Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Tänkvärda ord av Larry Herman/Chris Cervelli.
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (4590 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Race setup=

A) Grepp/speed
+
B) Körbarhet


I rest my case,your witness..

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



För det första så har jag hellre en slö kniv än en vass om jag nu skulle ge mig på att hacka grönsaker som ett proffs, men i och med att jag INTE ens försöker ha samma tempo som ett proffs så har jag en vass kniv. Jag inser min begränsning och hackar sakta, allt för att inte skära mig i fingrarna.

Något som är väldigt kul och stimulerande är att börja med en bil som är i stort sett standard och utveckla den, att växa in i den och se och känna resultatet av modifieringarna man gör.
Det är dyrt, tar tid och man riskerar det fruktansvärda att inte vara snabbast dag 1 men det är oerhört lärorikt att se resultatet av sina modifieringar.
Av egen erfarenhet så vet jag att ett gatdäck släpper långsammare än ett slicks, man kasar och det skriker, men det släpper inte så tvärt som ett slicks. Det är som jag upplevt det lättare att köra på gatdäck än på slicks. Att det sen går fortare med slicksen än med gatdäcken innan man når slicksens släppgräns är ett faktum som ofta gör att man väljer slicks.
Man får börja från grunden, lära sig krypa innan man kan gå, precis som med allt annat.

En tråkig utveckling i banåka svängen är att det finns många som inte vill visa sig på banan för dom har inte sänkt bilen, satt på värsta dämparna, fjäderbensstag mm mm fortare åka saker så man hittar ursäkter för att slippa skämma ut sig. Varför kan man inte bara åka med grejerna som dom är och gradvis förbättra? Hur kan man känna sin bil om man fullmoddar allt innan dag 1?

Sen det där med effekt. Om man nu ser till kronor och ören, vilket är billigaste sättet att kapa tid? Genom att trimma motorn eller chassiet? Det är lättare att trolla fram 100 hästar än att trolla bort understyrning, så det trimmas så det dånar och understyr så det skriker.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Tänkvärda ord av Larry Herman/Chris Cervelli.
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (4590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande