Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2   >>
7210 besök totalt
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
En till bil från Team CSN

orginal förutom:
Simons avgassytem från mellandämparen.
BBS 15" med Pirelli P7000 195/50

Planerade saker att göra på bilen:
Öppet luftflter ligger i garaget och ska sättas på snart.

Längre fram kan det bli uppgradering av chassie och brommsar.








Bild på mig själv:
Jag sitter i solstolen brevid Magnus.


_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Som gammal is-ägare reagerar jag på inredningen. Ratten och klädseln på stolar och dörrar är annorlunda än på min gamla. Är det bytt?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Dörrsidorna är från en bil med skinnklädsel, de måste vara bytta.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



...och stolarna kan vara tagna från en 325:a?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Stolarna är tagna från en bil utan is-inredningen så det kan vara vilken E30 som helst som varit utrustad med sportstolarna. Is-inredningen är mörkgrå/grå-rutig.
Det är inte en originalratt till is som sitter i heller för det var standard med M-ratten (samma som i M3).
Tänkte bara räta ut lite och leka lite messerschmidt.
Bilen var dock riktigt läcker! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Claes Haglund skrev:
Stolarna är tagna från en bil utan is-inredningen så det kan vara vilken E30 som helst som varit utrustad med sportstolarna. Is-inredningen är mörkgrå/grå-rutig.
Det är inte en originalratt till is som sitter i heller för det var standard med M-ratten (samma som i M3).
Tänkte bara räta ut lite och leka lite messerschmidt.
Bilen var dock riktigt läcker! thumbs up


I det stora hela var den ett av väldigt få exemplar av E30 318is som såldes UTAN M-paketet i Sverige...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Min saknar oxå sportstolar och IS-läpp.
Men har M-ratt och knopp. (Spoilernyttsvarning.)
Samt att jag inbillar mig att den även har M-chassit.

Vet inte hur vanligt/ovanligt detta är.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Andrew Petrykowski skrev:
Claes Haglund skrev:
Stolarna är tagna från en bil utan is-inredningen så det kan vara vilken E30 som helst som varit utrustad med sportstolarna. Is-inredningen är mörkgrå/grå-rutig.
Det är inte en originalratt till is som sitter i heller för det var standard med M-ratten (samma som i M3).
Tänkte bara räta ut lite och leka lite messerschmidt.
Bilen var dock riktigt läcker! thumbs up


I det stora hela var den ett av väldigt få exemplar av E30 318is som såldes UTAN M-paketet i Sverige...


Men ratten är ju inte original för M-ratten satt standard i alla is. Om du menar stolarna som M-paket så har jag två trista standard-(ej sport-)stolar stående i förrådet. Men det är nog, som du säger, att de flesta hade sportstolarna.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Min gamla is hade inte heller sportstolar, men tyget var detsamma som i M3:orna. Sen hade den M-ratt och växelspaksknopp samt svart innertak och dörrsidorna var delvis klädda med samma tyg som stolar och baksäte. Utvändigt var det Shadowline, liten spoiler på bakluckan samt "läppen" i fronten. M-Technic chassi satt det också på samt bromsar från 325:an. Allt detta var standard så saknas det i någon is så är det bytt?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Sörpan skrev:
Min gamla is hade inte heller sportstolar, men tyget var detsamma som i M3:orna. Sen hade den M-ratt och växelspaksknopp samt svart innertak och dörrsidorna var delvis klädda med samma tyg som stolar och baksäte. Utvändigt var det Shadowline, liten spoiler på bakluckan samt "läppen" i fronten. M-Technic chassi satt det också på samt bromsar från 325:an. Allt detta var standard så saknas det i någon is så är det bytt?


Perfekt beskrivning av min bil.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Claes Haglund skrev:
Sörpan skrev:
Min gamla is hade inte heller sportstolar, men tyget var detsamma som i M3:orna. Sen hade den M-ratt och växelspaksknopp samt svart innertak och dörrsidorna var delvis klädda med samma tyg som stolar och baksäte. Utvändigt var det Shadowline, liten spoiler på bakluckan samt "läppen" i fronten. M-Technic chassi satt det också på samt bromsar från 325:an. Allt detta var standard så saknas det i någon is så är det bytt?


Perfekt beskrivning av min bil.


Jepp, min var också röd.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
ojsan, här var det många som hade skrivit utan jag hade sett det

Jag vet att vänstra dörren är bytt så det är mycket möjligt att det är bytt inredning.
Det sitter också skinn där bak på sidorna.
Det är ju inte helt omöjligt att växelspak och ratt är bytta pga. slitage en gång i tiden.
Kan haglund köra Claes köra sönder sin läpp kan väl någon annan

Men det är väl fortfarande Bilstein-dämpare på osv?

Edit: Det borde jag ju igentligen känna om det inte är rätt dämpare på Så det är det ju

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Sörpan skrev:
Min gamla is hade inte heller sportstolar, men tyget var detsamma som i M3:orna. Sen hade den M-ratt och växelspaksknopp samt svart innertak och dörrsidorna var delvis klädda med samma tyg som stolar och baksäte. Utvändigt var det Shadowline, liten spoiler på bakluckan samt "läppen" i fronten. M-Technic chassi satt det också på samt bromsar från 325:an. Allt detta var standard så saknas det i någon is så är det bytt?

Kan ju vara så att någon ägare innan inte orkade glida runt i dom vanliga stolarna så han satte i sportstolar istället, och för att det inte skulle vara olika bytte han allt tyg.

Är vanliga E30 vita i taket? Eller finns det inte IS utan svart tak. Svart tak har jag iallfall.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Ando skrev:

Men det är väl fortfarande Bilstein-dämpare på osv?


Inte Bilstein, BOGE är det

Min har vitt innertak, var inte det standard på de vita bilarna?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Arghh, ni river hela min värld.
Här tror man att man har en helt orginal med Bilstein-dämpare...
Nu är det en massa andra tyg och skit som inte finns, och nu har jag tydligen inte Bilstein heller
(Undra var jag har fått för mig att jag skulle ha Bilstein-dämpare då?)

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det där med BOGE eller Bilstein stötdämpare i M-Technic chassit verkar vara ett evigt diskussionsämne.

Jag undrar om inte det varierat lite mellan modeller och årtal.

På min 325 -88 med original M-Technic chassi satt det Bilstein med BMW-loggan instansad. Av vad jag kunde bedömma utifrån skick och känd historik var de aldrig bytta innan jag köpte bilen.

Bak är det lätt att kolla, bara torka av och läsa vilket fabrikat som är instansat.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Snart postar jag väll en tråd om min bil, då får ni se hur en 318is E30 SKA se ut
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



GunnarÖ skrev:
Det där med BOGE eller Bilstein stötdämpare i M-Technic chassit verkar vara ett evigt diskussionsämne.

Jag undrar om inte det varierat lite mellan modeller och årtal.

På min 325 -88 med original M-Technic chassi satt det Bilstein med BMW-loggan instansad. Av vad jag kunde bedömma utifrån skick och känd historik var de aldrig bytta innan jag köpte bilen.

Bak är det lätt att kolla, bara torka av och läsa vilket fabrikat som är instansat.

/Gunnar


Stämmer nog att det varierar mellan modeller o årtal, jag har dock aldrig hört talas om ngn som har haft Bilstein original på en is, däremot flera (inklusive mig) har haft BOGE. Kan inte tänka mig att dom har varit bytna innan. Är väl ingen större skillnad mellan märkena kan jag tänka mig även om bilstein klingar lite högre i mina öron

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har tagit isär fjäderben från 325 med M-chassi och där satt det Sachs...
Vet inte om de var bytta dock.

Bak inbillar sig ju många att de har Bilstein bara för att de är gula.
(Finns det ngt jag retar mig på mer i en säljannons än när det står "...gula Bilstein..."... Ja det gör det väl, men hua... )
Att man har Gula Koni är dock ok att skriva, de finns ju i olika färger.

En kompis plockade just isär en 325 med M-chassi och där satt det gula dämpare med Bilstein/BMW-stämpling. Dock saknas den blåa texten på dessa och sättningen är betydligt mjukare än vad Sprint är.

Personligen spelar fabrikatet mindre roll, bara jag får kvalite och rätt SÄTTNING.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Ando skrev:
Är vanliga E30 vita i taket? Eller finns det inte IS utan svart tak. Svart tak har jag iallfall.


Min häck (E30 320Touring) har vitt tak iaf ... (Förutom de bruna fläckarna då?)

Men det ska vinylspray förhoppningsvis ändra på sen

edit : jag vet att det är omoget att bumpa skitgamla trådar, men jag såg faktiskt inte datumet

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230


Trådstartare
Det var jättelängesen jag skrev här inne, men det tar så mycket tid att följa med alla trådar

Men nu har jag ett litet problem med mina bromsar.
Beläggen fram är slut och skivorna är ganska slitna.
Så jag tänkte köpa orginal Bmw skiva (260x22) och sen några roligare belägg.

Men vilka belägg ska jag köpa?
Eftersom man inte har obegränsat med pengar, så skulle det vara bra om allt hamnar under 3000:- iallfall. (skivorna kostar 650:-/st på Bmw)

Ge mig lite förslag och en ungefärligt pris (och var man kan köpa beläggen)


Ps. Jag kommer inte köra med R-däck, än iallfall. Ds.

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
1, 2   >>
7210 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande