Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lära sig kolfiberhantering
5 besök senaste veckan (9908 totalt)
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Prylfreak som man är så är det självklart att jag har gått och ramlat ner i viktträsket.
Sugen på att lära mig kolfiberhantering - även om jag kanske inte kommer börja tillverka egna delar så är det alltid kul att ha kunskapen om hur man BORDE göra.
Har varit förbi både biblioteket och bokhandeln och försökt hitta böcker men de tittar på mig som om jag vore en idiot när jag frågar om kolfiber, carbon fiber & aerodynamisk lära för bilar.
Gissar att det finns ett par här som kan tipsa mig om böcker att läsa eller kurser som tar upp ämnet...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag antar du plöjt hela den här tråden (som ligger i "Best of..." forumet)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=717

(notera erbjudandet av Tomas Hall om en liten lärokväll... det är ju bara och sätta igång och fundera ut lämpliga mutor och offergåvor till Tomas )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



krabu skrev:
Prylfreak som man är så är det självklart att jag har gått och ramlat ner i viktträsket.
Sugen på att lära mig kolfiberhantering - även om jag kanske inte kommer börja tillverka egna delar så är det alltid kul att ha kunskapen om hur man BORDE göra.
Har varit förbi både biblioteket och bokhandeln och försökt hitta böcker men de tittar på mig som om jag vore en idiot när jag frågar om kolfiber, carbon fiber & aerodynamisk lära för bilar.
Gissar att det finns ett par här som kan tipsa mig om böcker att läsa eller kurser som tar upp ämnet...


om du tar dig till institutionen för flygteknik på KTH.
[url]
http://www.flyg.kth.se/[/url]

EDIT: Direktlänk till böcker:

http://www.flyg.kth.se/publications/books/index.html

, så har dom all literatur du kan behöva eller hänvisa dig till den om den finns på KTH bokhandeln.

Jag gick lättkonstruktioner på KTH och fick lära mig all teori om hur man räknar och bygger fiber och sandwich konstruktioner. Tyvärr blev en stor del av min kursliteratur stulen strax innan jag flyttade från studentlyan, men jag har en del kvar som du kan låna om du vill. Tyvärr är själva räknebiten väldigt teoretisk, så det krävs att man har bra snits på matematiken. Fast jag ställer gärna upp och tipsar om du har frågor på detta.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har slängt ut en krok här på jobbet bland vårt räkne&applikationsfolk på litteratur. Det folket har ungefär samma bakgrund som Daniel, så rimligen blir förslagen liknande!

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Jag läste den här och lärde mig massor

Competition Car Downforce: A Practical Handbook
by Simon McBeath, Gordon Murray (Hardcover)
Avg. Customer Rating:

Finns bland annat på www.amazon.com
Passade iaf min kunskaps och intressenivå bra. Har du önskemål om att bli aerodynamiker i F1 får du nog sikta högre, men vill du briljera lite i depån och slå en klubbracare eller två på fingrarna kommer du långt

Gjorde en söking på "Carbon fiber" på Amazon och fick en del interesanta svar, så där finns nog en del nyttigt oxå...

Iofs komer du långt med lite goda råd, envishet, sunt förnuft och en snäll fru om du skall fuska ihop lite fiberprylar i garaget...

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det här svaret fick jag från en av våra proffs:

Den bok du söker kan vara

Manfacturing of Polymer composites, B. T. Åström ISBN 0 412 81960 0

( "Principles of Polymer Engineering" N.G. McCRUM , C.P. BUCKLEY and C:B: BUCKNALL ISBN 019856526 (27) oxford science publications)

en annan enkel översiktbok för kompositer är Armerade Härdplaster, Helt Enkelt Gunnar Westerlund Sveriges plastförbund 1992.

Med vänliga hälsningar / Regards Håkan Johansson

_________________
Pär Hylander
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Tackar för svaren.
Har varit förbi biblioteket igen med lite ISBN nummer - de såg fortfarande ut som fågelholkar...
Dock hittade jag en del av böckerna på www.bokus.se om det är någon annan som känner för att studera. thumbs up
Blir nog en liten beställning när lönen har dykt upp.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kolla priserna med denna länk:
www.bokpris.com , risken finns att man spar hundralappar.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Det bästa du kan göra är att plasta massor! Gör alla möjliga saker i Glasfiber/polyester så kommer Kolfiberjobbet kännas barnsligt enkelt sen.

Kevlar däremot. huuuuu...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det här kan vara en lämplig kurs med lämplig kurslitteratur:
http://lws.ave.kth.se/education/msc/courses/4E1124/program.html

Ibland kan man få gå 'vanliga' KTH-kurser gratis via KTH:s vidareutbildning, i mån av plats:
http://www.kth.se/utbildning/vidareutbildning/ Förutsatt att man har lämpliga förkunskaper. Annars går de ju att läsa litteraturen och lära sig själv. Men går man kursen får man ju även labba lite och besöka div. företag som har komposittillverkning, vilket kan vara bra. Nu var det över 10 år sedan jag läste lättkonstruktioner, men jag har för mig att just komposittillverkningsdelen inte var allt för matematisk. Däremot minns jag vid ett besök på SAAB att man hade stålformar där man pressade ut luft m.h.a. undertryck och att det sedan 'bakades' till i en ugn där det skulle vara ett visst tryck och temperatur som ändras med tiden. Var ju inte direkt grejer man hade hemma... Nu var det här till JAS, men det går ju även att göra lite som med vanlig glasfiber.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Hmmmm

Jag trodde att man var tvungen att baka Kolfiber i en sån där ung för att det ska binda ordentligt eller har jag fel?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Beror på hur man ser det, bakar man i autoklav (ugn med tryck) så blir laminatet som stålplåt, gör man det inte så blir det inte riktigt samma "dra-åt h-e! "-känsla men det är helt klart bättre än glasfiber.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Gäller alltså att bli kompis med någon som har en hyfsat stor autoklav på jobbet. Den skall ju iallafall räcka till en huv och en skärm.
Det finns nog några i Sverige men alla arbetsplatser har knappast en.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125



En variant som ger bättre och lättare resultat än handupplagd plastning är vakuuminjicering. Dvs man låter en vakuumpump suga in plasten in i mattan.. Detta kräver en skapligt stabil form, plast och tejp för täckning av mattan samt en vakuumpump med slangar. Resultatet blir ett laminat som inte innehåller onödigt mycket plast, alltså vikt.
Tror att Lotus använde den här tekniken när de byggde Eclat?
________________________

MVH Johan

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Enligt en kille som gör kolfiberdelar till Volvo personvagnar är Autoklav inte så himla viktigt. Det fungerar enl. honom alldeles utmärkt med vanlig vaccumbaking. Iallafall när det gäller prepregmatta. Visst blir det ännu bättre med övertrycket i autoklaven men vinsten är visst marginell.

Fast, det är klart, har man en 100% optimerad F1 bil vill man nog ha det lilla extra autoklaven ger thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lära sig kolfiberhantering
5 besök senaste veckan (9908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande