annan hypotes är att bromsystemet är trasig på något sätt och inte låter oken släppa som de ska.

Så fort man bromsade till så knep oken åt, för att inte släppa och inte ge synligt mellanrum.
Hjulen gick inte att snurra med lätthet.

Är det någon som har en bra idé på hur jag kan göra för att slippa detta gnissel som jag tror gör att skivorna blir sneda?

Vad i bromssystemet kan vara slitet? Någon cylinder?
Bromsslangarna är bytta också.

Jag har funderat på det mesta, t.ex. att svetsa fast en fjäder som pressar isär oken från skivan så att det inte blir någon friktion.



Med all säkerhet är dina bromsok i för dåligt skick. De behöver plockas isär, göras rent och monteras ihop med ny packning och dammtätning.

I ett friskt bromsok drar packningen tillbaka kolven någon tiondel när du släpper på bromstrycket. Detta förhindrar att beläggen ligger emot skivorna med tryck och bromsar konstant.

I ett slitet bromsok så dras inte kolven tillbaka, och belägget trycks lite mot skivan. Värmen som bildas gör att skiva och belägg växer, och det trycker hårdare.

Alternativt feljusterad bromsarm från pedalen till huvudcylindern så att kolvarna i huvudcylindern inte går tillbaka till viloläge men det brukar innebära bromsbortfall efter ett litet tag.

Skulle starkt rekommendera att inte spruta olja eller någonting annat på belägg och skivor, den dagen det är stopp framför behöver du bilens bromsfunktion.

_________________
Roland Johansson
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Var det fråga om nya brembo-ok eller var det ett par begagnade som du bytte till?

Anledningen till att jag frågar är att åtminstone vissa av brembo-oken har en förmåga att inte tåla salt/tidens tand osv och oxiderar på insidan "kasetten" som håller beläggen. När detta händer så blir det trångt för beläggen och de ligger då an mot skivan. Jag har själv haft exakt samma ljud som beskrivs på min bil. Ett "chirp" per rotation. I fart lät det som en hel svärm med syrsor/gräshoppor.

om oken är sprillans så kan du utesluta detta.

Citat:
Jag provade även att ha på WD40/5-56 på skivorna så att inte friktionen skulle vara så hög och gnisslet inte skulle vara så påtagligt. Efter ytterligare 50 mil kunde jag ju inte hålla på med det längre.


I bromsar vill du ha så mycket friktion du bara kan få.. det är så sådana fungerar Använd aldrig oljebaserade smörjmedel runt bromsar.

För att vara säker på att du har full broms så bör du byta beläggen efter detta. De är bara är att kassera. Du kanske bör göra ren skivorna med något innan du sätter dit de nya beläggen också så du inte får in oljan i de beläggen också.


För att återgå till ämnet så har jag också haft en Ford som fick pulserande bromspedal. Dock var det en Scorpio... kanske var samma grejjer?

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Saab hade rätt stora problem med att skivorna slog sig på vissa modeller (9-5 har jag för mig) för de hade inte tillräckligt lång tid att ligga till sig efter gjutningen för att få bort spänningar. Så när de användes så slog de sig. Har jag hört. Ryktesvägen.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Är det en Myt att bromsskivor slår sig?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (20483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande