Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1813 besök totalt |
Escort mk2 i en Transit? Går det? Rejsbussfråga
Funderar på att skaffa en matchande rejsbuss till min Escort mk2. Det borde ju absolut vara en bil från matchande årtal och utseende. Alltså började jag fundera på en ford transit från 70-talet alternativt tidigt 80-tal. Helst skulle det ju vara en täckt bil. Flakbilarna kan väl gå, men jag gillar bättre formen på skåpen. Men frågan är ju; Går en Escort mk2 in i en Transit modell skåp eller ska jag lägga ner det direkt? Frågar eftersom jag helst inte åker miltal i onödan för att upptäcka att det inte funkar. Möjligen finns det andra alternativ? Det ska helst vara en Ford. Jag har C-kort, men jag vet inte, känns lite för krångligt med lastbil. Eller? Hojta till vad ni tycker! ![]() ![]() |
||||
Nu finns den ju som synes http://www.transitvanclub.co.uk/mark
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jag hade en Bedford 280 ett tag, den motsvarar stortransiten, den med tvillinghjul bak.
och 280 är skåplängden. Tyvärr.. I så fall skulle du ju bygga den så att du kan dra upp bilen på ett lutande flak. OM du gör en sån, så kolla att du inte utgår från en med V4. Den med rak 4 kan du alltid peta i en annan motor i. _________________ Arne Lindgren |
||||
Är det inte bara att lusgranska depåfoton från 70-talet och planka lösnngarna rakt av (inklusive kläderna och ansiktsbehåringen)?
Transithusbuss och släp? |
||||
![]() ![]() Men det verkar trång med skåpet alltså? ![]() Flak kan ju användas, men det blev inte lika snyggt tyckte jag. Tänk er trailern Mack i Cars, det hade varit det ultimata... ![]() Helst vill jag slippa släp och last/bussreggade fordon. Vill ju kunna hålla motorvägsfart. Ska flytta till Karlskrona som sagt... |
||||
_________________ Mattias Hammer |
||||
Re:
Måste den prata också? Vore det inte en fördel om man slapp tappa bort bilen också ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Hade den snackat hade det ju varit kul... ![]() ![]() Mer än "gneeeeckkkk" typ då alltså... ![]() |
||||
Re: Escort mk2 i en Transit? Går det? Rejsbussfråga
Vågar nästan utlova att din bil inte går in i ett transitskåp. ![]() Nä satsa du på en flakbil, C-kort hade du ju också, kanonläge för en riktig Ford då ju... ![]() Ring och skambjud på denna: http://www.blocket.se/vi/12610601.ht ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
Mororbyte är obligatoriskt för att få fart i Transiten, men chassit i övrigt är inget kul att få"stil på om du ska åka undan med last.
Skulle nog hellre välja en Customline eller dess 80-tals uppföljare som jag glömt vad den hette (fastän jag jobbad med dessa bilar under ett par år hos Ford) Visserligen gäller 90 km/h med dessa, men i praktiken blir det nog liten skillnad i marschfart mellan en sådan och en Transit. Att bygga jänkeinspirerat på en V8-pickis med "sneflak" är nog också bättre än en Transit, men det gäller att ha råd med sopparäkningen..... Andra kul bussprojekt som dragbilar jag prövat på är Bedford CF250 med trimmad B20 snabb men extremt hoppig utan lastad trailer. Roligast men helt livsfarlig var en Toyota Hi-Ace med milt nedtrimat Toyota-Nova 2 liters formel 3 motor. Praktiskt? nej, men kul ![]() Extreamst var annars kompisens Cheva van med en Corvettemotor över 400 hk och trumbromsar runt om. X2000 stannade sanbbare än den.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1813 besök totalt |