Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gatlegal gocart
7 besök senaste veckan (2073 totalt)
Henrik100
Västra Frölunda
Här sen Maj 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Gatlegal gocart

Hej,

Jag läste i någon tidning för omkring ett år sedan om att det nu var möjligt att registeringsbesiktiga gocarts. Jag har letat på nätet om info kring detta utan resultat. Är det någon som vet något om detta? Vilka är reglerna? Hade varit kul att bygga en cart och sedan att kunna köra den på bana såväl som på gata. Länkar, information, råd och tips emottages tacksamt.

/Henrik Andersson

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Tror att det är en sådan du menar:

http://www.blocket.se/vi/12552595.htm?ca=14_s

Ha inga högre förhoppningar, effektnivån är rätt låg.

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004

En sådan åker en kille omkring på här i västerås. Han har t.o.m monterat dit stereo + 2 högtalare
Dock inget jag skulle åka med i trafiken.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

De toppar mellan 65-80 & kommer dit på en eftermiddag typ...

lätt Sveriges farligaste reggade fordon, kul att ligga bakom nån bil, oavsett modell & se dem bromsa svänga & sedan i rätten säga sanningen JAG SÅG HAN INTE !

Henrik100
Västra Frölunda
Här sen Maj 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Gocart

Hej,

Tack för svaren. Carten på blocket ser ju urtrist ut. Min fråga gällde snarare vilka regler som gäller för att få ett gocartfordon registeringsbesiktigat? Är det samma regler som för alla hemmabyggda fordon? Min tanke är om man kunde bygga en riktigt häftig cart, sätta på en klen motor, registeringsbesiktiga den, och sedan sätta dit en häftigare motor. Man skulle både vara snabbast såväl på vägen som på banan.

Vad är det som gjort att man helt plötsligt kan regga gocarts i Sverige? Misstänker att de är typgodkända i annat EU-land och att de därför måste vara godkända också här. Annars betraktas det som handelshinder. Precis som med "moppebilarna" som man kan framföra utan körkört i trafiken.

Klart att en gocart på gatan är farlig. Köra hoj är också farligt, bil likaså. Det enda säkra i livet är döden. Sökte jag säkerhet i livet skulle jag inte hålla på med snabba fordon. Då skulle jag virkat istället.

Är det någon som kan något om vilka regler som gäller?

/Henrik Andersson

- Är du alltid snabbast behöver du inga backspeglar.

Här sen Nov 2002

Re: Gocart

Henrik100 skrev:
Hej,

Tack för svaren. Carten på blocket ser ju urtrist ut. Min fråga gällde snarare vilka regler som gäller för att få ett gocartfordon registeringsbesiktigat? Är det samma regler som för alla hemmabyggda fordon? Min tanke är om man kunde bygga en riktigt häftig cart, sätta på en klen motor, registeringsbesiktiga den, och sedan sätta dit en häftigare motor. Man skulle både vara snabbast såväl på vägen som på banan.

Vad är det som gjort att man helt plötsligt kan regga gocarts i Sverige? Misstänker att de är typgodkända i annat EU-land och att de därför måste vara godkända också här. Annars betraktas det som handelshinder. Precis som med "moppebilarna" som man kan framföra utan körkört i trafiken.

Klart att en gocart på gatan är farlig. Köra hoj är också farligt, bil likaså. Det enda säkra i livet är döden. Sökte jag säkerhet i livet skulle jag inte hålla på med snabba fordon. Då skulle jag virkat istället.

Är det någon som kan något om vilka regler som gäller?

/Henrik Andersson

- Är du alltid snabbast behöver du inga backspeglar.

Tja, om du inte bryr dig om reglerna för hur en sådan gokart får vara!

Varför då överhuvudet taget bekymmra dig om vad som är legalt? utan det är väl då bara att köpa en Superkart och åka ut och åka snabbast på gatan......

Eller våga nångång köra fort på bana mot andra som gör det med....

Superkart tex är ganska häftigt på stor bana, fast då märks det ju iofs hur bra man kör i jämförelse mot andra till skillnad mot att köra på gatan.

TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005

Anledningen till att gokarts kan gatreggas har väl med att man nu kan regga motorcyklar med fyra hjul numera.

Gatlegal gocart
7 besök senaste veckan (2073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande