Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slicks vs R-däck?
1 besök senaste veckan (2874 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Har funderingar på att införskaffa en omgång slicks till nästa säsong, men undrar hur de är i jämförelse med R-däck (Har åkt Toyo R881 hittills) beträffande:

Varvtider? Hur mycket fortare går det egentligen?
Däcktemp? Är det svårt att få temp i slicksen om man kör sprintrace?
Slitage? Hur håller de i jämförelse med R-däck?`
Att åka på? Är slicks lika lätta att åka på gränsen (med drift) som R-däck. Anser iaf R881 vara mycket "lättåkt".

Tacksam för alla erfarenheter!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Är det verkligen ingen som har erfarenhet av slicks?!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Har inte så mycket erfarenhet av slicks men har kört några varv på kullen med räsergolfen (den bakhjulsdrivna Golf Mk4an http://www.stotdamparexperten.nu), kullen med en standard Golf R32 och nu sist på Emmaboda med M3'an. Däcken var Pirellis slicks i D3 (mittemmellanmjuka) och D6 (mjukast).

Jag tyckte att det var precis lika lättkört som med rdäck! Bara massa mer grepp. Släppte på samma sätt som man var van vid fast senare. Mycket trevligt var det thumbs up

De däcken jag hade vid de här tillfällena tog ganska lång tid att få temp i trots tyngden i bilarna...

På Emmaboda ger de runt 2 - 2,5 sekund för min typ av bil jmfrt med halvdanna rdäck. Skulle villt tippa på något liknande på kullen. R32'an tog sig runt kullen på 1:04.xx med slicksen men jag var verkligen inte van vid den bilen så det går nog o putsa en del... mina "vanliga" spårval funkade liksom inte med slicks o den bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rikard Carlsson skrev:
Har funderingar på att införskaffa en omgång slicks till nästa säsong, men undrar hur de är i jämförelse med R-däck (Har åkt Toyo R881 hittills) beträffande:

Varvtider? Hur mycket fortare går det egentligen?
Däcktemp? Är det svårt att få temp i slicksen om man kör sprintrace?
Slitage? Hur håller de i jämförelse med R-däck?`
Att åka på? Är slicks lika lätta att åka på gränsen (med drift) som R-däck. Anser iaf R881 vara mycket "lättåkt".

Tacksam för alla erfarenheter!


Slicks är oerhört mycket mera känsla att åka på... men lite svar på frågorna.... enligt mina personliga erfarenheter vill säga...

V... beror helt på hårdheten men typ vanliga däck som säljs i sverige mellan 0,5-2 sekunder per kilometer.
D.... Näe inte mer än det är på R-däck..... förresten lite svårare när det är SLC final och -2,1 grader i asfaltstemperatur men det går även då att få upp dom lite.
S.... beror på hårdhet och konstruktion.... det finns däck som håller 15 varv och det finns däck som håller längre än R-däck..... men normalt sett mellan halva tiden och lika lång tid.
AÅ.... Nej dom är inte lika lätta att åka på drift med... men å andra sidan slicks är avsedda att greppa inte sladda.... vill du sladda , åk rally
Eller rättare sagt ... åker du på smala,hårda däck så går det lätt att sladda men man ska ju helst ha så mjuka som som möjligt och breda så det hellre går upp på 2 hjul än sladdar thumbs up och då har dom en smalare spets mellan mycket fäste till inget fäste.... fast det är mycket häftigare och roligare att köra på. thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Jag har provat slicks på kinnekulle en gång, skillnaden mot r-däck är ganska stor för att inte säga enorm. När man väl har fått upp temperaturen i slicksen så bettar dom som f-n helt enkelt Visserligen tar det några minuter innan dom är tillräckligt varma för att greppa ordentligt. Finns säkerligen mjukare gummiblandningar som greppar snabbare och är mer lämpade för sprintrace. Jämfört med mina Kumho V70A så hadde jag 20km/h högre hastighet runt hela banan, över sista krönet hade jag strax över 120blås, där brukar jag annars ligga mellan 90-100. Samma sak under bron, en liten dutt på bromsen och stryr in bilen i nästan 180 med r-däcken är jag glad om jag klarar kurvan 160 utan att drifta ut lite till höger. Däcken jag körde på var Michelin S9B, tror dom hette så iaf. Finns säkert både bättre och sämre. Denna uppsättningen hadde jag fått av ett Norskt 206cup-team , så dom var inte direkt nya när jag satte på dom. Efter en hel dag på kullen och ca 70varv senare så sa högerframdäck upp sig, Hadde nog haft lite för mycket hjulspinn i kvarnkurvan Hur slicksen är på gränsen vet jag inte riktigt, michelindäcken jag körde på tyckte jag funkade fint, när greppet tillslut tog slut så släppte det ganska lungt och fint och det var inga problem att hämta hem greppet igen.

oj: va visst några som han svara under tiden jag skrev

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Tack för era svar!

Funderar på att testa åka nån tävling i BMW-cup klass modifierad nästa år och sitter och räknar på vad man kan göra för att få bilen någorlunda konkurrenskraftig. Eller iaf så att det känns lönt att börja åka och sen utvecka allt eftersom jag har lust. I modifierad är däcken fria, dock med max slitbanebredd 200 mm och 7 x 15 tums fälg. Om jag förstått er rätt så borde slicks (190 eller 200 breda) gå cirka sekunden fortare än 205 breda R881 på Knutan? (Enda banan jag fått ut bilen på i år så det får bli referens sålänge.)

Måste sen hitta ytterligare 1-2 sekunder till nånstans men det skall säkert gå.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Glöm inte bort att tänka på de ökade sidokrafterna och dess negativa påverkan på smörjningen av motorn, om ni sätter på slicks på gatbilar!!!
Redan R-däck kan ställa till med trubbel för vissa motorer.(Har jag hört...)
På nyare Porschar(av alla märken), är det ju t ex förbjudet att köra på R-däck av den orsaken.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Nja, att det är förbjudet på alla nyare Porschar är väl inte sant. GT3, GT2 har torrsump så de är det nog inga problem för men C2 och C4 ska kanske passa sig för slicks.

Det har varit snack om att C2/C4 inte skall åka på R-däck heller men jag har inte hört någon i klubben som rasat någon motor iaf

Mvh


Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Däck för banåka
Slicks vs R-däck?
1 besök senaste veckan (2874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande