Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9587 besök totalt |
|
||||
_________________ Henrik Troeng |
||||
Re:
Idag var det någon som satte en topp-30-tid... Edit: om listan gäller... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Sen är det ju en fråga om vilka tider som är godkända eller ej. Jag körde en tid på 1:25.62, men några i starten påstog att jag körde lite för fort. Jag var så inne i körandet så jag vet inte hur fort det gick. Ska jag räkna den tiden eller ej? Efter det körde jag en lite lugnare runda men satte ändå 1:26, sen orkade varken bilen, jag och framförallt däcken mer.
Samma sak när audi var där o körde. Någon körde 1:20 (har jag för mig) men det satt ju för fanken en stor kon i bakvingen som han hade dragit upp och tog med sig in i mål! ![]() Jag tar tiderna med en väldigt stor nypa salt. Många tejpar sina bilar o klipper koner hela tiden tex... _________________ Sebastian Gottfridsson ![]() Mazda Rx-7 -94 |
||||
Re:
Håller med att tiderna skall tas med en nypa salt. De enda tider som kan räknas som officiella är de som körts av Gullabo. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Jag tycker att man ska ta tider på allvar och speciellt då de backas upp.
Synd om folk använder konerna, personligen tycker jag att varvet är ogiltligt vid konträff. I annat fall så är det ju bara att ladda på fullt och köra över konerna, så kommer man sätta en rekord tid.... _________________ Henrik Troeng |
||||
Re:
Det är ju världens enklaste sak att få Gullabo att ställa upp o köra allas bilar... *hoppas ironin lyser igenom* Jag räknar iaf med att alla som lägger ut sin tid kan stå för den - sen spelar det ju ingen roll vem som kört. Tycker tom tiden räknas mer om man kört själv, det visar ju på körförmågan också, inte bara vad bilen kan. om vi bara räknar Gullabotider kan vi istället göra en lista över vilka bilar som gör bra tider.. För en bil av viss modell ska ju isf alltid få samma tid. _________________ Mårten Kluck |
||||
Re:
Så länge konerna är utformade som de är så håller jag helt med Nillet att de ska tas med en stor nypa salt. Uppfattningen om hur mycket eller om ens någon kontakt med konerna som är okej är ju olika. Skulle innerkonerna på något sätt gett en indikation på om det varit kontakt så skulle det vara mycket roligare att jämföra tider. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Re:
...plus att hastigheten över startlinjen kan variera hur som helst eftersom Superstage inte tillämpar stillastående start från en definierad startpunkt. _________________ Vincent Wong |
||||
Jag tycker inte att det är några större problem att lita på varandra då det är en samlad trupp som kör, exempelvis då vi körde med GRC så fanns det de som tyckte det såg ut att gå för fort för mig i starten och som framförde kritiken, då sänkte jag tempot och testade även att gå ut på ettans växel (vilket jag inte gillade pga det fina släppet jag fick då jag skickade i 2 an) men även gå ner till 30-35 km/h starten för att bevisa att farten var ok. Då tiderna klättrade ner för oss så var jag noga med att fråga övriga (tex Klucken och Jirhall) att farten såg ok ut och jag fick ok från andra.
Likaså så syns det när man går på en kon oftast, tex Erik i 993:an (vilket Jimmy Puts såg när Erik var ute på banan fortfarande ![]() Visst kan man toucha och mörka, man skulle ju teoretiskt lika gärna kunna ta vändningen 10-20 meter längre upp i banan eftersom ingen ändå skulle se det, men hur kul är det ? Jag lever i tron att man vill kunna stå för sin egen tid och vara stolt ifall man är nöjd med sina tider, och skulle tex jag fuska så skulle det knappast kännas kul inför mig själv då jag vet att jag inte har gjort ett ärligt bra resultat. Jag tror dom flesta andra tänker så oxå, vet att tex Klucken och Jimmy resonerar likadant. _________________ Henrik Troeng |
||||
Så mjuka är inte konerna att man kör på dom med flit för att få en bättre tid.
Håller med HTR. Det är väl ingen som med gott samvete skryter om sin tid om man medvetet fuskat. Sen är det faktiskt så att man "måste" starta på 2:an i 40km/h. Så har det stått i Bilsport. Men även om man gör allting rätt blir inte tiderna officiella ändå. |
||||
Gullabos tider är opartiska, de kan jämföras tycker jag. När vi körde med Bilsport igår, så använde vi oss av stillastående start ca 10 m innan tidtagningen. Reportern från Bilsport berättade att han hade sett folk som kört upp emot 90-100 km/h förbi tidtagningen, så därför var detta en lösning. Men när Gullabo körde våra bilar, så använde han rullande start i 40 km/h. Jag stod vid tidtagningen(har det även på film) och han gasar inte förrän han är efter starten. Opartiskt och bra tycker jag. Gullabo räknar heller inte en tid om han vet att han har kört på en kon, sade han.
Min egen tid jämför jag bara med mig själv, så om det är stående eller rullande start spelar inte mig någon roll. OT: Någon som vet om man kan lägga in både sin egen OCH Gullabos tid i listan? _________________ Lasse Alfons |
||||
om jag tolkar er rätt så är det så att ni som fått era bilar körda av Gullabo anser att det bara är dom som räknas..
![]() Konsekvens: ok då, vi stryker ett hundratal tider i listan! ![]() Snacka om att ta udden av körningarna där. Jag menar, visst är det kul att köra, men halva grejjen är väl att man försöker förbättra sig själv o slå sina kompisar... Vill man fuska så går det ju inom allt, inte bara Superstage...men hur kul är det!? Alfons: Hänger inte med i ditt resonemang - både din och Gullabos körning, men du vill ha din körning "för dig själv"!?? Tycker det blir lite dubbelt budskap... ![]() _________________ Mårten Kluck |
||||
Även om man inte träffar en kon med flit så bör ju den tiden likväl strykas eftersom man har varit utanför banan. Alternativt att man lägger till ett par sekunder per träff som brukligt i konbanor.
Jag tycker det är ganska självklart att man inte kan lita på alla tider i SS-listan fullt ut, det är alltför många parametrar som det inte är full koll på alla arrangemang. Men för den delen behöver man inte stryka en massa tider, det är bara att ta den för vad den är. Och har man enbart Gullabos tider så försvinner ju meningen helt med den. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Mårten - Du missförstår mig. Självklart jämför jag också med kompisarna. Men som referens på vad bilen kan prestera, så är det Gullabos tid jag går på och då jämför jag med andra bilar som Gullabo har kört. Sedan får jag också ett ungefärligt mått på hur bra jag är som förare, tex 2,5 sekunder långsammare än Gullabo(ungefärligt, då vi, som igår, startade på olika sätt).
SS är kul! ![]() ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Jag förstår vad ni menar,men på Superstage har vi ju som på alla andra banor så många parametrar som vi inte kan styra över som påverkar.
Jag tror att tex väder o vind, och framförallt temperatur påvekar mer än om man råkar köra ett par km för fort i starten. Givetvis litar jag på att alla som redovisar sin tid är ärliga och räknar "godkända" tider - hellre det än att vara misstänksam på allt o alla. De enda vi vet är att banan är samma hela tiden medan yttre förutsättningar hela tiden ändras, och då gör det lika stor skillnad som om någon annan kört bilen, mm... Så visst sjutton haltar jämförelserna hur vi än gör... eller? ![]() _________________ Mårten Kluck |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 9587 besök totalt |