Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (30875 totalt) |
Grunden är en vanlig 944 S2-låda, som alltså har lägre slutväxel än turbon. Lådan är sedan kompletterad med diffbroms och extra oljekylning från en turbolåda. Till sist har man också bytt ut S2:ans femte växel, till turbons. Det här gör steget mellan fyran och femman mycket tätare (men sänker alltså toppfarten). Det blir nog ingen billig affär, om man inte råkar ha dessa två lådor liggandes i garaget, typ. _________________ -- |
||||||
Vill oxå ha mer info om vad som är gjort med växellådan.
Har du nån bra stötdämparinfo som du kan dela med dig av eller är det "privat"?? Jag är så förbannat missnöjd med mina dyra Bilstein dämpare och Forzas support och kunskapsnivå. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
"Privat".. .. Ja.. Så är det väl till viss del. Racing är en materialsport och dämpare/fjädrar är rätt centrala delar... Jag kikar in i din biltråd i stället och kollar på din setup. Några konstruktiva förslag kan man väl alltid ge. _________________ -- |
||||||
En helt klart underskattad fälg! 10" breda, får man plats med så mycket fälg fram? Eller kör du tyskstuk på däcken? Ballt blir den iaf! |
||||||
På cabben så körde jag med 265/35 på 9,5x18"-fälgar fram och det var inga problem. (Den här bilen har visserligen en helt annan offset, men det borde funka i alla fall.) Tänkte åka samma dimension på däck runt om nu, för att kunna "byta runt" lite mer. _________________ -- |
||||||
Hoppsan - här var det ett tag sedan jag uppdaterade..
Jag har ju definitivt inte kastat in handduken, om någon nu trodde det.. (Har en mer uppdaterad tråd på http://www.944sverige.com/forum/index.php där vi märkesnördar kan diskutera detaljer i oändlighet..) Hursomhelst så har bilen nu äntligen fått ett vettigt chassi; "Leda by Jarlmark". Börjar med 140 N fjädrar fram och 190 N bak, men kommer troligen att öka till 160/220 när vårsäsongen startar. Har precis monterat nya bromsskivor och nya PFC-belägg också - så går det att få stopp på ekipaget. Lägger in ett par ströbilder på status tidigare under dagen: Bromskylning fram: Nya skivor monterade bak: Ledaben, höger bak: Blir körning med BMWSC på Knutan den 20 oktober.. Hoppas på torrt väder.. Kommande projekt, är att jag ska bromsa motorn - för att se hur mycket effekt jag behöver plocka bort. Gissningsvis så behöver jag bli av med 20-30 hk.. _________________ -- |
||||||
Igår fick jag besök av Fredrik som prompt ville att jag skulle prova 944an för ett omdöme. Säkert fanns där också en tanke om att vända en 911a entusiast. Om det lyckades, nä, ...men nu har jag två favvobilar!
Jag har kört andra 944or tidigare men aldrig lyckats fastna för bilen ordentligt, trevlig och välbalanserade förvisso. Det första som slog mig när jag backade ut från uppfarten var att den var mycket lättmanövrerad. Väl ute på vägen så var den givetvis med en racesetup mycket orolig på den icke banmässiga asfalten men otroligt välbalanserad och kändes fjäderlätt att manövrera. Ingen speciell krängning i något hörn, väldigt lätt att balansera med gas. Motorn hade bra punch men utan den välkända "turbo-ketchupeffekten", jäkligt bra drag men hela vägen med extra skjuss på en logaritmisk skala. Nu bestämmer ju hastighetsbegränsningar och medtrafikanter farten så någon riktig test blev det inte men jag är imponerad, ...mycket imponerad! Den bilen tillsammans med Fredriks kompetens som förara blir nog en svår nöt att knäcka i PCSR nästa åren. (Nu har kraven stakats ut Fredrik ). Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Tack grabbar, ni är alldeles för artiga. I morgon eftermiddag åker jag till TS Motor i Åstorp för en bromsning av motorn.. Spännande.. Jag gissar på 260 drivhjulshästar i nuvarande skick. Återkommer med resultat i morgon kväll... _________________ -- |
||||||
1,1 bar vid någon sort "overboost"-funktion. Lågt? Äääh, jag vet inte.. det är skönt sug i spisen.. "Bjärred-Bengt" tyckte ju att den gick riktigt bra, och Anders Falk, med sin gedigna sugmotors-uppfostran, tyckte responsen var helt okej.. Risken är väl att jag har lite mer hk än vad jag hoppas på.. typ 280 på hjulen... Vi får se.. _________________ -- |
||||||
Öhhh, ...jag har ju faktiskt ägt tre stycken Maserati Biturbo! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Ser fram emot att titta närmare på din bil Fredrik och även försöka lura sig till en provtur för att se hur en 944a känns med Leda Chassie på så får du testa min hur den blir med modern turbo och mycket krydda och komma med förslag på att få bättre chassie! Finns en överhängande risk att en sådan provtur kommer innebära att antingen byta dämparna på min eller i alla fall kolla om Forza kan schimsa om mitt befintliga kit och skaffa nya fjädrar. Tänkte att jag skulle supa ner dig bra så att du delger lite hemligheter kring dämparna;).... Ser fram emot att se dina effektkurvor ikväll!!! Ska vi ha tävling vem som gissar bäst? Jag gissar på 273hk på hjulen.. Lycka till på bänkningen! |
||||||
Min gissning 253 RWP /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Ho-Hoo! /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jag får väl också lägga in en gissning som hamnar på 287 bakhjulshästar. Om nu turbon orkar med 1,1 bar över 6000 varv och det verkligen är en K27/8 borde det vara ett ganska så lagom konservativt nummer..
_________________ Anders Hansson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (30875 totalt) |