Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Retursladd, varför värre med vissa bilar och inga med andra
1887 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Retursladd, varför värre med vissa bilar och inga med andra

okej, retursladd är väl främst för att man som förare gör åtgärder med ratt o pedaler i osynk (för sent tex ) och i fel dosering ev som extra förvärrande bonus.

Men varför är tex min bil otroligt snäll och ger mig aldrig några returer ÖHT på bana (ta i trä, nu åker jag väl av banan med en faslig retursladd på nästa banmöte bara för att jag skriver det här ) medans andra bilar (jag har inte testat så många iof...) har mer tendens till att ge svårhanterliga elaka retursladdar.

Ja, tex en lång bil med mer vikt långt fram o bak ger långsammare beteende än en mittmotorbil. Så långt är jag med. Dvs en oförutsedd sladd i rumpan kommer så fort med den senare (pga mindre tröghetsmoment för bilen att vrida runt) så det är större risk att man inte hinner med o därför kommer ur synk med åtgärder i ratt o pedaler. En bil med hårdare fjädrar osv ger också ett snabbare förlopp kan jag tänka mig.

Men nu till pudelns kärna (i mitt huvve just nu alltså ), varför kan två mycket snarlika bilar skilja, jo pga olika chassisättning. Men varför finns det chassisättningar som ger giftiga returer om det lika bra går att göra en chassisättning som är snäll o inte gör det.... Är sånt alltid bara pga att man helt enkelt misslyckats eller finns det gungor o karuseller här, dvs kan man tjäna något _annat_ med en sån sättning





En liten bonusgrej som jag kom på...
Sen kan t.o.m. vissa däck ge värre returer än andra däck om jag förstått det hela... jag vet ju att vissa däck kan kännas väldigt lynniga och man vet aldrig riktigt vart det tar vägen medans andra är mycket tydliga och konsekventa.



Lite filosoferande bara såhär på nattkröken efter en kul dag på banan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Jag skulle nog se retursladden som en pendeleffekt som gynnats av föraråtgärder som kommer i synk.
Utan åtgärder skulle returen vara proportionerlig med hur mycket energi som lagrats upp i hjulupphängning och däck under ursprungssladden.

Av alla de retursladdar jag sett på Parkbanan (utgång till höger ur en chikan följt av en vänsterkurva) så verkar det vara tunga bilar med mjukare fjädring som drabbas (mycket energi och krängfrekvens som stämmer med tiden mellan svängarna).

Borde inte samma sak kunna påverka maxhastighet i rak slalom? om man justerar konavståndet så borde man kunna hitta ett avstånd där en varje bil får väldigt mycket svårare än andra (man svänger i synk med krängningsfrekvensen)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Som jag ser det så har det mycket att göra med hjulvinklarna och däcksbredden, vissa bilar kräver ju att man "attackerar" rätt bra innan saker och ting sätter sig och gummit kommer ned i backen ordenligt så att bilen slutar orma sig, kombinera sådant med lite färd i felakiga riktningar (sladd) och dämpar/fjäderhårdheter som inte riktigt är med då och jag kan tänka mig att saker lätt blir väldigt elaka då. Iaf så är det så jag har tolkat ett par skräckexempel jag nästan flytt ut ur förarsätet från efter en provspakning..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Har aldrig lyckats bli skrämd av retursladd i någon BMW, men nu har man ju en 911'a i garaget också, så behovet är tillgodosett.

Men nu fanns där ju en fråga hos Magnus också.

om man tar NGK på knutstorp som bra exempel så har ju många förare fåt sladd och retursladd där med oönskat och adrenalinskapande resultat. Man satsar för mycket, försöker komma in till apex vilket ju är extra viktigt just där får en sladd, släpper kanske gasen av ren rädsla och lyckas häva sladden med rattrörelser och så kommer returen. Resultatet kommer alltså av dåligt tryck mot asfalten pendeleffekt och tyngdpunkt utanför centrum i bilen.



/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Detta är avdelningen för chassiteoretiker men niklas är på rätt spår.

Det finns en giregenfrekvens som är beroende av chassisättningar, vikt mm.
Varje bil har en sån, hög eller låg, och vissa förare / kurvor lyckas plocka fram precis den värsta.
Rätt utnyttjad blir det en Scandinavian Flick eller genomsnygg körning i konbana.
Fel utnyttjad .... vanligen en snurr eller retur i räcket.

Jag tror det är grymt avhängigt ens egen körteknik, och vetenskapen bakom kräver nog sin man eller kvinna.

Generellt tippar jag att är det knivigare med chassin och däck som tillåter mycket rörelse och samlar upp mycket energi. Bilar med mycket tröghetsmoment brukar bli snällare mest då allt händer långsammare.
De hårdare bilarna flyttar upp det hela både i hastighet och eh.... hastighet så man drabbas sällan av problem med dem.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



För att utveckla frågan lite då..

Är det bilar med lägre egenfrekväns bak än fram som generellt blir giftigare än tvärtom?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Retursladd, varför värre med vissa bilar och inga med andra
1887 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande