Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1625 besök totalt |
Lupo vs Civic Ek4?
Vilken av dessa bilar fungerar bättre på bana? Kikar på Ek4 LSi dvs 1.5liters Vtec-e(114hk) o vanliga 1.4liters Lupo (75hk) Som Joker finns även gamla Ford Ka med Endura-E som fås för småpengar, då finns det direkt pengar över till kanske en respirator under huven och lite ordentliga dämpare. Lupon har juh fördelen av att vara en VW Gti klubben och allt vad det innebär, medan Hondan troligen är en evighetsmaskin... Är jag konstig som ö.ht. funderar på sånna småbilar som banbilar? Lupon är juh ett beprövat bankoncept, men de övriga? |
||
Köp en honda men inte med snikmotorn, du kan få en mycket bra honda för billiga pengar.
oavsett så har du en trevlig körmaskin ![]() Beroende på krav osv. ![]() |
||
Re:
Vill ha en bil som är billig i drift o försäkring och som inte känns som en 80tals container att åka i. En Eg6 ESI kanske skulle funka, men jag har kört sådan, visserligen kul att köra... men det var överhängande containerkänsla över bilen. Annars hade jag juh kunnat köpa en mk2 CRX, men rost och allt vad sånna där gammelgamla bilar medför är inget jag har ork/lust/kunskap över för ![]() |
||
Re: Lupo vs Civic Ek4?
Helt friskt att kolla efter lätta damer istället för sumobrottoskror... Även om jag gillar de äldre gti-bilarna skulle jag direkt välja hyndan över en lupo. Fortfarande låg vikt men mer effekt. Låg vikt och förhållandevis låg effekt är = ekonomi Sliter lite bromsar, stötdämpare etc håller i hundra år etc. _________________ Roland Johansson |
||
Men Andrew, nu har du ju postat flera såna här trådar med Lupon vs nåt annat, det är klart att du gillar Lupon.
![]() Jag gillar Lupon bäst men brukar bli omkörd av Civicarna. ![]() Jag är ju jäkligt dålig påläst när det gäller Honda, men jag vet att dom motorerna som brukar användas är på lite större volym än 1,5L, är inte det den modellen som har ekonomivarianten på vtec gjord för att gå billigare än bra? Normalt är det väl 1,6L vtec 160hk spisen som sitter i vissa äldre top of the line Civicar som gäller eller 1,8L från Integran som gäller för fortåkning? ![]() Chassimässigt funkar det nog kanon med vilken av bilarna som helst, vet inte riktigt vilken av bilarna som har nån direkt fördel där. Redan från början tycker jag att Lupon känns rätt pigg och rolig att köra (morsan har en Lupo 1,4 och lillasystern har en Seat Arosa 1,4 ![]() ![]() ![]() På den bilen sitter det KW coilovers (Koni ben i dessa), H&R krängare fram (21mm istället för 18mm), bromsar i orginalstorlek med andra belägg typ green stuff eller liknande, och sen har det ju lättats friskt, observera lättats inte sågats/hålborrats! Ur med innertak, stolar, dörrhögtalare dörrpaneler ljuddämpning, bort med brädan och plocka bort onödig skit bakom, åk till skroten och hämta dörrar huv baklucka och sånt från Lupo 3L. Dessa är betydligt lättare och i alu istället för stål, gör gott. Många bäckar små så har man helt plötsligt en bil som ligger väldigt nära 900kg (Lupon väger 1040kg tror jag från början), vikt är ju a och o när det gäller fortåkning utan trim. ![]() Här har du lite bilder på en 1,4 som det har gjorts lite bpu på här från kommunen, lättmekat och enkelt är det i.a.f. Och grejer är det ingen brist på heller, något som Hondafolket inte verkar lida brist på heller... Ska försöka tjöta lite honom så han kan börja köra lite bana han också istället för att åka på utställningar och vaxa bil. ![]() Är det en sån här Civic som du menar? http://www.blocket.se/vi/12476372.ht Här har du ju en käck Civic annars: http://www.blocket.se/vi/12196466.ht _________________ Peter Karlsson |
||
Jag är helt såld på Lupon... men varje gång det vankas ny bil så tar det någon konstig avfart och det slutar med att jag köper något annat istället... den här gången blev det en stor citroen
![]() ![]() ![]() Tack och lov så har jag sansat mig och tänker inte behålla citroenen speciellt länge... borde nog göra slag i saken och köpa en Lupo, kommer väll starta ytterligare en sån här tråd om något år annars ![]() har även ögonen på en 318ti just nu ![]() ![]() Hur är en Lupo open air egentligen? Är den tyngre/mindre vridstyv än den takförsedda varianten? AC var juh ganska ovanligt på Lupo, o eftersom jag är ute efter en bil som ska köras mer eller mindre varje dag vore det juh kul att inte behöva bada i svett under sommar... öh... månaden? |
||
Re: Lupo vs Civic Ek4?
Den du tänker på med 1,5 motorn heter EK3. EK4 är vti:n med 160 hästar. Vill du ha en bra banbil tycker jag inte du ska kolla Civicen med den motorn och då talar jag av egen erfarenhet efter sisädär två år med en sån. EK4 vti däremot finns det ett par i Hondaklubben som gjort potenta räsers av, så kolla in på forumet för mer info. Mvh, Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
Re:
Ska man ha AC så får man nog gå på årsmodeller efter 00 eller importerade bilar för i Sverige kunde man inte välja till det ens 99 när min gamla bil beställdes av honom jag köpte den av. Men nu verkar det ju finns AC i rätt så många på annonserna tycker jag ändå. Open Air har jag ingen aning om hur dom är, men känns ju inte som en lysande idé för banträffar och sånt. Misstänker att vissa arrangörer till och med kanske vill ha båge i bilen då eftersom du åker med 'tygtak'. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1625 besök totalt |