Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6269 besök totalt |
Köpråd: Nybörjar ban/gat bil
Hejsan! ![]() Så fort jag har sparat ihop en liten budget så blir det en ny bil för mig. Kraven: *Helst bakhjulsdrift (4wd och fwd funkar i nödfall) *Kvalite! är väl den viktigaste biten då jag tänkt rasta bilen på bana. *Inte för dyra grejer och inte för klurig att pilla med. *Som sagt den ska kunna hålla många varv på bana. Dom bilar jag funderar på är följande. Bmw 528-535 E28 Bmw 318is 325 E30 Bmw 325 E36 Porsche 944 gamla med minsta motorn Diverse alfor 75,gtv,155 osv. Det där är väl bilarna med största vill ha faktorn sen om vi ska kika lite på andra bilar med 4wd eller fwd. Corrado g60? Golf mk2 g60? Golf mk3 vr6 syncro (för klumpiga?) Audi s4 (c4) (för klumpiga?) Peugeot då? 106 rallye 205 med mi16 motor? Ja vad tycker ni? det där är bilar som poppar upp i mitt huvud kansker kommer upp fler i era? Budgeten? Ja inköp skulle jag säga allt mellan 15-40k Köper hellre en superfin e30 för 40k än en hyffsad e36 för 35. Desto billigare bil desto mer godis. Vad ska man börja med att göra med bilen då? lätta? kasta ur all inredning förutom instrument panel o fram stolarna? Vad ska man göra åt bromsarna? renovera,slitsade skivor,sport belägg osv? Däcken? r-däck? Fälgarna: så lätta som möjligt? Chassiet? coilovers o diverse stag ? Ja berätta lite jag yrrar mest ni kan mer än mig ![]() Btw: Har en 318 e36 nu Bruks bilen. Ska man bygga nått på den? hur är det att få på en m50 motor eller s50 på den? hur passar chassi från 325,325 o m3 på den? _________________ Jimmy Almgren |
||||
Re:
Inte för att låta dryg. Men dom uppfyller inte mina krav på kvalitets fronten verkar mest krångla o rosta dom där men de väl bra bus bilar o sladda runt me. Samt att man får ge minst 50 för en fin 200 vilket dom inte är värda. (i mina ögon) Men de va snällt med ett förslag iaf ![]() Mer förslag är välkomna _________________ Jimmy Almgren |
||||
Re: Köpråd: Nybörjar ban/gat bil
Ja, 944 med 163 hk är inte så dyra och håller ihop fint! Ventilerade skivor runt om och bra dimensionerade bromsar räcker långt! Kasta ur inredning så räcker dom längre. 944 är ju en "sportvagn" och har märkesklubb med klubbracing, så du har en hel del alternativ för bankörning och/eller tävling. www.944sverige.com ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Jo dom e klart intressanta verkar va som gjorda för bana ![]() _________________ Jimmy Almgren |
||||
Japp, trevliga bilar! (nä... jag är inte partisk... ![]() Funderar du på att trimma en sugmotor på 163 hk, så vill jag avråda dig redan nu... den är inte gratis att trimma och kommer inte att ge dig mycket extra. Vanliga delar finns på www.utzon.se eller www.sanden.nu Delarna kostar lite mer än till 240, men håller betydligt bättre också! Köper du en innan -87 så kan du säkert få entusiastförsäkring billigt, förutsatt att bilen uppfyller kraven på ex. skick. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Behöver du tak? Behöver du baksäte? Är du lång? Gissar vart jag syftar
![]() 40k i inköp, hur mycket hade du planerat att lägga innan du kommer ut på banan? Är byggande eller körande viktigast (dvs skulle du kunna köpa en färdig bil och sen bara köra)? Har du specifika önskemål om märke (tillgång till körtillfällen varierar lite)? |
||||
Re:
Körande är då viktigaste vill spendera mer tid på banan än i garaget jo visst skulle jag kunna köpa en färdig bil men känns som att min budget inte räcker långt. Tanken på att köpa en bil o börja med är att man uppgraderar den eftersom. första halvåret kanske men kör helt org med några billiga stötdämpare o bättre bromsar o lättad. andra året kanske man fått i bur värre bromsar coilovers u name it. tanken är att börja billigt o stega upp. Därför jag vill ha ett en bra grundbil. Men visst vore det otroligt skönt att köpa en färdig bil. men då kanske det mer som 100-150k är mer rimligt än 40? som sagt min budget är mellan 15-40 om ja köper nu till vintern kanske. Jag skulle tycka det var roligare att köpa en bil för 20 o ha 20 till o leka med. Men pengar rullar ju in vart eftersom. är ju inte så att ja köper en bil för 40 sen är broke. då får man väl vänta tills nästa lön o ha lite att lägga på då. ska försöka spara ihopp ca 50 till bil så har jag minst 10 till bromsar o nå billigt chassie till att börja med iaf. men som sagt köper hellre en bil för 20 har massa pengar över till roliga saker. beklgar min värdelösa grammatik nu står mitt i matlagande *springar till köket ![]() _________________ Jimmy Almgren |
||||
Det som Niklas syftar på kan jag bara rekomendera
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||
En BMW E30 318is eller 325 måste vara den roligaste och billigaste av dom allihopa, lätt att köpa delar för att optimera, en bra märkesklubb med mycket banåka plus alla andra kvällsträffar.
Det finns gott om trådar här på forumet om E30or, en del tycker de är som en tysk skolåda men vad gör det när de är så himla roliga. Lycka till Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jag har en 325, cab förvisso men med tillfixat chassie och diffbroms. Vässad kam och chip, motorn känns oerhört stabil och går väldigt ""rappt". Jag kan svårligen tänka mig en bättre pris prestanda och tillfförlitighet någon annanstans. Men visst man kan tänka sig andra bilar om man har en annan budget, men det verkar mer som du vill komma till skott i en välbalanserad bil så snabbt som möjligt.
![]() Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Alfa 155 är dock framhjulsdriven.
75 är en kanonkul bil, men har även den lite problem med rost. Klart det går att hitta bilar i fint skick. GTV 116 är trevlig också! (men 944 är grymt trevlig ändå... titta på Eddies t.ex) _________________ Pontus Fyhr |
||||
Re:
Ingen som får för sig att rekomendera Audi då? Jag är inne på samma spår men är frälst åt dom 4 ringarna ![]() |
||||
Re:
Audi? Jo, en 924 turbo kanske? ![]() ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Sitter och funderar lite på bes nu..
Då slog en önske tanke mig, om man bara uppgraderar till bättre bromsar o stötdämpare osv borde inte SBP bli glada då? Eller drömde jag bara? Vill ju iaf ha min bil på gatan me så. Om man ska ha i en bur blir de väl lite annorlunda? ombyggt fordom? eller va får man regga som då? Men om jag bara lättar bilen o satsar på chassiet går den igenom då? Plastrutor är inte lagligt nånstans va? _________________ Jimmy Almgren |
||||
Re:
Vad man får ha för SBP och vad man kommer igenom en besiktning med är lite olika saker ![]() På en äldre icke helbilsgodkänd bil ska det nog inte vara några större problem. Min bil gick igenom besiktning som den ser ut för bara några veckor sedan. (klicka på bilen-ikonen för att komma till biltråden) _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6269 besök totalt |