Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassie / hjulvinklar
3252 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här är liksom inte bra... det belastade hjulet funkar perfekt och slits jämnt o fint. Men
gissa hur det minst belastade framhjulet ser ut efter ett tag... På Gelleråsens långa
kurva ut på rakan käkar jag _höger_ däck som attan >

Vad ska jag göra? Med styvare däck (inte Corsa!!!) kan jag ha mindre camber och då
minskar problemet. Så det är en väg o gå...


_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Med mindre camber fram kommer understyrningen som ett brev på posten så det är ju inte ngn bra lösning om du inte fixar mer grepp fram på ngt annat sätt.

Styvare krängningshämmare runt om skulle ge mindre krängning utan att ge mer över- eller under-styrning. Bredare däck fram skulle ge mindre understyrning så du kanb minska cambern men det kanske ger för mkt slitage på utsidan av däcken.

Annars kan du minska caster eller öka downforce fram.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär går att lösa MT!

Hör av dig så ska jag ge dig ett kostandsförslag på X antal konsulttimmar...

Men veckans gåta lyder: "Större vinkel X ger mer "cambergain by turn"."

Klura på den ett tag...

MVH
Andreas

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag vill ju gärna ha extra camber på yttern när jag svänger => en del caster

Men på innern vill jag.... ja det vete f*n vad jag vill... men jag vill inte att det ser ut som på bilden

ALLT går. Det är alltid en fråga om man har råd. Och om man är tillräckligt galen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är just detta som är det fina med att öka castervinkeln.

Man får mer negativ camber på ytterhjulet, när man svänger.
Funderar man sedan lite och tänker över samma sak på innerhjulet så ser man då att det oxå lutar mer...åt samma håll...mao POSSITIV camber!!!

(Hua, vill man ha det? Possitiv camber?! )

På detta sätt kommer du att få innerhjulet att "luta med" mer när du svänger.

om jag minns rätt ska det väl vara duktigt med caster på M3:orna från början. Men inom racingen finner man ganska radikala vinklar hos bilar som går fort. Dock inte sagt att detta är enda skälet.

Som sagt, du är välkommen att höra av dig om det är ngt jag kan stå till tjänst med!

Andreas

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
Men veckans gåta lyder: "Större vinkel X ger mer "cambergain by turn"."


Mer Caster ger mer negativ camber i svängen men det har nacldelar i form av viköverföring som ökar snabbare än camber gain, mao lagom är bäst.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så sant så sant! Det finns alltid ett "breake even" där det blir mer nackdelar än fördelar.

Förändringen av camber blir större på innerhjulet än ytterdito när man svänger. Mao skulle Magnus i det fallet få innerhjulet att luta "med" mer medans ytter lutar marginellt mer än idag. Denna lilla skilland gör ju dock att ett allternativ kan vara att åka med mindre statisk camber och på så sätt få mer gummi i backen vid broms osv. Fast ändå ha bättre gummikontakt med marken vid sväng. Det man vinner på gungorna förloras på karusellerna...eller tvärtom.

En sak är säker iaf: Det är ett ständigt testande tills man finner en lämplig kompromiss.

Det ökade "divet" du pratar om kan man "relativt enkelt" få bort genom att bygga in viss mekanisk antidive i geometrin i framvagnen. Låter kanske drastiskt, men OM man byter bussningar till ngn form av excentrisk, kan man likaväl vrida den lite annorlunda/allternativt låta tillverka en som ger den geometri man vill ha. (Nu har ju dock M3:orna excentriska bussningar om jag minns rätt. Men dessa går ju att modifiera/vrida/byta.)

Men som sagt, är det en gatbil har vi kanske redan passerat gränsen... Jag är så racinginsnöad...

Må väl
Andreas

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ackerman.

Ändrar du ackerman så får du mer eller mindre förändring av toe när du vrider på framhjulen.

Eller hur?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Skillanden mellan inner och ytterhulets styrvinkel/radie ändras.

Så du har fattat galoppen rätt skulle jag tro.

Andreas

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Chassie / hjulvinklar
3252 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande